Bij de BIG is de v-vork veranderd in 1991, type SR 43.
Hij is toen 3mm diker geworden, wat een stijfere vork opleverd.
echter de binnen veren zijn toen slapper geworden, als je van hard rijden en/of off-road rijden houd kan je ze beter vervangen door progesivere veren zoals deze..
http://www.hessler-motorsport.de/shop/p ... 04ea3c4f7b
Simpel gezegt zijn deze veren eerst wat soepeler en hoe verder ze ingaan steeds stugger, op de weg duikt je BIG niet zo ver meer naar voren bij hard remmen met de v-rem en in het terrein heb je meer controlle over het v-wiel..
Deze zijn simpel te monteren, zorg dat het v-wiel vrij in de lucht hangt en draai de klembouten van de bovenste kroonplaat los.
Draai dan de afsluit moeren boven op de v-vork los, haal de vul bussen en de veren er uit, stop de nieuwe veren er in en laat de vul bussen er uit.. en klaar ben je..
Wil je ook de olie vervangen, wat ik sterk aanraad want de kans is groot dat dat nog nooit gebeurd is
Dan v-rem klauw los, v-wiel er uit en spatbord er af..
Dan klem bouten van de bovenste kroonplaat los, draai de afsluit moeren boven op de v-vork een slag los [ als de poot er uit is is dat lastig ]
bouten onder kroon plaat los en trekken maar [om het makelijker te maken bij de- of montage schroefer draaier in de spleet van kroonplaat tikken..
Vork leeg gieten, spoelen met petroleum en nacht laten drogen..
Vullen: DR 750
Standard Set Up - 175mm is de luchtkamer, druk de vork helemaal in zonder de veer erin, meet dan van af de boven kant tot de olie moet dus 175mm leeg zijn (ca. 466ml 10# olie]
DR 800; van af 1991
Standard Set Up - 140mm (ca. 663ml 10# olie]
Lekkende keeringen van de v-vork.
V-vork er uit en dan 2 manieren om te vervangen.
Simpel;
Prik 2 gaatjes in de keering tegen over elkaar met een priem in het midden van de keering, dan 2 dunnen parkers er een stukje indraaien
[ zeg 6-7mm ] dan kruis gewijs met tangetje er uitwrikken..
{met dank voor de tip Hans H}
dan nieuwe erin tikken met een stuk pvc buis met diameter van 50mm..
Uitgebreid;
als je ook de teflon geleiders wil controllen op slijtage..
Demonteren zoals bij olie wissel...
Vork leeg.
DR 750;
koop bout met kop van 24mm en 2 passende moeren 24 mm, borg bijde moeren zo strak mogelijk tegen elkaar aan, bout in vork, pak alle verlengers uit je doppen set en die op de bout, inbus sleutel in de onderkant en draaien maar, zat bij mij gruwlijk vast..
dan kan je de keering er uittrekken door de binnen poot uit de voet te trekken..
DR 800 SR43;
zelfde verhaal maar dan met bout met kop van 30mm..
probleem hier is dat ratel dop 30mm niet in de vork past
dus kijk of je moeren kan vinden met kop maat 27mm.. [dop 27mm is grootste die in de binnenpoot past]
of slijp de bovenste moer voorzichtig schuin af tot je ratel dop 27mm er muurvast op kan slaan..
zie ook;
http://home.germany.net/avehrenb/Big/gabel.html
Filmpje;
http://www.youtube.com/watch?v=gcY-su4Axw4
maar sla de glijbus en keering er niet in met een schroefendraaier maar met een passend stuk PVC buis!
! nog een tip;
om de luchtkamer af te meten neem je een grote injektiespuit en een stuk slang wat er op past..
als je de luchtkamer op 160mm wil zetten doe dan een tyrap om de slang gemeten van af de onderkant op 160mm..
hang de slang in de vork met de tyrap gelijk met de rand en zuig de olie die er teveel in zit uit
hier nog wat meer invo http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... =7&t=14465
Suc6 Zappa
Sleuteltips: voorvork DR 750/800
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Laatst gewijzigd door zappa.suzuki op wo aug 11, 2010 23:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Mooi verhaal!
de foto's uit de link even hier gezet, kijkt net wat makkelijker.
Hier een foto van hoe zo'n verlengde ratel eruit ziet
En een foto van de dubbele moeren met bout:
de foto's uit de link even hier gezet, kijkt net wat makkelijker.
Hier een foto van hoe zo'n verlengde ratel eruit ziet
En een foto van de dubbele moeren met bout:
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Via hessler bij het bestellen van mijn nieuwe progessieve voorveren te horen gekregen dat de luchtkamer 155mm moet worden bij een gewicht van 80 - 90 kg.
Bij een dr 750 wel te verstaan.
Bij een dr 750 wel te verstaan.
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
zou dat ook meteen verklaren waarom die veren die er bij shifty uitkwamen er al zo progressief uitzagen dan? of lees ik nu scheef?
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Huh, hoe bedoel je dat?
Dat de voorveren zo hard zijn ingeveerd dat de vervorm zijn
haha dat lijkt me stug. Het zag er normaal uit.
De luchtkamer voorschrijving van hessler zal gebaseerd zijn op meer offroad afstelling.
Dat de voorveren zo hard zijn ingeveerd dat de vervorm zijn
haha dat lijkt me stug. Het zag er normaal uit.
De luchtkamer voorschrijving van hessler zal gebaseerd zijn op meer offroad afstelling.
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
oh, van wie waren die veren die er uit kwamen die erg op die progressieve leken? aan de uit einden dichter gewikkeld? :/
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
De standaard veren zijn ook progressieve maar er zit een bus boven op van zo'n 20cm [ DR 800]
De up-grade progressieve veren zijn langer en worden zonder bus gemonteerd..
De up-grade progressieve veren zijn langer en worden zonder bus gemonteerd..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Yup dat waren die van mij...maar ik nog niet snappen wat jij bedoeld?
Mijn oude veren waren al progessief gewikkeld inderdaad, maar niet zo dikke windingen als de nieuwe
@ Zappa. Ik kan mij geen busjes van 20cm herrineren...wel iets van 2 - 3 cm...
Mijn oude veren waren al progessief gewikkeld inderdaad, maar niet zo dikke windingen als de nieuwe
@ Zappa. Ik kan mij geen busjes van 20cm herrineren...wel iets van 2 - 3 cm...
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
nee ik kon me vaag iets herinnere over veren die er tegen alle verwachtingen in progressief uitzagen toen ze er uitkwamen..
van wie ze waren.. geen idee.. maar ik dacht dat omdat de vering is aangepast na 90 het best zou kunnen zijn dat dat dus verklaard waarom die (van shifty?) er dus anders uit zouden zien..
maar laat maar hangen
van wie ze waren.. geen idee.. maar ik dacht dat omdat de vering is aangepast na 90 het best zou kunnen zijn dat dat dus verklaard waarom die (van shifty?) er dus anders uit zouden zien..
maar laat maar hangen
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Dat was ik inderdaad.
Jij vroeg je af of er standaard progessieve veren in een model van vóór 90 zaten?
Ik denk het niet, ik ben het nog niet eerder tegengekomen in ieder geval. Verder worden maar heel weinig fietsen fabrieks af van van progessieve veren voorzien. Ik geloof dat progessieve veren voor motoren pas in de jaren 90 is ontwikkeld.
Jij vroeg je af of er standaard progessieve veren in een model van vóór 90 zaten?
Ik denk het niet, ik ben het nog niet eerder tegengekomen in ieder geval. Verder worden maar heel weinig fietsen fabrieks af van van progessieve veren voorzien. Ik geloof dat progessieve veren voor motoren pas in de jaren 90 is ontwikkeld.
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
hoe zit dat bij de echte offroads dan? die toch zeker wel.. :/
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Toen spgoesdakar mijn voorveren onderhanden nam van de 750 kwamen er eerst idd flinke lange bussen uit. De standaard veren die eruit kwamen waren gewoon zielig (slap) voor een fiets van zo`n gewicht.Shifty-PK schreef:@ Zappa. Ik kan mij geen busjes van 20cm herrineren...wel iets van 2 - 3 cm...
Nieuwe vv olie en progressieve veren erin en daarna de bussen weer terug was best lachen om daarna de doppen er weer op te krijgen
LEO
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Hmm, bij de 800 moeten die bussen er toch echt tussen uit bij het plaatsen van up-grade veren..
Bij mij met een veer-voorspanning van 7mm moet ik al druk op de moeren uit oefenen om ze er op te te krijgen
Hier de orginele vulbus bij een 750..
http://www.cmsnl.com/suzuki-dr750-1989- ... IG-35.html
En 155mm luchtkamer voor iemand van 90+kg bij een 800 klinkt logisch..
[standaard 140mm]
Maar 155mm bij een 750 [standaard 175mm] lijkt me erg vreemd..
lucht drukt makkelijker in dan olie dus kleinere luchtkamer bij hoger gewicht lijkt me normaal.. maar 20mm meer lucht kan niet kloppen..
Zou hier mischien de oorzaak van je gebok zitten Shifty?
Foutje van Hessler??
Ben een motor amateur maar werk wel met high-end fietsvering, en daar stel ik voor-en evt a-vering in dmv lucht druk.. meer druk= stugger/zwaardere berijder..
Kleinere luchtkamer zou het zelfde moeten doen denk ik dan zo..
Bij mij met een veer-voorspanning van 7mm moet ik al druk op de moeren uit oefenen om ze er op te te krijgen
Hier de orginele vulbus bij een 750..
http://www.cmsnl.com/suzuki-dr750-1989- ... IG-35.html
En 155mm luchtkamer voor iemand van 90+kg bij een 800 klinkt logisch..
[standaard 140mm]
Maar 155mm bij een 750 [standaard 175mm] lijkt me erg vreemd..
lucht drukt makkelijker in dan olie dus kleinere luchtkamer bij hoger gewicht lijkt me normaal.. maar 20mm meer lucht kan niet kloppen..
Zou hier mischien de oorzaak van je gebok zitten Shifty?
Foutje van Hessler??
Ben een motor amateur maar werk wel met high-end fietsvering, en daar stel ik voor-en evt a-vering in dmv lucht druk.. meer druk= stugger/zwaardere berijder..
Kleinere luchtkamer zou het zelfde moeten doen denk ik dan zo..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Je maakt daar volgens mij een denkfout Zappa:
Standaard luchtkamer van 175mm lang.
Hessler voorgeschreven luchtkamer 155mm lang.
= luchtkamer wordt kleiner, 20mm kleiner
Ik denk dat mijn voorvork in den beginnen al onder handen is genomen. Ik ben 3e eigenaar. Oscar had er volgens hem alleen dikkere olie ingeknikkerd. Grote kans dat de lange busjes al zijn verwijderd...of mischien dat ze er wel nog gewoon in zitten maar ik mij gewoon vergis in de lengte
Wel staat de veervoorspanning van de veren wat aan de hoge kant.
Standaard luchtkamer van 175mm lang.
Hessler voorgeschreven luchtkamer 155mm lang.
= luchtkamer wordt kleiner, 20mm kleiner
Ik denk dat mijn voorvork in den beginnen al onder handen is genomen. Ik ben 3e eigenaar. Oscar had er volgens hem alleen dikkere olie ingeknikkerd. Grote kans dat de lange busjes al zijn verwijderd...of mischien dat ze er wel nog gewoon in zitten maar ik mij gewoon vergis in de lengte
Wel staat de veervoorspanning van de veren wat aan de hoge kant.
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Maar goed dat ik geen chirug ben
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Vadaag de lekkende keering van m'n v-vork vervangen,
ff de truc van Hans H geprobeerd maar in de keering zit kennelijk een stalen plaat dus maar niet gedaan.
Poten in een emmer heet water gezet, ff laten staan en toen maar uit elkaar geschroefd, ging redelijk makelijk met de opgewarmde poot.
zag er van binnen als nieuw uit dus nieuwe keeringen er in.
Luchtkamers op 130mm ipv 140mm [DR 800], en ringen er op van 12.5mm ipv de 7.5mm die ik eerst had.
Olie zo als Hessler voorschrijft, 10# [ Motorex ipv shell]
ff de truc van Hans H geprobeerd maar in de keering zit kennelijk een stalen plaat dus maar niet gedaan.
Poten in een emmer heet water gezet, ff laten staan en toen maar uit elkaar geschroefd, ging redelijk makelijk met de opgewarmde poot.
zag er van binnen als nieuw uit dus nieuwe keeringen er in.
Luchtkamers op 130mm ipv 140mm [DR 800], en ringen er op van 12.5mm ipv de 7.5mm die ik eerst had.
Olie zo als Hessler voorschrijft, 10# [ Motorex ipv shell]
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
upgrade veren zijn [ zo ver ik weet] langer en worden zonder de vulbussen gemonteerd.
Maar ken niet alle merken en ben zeker geen verenspecialist..
Wat wel een beetje een regel is is dat je de de dop met wat veer voorspanning monteert, dus je moet de dop met wat kracht naar beneden drukken voordat je hem kan inschroeven [ met het wiel van de grond als je het het doet met het wiel in de vork]
Als het heel veel kracht kost dan heb je te veel voorspanning op de veer..
Maar ken niet alle merken en ben zeker geen verenspecialist..
Wat wel een beetje een regel is is dat je de de dop met wat veer voorspanning monteert, dus je moet de dop met wat kracht naar beneden drukken voordat je hem kan inschroeven [ met het wiel van de grond als je het het doet met het wiel in de vork]
Als het heel veel kracht kost dan heb je te veel voorspanning op de veer..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Dik 10 jaar geleden geschreven en was nu weer ff handig als geheugensteun, had mn aangepaste bout nog om de poot te demonteren en het stuk pvc buis om de keerringen en stofkappen er in te meppen
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Nooit gerealiseerd dat het binnewerk zo moeilijk los komt van de onder poot, komt omdat ik met een luchtsleutel van onderen de inbus bout met de luchtsleutel verwijder/los draai en dan kan je de poot ook zo uit elkaar trekken.
Inderdaad 10 jaar later nog net zo duidelijk en bruikbaar als toen.
futurist
Inderdaad 10 jaar later nog net zo duidelijk en bruikbaar als toen.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Had mn elektrische slagmoersleutel al gepakt maar had geen inbus 10mm die er oppaste dus maar zo, had het toch nog liggen
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997