Ik sta op het punt om een Husqvarna WR250 uit '97 te kopen alleen weet ik, noch iemand in mijn naaste omgeving ook maar iets van dit merk af en voordat ik dus iets koop waar ik later misschien wel spijt van kan gaan krijgen doordat ik mij laat vetellen dat "dat rateltje altijd in dat blok zit bij husqvarna" of dat soort dingen. Dus ik hoor graag wat raadzame tips, waar op te letten, welk geluid hij niet mag maken of welke juist wel, eventuele zwakke plekken van die motorfiets enzo.
bvd, Joep
ik wil een Husky wr250 kopen...tips?
Moderator: ghulst
Dag JOep,
geen echt zwakken plekken volgens mij. Wel opletten, zoals bij alle 2-takten, dat de zuiger niet aan vervanging toe is. Haal de uitlaat-bocht eraf en bekijk de zuigerwand met een zaklamp (eventueel zuiger voor de uitlaatpoort brengen dmv de kickstarter): krassen wijzen op slijtage.
Wanneer je nadien de uitlaat weer monteert, check je meteen of die nog mooi vlak op de uitlaatpoort past (is een probleem als de motor al eens stevig gevallen is op die uitlaat). Ook de compressie moet OK zijn, maar dat is moeilijk in te schatten als je voordien niet met een 2-takt reed. Neem anders een kenner mee (Huskie , die heeft als ik het goed heb zo'n identiek model).
Check ook de koppeling: hij mag met ingeknepen koppelingshendel en met de versnelling in 1ste niet vooruitkruipen of stilvallen, anders heb je werk aan de koppelingsklauw (dit is wél een zwak punt van de meeste huskies).
Laatste tip: koop ineens een goeie Husky van een mede-forummer (c'est moi !) Staat bij "vraag en aanbod"
geen echt zwakken plekken volgens mij. Wel opletten, zoals bij alle 2-takten, dat de zuiger niet aan vervanging toe is. Haal de uitlaat-bocht eraf en bekijk de zuigerwand met een zaklamp (eventueel zuiger voor de uitlaatpoort brengen dmv de kickstarter): krassen wijzen op slijtage.
Wanneer je nadien de uitlaat weer monteert, check je meteen of die nog mooi vlak op de uitlaatpoort past (is een probleem als de motor al eens stevig gevallen is op die uitlaat). Ook de compressie moet OK zijn, maar dat is moeilijk in te schatten als je voordien niet met een 2-takt reed. Neem anders een kenner mee (Huskie , die heeft als ik het goed heb zo'n identiek model).
Check ook de koppeling: hij mag met ingeknepen koppelingshendel en met de versnelling in 1ste niet vooruitkruipen of stilvallen, anders heb je werk aan de koppelingsklauw (dit is wél een zwak punt van de meeste huskies).
Laatste tip: koop ineens een goeie Husky van een mede-forummer (c'est moi !) Staat bij "vraag en aanbod"
Keep on smiling!
Bart geeft al een paar goeie tips aangaande de zuiger en cilinder(met zaklampje anders zie je nog niets).
Een huskie maakt lawaai, dat klopt, net zoals een kawasaki.
Ze hebben veel tolerantie tussen de primaire tandwielen, plus een nogal lawaaierige koppeling geeft veel herrie.
Nu dan de tips: Haal de ontstekingsdeksel eraf en voel hoeveel speling er op de krukas zit. Als je iets voelt(0.05mm) is dat niet zo een probleem, dan heb je wat tolerantiespeling van het lager, maar als er speling is van klonk klonk en dan zowel axiaal als radiaal dan is er te veel aan de hand. Liggen je lagers los in het carter of ligt de kruktap los. Of heeft zand z'n werk gedaan en is dus ook je bigend naar de vaantjes.
Let tevens op veel smeer en viezigheid bij de ontstekingskant. Is die keerring ook aan vervanging toe.
Verder met rijden: deze motoren krijgen het meest te verduren is de tweede en derde versnelling. Zoek een hoop zand en schakel van twee naar drie naar vier. Eventueel met achterrem er iets op. Springt ie uit z'n versnelling?? Dure grap.
Verder kijken naar algehele conditie. Zijn er moeren vervangen door andere goedkopere etc. Heeft de vorige eigenaar waarschijnlijk niet zo voorzichtig gesleuteld!
Zet hem op bokje: zit er speling op de wielen, achterbrug, vork/stuur gedeelte?
Het mooiste is als je hem koopt van iemand die je kent. Weet je meteen of die veel heeft stilgestaan etc etc.
Verder niet emotioneel kopen, hè. Afstandelijk bekijken
Ik ben tevreden met de mijne, maar het heeft een tijd geduurd voordat ik hem helemaal goed had. Kwa carburatie alswel gevoel van rijden.
Veel plezier met kijken.
Een huskie maakt lawaai, dat klopt, net zoals een kawasaki.
Ze hebben veel tolerantie tussen de primaire tandwielen, plus een nogal lawaaierige koppeling geeft veel herrie.
Nu dan de tips: Haal de ontstekingsdeksel eraf en voel hoeveel speling er op de krukas zit. Als je iets voelt(0.05mm) is dat niet zo een probleem, dan heb je wat tolerantiespeling van het lager, maar als er speling is van klonk klonk en dan zowel axiaal als radiaal dan is er te veel aan de hand. Liggen je lagers los in het carter of ligt de kruktap los. Of heeft zand z'n werk gedaan en is dus ook je bigend naar de vaantjes.
Let tevens op veel smeer en viezigheid bij de ontstekingskant. Is die keerring ook aan vervanging toe.
Verder met rijden: deze motoren krijgen het meest te verduren is de tweede en derde versnelling. Zoek een hoop zand en schakel van twee naar drie naar vier. Eventueel met achterrem er iets op. Springt ie uit z'n versnelling?? Dure grap.
Verder kijken naar algehele conditie. Zijn er moeren vervangen door andere goedkopere etc. Heeft de vorige eigenaar waarschijnlijk niet zo voorzichtig gesleuteld!
Zet hem op bokje: zit er speling op de wielen, achterbrug, vork/stuur gedeelte?
Het mooiste is als je hem koopt van iemand die je kent. Weet je meteen of die veel heeft stilgestaan etc etc.
Verder niet emotioneel kopen, hè. Afstandelijk bekijken
Ik ben tevreden met de mijne, maar het heeft een tijd geduurd voordat ik hem helemaal goed had. Kwa carburatie alswel gevoel van rijden.
Veel plezier met kijken.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Het emotioneel kopen is misschien nog wel de belangrijkste , wat ook goed werkt is de motor niet meteen kopen maar gewoon geen aanhangwagen mee nemen zodat je later thuis jezelf kan bedenken of je hem wel op niet koop (zo voorkom je dus impuls aankoop )
Verder is het mij ook al eens opgevallen dat sommige motoren meer/minder mechanisch geluid maken , de wat oudere kawa 250jes (97/98) hebben altijd zo'n gierende versnellingsbak. Hoeft opzich nieteens zo heel veel te zeggen want mijn yztje giert niet oid maar daarvan is de bak ook al eens kapot geweest .
Verder is het mij ook al eens opgevallen dat sommige motoren meer/minder mechanisch geluid maken , de wat oudere kawa 250jes (97/98) hebben altijd zo'n gierende versnellingsbak. Hoeft opzich nieteens zo heel veel te zeggen want mijn yztje giert niet oid maar daarvan is de bak ook al eens kapot geweest .
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Nou... De koop is dus niet door gegaan want toevallig had ik de beste man aan de telefoon voordat ik in de auto zat om zijn kant op te rijden (was een rit van ca. 1.5 uur geweest) en hij vertelde mij dat hij afgelopen weekend een rit had gereden en dat tijdens die rit zijn bigend stuk is gelopen.
Ben ik even blij dat we niet VOOR het weekend hadden afgesproken!!!!!
Ben ik even blij dat we niet VOOR het weekend hadden afgesproken!!!!!
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
haha daar heb je dan erg veel geluk mee
Ja gewoon nu die open ligt kopen. Kun je meteen de versnellingsbak even bekijken. Gaat er wel heeeeel veeeeel van de prijs af. Wat vraagt hij er nu voor?
Als het in mijn buurt is wil ik wel even meerijden, als dat zo uitkomt?
Als het in mijn buurt is wil ik wel even meerijden, als dat zo uitkomt?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Zodat jij snel alle goeie onderdelen eraf kan halen hahahahuskie schreef:Ja gewoon nu die open ligt kopen. Kun je meteen de versnellingsbak even bekijken. Gaat er wel heeeeel veeeeel van de prijs af. Wat vraagt hij er nu voor?
Als het in mijn buurt is wil ik wel even meerijden, als dat zo uitkomt?
maar als hij los ligt kan je idd mooi zien wat er mis mee is
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Nee hoor, gewoon omdat ik een aardige jongen ben
sttt rudy, nu hebben ze het door
Jo, afblijven nu hè
sttt rudy, nu hebben ze het door
Jo, afblijven nu hè
Laatst gewijzigd door huskie op do feb 26, 2004 15:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: za nov 01, 2003 21:49
- Locatie: Dodewaard
ja joep das mooi K voor je. volgende keer meer geluk
dah zeede gei noch ..........
huskie schreef:
Ja gewoon nu die open ligt kopen. Kun je meteen de versnellingsbak even bekijken.
Dat is opzich best een aardig idee mits je thuis lekker de ruimte hebt om goed te kunnen sleutelen en je ook precies weet waarnaar je moet kijken in zo'n blokje. Bovendien staat het mij persoonlijk niet erg aan om een motor te kopen die uit elkaar ligt, je weet dan immers niet hoe hij loopt en ik geloof nooit dat ik aan een blokje kan ZIEN of hij lekker loopt, en of de verlichting wel werkt en dus of het elektrisch systeem wel in orde is, en misschien is de ontsteking ook wel niet helemaal lekker, ik noem maar een paar voorbeelden.al met al geeft het me niet erg veel vertrouwen.
huskie schreef:
Wat vraagt hij er nu voor?
Geen idee, daar heb ik niet over door gevraagd.
huskie schreef:
Als het in mijn buurt is wil ik wel even meerijden, als dat zo uitkomt?
Ik ben bang dat dat ook niet zo'n sterk idee geweest zou zijn.Ik kom zelf uit Tiel, jij uit de buurt van Amsterdam (als ik het goed heb?), en de motor staat in het meest oosterlijke puntje van Drenthe. Het was dan dus al een dagtaak geweest om alleen al daar in Drenthe te komen. Maar toch erg bedankt voor het aanbod, en mocht ik een advertentie tegen komen die meer op de route ligt maak ik graag alsnog gebruik van dat aanbod.
vriendelijk bedankt. Joep[/b]
Ja gewoon nu die open ligt kopen. Kun je meteen de versnellingsbak even bekijken.
Dat is opzich best een aardig idee mits je thuis lekker de ruimte hebt om goed te kunnen sleutelen en je ook precies weet waarnaar je moet kijken in zo'n blokje. Bovendien staat het mij persoonlijk niet erg aan om een motor te kopen die uit elkaar ligt, je weet dan immers niet hoe hij loopt en ik geloof nooit dat ik aan een blokje kan ZIEN of hij lekker loopt, en of de verlichting wel werkt en dus of het elektrisch systeem wel in orde is, en misschien is de ontsteking ook wel niet helemaal lekker, ik noem maar een paar voorbeelden.al met al geeft het me niet erg veel vertrouwen.
huskie schreef:
Wat vraagt hij er nu voor?
Geen idee, daar heb ik niet over door gevraagd.
huskie schreef:
Als het in mijn buurt is wil ik wel even meerijden, als dat zo uitkomt?
Ik ben bang dat dat ook niet zo'n sterk idee geweest zou zijn.Ik kom zelf uit Tiel, jij uit de buurt van Amsterdam (als ik het goed heb?), en de motor staat in het meest oosterlijke puntje van Drenthe. Het was dan dus al een dagtaak geweest om alleen al daar in Drenthe te komen. Maar toch erg bedankt voor het aanbod, en mocht ik een advertentie tegen komen die meer op de route ligt maak ik graag alsnog gebruik van dat aanbod.
vriendelijk bedankt. Joep[/b]