Ik ga dit topic maar gebruiken om de voortgang van mn projecten met jullie te delen.
Van de BIG die ik erbij heb gekocht dacht ik dat de motor niet rondging, ik kreeg hem met geen mogelijkheid helemaal rondgedraaid als ik hem in de versnelling voorruit duwde en het enige wat de stattmotor te horen gaf was een doffe dreun. Dus ik heb het blok uit het frame gehaald en omdat ik gister moest werken terwijl er geen afspraken stonden en ik zo ziek als een hond was heb ik van de nood een deugd gemaakt en het blok open gemaakt.
Eerst in bad, de kop had ik er na demontage al af gehaald en die ziet er in mijn ogen goed uit net als de tuimelaars en de nokkenas.
Foto's daarvan volgen, staan op mn laptop en niet op mn nieuwe telefoon(bedankt kerstman!).
Zuiger en cilinder zien er in mijn ogen ook netjes uit, hoongroeven zijn nog zichtbaar en de slijtagesporen op het hemd zijn ook niet rampzalig dacht ik zo.
Op de foto is het verschil tussen de hoonsporen af fabriek en de hoonsporen na ongeveer 45000 km(als ik de teller mag geloven)wel mooi te zien.
Nadat ik de dop uit het linker carterdeksel had gehaald(die het btw niet heeft overleeft zo vast als ie zat)en de NAK uit het blok had gevist ging hij in alle versnellingen netjes rond
Aan de kop, kleppen, zuiger en NAK is geen schade te ontdekken.
Na overleg met OR denken we dat de decompresseur misschien zn werk niet heeft gedaan.
Ik heb de zuiger btw in de cilinder laten zitten op advies van OR i.v.m. eventuele onrondheid van het geheel.
Had hier ergens gelezen dat dat slecht te doen was i.v.m. een ingeperste pistonpen maar met één pistonveertje eruit was de pistonpen redelijk makkelijk te verwijderen.
Uit het zeefje kwam alleen dit, bij mn vorige BIG heb ik daar veel meer ellende uit gevist.
Het zwarte stukje is iets van rubber, ik dacht eerst dat het metaal was of een stukje van een kettinggeleider maar het is heel zacht.
De geleider van de NAK heeft wel wat schade, ik kan echter nergens anders schade aan ontdekken misschien dat dit al bij de montage is gebeurt?
Één van de krukwangen is wel rondom van een blauwachtige verkleuring voorzien, iemand dit al eerder gezien of is dat een reden om me zorgen te maken?
De laatste foto vandaag voordat ik weer onder de wol kruip, iemand deze slijtage eerder gezien?
Kijkend door het gat van de cilinder kan ik ook aan de tandwielen van de versnellingen geen rare dingen zien.
Al met al heb ik het idee dat ik hier wel een net blok aan heb wat ik ga gebruiken voor de nette BIG die door OR "Frankenstein" is gedoopt.
Ik denk dat ik het blok wat ik los gekocht heb maar in de deelvondst hang die de naam "the ugly bride of Frankie" gaat krijgen en die met zo min mogelijk euro's rijdbaar maak zodat ik vast een beetje rond kan toeren.
Het kenteken daarvan is afgemeld voor demontage maar kan door de RDW opnieuw geactiveerd worden.
Tot later, Feliz Navidad, fröhe wheinachten en droom niet van me!