Wat heb jij vandaag aan de BIG gedaan ?

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Rammelbak schreef:Gaaf! :toost: Ik ben benieuwd hoe de lambda sensor en meter bevallen in praktijk. Ik heb ook net voor op de Guzzi een sensor bij de autosloop gehaald en een simpel metertje besteld. Ik ben benieuwd of het me lukt om daarmee zelf de carbs af te stellen wanneer ik weer wijzigingen heb uitgevoerd. Scheelt weer dure rollerbanktijd :roll:

Als de Big in elkaar staat, dan kan ik je echt aanraden om eens een rollerbanksessie te boeken. Met jouw volledig instelbare ignitech en lambda sensor kan je de motor dan echt optimaal laten lopen Afbeelding
Wat als basis voor een 2 cilinder het allerbelangrijkste is het synchroniseren. Bij de Big is dat natuurlijk gemakkelijker. De laatste fijntuning kan dan bij één carb. Dat kan bij een 2 pitter niet. Daar moet iedere cilinder gelijk aangepast en dus precies gelijke gasklep opening.

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Rammelbak
Berichten: 801
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Futurist schreef:Wat als basis voor een 2 cilinder het allerbelangrijkste is het synchroniseren.
Helemaal mee eens Cor. Daarom heeft een vriend al een keer een vloeistofkolom voor me gebouwd (uit wat oude slang en een paar pasta potten :D ). Daarmee is de Guzzi en de GPZ goed te synchroniseren.
Ik rommel alleen wat met de cilinderkoppen, en daarna moet elke keer de afstelling van de carbs daar op aangepast worden. Dit doe ik op de rollerbank, omdat ik ook wil weten wat de aanpassingen met het vermogen doen. Op de rollerbank is ook meteen de instelbare ontsteking goed af te stellen op de nieuwe situatie. Ik heb gemerkt dat dit veel kan uitmaken.
Ouwe Reus schreef: Tell us more
Marco, over de werking en opbouw van een lambda sonde zelf is veel te vinden. Ik had veel aan Wikipedia, NGK techniek en NGK productdetails.

Wat ik alleen verwarrend vindt is dat de verschillende bronnen over een verschillende spanningssprong praten bij het optimale mengsel. Wikipedia heeft het er over dat de lambdasensor op dat moment 0,45 volt afgeeft. NGK beschrijft dat hun standaard (zirkonium)lambdasensor 0,8 volt afgeeft op dat punt.

Ik heb een onbekende lambda-sensor met een betaalbare meter die door iemand zelf wordt gemaakt. Omdat mijn motor op de rollerbank is afgesteld, weet ik dat hij goed staat afgesteld, tegen de rijke kant aan (veiliger voor zo'n oude motor omdat hij dan minder heet wordt). Als de lambda sensor en meter er op zitten, dan zet ik gewoon met stift een streep op de meter waar hij nu op staat. Dat lijkt mij voor mijn motor de beste referentie :lol:
:zwaaien:
Rammelbak
Berichten: 801
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
:zwaaien:
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Er is meer "than the eye meets" betreffenden Lambda sensoren.
Er zijn 2 soorten en bij één soort heb je weer twee varianten.
De meeste gebruikte is de sensor die net als alle sensoren in auto's spanning delers zijn van 0 tot 5 V
De sensor geeft afhankelijk wat hij moet meten meer of minder "stroom" door.
Die lambda sensoren moeten heet genoeg zijn om te kunnen werken, daar komt de tweede afsplitsing om de hoek kijken. Omdat de sensor vaak niet heet genoeg wordt (oa de opwarmfase) (of positie in de uitlaat) heeft die verwarming (nodig), dit gaat gewoon via een 12 V kring.

De tweede soort sensor (komt wat vaker bij Japanners voor, maar ook de 3 cilinder Corsa C had deze sensor) geeft een bepaalde spanning af, met die afgegeven spanning kan de ECU weer zijn rekenwerk doen. Deze zijn per definitie ongeschikt voor "ons" soort geknutsel. Zij komen ook veel minder vaak voor maar in het geval van de Corsa's was het vaak de reden van verkeerde diagnose omdat betreffende monteur niet het verschil kende of de juiste info niet had bij het meten.

In het geval van de Guzzi zou je er ook voor kunnen kiezen in iedere buis een sensor te doen. Je kan dan direct zien of ze min of meer gelijk zijn afgesteld qua mensel. Nu weet je alleen wat de linker cilinder doet. Ook kan je hiervoor een electronische infrarood thermometer gebruiken. Door het meten van de uitlaat buizen weet je ook of beide ongeveer gelijk presteren.
Ook gebruik je op deze manier de lambda sensor niet waar ie voor gemaakt is. Hij meet nu wel de het mengsel maar eigenlijk meet je nu alleen of ie arm of rijk staat maar niet hoe veel te arm of te rijk. Je kan alleen het omschakel punt zien van ongeveer de mengsel verhouding 1:14,5 a 14,8
Normaal pendelt de sensor rond deze waarde en geeft de ECU dus de info van ietsje meer of ietsje minder te injecteren. Ik ben bang dat als ie altijd in een iets te rijk mengsel krijgt te ruiken dat de sensor snel kapot gaat. In de begintijd van de lambda sensoren was dat vaak het probleem van een probleem in de "injectie" zoals het gasklep huis.

Ik ben benieuwd wat en hoe je kan meten, en of je het kan helpen de goeie afstellingen te krijgen.

SUC6, mooi projectje in je project.

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Gebruikersavatar
frankn
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 13:12
Locatie: Gieterveen

Jongens, we gaan toch het wiel niet opnieuw uitvinden?
Je kan die setjes zo kopen op ebay voor weinig.
Deze heb ik indertijd voor m'n xt gekocht en er een tussenstukje bij gemaakt om niet in m'n bocht
te hoeven boren.
Kan je precies aflezen wat je mengselverhouding is.
Moet je wel een setje met een wide band sensor hebben, anders geeft-ie inderdaad alleen te arm of te rijk aan.
Peter, ik zou nog ff google-en, die sensor moet onder een bepaalde hoek en afstand tot uitlaatklep
om optimaal te werken.
Weet het niet meer uit m'n hoofd. :roll:
Je mag deze ook wel lenen hoor,
zo vaak gebruik ik het niet.

:toost: :toost: :toost:
Bijlagen
af-meter.jpg
af-meter.jpg (186.38 KiB) 5197 keer bekeken
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
Gebruikersavatar
frankn
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 13:12
Locatie: Gieterveen

O ja, de sensor moet wel in de "flow "zitten.
Het lijkt mij dat je buisje een beetje lang is. (no pun intended)

:toost: :toost: :toost:
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Lijkt mij wel leuk om bij het afstellen van de carbs een mooi hulpmiddel te hebben.
Is er niet een eenvoudige sensor die je tijdens het afstellen "even" in de uitlaatdemper klemt?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Ouwe Reus schreef:Lijkt mij wel leuk om bij het afstellen van de carbs een mooi hulpmiddel te hebben.
Is er niet een eenvoudige sensor die je tijdens het afstellen "even" in de uitlaatdemper klemt?
Ja die bestaat wel en die heet CO meter. Maar dan ga je dus alleen bij stat of een vast rpm meten, zoals bij de APK. En da's nou net waar je weinig aan hebt. Je wil dan, als je op zo'n manier meet, onder bedrijfs omstandigheden meten. Tja en dat heet een rollenbank.
Op het werk meet ik de CO dan wel eens bij 2500 a 3000 rpm op de middebok met de achterrem er op.

futurist
Laatst gewijzigd door futurist op zo jul 23, 2017 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Rammelbak
Berichten: 801
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Heren, bedankt voor het meedenken. Ik benader het alleen wat gemakkelijker.

De lambdasonde is gewoon een simpele smalband sensor. Die kan inderdaad niet teveel afwijken van het stoichiometrisch mengsel. Nou vind ik dat niet erg, want ik wil juist in die richting zitten met de afstelling.

Moderne auto's/motoren worden i.v.m. de milieu-eisen steeds vaker in een (te) arm gebied afgesteld. Dit verhoogd de verbrandingstemperatuur waardoor de uitlaatgassen anders van samenstelling worden. Dit wordt als schoner ervaren door de milieurmaffia ;) Om in dat (te) arme gebied te kunnen meten, zijn er tegenwoordig breedband lambda sensoren. Die werken inderdaad op een andere manier en geven een ander signaal. Een meter moet hier op aangepast zijn.

De verwarming is ook een milieu-geintje. Om direct vanaf het moment dat de motor start te voldoen aan de milieu-eisen, heeft de lambda sonde een verwarming nodig om de minimum temperatuur van 300 graden te halen. Bij mijn motor vind ik het niet erg om een halve minuut te wachten tot de uitlaatgassen de neus van de lambda sonde voldoende hebben opgewarmd.

De uitlaatflow wil ik zo min mogelijk beperken. Daarom heb ik de sonde op een "stokkie" gezet. De neus zit nu gelijk met de binnenwand van de uitlaatbocht. De neus is 12mm in doorsnede en steekt in een buisje met 26mm binnendiameter. Dat geeft rondom de neus 7 mm ruimte. Met hete uitlaatgassen die bij b.v. 6000rpm elke 2 milliseconden voorbij razen, denk ik dat de uitlaatgassen rondom de neus niet bepaald stil zullen staan :lol:

De tuner bij wie ik op de rollerbank ga, steekt bij gebrek aan een lambda sonde een meetsonde achter in de uitlaat. Omdat ik toch vanalles verbouw aan de motor, vroeg hij juist of ik een moer M18x1,5 in de uitlaat wilde lassen, dicht bij de kop, zodat hij er een lambda sonde in kan schroeven die op zijn apparatuur aangesloten staat. Dit geeft voor hem veel beter te interpreteren waardes waardoor hij beter de carb kan afstellen. Met de sonde achter in de uitlaat is het blijkbaar toch wat behelpen.

Als de motor weer eens afgesteld is op de rollerbank, nu met een lambda sonde in de uitlaat, dan weet ik dat het mengsel op dat moment goed is (een tikkie rijk, dat is wat veiliger voor die oude motor). Op dat moment zet ik gewoon een markeerstreep op de AFR-meter op mijn dasboard. Dat is dan het uitgangspunt voor als ik daarna weer zelf ga zitten aanpassen.
:zwaaien:
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

De TBig is klaar, loopt mooi en power zat. De vlakschuivers alleen wat rijker stationair gezet. Net 100 km proefrit zonder problemen. Bougie beeld is goed duzz doe de lambda test wel een andere keer. Passagiers stepjes zien er nu goed uit en zitten comfortabel.

Groetjes

T+R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

dhc6 schreef:De TBig is klaar, loopt mooi en power zat. De vlakschuivers alleen wat rijker stationair gezet. Net 100 km proefrit zonder problemen. Bougie beeld is goed duzz doe de lambda test wel een andere keer. Passagiers stepjes zien er nu goed uit en zitten comfortabel.

Groetjes

T+R
Het blok wat lekte, daar hadden twee klepjes de zuiger van dichtbij gezien. Niet schokkend genoeg om de olielekkage te verklaren.
Nog wat gevonden wat de lekkage wel kan verklaren?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

De zuiger die geraakt had zat in het blok wat in zn Big zat toen ie hem kocht, vlakke 106. Dat zit nu op een lange slag dus heeft veel meer ruimte. De 825 lekt/zweet een beetje bij de kop maar doe daar nix an want denk dat natrekken al genoeg is. Er zit een koperen koppakking in die wel wat kan hebben.

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Twee kleinigheidjes voor de BIG gescoord :roll:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Echte pons gekocht, deed het eerst met een aangepaste fietskettingpons, is voor klinksluitingen met de zachte uiteinde zoals DID gebruikt.

Als iemand zn ketting geponst wil hebben kan ie langs komen :wink:

Afbeelding
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Ziet er degelijk uit Zappa.

Rij al heel lang rond met een visje aan mijn ketting. Misschien moet ik ook maar eens gaan klinken....

BTW: de BIG rijder die nu met Kinky Gold rijd, is op de eerste rit zijn ketting verloren. Bleek zijn voortandwiel verkeerd om gemonteerd te zijn. Dus altijd de vlakke kant naar buiten en de kant met de verdikking aan de kant van het blok monteren.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

Je moet geen spullen hebben, maar vrienden met spullen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Ouwe Reus schreef:Ziet er degelijk uit Zappa.

Rij al heel lang rond met een visje aan mijn ketting. Misschien moet ik ook maar eens gaan klinken....

BTW: de BIG rijder die nu met Kinky Gold rijd, is op de eerste rit zijn ketting verloren. Bleek zijn voortandwiel verkeerd om gemonteerd te zijn. Dus altijd de vlakke kant naar buiten en de kant met de verdikking aan de kant van het blok monteren.

Ik adviseer dringend om niet met een visje te rijden met de Big, komt door de ketting geleider bij het achtertandwiel, de ketting heeft daarin veel ruimte dus kan zwabberen waardoor het visje los wordt gedrukt, bij mn KTM zit er er strak in maar krijgt t visje na 7500km zoveel speling door het zand dat ik hem er met de hand af kan drukken maar hij vliegt er niet af want kan geen kant op [ vervang hem dan wel]

Bij de Big vliegt het visje er af! Als je een DID ketting hebt bestel een klinksluiting en kom langs om te laten klinken.
Als je visje los schiet en je hebt niks dan is het vervelend maar de kans is groot dat de ketting je blok en/of been beschadigt en dat is wat erger dan vervelend!

Ow en de DID ketting gaat het langst mee, ook Tsubaki kettingen geprobeerd op de Big en KTM maar die gaan echt minder lang mee.

En smeer nu al dik 2 jaar mn ketting met http://www.finishlineusa.com/products/b ... oropolymer en de ketting slijt bijna niet, 2 voortandwiel versleten en het achtertandwiel maar de ketting pas 3 x bij gespannen, te koop op t @ of fietsenmaker, gebruik de tube op een kleine vetspuit, is voor het eerst dat een ketting zo lang mee gaat 8)
de antrapper schreef:Je moet geen spullen hebben, maar vrienden met spullen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Yip! :lol:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Zeer handig en onmisbaar tooltje Zappa. Niet op op te scheppen maar gebruik al 20jr een pons en klink tool, een originele van Tagasaki chain. Echt de beste manier. Klinken moet daarom wel op de juiste manier gebeuren. Ik heb op mijn RSV Mille WEL eens de ketting " open" getrokken aan een stoplicht omdat die bij de vorige eigenaar slecht geklonken was. Ik klink ook altijd nog ff met 2 hamers na. Schade aan al het plastic van achteren (gelukkig geen gat in het blok) en ondanks stevige laarzen weken met pijnlijke enkel en kuit gelopen. De ketting, helemaal krom, 35 mrt verder op kunnen rapen.
Ik smeer op mijn weg motoren met een scottoiler en dan gaan de ketting 30000km mee. Op de Dr'en gebruik ik die knijp oiler (naam? Ook al weer) en heb op nog geen enkele van mijn biggen nog een ketting vervangen. Ik rijd op de verschillende ook niet onwijs km's
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Oké Zappa. Ik ga mijn klinksluitingen opzoeken. Is een DID-ketting, en die wil ik niet in mijn nek voelen.
En volgens mij moet ik zelf ook ergens zo'n klinktool hebben liggen :oops: .
Smeren doe ik idioot veel met S100 wit kettingvet.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Waarom is dit niet meer een "sticky" item??

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
MANUS-3000
Berichten: 563
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 22:33
Locatie: De haven van 't Gooi

Voor de herfst en wintermaanden een A.C.tion visibilitykit gemonteerd.
'T ziet er niet uit is mijn eigen bescheiden menig maar opvallen in het donker is me heel wat waard.

Afbeelding

En voor eurie 6.95 kunnen ze ook knipogen :shock:

Afbeelding

Nou nog een schietgebedje doen in de hoop dat ze waterdicht zijn :lol:
GSF 600 Bandit + GSF 1200 Bandit + BMW 540I + Mini Cooper S + Omega A 1.8 LS
MANUS-3000
Berichten: 563
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 22:33
Locatie: De haven van 't Gooi

Die nachtkaars is m'n stadslicht hè, heb ook nog dimlicht :wink:

Afbeelding
GSF 600 Bandit + GSF 1200 Bandit + BMW 540I + Mini Cooper S + Omega A 1.8 LS
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Anti-vibrators ingebouwd, en direct bleek de accu leeg.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Rammelbak
Berichten: 801
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Bedoel je stuurgewichtjes?
:zwaaien:
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Nee, stuurgewichten heb ik weggegooid toen ik de handguards heb gemonteerd.

Nu een stel risers gemonteerd met ingebouwde trillingsdempers.
Eigenlijk net als bij de SR41/42, waar de stuurklemmen met rubbers aan de kroonplaat zijn bevestigd.
Bij de SR43 zijn de stuurklemmen "koud" aangegoten op de kroonplaat, dus trillingen worden zonder problemen doorgegeven aan de armen.

Hier twee ploaties:
$_57.JPG
$_57.JPG (109.6 KiB) 4768 keer bekeken
IMG_20171007_111450.jpg
IMG_20171007_111450.jpg (102.17 KiB) 4768 keer bekeken
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Plaats reactie