Heren, bedankt voor het meedenken. Ik benader het alleen wat gemakkelijker.
De lambdasonde is gewoon een simpele
smalband sensor. Die kan inderdaad niet teveel afwijken van het
stoichiometrisch mengsel. Nou vind ik dat niet erg, want ik wil juist in die richting zitten met de afstelling.
Moderne auto's/motoren worden i.v.m. de milieu-eisen steeds vaker in een (te) arm gebied afgesteld. Dit verhoogd de verbrandingstemperatuur waardoor de uitlaatgassen anders van samenstelling worden. Dit wordt als schoner ervaren door de milieurmaffia
Om in dat (te) arme gebied te kunnen meten, zijn er tegenwoordig
breedband lambda sensoren. Die werken inderdaad op een andere manier en geven een ander signaal. Een meter moet hier op aangepast zijn.
De verwarming is ook een milieu-geintje. Om direct vanaf het moment dat de motor start te voldoen aan de milieu-eisen, heeft de lambda sonde een verwarming nodig om de minimum temperatuur van 300 graden te halen. Bij mijn motor vind ik het niet erg om een halve minuut te wachten tot de uitlaatgassen de neus van de lambda sonde voldoende hebben opgewarmd.
De uitlaatflow wil ik zo min mogelijk beperken. Daarom heb ik de sonde op een "stokkie" gezet. De neus zit nu gelijk met de binnenwand van de uitlaatbocht. De neus is 12mm in doorsnede en steekt in een buisje met 26mm binnendiameter. Dat geeft rondom de neus 7 mm ruimte. Met hete uitlaatgassen die bij b.v. 6000rpm elke 2 milliseconden voorbij razen, denk ik dat de uitlaatgassen rondom de neus niet bepaald stil zullen staan
De tuner bij wie ik op de rollerbank ga, steekt bij gebrek aan een lambda sonde een meetsonde achter in de uitlaat. Omdat ik toch vanalles verbouw aan de motor, vroeg hij juist of ik een moer M18x1,5 in de uitlaat wilde lassen, dicht bij de kop, zodat hij er een lambda sonde in kan schroeven die op zijn apparatuur aangesloten staat. Dit geeft voor hem veel beter te interpreteren waardes waardoor hij beter de carb kan afstellen. Met de sonde achter in de uitlaat is het blijkbaar toch wat behelpen.
Als de motor weer eens afgesteld is op de rollerbank, nu met een lambda sonde in de uitlaat, dan weet ik dat het mengsel op dat moment goed is (een tikkie rijk, dat is wat veiliger voor die oude motor). Op dat moment zet ik gewoon een markeerstreep op de AFR-meter op mijn dasboard. Dat is dan het uitgangspunt voor als ik daarna weer zelf ga zitten aanpassen.