Mat of glans word mat, opbouw begonnen!

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

MANUS-3000

Ben weer een paar stappen verder, had hem vandaag willen horen lopen maar moest nog op pad voor onder andere een uitlaatpakking, delen voor de handmatige decompresseur en handvaten. Moest hiervoor langs 3 bedrijven en ik ken ze allemaal, 8.45 de deur uit en 13.15 weer thuis, wel gezellig maar schiet niet op.

Bij thuiskomst meteen aan de bak ondanks de vraag " kom je even eten?".
Antwoord "nee!" :lol:
En dan krijg je dit :verliefd:

Afbeelding

Dus toch maar ff eten, daarna de uitlaat gemonteerd waarbij ik een dubbele pakking moest monteren?
Weten jullie of dit klopt, er zaten er wel 2 in het ebay pakkingset dat bij thuiskomst op me lag te wachten(lang verwacht en eindelijk gekomen)
Tellers gemonteerd en de verrotte stekker van de toerenteller vervangen door losse stekkertjes, stuurschakelaars gemonteerd en aangesloten en de draadboom netjes weggelegd. De handmatige decompresseurbediening provisorisch gemonteerd, ik had geen net beugeltje voorhanden dus maar ff iets geknutseld. Daarna de boerenschuurcarb's erop(een verschrikking voor de carbpuristen onder ons)en de brandstof voorziening met nieuwe slangen en filter aangelegd. Gestart tot overal olie aanwezig was. Benzinekraan open, starten, een paar plofjes, accu leeg :slaan:
Die was ik vergeten op te laden :schieten:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En hierna ging de tank erop en niet veel later was de accu leeg :roll:
Misschien morgen meer, maar misschien ook niet.
Heppie wiekent allen :toost:
GSF 600 Bandit + GSF 1200 Bandit + BMW 540I + Mini Cooper S + Omega A 1.8 LS
Leo

Zijn die carbs ge ultrasoond voor gebruik ? :shock:
MANUS-3000

Nope, ge zandstraald :lol:

Carbs zijn vanaf het maisveld via de deel rechstreeks van Ugly naar Frankie getransplanteerd :shock:
futurist

Dennis, ik had het al ergens geschreven, je bent goed bezig en het ziet er erg goed uit, wel een paar opmerkingen,
mooi kratje op je krik heb je gebouwd, komen dadelijk de wielen wel aan de grnd om hem van de bok af te krijgen? Misschien kras je de onderste frame buizen wel bij er af rijden.
Buiten poten heb ik wel eens later flink last gehad van "stick slip" omdat de slijtage van de glij bussen niet meer helemaal klopte na het omzetten van de buitenpoten. controleer of die glijlagers niet helemaal versleten zijn. Gemakkelijk te controleren want net als bij glijlagers van een krukas moet dat oppervlak nog grijs zijn en als het helemaal koper kleur is dan zijn ze ver versleten en omdat je met 17" gaat rijden rolt het voorwiel minder en heb je dus eerder last met spelingen in de vork.
Oh ja ook nog met 17" achter, gemakkelijker in te leggen schrijf je maar denk er aan dat de 150 achterband op de smalle velg erg rond gaat staan en dat betekend dat wanneer je de grip nodig hebt, in de bocht, het contact vlak dan wel erg klein wordt dus voorzichtig aan in het begin.
Wat de voorschijven betreft denk ik dat het niet veel uit maakt wat het geluid betreft, dit speelt wel met de S41 waar de schijf maar met 4 boutjes vast zit, die willen nogal eens gaan "schreeuwen" maar de schijven met 6 gaten maakt niet uit. De imitatie schijf vind ik beter "pakken" als de originele schijf met dezelfde blokken........(normaal zou zwevend fijner moeten zijn)
Ik zie op de foto's nog geen geleiderol van de ketting aan het frame boven de achterbrug, zat die er niet op of kapot of nog gewoon vergeten?
Keep the good work up
greetz Cor
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Rammelbak

futurist schreef:Oh ja ook nog met 17" achter, gemakkelijker in te leggen schrijf je maar denk er aan dat de 150 achterband op de smalle velg erg rond gaat staan en dat betekend dat wanneer je de grip nodig hebt, in de bocht, het contact vlak dan wel erg klein wordt dus voorzichtig aan in het begin.
Deze snap ik even niet. Sportieve banden hebben van zichzelf al een "eivormig" profiel. Rechtdoor hebben ze een relatief klein contactoppervlak en juist in de bocht heb je zo meer rubber aan de grond door een relatief groot contactoppervlak.
Met dat in mijn achterhoofd, snap ik niet helemaal hoe je bovenstaande citaat bedoeld.

Kan Dennis in dit geval in de toekomst ook gewoon een lagere 150 band monteren? Bijvoorbeeld een 150/50-17 in plaats van de 150/70-17 die er nu om ligt?
:zwaaien:
MANUS-3000

Nog ff voor ik mn nest in kruip

https://youtu.be/-5V90vApCGY

Frankenstein is alive, ALIVE!!! :lol:
Morgen meer, sweet dreams!
Leo

Ik zou wel een

Afbeelding

plaatsen hoor anders komt er veel rommel binnen :slaan:

GEFELICITEERD !
de antrapper

Hij loopt prima, stuk onderbroek voor de carb's en zadel erop en gaan :mrgreen:
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
futurist

MANUS-3000 schreef:Nog ff voor ik mn nest in kruip

https://youtu.be/-5V90vApCGY

Frankenstein is alive, ALIVE!!! :lol:
Morgen meer, sweet dreams!
Klinkt goed en echt snel gedaan zeker als je weet dat de halve dag die zuidwester voor je ogen heeft gehangen.

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
MANUS-3000

futurist schreef: mooi kratje op je krik heb je gebouwd, komen dadelijk de wielen wel aan de grnd om hem van de bok af te krijgen? Misschien kras je de onderste frame buizen wel bij er af rijden...

Buiten poten heb ik wel eens later flink last gehad van "stick slip" omdat de slijtage van de glij bussen niet meer helemaal klopte na het omzetten van de buitenpoten...

Oh ja ook nog met 17" achter, gemakkelijker in te leggen schrijf je...

Ik zie op de foto's nog geen geleiderol van de ketting aan het frame boven de achterbrug...
greetz Cor
Ik heb geen maten genomen Cor, als het niet gaat leg ik een balkje onder voor en achterwiel dan gaat het wel.

V.w.b. de vorkpoten, ik ga de buitenpoten laten coaten en als ik de vork weer opbouw wil ik de glijbussen en keerringen toch vervangen. Tenzij de glij bussen nog heel mooi zijn.

Het makkelijker inleggen werd geschreven door Leo, ik kon dit setje banden overnemen voor een mooi prijsje dus ik ga het proberen. Rustig aan doe ik zowiezo, ik heb zeker een jaar of 3 niet gereden dus alles is weer nieuw.

De geleiderol zit er op, geen zorgen.

Heb gister en vandaag weer het een en ander gedaan.
Het stuur, vork en aanbouwdelen zitten er allemaal op, kabels zijn allemaal netjes weggelegd en waar nodig afgesteld. Het scherpe oog zal het voorwiel missen, kwam er vandaag achter dat die weer plat was dus ik heb binnenband #2 ook om zeep geholpen :slaan:
Wiel ligt nu bij de lokale motorzaak, ik ga niet gokken op 3 x scheepsrecht :oops:
Voorlopig het originele voorspatbord erop, als ik de vorkpoten na het coaten ga wisselen wil ik graag de vorkversteviging van Hessler hebben en dan ga ik kijken voor een ander spatbord, een spatbord van een srad 750 schijnt mooi te passen.
Heb het hobbybob beugeltje voor de decomp een beetje getrimd, in de 1ste uitvoering raakte hij de tank.
De tank is nu ook gemonteerd, de oplettende kijker ziet een andere bestickering, al het tupperware van Frankie is bij zo'n beetje iedere bevestiging kapot en de tupperware van Ugly is niet veel beter. Ik heb ooooit eens een set van CW gekocht wat nog in de schuur lag en dat set ziet er niet uit maar is wel helemaal heel(en stiekum begin ik wel een beetje gecharmeerd te raken van het lelijke eendje met een heel mooi frame enz.).
Leo schreef:Ik zou wel een

Afbeelding

plaatsen hoor anders komt er veel rommel binnen :slaan:

GEFELICITEERD !
Ik heb er een filter opgezet Leo
de antrapper schreef:Hij loopt prima, stuk onderbroek voor de carb's en zadel erop en gaan :mrgreen:
Helaas had ik geen onderbroek zonder kleurmarkeringen...
En verder heb ik een hoop details afgewerkt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De linkdelen zijn gedoneerd door Stoeisoez, ik heb gecoate linkdelen maar daar moeten nog lagers in, de achterveer van Ugly ga ik nog netjes maken en zodra ik een gecoate achterbrug heb kan ik dan alles in 1 x wisselen.

Afbeelding

En deze spanband had het niet naar zijn zin vlak naast de uitlaat :roll:

Morgen begin ik bij mijn nieuwe baas dus er zullen wat minder updates zijn, langzaam maar zeker word het wat :D
MANUS-3000

Vandaag weer een hoop kleine dingen afgewerkt, gister het voorwiel opgehaald hopen dat het nu wel hard blijft :oops:
Voorwiel zit er weer in maar dat heeft écht een passend spatbord nodig :shock:

Afbeelding

Vakantiegeld van mn vorige werkgever is binnen dus ik denk dat ik de vorkstabilisator van Hessler maar bestel, kreng is wel duur :shock:

Koppelingshendel en r.a.w. schakelaar omgewisseld

Afbeelding

Voorrem ontlucht en het slot voor het zadel verplaatst, voetsteunen achter komen er niet meer op dus het slot moest ergens anders heen. Ik heb geen luchtfilterbehuizing meer dus aan een overgebleven bevestigingsbeugel van het lufi kon ik het slotje mooi kwijt. Enige nadeel is dat ik nu eerst een boutje los moet draaien om bij het slot te komen, dat wil ik nog anders.

Afbeelding

Uitlaat ook iets strakker oogehangen, zijaanzicht is nu mooi maar van achter vind ik hem wat teveel onder een hoek staan. Als ik dat veranderd komt hij een heel stuk omlaag en dat ziet er van de zijkant weer niet uit.

Afbeelding

Achterframe, plastic onder het zadel, het tupperware aan de achterkant gemonteerd. De zijkappen zitten met één boutje aan de voetsteunen links en rechts dus daar moest wat geknutseld worden. Rvs hoekstrips bij praxis gehaald en iets in elkaar gefantaseerd. Niet de mooiste oplossing maar ik heb geen ander metaal voorhanden, ik heb niet ééns een bankschroef dus zagen moet zo

Afbeelding

Beugeltje voor de achterdemper vastgeschroefd aan een stuk hout om het tijdens het zagen vast te kunnen zetten :?

De beugeltjes voor de kappen zien er zo uit

Afbeelding

Niet de mooiste beugels maar ze werken, ik heb tussen alle zelfgeknutselde beugels aan het frame een grote volgring gedaan zodat de coating geen schade oploopt van bramen of wat dan ook

Nou nog ff iets verzinnen voor de richtingaanwijzers achter, rekje komt er niet meer op. Zat te kijken of ik ze misschien kan bevestigen daar waar het rekje zat maar dat ziet er ook niet uit

Afbeelding

Al met al begint het weer wat te lijken

Afbeelding

Verdeeld over beide BIG's heb ik maar één dop die binnen in het achterspatbord voor de moeren van de kentekenverlichtingsunit zitten, is er misschien iemand die er één over heeft?
Leo

De meeste laten bij een SM DRbig het voorpatbord weg.
Een kleinere groep gaat op zoek naar een voorspatbord van een wegracer

Afbeelding
MANUS-3000

Yep, dat is het spatbord wat ik zoek. Zag deze eens voorbij komen op fb en heb daar naar de herkomst van dit spatbord gevraagd. Weet niet of het de eigenaar was die de vraag beantwoorde maar deze zou van een 750 srad afkomen.

Spuitwerk van deze is ook mooi.
Leo

750 SRAD
ik zou zeggen kies er een uit ( 2 pagina`s )
MANUS-3000

Leo schreef:De meeste laten bij een SM DRbig het voorpatbord weg.
Om nog even terug te komen op het weglaten van het voorspatbord, krijg ik geen last van een gummiberen gevoel in de voorvork als ik hem weglaat?
Er zit een metalen brug binnen in het spatbord en ik herinner me van mijn vorige big's dat bij het remmen de voorvork enigzins leek te torderen.
Word dat niet veel erger zonder spatbord?
Anders gaat hij er meteen weer af.
Edwin
Contacteer:

Tijdje gereden zonder voorspatbord, maar ik vond het geen succes. Als het regent dan komt er nogal wat water naar boven toe.En ik denk dat je gelijk hebt dat zonder spartbord je minder stevigheid hebt in de vorken. Ik heb trouwens interesse in je duo passagier steunen. Als je ze wilt verkopen, doe mij dan even een pm'tje.

:toost:
Assumption is the mother of all fuck ups
MANUS-3000

Edwin schreef:Ik heb trouwens interesse in je duo passagier steunen. Als je ze wilt verkopen, doe mij dan even een pm'tje.

Ik weet dat er één van de steunen die ik heb kapot is maar als het goed is heb ik alles dubbel. Ik kijk dat deze week ff na en dan kom ik er op terug.

Bedankt voor de info, ik laat het spatbord nog maar ff zitten.
Regen van boven is één ding, regen van boven en beneden is me teveel :P
Leo

MANUS-3000 schreef: Om nog even terug te komen op het weglaten van het voorspatbord, krijg ik geen last van een gummiberen gevoel in de voorvork als ik hem weglaat?
Er zit een metalen brug binnen in het spatbord en ik herinner me van mijn vorige big's dat bij het remmen de voorvork enigzins leek te torderen.
Ik antwoordde nav
MANUS-3000 schreef:
Vakantiegeld van mn vorige werkgever is binnen dus ik denk dat ik de vorkstabilisator van Hessler maar bestel, kreng is wel duur :shock:
En idd zonder spatbord zit je bij regen in een soort doppeldouche.
MANUS-3000

Leo schreef:
Ik antwoordde nav
Je antwoord word ook zeker gewaardeerd :zwaaien:

De "doppeldouche" wil ik zeker vermijden dus er moet een spatbord op.
Ik heb de vorkstabilisator van Hessler besteld, als die er op zit ga ik kijken wat ik met het spatbord kan.
Ik heb een kennis die een motorsloop heeft, als hij een srad spatbord heeft kan ik mooi ff passen voordat ik geld uitgeef. Het spatbord op de foto lijkt er wel op maar ik wil graag zeker weten of het past.
Leo

MANUS-3000 schreef: Ik heb een kennis die een motorsloop heeft
Ik lees net dat het BIGforum een sponser heeft gevonden :toost:
zappa.suzuki

In het originele spatbord zit een stalen beugel die je los kan schroeven en ook als stabilisator kan gebruiken als je het originele spatbord niet wil gebruiken :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
MANUS-3000

zappa.suzuki schreef:In het originele spatbord zit een stalen beugel die je los kan schroeven en ook als stabilisator kan gebruiken als je het originele spatbord niet wil gebruiken :wink:
Klopt maar das ook niet veel meer dan een stuk geperst blik.
Denk dat Hebster dat mooie dure ding onderhand wel heeft opgestuurd, als die erop zit pas ik het originele spatbord wel een beetje aan en ga ik rustig op zoek naar een ander.
MANUS-3000

Edwin schreef:Ik heb trouwens interesse in je duo passagier steunen. Als je ze wilt verkopen, doe mij dan even een pm'tje.

Heb de achterste voetsteunen vandaag opgezocht, helaas zijn beide linker steunen gebroken zoals de foto laat zien.
Als je iemand kent die alu kan lassen is er één misschien nog te redden.
Mocht je ze wel willen hebben ben je voor de verzendkosten de nieuwe eigenaar.

Afbeelding

Heb ook nog iets anders gedaan vandaag, Frankenstein is klaar voor z'n maiden voyage :D
Heb weinig detailfoto's van vandaag, ben de hele dag bezig geweest.

Afbeelding

Zo nog ff de schorsing opheffen en een verzekering regelen en dan morgen maar eens voorzichtig de eerste meters maken :toost:
Edwin
Contacteer:

Ziet er goed uit! en veel plezier vandaag, het is ook nog eens prachtig weer.

Over de voetsteunen, het gaat mij alleen om de rubberen voetsteunen :wink:

Stuur je een een pm

E
Assumption is the mother of all fuck ups
MANUS-3000

Afbeelding

De eerste meters, achterrem doet geen moer, houd in bij wat steviger doortrekken en de voorrem kan iets beter.

Anders dan dat alleen maar :D :D
Plaats reactie