Remmen schoonmaken en ontluchten

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Elk jaar na de winter mag ik weer aan t werk en begin er handig in te worden..

Als je stof seals er uit puilen heb je een nieuwe set seals nodig en als je blokken versleten zijn...
Als je niet handig bent begin er maar niet aan!

Terwijl je klauw nog op zn plek zit ontluchtings nippel los en beetje vast en ook de bout van de remleiding, gaat makkelijker als de boel nog vast zit :wink: zitten ze vast, goede kruipolie, geduld en en dan koken water er over.

Klauw los en er af, zorg dat je de voor of achterremhevel vast kan zetten zodat ie ingedrukt blijft als je zo ver bent, pomp dan rustig de zuigers er uit
met een dikke steeksleutel er tussen zodat ze er gelijkmatig uitkomen, let op het olie nivo, als het reservoir bijna leeg is vul je bij.

Als de zuigers los komen zet de de hevel ingedrukt vast, zo loopt er geen olie uit en geen lucht in de leiding, zuigers er uit, klauw los, zuigers polijsten, klauw schoonmaken, seals er uit en schoonmaken of nieuwe, klauw uit koken, groeven voor de seals schoon maken met een dremel met een koper borstel.

Als de boel schoon is de groef voor het stof seal insmeren met siliconen vet, pennen van de remadapter schoonmaken en licht invetten met siliconen vet [ te veel en ze zuigen vacium]

Seals en zuigers ruim invetten met siliconenvet, en de groeven voor de stofseals, seals in de groeven, ontluchtingsnippel met koppervet er in en vast, remleidingbout met koppervet en ringen door de leiding, wat olie in de zuiger gaten, zuigers er helemaal in en hou de klauw zo dat de olie er niet uit kan lopen, leiding er op en vast.

Stop wat tussen de zuigers en klauw zo dat helemaal ingedrukt blijven, hevel los en druk in, je hebt waarschijnlijk gelijk druk als je het goed gedaan hebt [ geen lucht in de leiding en geen lucht in de klauw om dat je daar olie in gegoten hebt] :!:

Blokken er in, bouten insmeren met koppervet, klauw vast , druk op bouwen tot dat je druk hebt, ff de ontluchtingsnippel open terwijl je druk op de hevel hebt om evt lucht er uit te halen.

Zo hoef je de rem eigenlijk niet te ontluchten, je hebt weer gelijk druk.
Wat vet op de voorremhevel waar hij drukt op je master cilinder voor een mooie druk opbouw.
Als je geen idee hebt waar ik het over heb begin er niet aan :!:

Met dank aan Cor en dhc6!
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

Ik zit met een biertje in de zon, en na dit verhaal ben ik bekaf en ga meteen nog een biertje halen :roll:
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
Leo
Berichten: 5853
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

52801289.jpg
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Kijk wat waardering voor mn werk 8) :toost:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

Ik snap het nog niet helemaal, kan ik hem langsbrengen dat je het nog een keer voordoet? :mrgreen:
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

:mrgreen: :toost: :mrgreen:
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
Leo
Berichten: 5853
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Komt er ook nog een extended version voor rijders met ABS unit ?
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

ABS is voor mietjes. :toost:
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Leo heeft ABS :D
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Leo
Berichten: 5853
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Afbeelding
futurist
Berichten: 3436
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Hees België

Goed geschreven Zappa, niet als kommentaar maar als aanvulling zou ik er iets aan toe willen voegen.
Het is mij opgevallen dat sinds ik de laatste tijd steeds meer remklauwen reviseer en dat de problemen langer weg blijven. Ook bij auto remklauwen, hoewel er steeds minder vaak rep kits beschikbaar zijn (zet er maar een rebild complete klauw op das goedkoper aan uren van de monteur) Ik gebruik de laatste jaren geen siliconen pasta of smeermiddel maar ATE remklauw pasta. Ik ben daar op getriggert door mijn auto verleden maar ook van het feit dat alleen Suzuki bij de rep setjes geen klein zakje "vet" levert. Bij Kawa, Yamaha en dergelijke krijg je bij de ringen setjes een zakje (rem)pasta. De stof ringen komen klem tussen de zuiger en er dus tussenuit omdat de ring "weggeduwd" wordt door corrosie in de groef. De ATE pasta blijft daar blijkbaar erg lang zitten en voorkomt onstaan van corrosie terwijl andere "pastas" (geen spaghettie of macaronie) dat blijkbaar niet zo lang uit houden.

Natuurlijk bij het vervangen van remblokken eerst de zuiger met een kruipolie of iets dergelijks met een tandenborstel schoon maken anders schuif je het vuil zo met de zuiger de stofring in en dat vind ie ook niet leuk.

futurist
Bijlagen
ATE rempasta.jpg
ATE rempasta.jpg (51.23 KiB) 2246 keer bekeken
Laatst gewijzigd door futurist op di jun 20, 2017 01:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
futurist
Berichten: 3436
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Hees België

Ook zou ik nog willen toevoegen dat het water opgenomen door de remvloeistof (remvloeistof is hygroscopisch) ook de corrosie in de klauw bevordert

Ik ververs dus ieder jaar de remvloistof of bij iedere andere gelegenheid als er aan de remmen wordt gewerkt.
Bij autos die ik onderhoud ververs ik ook met regelmaat omdat ik een Romess remvloeistof ververs apparaat heb en het dus een peuleschil is om remvloeistof te verversen ook bij een ABS auto. (allemaal tegenwoordig). Dus ook steeds minder remklauw problemen.

De methode van Zappa zorgt dat de leiding niet leeg loopt, erg gemakkelijk want een geheel lege remleiding en hfd rem cilinder is verdomt moeilijk weer vol te krijgen en te ontluchtten. Toch belangrijk want door de constructie bij motoren is het erg lastig het systeem geheel te verversen en juist op de belangrijkste plaatsen ververs je dan niet.
Er is een trucje om dat toch gemakkelijk te doen, zorg dat je de achter kant ververst hebt en met een lange slang ga je van nippel achter naar nippel voor en je pompt van onder naar boven het remsysteem vol. En echt heel het systeem is echt ververst en dus geen water in de remvloeistof met alle voordelen.

Dit trucje was jaren geleden de enige methode die werkte en beschreven werd in het wphb van Peugeot om bij een 504 de koppeling cilinder ontlucht te krijgen, ooit dat trucje onthouden en erg veel toe te passen.
Let op bij Honda's met DBS remsysteem werkt het niet maar daar willen wij toch niet op rijden, want las ik net, ABS is voor mietjes!! (maar toch wel erg fijn bij die onderschatte bocht met grint, of die automobilist die je net niet zag door de regen)

Samenvatting, om problemen te voorkomen vaak remvloeistof verversen op welke manier ook want er komt echt veel water in de remvloeistof zeker bij motoren. Water hoort niet in de aluminium remklauw en zorgt er snel voor roest in de groeven.

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Thanks!
Maar dat ATE spul is toch gewoon siliconenvet?

En mn verhaal iets veranderd, wat ik doe is namelijk eerst pompen tot het reservoir bijna leeg is en dan gooi ik er olie bij, dan pomp je nog ff door voor de zuigers er uit komen, alle oude olie is er dan wel bijna helemaal uit.

Helemaal ontluchten is misschien een fractie beter maar nu heb je als je het goed doet bijna gelijk druk, niks sponsig. Ontluchten kan lastig zijn.

En bedoel jij met een slang op de achterremnippel naar de voorrem om die te onluchten? of met een spuit via de nippel de rem vullen, dat werkt redelijk maar ook niet ineens goed.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
futurist
Berichten: 3436
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Hees België

Je gebruikt de druk van de achterem met een geopende ontluchtings nippel en een slang naar de geopende ontluchtings nippel van de voorremklauw en pomp met het pedaal de een vloeistof naar boven tot het reservoir. Dan is ie zeker nog niet luchtvrij maar ontvluchtten gaat dan gemakkelijk.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Dat lijkt me wel erg veel gedoe, doe het dan liever zo, daar lukt het ook mee [ zuigers helemaal terug er in, spuit met slang op de nippel en doordrukken :wink: ]
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Plaats reactie