Voor mijn Guzzi heb ik de verkeerde band gekocht. Ik heb er 1500km mee gereden, maar hij blijkt te smal te zijn. Ik rijd elke keer op het randje terwijl achter nog ruimte over is en er geen stepjes o.i.d. over de grond schraapt
Dus voor de (supermotard)liefhebber:
Bridgestone Battax Hypersport S21 front
Maat 110/70-17
DOT-code (productiedatum): 2216 (week 22, jaar 2016)
Maar 1500 km gebruikt, nauwelijks slijtage!
Voor forummers 50 euro inclusief verzending
Plakband te koop, Bridgestone S21, 110/70-17
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Dat waren wel hele zware km's, alle keren bij iedere bocht tot op het randje, met een guzzi.
Geen voetsteunje aan de grond? Zijn wangen zitten toch het verst naar buiten om aan de grond te rijden?
Ik heb het ook al eens eerder proberen uit te leggen, das lastig want praten gaat me beter af........
Het hoeft niet aan de voorband te liggen. Soms ligt het aan de achterband. als je in een bocht rijd dan rijden voor en achterband op een verschillende draaicirkel (van de motor) het verschil bepaald de te halen hellingshoek, maar ook de geometrie van de motor bepaald dat.
Als je twijfelt over de bewering van de invloed van die verandering van de draaicirkel, of denkbeeldige draailijn, waar het wiel over draait moet je maar eens goed naar het motorgeluid (toerental) luisteren bij de Moto GP of SBK op tv als een coureur door een chicane rijd dan hoor je het toerental 100den toeren varieren naarmate de hellingshoek verandert. Dus van schuin bv links naar rechtop en direct weer naar schuin maar dan rechtsaf. Het lukt mij gemakkelijk (en Zappa ook heb ik laatst gelezen) om met de Dr de stepjes aan de grond te rijden met een 90/90 voorband!!! Dan heb je een 130 achterband. Kijk dus eerst of je niet te veel met je banden afwijkt van het origineel. SBK bikes rijden met een 200 achter en een (ongeveer) 120 voor en die rijden voor en achter tot aan de rand maar dat komt wel omdat de hellingshoek groter kan als je met de achterband stuurt (slides maakt) Dan verandert de geometrie. Wel is het veiliger om voor een iets grotere schaamrand te hebben als achter. Als ie over de voorkant glijd is het meestal einde verhaal.....
futurist
Geen voetsteunje aan de grond? Zijn wangen zitten toch het verst naar buiten om aan de grond te rijden?
Ik heb het ook al eens eerder proberen uit te leggen, das lastig want praten gaat me beter af........
Het hoeft niet aan de voorband te liggen. Soms ligt het aan de achterband. als je in een bocht rijd dan rijden voor en achterband op een verschillende draaicirkel (van de motor) het verschil bepaald de te halen hellingshoek, maar ook de geometrie van de motor bepaald dat.
Als je twijfelt over de bewering van de invloed van die verandering van de draaicirkel, of denkbeeldige draailijn, waar het wiel over draait moet je maar eens goed naar het motorgeluid (toerental) luisteren bij de Moto GP of SBK op tv als een coureur door een chicane rijd dan hoor je het toerental 100den toeren varieren naarmate de hellingshoek verandert. Dus van schuin bv links naar rechtop en direct weer naar schuin maar dan rechtsaf. Het lukt mij gemakkelijk (en Zappa ook heb ik laatst gelezen) om met de Dr de stepjes aan de grond te rijden met een 90/90 voorband!!! Dan heb je een 130 achterband. Kijk dus eerst of je niet te veel met je banden afwijkt van het origineel. SBK bikes rijden met een 200 achter en een (ongeveer) 120 voor en die rijden voor en achter tot aan de rand maar dat komt wel omdat de hellingshoek groter kan als je met de achterband stuurt (slides maakt) Dan verandert de geometrie. Wel is het veiliger om voor een iets grotere schaamrand te hebben als achter. Als ie over de voorkant glijd is het meestal einde verhaal.....
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Hoi Cor, bedankt voor de uitgebreide uitleg. De punten die je aanhaalt heb ik gecontroleerd. En die 1500km waren inderdaad goed gebruikte kilometers. Met mijn 41 PK Guzzi zat ik het hele Hemelvaartweekend achter een vriend aan op een Triumph Speed Triple 1050 met 140 PK
Mijn Guzzi is niets meer van origineel. Voor zit een 3.50x17" velg en achter een 4.25x17" velg. Daar ligt een 150/60-17 band omheen. Voor de voorband had ik gewoon beter moeten kijken op de site van Bridgestone: http://www.bridgestone.com/products/mot ... ail/pr138/. Scroll even naar beneden voor de maattabel. De 110-band is gewoon te smal voor de 3.50" velg waardoor deze te 'vlak' staat. De 120-band is een stukje boller. Later, toen ik wel mijn huiswerk had gedaan, viel me op dat alle moderne machines met een 3.50" voorvelg met 120-band rijden.
Dom dom dom, dus nu hoop ik nog een paar tientjes terug te verdienen en iemand anders blij te maken.
Mijn Guzzi is niets meer van origineel. Voor zit een 3.50x17" velg en achter een 4.25x17" velg. Daar ligt een 150/60-17 band omheen. Voor de voorband had ik gewoon beter moeten kijken op de site van Bridgestone: http://www.bridgestone.com/products/mot ... ail/pr138/. Scroll even naar beneden voor de maattabel. De 110-band is gewoon te smal voor de 3.50" velg waardoor deze te 'vlak' staat. De 120-band is een stukje boller. Later, toen ik wel mijn huiswerk had gedaan, viel me op dat alle moderne machines met een 3.50" voorvelg met 120-band rijden.
Dom dom dom, dus nu hoop ik nog een paar tientjes terug te verdienen en iemand anders blij te maken.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Zou 10mm dan zo veel uitmaken.............?
Maar heb geloof ik nooit mn steppie aan de grond gehad [ niet terwijl ik nog op de brommer zat] wel mn voet, die steekt iets uit kennelijk.. kan komen door mn vering die wat stugger is van voor en achter, heb wel eens gekeken hoe schuin ie dan moest om t steppie aan de grond te krijgen maar dat kan bij mij niet rollend......
En mn wegband heeft voor eigenlijk geen schaamrand, achter soms een paar mm, ook als ik op snelheid door een bocht ga staat mn stuur eigenlijk de andere kant op [ counter steering heet dat geloof ik]
Maar heb geloof ik nooit mn steppie aan de grond gehad [ niet terwijl ik nog op de brommer zat] wel mn voet, die steekt iets uit kennelijk.. kan komen door mn vering die wat stugger is van voor en achter, heb wel eens gekeken hoe schuin ie dan moest om t steppie aan de grond te krijgen maar dat kan bij mij niet rollend......
En mn wegband heeft voor eigenlijk geen schaamrand, achter soms een paar mm, ook als ik op snelheid door een bocht ga staat mn stuur eigenlijk de andere kant op [ counter steering heet dat geloof ik]
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Sorry Zappa. Ik dacht gelezen te hebben voetsteun aan de grond. Maar er staat idd voetje.........bij het banden verhaal. Sorry maar het scheelt niet veel.zappa.suzuki schreef:Zou 10mm dan zo veel uitmaken.............?
Maar heb geloof ik nooit mn steppie aan de grond gehad [ niet terwijl ik nog op de brommer zat] wel mn voet, die steekt iets uit kennelijk.. ]
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Ey Cor, niks geen sorry hoor En voetje of steppie aan de grond scheelt idd niet veel
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Voetje aan de grond of steppie... ik vind het allebei nogal een prestatie op zo'n hoge motor! Bij de Big heb ik ooit m'n voet aan de grond gehad in de bocht, maar toen zat er nog iemand achterop. Ik denk dat de motor hierdoor al lekker laag lag
De 10mm verschil in breedte merk ik wel in de bochten. De voorvorkpoten heb ik nu wel weer 7mm extra laten doorsteken om weer op dezelfde stuurgeometrie uit te komen. Al met al een erg leuk gooi en smijt fietsje
Is het 110-bandje niet wat voor jouw SM-wielen van je KaToeM Zappa?
De 10mm verschil in breedte merk ik wel in de bochten. De voorvorkpoten heb ik nu wel weer 7mm extra laten doorsteken om weer op dezelfde stuurgeometrie uit te komen. Al met al een erg leuk gooi en smijt fietsje
Is het 110-bandje niet wat voor jouw SM-wielen van je KaToeM Zappa?
Doet Zappa aan SM?
futurist
futurist
Laatst gewijzigd door futurist op zo jul 16, 2017 10:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Denk niet dat ik wil weten waar jij aan denkt...Rammelbak schreef:Z'n vriendin werkt voor de sterke arm der wet, dus een paar handschoenen zullen vast wel al in huis zijn...
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Wil het niet weten....
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997