Tubliss

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

dhc6

Is er iemand bekend met deze vorm van "binnenband"?

http://dirtbiketest.com/product-tests/n ... s-gen-2-0/

Er zijn natuurlijk meer mogelijkheden zoals: mousse / tire balls / dikke binnenbanden.

Mousse gaat hooguit 2 seizoenen mee en is net als tire balls een nogal duur accessoire al rijdt je nooit lek

Tubliss systeem gaat lang mee en kost minder dan een mousse en als je eens lek rijdt kun je nog wel naar huis rijden.

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
zappa.suzuki

Ken het maar ken niemand die het gebruikt maar zit ook niet in dat wereldje :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
dhc6

kHeb een set besteld (18 en 21) want er waren toch wel meer lekke banden dan voorheen doordat we met veel genoegen met lagere druk reden. Om altijd biba's ed mee te slepen is niet mijn plan, tenzij jij die tas achter op de KaTé-em bindt, haha. kGa dit eens proberen want je kunt er zelfs onder de 0.8 Bar mee rijden.

Is goedkoper dan mousse en gaat lang mee, wordt vervolgd.

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
zappa.suzuki

Heb er geen probleem mee om met mn tassie achter je aan te hobbelen :wink: maar kan niet altijd met je mee :(

Ben benieuwd hoe ze bevallen.. en een vraagje, hoe gingen de banden lek? ik heb meestal last van spijkers in mn achterband..
dhc6

Ondanks dikke biba: 2 x voor en 1 x achter ter hoogte van de velgrand. Door meer grip rij ik wel wat steviger door dan eerder.

TBC.

R
zappa.suzuki

Apart, met welke banden? Heb met mn KTM deuken in de velg gereden zonder lek te rijden [ tot mn eigen verbazing]
dhc6

Comp 4 / Trackmaster op 0.6. Leek op de lekken die Ed in Lap had.

R
zappa.suzuki

0.6? ik rij met 0.8
dhc6

Misschien was 0.6 gewoon te weinig maar heb nog niet zoveel lol en grip gehad als die dagen. Lek rijden vin ik nix dus vandaar dit systeem, hoef ik alleen tubeless proppen en een patroon mee te nemen of ik kan lek naar huis hobbelen. Ga AC10 achter gebruiken.

R
futurist

Als ik het goed begrijp kan je al je buiten banden weg gooien want je moet dus wel met tubeless buitenbanden gaan rijden. Omdat we altijd met biba's rijden hebben we dus bijna altijd TT (tubetype) buitenbanden. Enne pluggen bij een lekke? 8 van de 10 "geplugde" gaat opnieuw lek. Er is maar één goede manier om een tubeless band te repareren en dat is met een "parapluutje" van binnenuit. Alle andere zijn noodreparaties..........Ik zie de winst dus niet.
Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Rammelbak

Cor, ik begrijp het niet. Waarom moet je dan perse over op TL banden? Heeft dat iets met de constructie te maken of de luchtdichtheid?
:zwaaien:
zappa.suzuki

dhc6 schreef:Misschien was 0.6 gewoon te weinig maar heb nog niet zoveel lol en grip gehad als die dagen. Lek rijden vin ik nix dus vandaar dit systeem, hoef ik alleen tubeless proppen en een patroon mee te nemen of ik kan lek naar huis hobbelen. Ga AC10 achter gebruiken.

R
lol is belangrijk! 8) kleine gaten had ik zelf bestreden met http://www.joes-no-flats.com/?categoryId=12882
AC10 gaat bij mij naar mn gevoel niet langer mee dan de K760, heeft wel meer grip in een bocht maar minder op t natte spul..

hoest op t werk?
dhc6

Zal zoeken naar dat product, thx.

Afgelopen week is het weer omgeslagen van heet en zandstormen naar fris en prachtig weer. Zelfs een ochtend mn jas aan moeten doen want op hoogte was het 8 graden. Komende week naar huis.

Fijn weekend en fijne OR rit.

R
zappa.suzuki

Dat scheelt! en fijn dat je weer bijna naar huis kan!
futurist

Rammelbak schreef:Cor, ik begrijp het niet. Waarom moet je dan perse over op TL banden? Heeft dat iets met de constructie te maken of de luchtdichtheid?
TT banden zijn niet perse luchtdicht, soms is ook de hiel een beetje anders gevormd als bij TL en ook dan is de luchtdichtheid dus niet goed. Bij all road velgen is de rand waar de hiel van de band tegen aan ligt heel vaak "gekarteld" om de band "grip" te geven om draaien van de velg in de band te voorkomen. Ook daar speelt de luchtdichtheid een rol. Als dat verschil er niet zou zijn waarom zouden de fabrikanten TT en TL buitenbanden maken.

Futurist
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Rammelbak

futurist schreef:...Als dat verschil er niet zou zijn waarom zouden de fabrikanten TT en TL buitenbanden maken.

Futurist
Vandaar dus mijn vraag :P Op mijn oude Guzzi gebruikte ik altijd TL banden met een binnenband. Nooit problemen gehad en daarom vroeg ik me inderdaad af wat nou het verschil is tussen TL en TT. Ik begrijp dat andersom, een TL band op een TT velg gebruiken met zo'n Tubliss dus wel effect kan hebben op de luchtdichtheid. Weer wat geleerd :toost:
futurist

Rammelbak schreef:
futurist schreef:...Als dat verschil er niet zou zijn waarom zouden de fabrikanten TT en TL buitenbanden maken.

Futurist
Vandaar dus mijn vraag :P Op mijn oude Guzzi gebruikte ik altijd TL banden met een binnenband. Nooit problemen gehad en daarom vroeg ik me inderdaad af wat nou het verschil is tussen TL en TT. Ik begrijp dat andersom, een TL band op een TT velg gebruiken met zo'n Tubliss dus wel effect kan hebben op de luchtdichtheid. Weer wat geleerd :toost:
Ja TL banden met biba kan en mag bijna altijd, ik heb ooit een binnenband 180/55-17 besteld maar gebruik op een sportmotor is echt af te raden. Dat wordt te warm en dan gebeuren er vervelende dingen. Vaak is het niet nodig maar er zijn (vooral oudere) LM velgen die dus niet luchtdicht zijn of die een rand hebben die niet geschikt is voor TL en dan moet je dus een tube gebruiken. (of waar gewoon geen TL ventiel in kan).

futurist
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
dhc6

Het leuke van dit systeem is (ff het hele verhaal lezen en niet meteen oordelen) is dat de velgrand luchtdicht wordt gemaakt met een plaklint. Daaroverheen komt een plastic binnenring die:

A. De buitenband tegen de velgrand aandrukt met de "kleine binnenband" , dus afdicht (met 110psi=7.5 Bar) dus de bandrand zal niet loslaten

B. De velgrand afdicht met de "kleine binnenband" die ook het velglint aandrukt.

Als ik zo de verhalen die op het INET circuleren lees dan heeft dit systeem voordelen:

A: je kunt met lage of geen luchtdruk rijden (denk dat ik rond de 0.6 ga proberen) off road, aanrijden met 0.8. Patroonpomp mee voor het terug rijden.
B. er is geen wrijving tussen biba en buba dus de druk die je erin stopt blijft laag, een biba warmt nogal op en veranderd dus de druk
C. als je lek rijdt kun je of: proberen te pluggen (heb inmiddels die paraplu pluggen besteld) of zachtjes naar huis rijden zonder dat de buba kapot gaat of eraf loopt.
D. er is geen onderhoud zoals bij een mousse en als de hogedruk band lek gaat kost die 15 E (is natuurlijk ook te plakken)

Zoals bekend heb ik lichtgewicht Bigs dus een HD biba van 1.5 kg vervalt, x 2 is 3 kg wat toch merkbaar is als onafgeveerd gewicht, plus hoef ik geen bandijzers mee te nemen. En Zappa is er jammer genoeg niet vaak met zn befaamde tas !!

Ga het proberen en misschien volgen er meer als het resultaat goed is. Als een andere brommer lek rijdt kan ik die altijd ophalen want kan zelf naar huis.

R
Rammelbak

Toegegeven, ik had niet het hele verhaal gelezen :oops:

Ik ben benieuwd hoe duurzaam het gaat zijn in de praktijk. Ook voor onderweg op b.v. vakantie is zo'n HD binnenband een stuk kleiner om mee te nemen.
dhc6

dhc6

tubliss.jpg
tubliss.jpg (83.75 KiB) 1673 keer bekeken
Montage is ff wennen, dan fluitje van 1 cent. Stickers maken het helemaal af.

Rode dop = 7.5 Bar, de blauwe 0.9 Bar.

Achter AC10 120/90 x 18 op 0.8 Bar

R
dhc6

Nog ff gaan rijden OTR (0.8v, 0.6 a), waanzinnig !! kWeet niet of Mr.Zappa me nog kan inhalen laat staan bijhouden, de Romeinse brug en de camping stellen nix voor nu. ook de ribbenbreuk bocht ging voluit!!

GAZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ
Rammelbak

Wat leuk dat die bocht zijn eigen naam heeft gekregen :wink: :mrgreen:

Het resultaat klinkt goed. Heb je nu een extra gat moeten boren voor dat extra ventiel?
dhc6

Yep, standaard gat plus 4 spaken verder een 11 mm gat. In de set zit een plug om het gripster gat mee af te dichten.

http://nuetech.com/tubliss/installation/

R
Edwin
Contacteer:

Klinkt allemaal goed René, maar hoe gaat het met de keien en zo'n lage druk? Vangt de Tubliss de klappen op met minimale beschadigingen aan de velgrand? Over een half jaartje eens bekijken hoe het is bevallen. Je bent wel een goede testkandidaat :wink:
Assumption is the mother of all fuck ups
Plaats reactie