Koplamp aanpassen (projectje)

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Mis de dubbele koplamp die ik heb weggedaan. De OEM koplamp doet z'n werk maar wil een dubbele pit terug.
Voor de looks maar wil ook de lichtopbrengst verbeteren, zonder het gedoe met hoogspanning (Xenon) of chinese rommel.

Zit zelf te denken aan een set projectors van een Buell
1.jpg
1.jpg (10.62 KiB) 3290 keer bekeken
een setje universele 60mm projectors met groot/dim/stadslicht en E + Dot-markeringen
2.JPG
2.JPG (20.45 KiB) 3290 keer bekeken
of een setje 90mm Hella's
3.jpg
3.jpg (21.41 KiB) 3290 keer bekeken
Iemand ervaring met of suggesties voor een goede set dubbele pitten die binnen de 190x100 mm van de OEM koplamp past?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Als je nou dit setje pakt

Afbeelding

of

Afbeelding

En r gelijk de bijbehorende brommer bij pakt
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

De KTM en BMW koplampen, haha. De bijbehorende motoren waren de twee potentiële opvolgers van m'n BIG.
De 950/990 staat niet meer op mijn lijstje, de 1150 wel :shock:
Wat dat betreft zou de keuze op de 1150 vallen, moet ik zeker maar gelijk de rest van de motor bijnemen :lol:

On-topic: de lampunit van de 1150 staat erom bekend niet heel veel licht te produceren.
Maar wat is de diameter van de beide koplampen?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Ouwe Reus schreef: On-topic: de lampunit van de 1150 staat erom bekend niet heel veel licht te produceren.?
Zet oe bakkes er maar eens voor dan zet ik de set wel even aan.
Bende mee mooi op kleur voor de rest vant jaar

Ouwe Reus schreef:Maar wat is de diameter van de beide koplampen?
10 en 12
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

KTM Adventure 640 koplampen? geen idee of ze passen..

En waarom valt de 950/990 af als ik t vragen mag? ooit eens kort stukje op gereden, onder de 4500rpm net een Big, daarboven werd het iets anders..
en ooit een 1150/1200 gezien waar de koppeling van vervangen moest worden?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

zappa.suzuki schreef:KTM Adventure 640 koplampen?
Dubbele koplamp van de 640 is een goede Zappa. Ga ik eens naar snuffelen :D

De GS koplampen zijn net zo achterlijk geprijsd als de GS'n zelf. Dan zijn de nieuwe dure Hella's opeens een koopje. Inmiddels de afmetingen doorgekregen en die optie valt daarmee af. De LC8 koplampen staan boven elkaar en dat gaat niet mooi staan bij een BIG.
zappa.suzuki schreef:En waarom valt de 950/990 af als ik t vragen mag?
Heb een keer even met een 990 gereden. Beest van een motor. Prachtig om te zien. Licht en slank gebouwd.
Errug fel en te "perfect" als je een BIG gewend bent..
Als ik de BIG op het zijspoor zet, is het omdat er een daily driver komt waar ik nog steeds zelf het onderhoud van kan doen.
Per saldo wordt het een optelsom van looks/motorkarakter/onderhoudsgemak/aankoopprijs/kilometerprijs/gebruiksdoel.
Hierdoor zou mijn keuze op een 1150GS Adventure uitkomen en niet op een 990 Adventure.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

zappa.suzuki schreef: en ooit een 1150/1200 gezien waar de koppeling van vervangen moest worden?
Ja
Na 100dkm moest er bij mij een nieuwe in. half uurtje werk inclusief kop koffie

Wedervraag : heb je wel eens een bougie vervangen / kleppen gesteld bij een 950 / 990 ?

Voor degene die bang zijn voor 3 schroefjes en een moertje even de ogen dicht nu :
Afbeelding
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Ouwe Reus schreef:
zappa.suzuki schreef:
zappa.suzuki schreef:En waarom valt de 950/990 af als ik t vragen mag?
Heb een keer even met een 990 gereden. Beest van een motor. Prachtig om te zien. Licht en slank gebouwd.
Errug fel en te "perfect" als je een BIG gewend bent..
Als ik de BIG op het zijspoor zet, is het omdat er een daily driver komt waar ik nog steeds zelf het onderhoud van kan doen.
Per saldo wordt het een optelsom van looks/motorkarakter/onderhoudsgemak/aankoopprijs/kilometerprijs/gebruiksdoel.
Hierdoor zou mijn keuze op een 1150GS Adventure uitkomen en niet op een 990 Adventure.
Te "perfect" ? dus maar een 1150GS? dat vind Leo niet leuk! :lol:

@ Leo, dat onderhoud aan een 950/990schijnt ook niet leuk te zijn :( ach OW rijd toch niet harder dan 110km/u dus een Kreidler om motor kenteken en met 80cc is ook goed voor hem :wink:

Leuk die moderne brommers, de meeste kan je minder wat makkelijk aan doen dan aan die oudjes die ook al niet perfect zijn.....
Daar zit ik ook mee, hoef niet hard behalve offroad, ben niet perse gek op sleutelen maar een garage betalen is ook weer zo wat.. met mn oude brommers kan ik bijna alles zelf en ze doen wat ik wil..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

De reden dat ik ooit voor de GS gekozen heb is dat de dingen die je het meest moet doen tijdens veel woonwerk ( bougie / kleppen stellen / ketting smeren :lol: / luchtfilter / oliefilter ) makkelijk voorhanden zijn. Even een koppeling doen ( hoe vaak ? ) is een stevig klusje. Versnellingsbak zit voor de koppeling dus die pak je iets sneller los als i kapot is maar het mooie is dat je blok blijft zitten.

Als ik spgoesdakar met zijn oranje een bougie zie wisselen / kleppen stellen dan wordt ik niet vrolijk maar hij zweert bij zijn 950 en wil nooit niks anders meer rijden. Als ik De Antrapper een luchtfilter zie vervangen in 4 uur denk ik ook WTF maar ook hij is niet van zijn brommer af te slaan en gaat naar de 2 ton.

Tzit in het gevoel wat je brommer je geeft en dan heb je de rest er gewoon voor over.

Moraal vant verhaal : iedereen op een HD :toost:
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

Controleer ook even de lengte van de te monteren lampen.
bij een enkele lamp is het diepste punt tussen je vorkpoten
Bij dubbele ros al snel de stekker je lamp in met je vorkpoot. :?
have BIG fun

D.F.M.T.
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Goede tip Hans, thanks.

Inmiddels tot de conclusie gekomen dat merkspecifieke lampunits schaars en/of peperduur zijn.
Daarbij komt idd het "verrassingselement" wat betreft ruimte.

Daarom eigenlijk al de keuze gemaakt voor nieuwe Hella's. Keuze is gevallen op de Hella Performance vanwege de kleinste inbouwmaten.
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (27.3 KiB) 3195 keer bekeken
Ga eens kijken óf dat gaat passen naast/voor de voorvork. Voordeel is wel dat mijn schermpje al een stuk naar voren is verplaatst, en dat de lampunits best een stukje mogen uitsteken. Totale lengte grootlicht-unit is 95mm, die van het dimlicht 160mm. Binnenkort eerst maar een soort pasmodel maken, want ook die meuk is niet bepaald goedkoop. Heb wel een leverancier gevonden die 26% korting geeft, maar vind het eigenlijk wel (te) duur worden (>€170).
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

160mm :shock: origineel is (zo uit mijn hoofd) rond de 130, dan de uitslag van je vorkpoot en een stekker erbij.
Je mag je scherm wel een centimeter of tien naar voren trekken
have BIG fun

D.F.M.T.
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Een 1:1 model gemaakt en deze vandaag "gepast". De Hella's gaan het niet worden.
Bij maximale stuuruitslag zit idd de voorvork in de weg, en wil de lampen niet (nog) verder naar voren verplaatsen.
De LED-versie van het dimlicht is korter en zou kunnen passen, maar 400-500 euries is niet leuk meer.

Plan B: koplamp lekker laten zoals het nu is. Zie DR toch niets van als ik rij. Maar wat extra licht blijft lekker in de polder.
Heb de LED breedstralers nog ergens liggen. Handig als ik niet voor het donker thuis hoef te zijn.
Lichtopbrengst zou zijn 125W bij een opgenomen vermogen van 15W. Scheelt dus ook weer flink met dimlicht/ grootlicht à 55/60W.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Ga het toch proberen!

Ben kennelijk niet de eerste, dus zou niet weten waarom het niet zou lukken :D
IMG_0290_zps900cac1a.jpg
IMG_0290_zps900cac1a.jpg (36.65 KiB) 3086 keer bekeken
DSC00235a.JPG
DSC00235a.JPG (18.48 KiB) 3086 keer bekeken
Heb nog wel zitten denken aan projectoren, maar die dingen zijn eigenlijk te klein qua diameter en geven de BIG toch een heel ander uiterlijk.
Dus worden de Hella's. Gewoon goed merk, geschikt voor 60W (HRT-versie is eigenlijk 35W!) en evt later gewoon alsnog uit te rusten met (degelijke) Xenon. Alleen nog even ergens een zak met munten vinden :P
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
_OL_
Berichten: 7
Lid geworden op: ma jun 23, 2014 23:08
Locatie: Wetteren, België

Waarom probeer je niet eens zoiets?

http://www.aliexpress.com/item/5-inch-x ... b9cdeb77cd

Schijnen erg helder te zijn, en redelijk plug en pray...
TL1000R, DR800, ZXR400, CBR250R, TLR250R
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

_OL_ schreef:Waarom probeer je niet eens zoiets?

http://www.aliexpress.com/item/5-inch-x ... b9cdeb77cd

Schijnen erg helder te zijn, en redelijk plug en pray...
Lamp is zeker bijzonder. Maat is 5"x7" dus ca 12,5x18 cm. Ruimte binnen het windscherm is ca 11x20cm. Op zich zou dat geen PBM moeten zijn.
Eens wat zitten googlen en dit is kennelijk een cheap copy van de originele USA uitvoering (JW Speaker). Kosten 325 ex BTW/ invoerrechten/ verzendkosten. Het is mij niet duidelijk of DOT-approved (USA) hetzelfde is als een E-merk (NL). En óf een koplampunit sowieso een E-keur moet hebben wanner je deze op je motor schoeft :-?

Kies toch voor de klassieke dubbele ronde pit, puur omdat dat hóórt bij de BIG. En omdat de klassieke Halogeen-verlichting het doet zonder mogelijk storingsgevoelige elektronica. Voor de echt onverlichte wegen schroef ik volgende maand die 3000LM LED pitten erop :shock:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Heeey jongens, heb waarschijnlijk een stukje BMW gekocht.....
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
MANUS-3000
Berichten: 563
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 22:33
Locatie: De haven van 't Gooi

iiiiiieeeeenterestiiiiiieeeeeengggg :woow: :woow:

Post je wel fotos van je vorderingen?
Ik kan wel wat inspiratie gebruiken :wink: :wink:
GSF 600 Bandit + GSF 1200 Bandit + BMW 540I + Mini Cooper S + Omega A 1.8 LS
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Had een deal gesloten met een BMW GS-rijder die een set lampen over had van een TT Desierto Kuip.
Had al twijfels over die gast gezien de "twijfelachtige" diefstal van zijn brommert, maar hoor helemaal nix meer.
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (27.38 KiB) 2952 keer bekeken
Dus voorlopig geen lamp modje. Wel tijd genomen om de OEM koplamp te bekijken vanwege de irritante vibratie in de lichtbundel. Moer aan de onderkant bleek te zijn losgetrild. Verder de koplampbeugel wat extra gefixeerd aan het koplampframe. Lichtbundel is nu vrij stabiel.

Vanwege een breuk van een steun van de dagrijlichten, de boel opnieuw bevestigd met degelijker steunen. Verder besloten om de 125W LED breedstralers niet te monteren omdat het dan net een kerstboom gaat worden :lol:.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Ouwe Reus schreef:Had een deal gesloten met een BMW GS-rijder die een set lampen over had van een TT Desierto Kuip.
Had al twijfels over die gast gezien de "twijfelachtige" diefstal van zijn brommert, maar hoor helemaal nix meer.
Naamloos.jpg
Dus voorlopig geen lamp modje. Wel tijd genomen om de OEM koplamp te bekijken vanwege de irritante vibratie in de lichtbundel. Moer aan de onderkant bleek te zijn losgetrild. Verder de koplampbeugel wat extra gefixeerd aan het koplampframe. Lichtbundel is nu vrij stabiel.

Vanwege een breuk van een steun van de dagrijlichten, de boel opnieuw bevestigd met degelijker steunen. Verder besloten om de 125W LED breedstralers niet te monteren omdat het dan net een kerstboom gaat worden :lol:.
Dat is waarschijnlijk dezelfde als die die Michelin banden aan bood. Die zijn motor is tijdens zijn vakantie ook plotseling verdwenen en de losse banden waren toen ook ineens weg.

Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Een jaar na de eerste hersenspinsels...
IMG_20170611_152852.jpg
IMG_20170611_152852.jpg (65.68 KiB) 2709 keer bekeken
IMG_20170611_152828.jpg
IMG_20170611_152828.jpg (55.69 KiB) 2709 keer bekeken
...wordt het eens tijd dat ik ga "passen". Al heb ik het sterke gevoel dat deze lampunits helemaal niet lekker gaan passen.
Ben daarom al aan het zoeken naar de Hella's
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Tijd voor een kleine update.

De zwarte bollen waren niet naar mijn zin, dus die zijn weer vertrokken En bleken bovendien ook bedoeld voor 35W, net als de dubbele pit welke ik ooit op de brommer had, totdat bleek dat Xenon te veel van het goede was voor de reflectoren. Zoek voor de gein eens op Malagutti double headlight, zijn nieuw al te vinden voor minder dan €30 tegen €160 van Hebster.
DSC03573 - kopie.JPG
DSC03573 - kopie.JPG (126.32 KiB) 2425 keer bekeken
Had geen zin meer in getob met cheapass rommel, dus ik heb een paar harde euro's uitgegeven aan Hella's. Gezien de foto's welke ik eerder heb gepost, moet dat gewoon kunnen. Hella levert de 90mm lampen in drie varianten. Heb de Performance versie besteld vanwege de kleinste inbouwmaten. Een projector met H1 dimlicht is nog onderweg. De andere pit heb ik binnen en is er een met H1 grootlicht en T4W stadslicht. De beide pitten worden vanaf fabriek ook geleverd met Xenon, dus mocht er ooit een upgrade komen van Halogeen naar Xenon, dan verwacht ik geen problemen met rokende reflectoren.
IMG_20180216_154754 - kopie.jpg
IMG_20180216_154754 - kopie.jpg (97.44 KiB) 2425 keer bekeken
IMG_20180216_154736 - kopie.jpg
IMG_20180216_154736 - kopie.jpg (115.74 KiB) 2425 keer bekeken
Aangezien de BIG standaard één H4 halogeenlamp heeft, moet er wat gesoldeerd gaan worden. De H4 stekker zit aan een van de stuurschakelaars. In de originele stuurschakelaars wil ik niet knippen, dus het komt goed uit dat ik al bezig was met ander karweitje.
Een paar maanden geleden heb ik (trillingdempende) risers gekocht maar die zijn ook vrij lang, en dus moet ik alle draden ongeveer 6cm verlengen. En daarvoor had ik al nieuwe stuurschakelaars gevonden, en hier ga ik de stekkers van een oude kabelboom aan solderen. Het uitzoeken welke kabels voor welke schakelaars bedoeld zijn is een k-klus. Zeker omdat er meer draden uit die stuurschakelaars komen, terwijl er dezelfde schakelaars aanwezig zijn. Enige verassing was dat de dodemansknop van de BIG zowel een NO- als NC-schakeling heeft. Dus er moet een microschakelaar extra worden aangebracht. Dus voorlopig blijven we lekker hobbyen.
IMG_20180203_133302.jpg
IMG_20180203_133302.jpg (64.84 KiB) 2424 keer bekeken
Maar ik zoek nog wel de contrastekkers van de speciale Hella stekkerverbindingen:
IMG_20180216_154721 - kopie.jpg
IMG_20180216_154721 - kopie.jpg (104.92 KiB) 2425 keer bekeken
IMG_20180216_154706 - kopie.jpg
IMG_20180216_154706 - kopie.jpg (131.73 KiB) 2425 keer bekeken
Iemand suggesties?
Laatst gewijzigd door Ouwe Reus op vr feb 16, 2018 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
MANUS-3000
Berichten: 563
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 22:33
Locatie: De haven van 't Gooi

Wil je nieuwe stekkers of kun je ook wat met stekkers met een stukje bedrading eraan?

In het laatste geval kan ik maandag ff in de vergaarbak kijken die we op het werk hebben.
GSF 600 Bandit + GSF 1200 Bandit + BMW 540I + Mini Cooper S + Omega A 1.8 LS
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Hey Manus, Ben gek op grabbelbakken. Mocht je de stekkers beschikbaar hebben, graag. Bijpassende stekkers zijn gewoon erg netjes en betrouwbaar. Maar nieuw is echt niet noodzakelijk. Liever gebruikt dan losse schuifstekkers zeg maar.
BTW, volgens Hella zitten die stekkers normaal aan de bedrading van het voertuig, en anders moeten er 20 sets worden besteld :shock:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

De rechthoekige stekker valt wel wat op te bedenken.
De ovale weet ik zo snel niet.
have BIG fun

D.F.M.T.
Plaats reactie