Bart geeft al een paar goeie tips aangaande de zuiger en cilinder(met zaklampje anders zie je nog niets).
Een huskie maakt lawaai, dat klopt, net zoals een kawasaki.
Ze hebben veel tolerantie tussen de primaire tandwielen, plus een nogal lawaaierige koppeling geeft veel herrie.
Nu dan de tips: Haal de ontstekingsdeksel eraf en voel hoeveel speling er op de krukas zit. Als je iets voelt(0.05mm) is dat niet zo een probleem, dan heb je wat tolerantiespeling van het lager, maar als er speling is van klonk klonk en dan zowel axiaal als radiaal dan is er te veel aan de hand. Liggen je lagers los in het carter of ligt de kruktap los. Of heeft zand z'n werk gedaan en is dus ook je bigend naar de vaantjes.
Let tevens op veel smeer en viezigheid bij de ontstekingskant. Is die keerring ook aan vervanging toe.
Verder met rijden: deze motoren krijgen het meest te verduren is de tweede en derde versnelling. Zoek een hoop zand en schakel van twee naar drie naar vier. Eventueel met achterrem er iets op. Springt ie uit z'n versnelling?? Dure grap.
Verder kijken naar algehele conditie. Zijn er moeren vervangen door andere goedkopere etc. Heeft de vorige eigenaar waarschijnlijk niet zo voorzichtig gesleuteld!
Zet hem op bokje: zit er speling op de wielen, achterbrug, vork/stuur gedeelte?
Het mooiste is als je hem koopt van iemand die je kent. Weet je meteen of die veel heeft stilgestaan etc etc.
Verder niet emotioneel kopen, hè. Afstandelijk bekijken
Ik ben tevreden met de mijne, maar het heeft een tijd geduurd voordat ik hem helemaal goed had. Kwa carburatie alswel gevoel van rijden.
Veel plezier met kijken.