Ik heb een set ketting met tandwielen op mijn Yamaha wr 426F liggen die praktisch nieuw zijn. Nu hoor ik mijn ketting behoorlijk kletteren. Weet niet wat hij met een ander set doet, dit setje lag er op toen ik de motor kocht.
Wat me opvalt is dat de schakels stug draaien. Aan de trekzijde van de ketting kun je een schakel met je vingers in een V buigen. Zo blijven ze dan ook staan. Toen ik de ketting er af had zag ik dat het een o-ringenketting is. Ik kan me voorstellen dat door de ringen die er tussen gekneld zitten, de schakels wat moeilijker buigen. Maar is dit normaal??
Ik heb de ketting helemaal gereinigd en weer ingespoten maar het helpt niet.
Zelf heb ik liever een fijn crosskettinkje zonder o-ringen, maar goed, voorlopig moet ik het hier maar mee doen.
Hoe zien jullie dit? Wat is de oorzaak van dat geklapper of is dit normaal. De kettingspannning is naar mijn idee goed.
Waar geven jullie de voorkeur aan?
Ohh?-ringenketting
Moderator: ghulst
DID X-ring ketting 520 VM. Beter is er niet.Fox-kid schreef:
Waar geven jullie de voorkeur aan?
En haal het uit je hoofd dat een gewone ketting beter is op een enduro.
Je 426 vreet die op...
Jo VdB
Dus een 0-ringenketting is beter. Maar hoe zit het met die stugge schakels? Hoort dat zo?
geloof dat een o of x- ringketting idd beter is dan een gewone. Alleen al vanwege de levensduur en het (veel minder) naspannen. Maar ook deze kettingen slijten. Kun je de ketting iets van je achtertandwiel liften? Dan is het fout.
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
Niemand wil je blijkbaar gerust stellen, kidFox-kid schreef:Dus een 0-ringenketting is beter. Maar hoe zit het met die stugge schakels? Hoort dat zo?
Dan zal ik het maar doen: ja dat hoort zo
Rij gewoon eens een paar km offroad en controleer dan de stugheid van je ketting nogmaals: zou al veel soepeler moeten lopen. Waarschijnlijk ben je dan ook van dat gekletter verlost. Eenmaal afgekoeld en gereinigd wordt je ketting terug stug, dat is dus doodnormaal met een nieuwe ketting.
Keep on smiling!
bedankt heren!
Dom vraagje ,
las op het forum iets over de ketting op je tandwielen leggen !!!
iets over niet recht maar in een :
" nu leg ik een nieuwe ketting altijd in naft ( of iets dergelijks ) en om ze goed zuiver te krijgen"
snapt iemand hoe dat moet ???
volgende week komt mijn tandwiel binnen en dan ga ik aan de slag
dus beetje hulp zou welkom zijn
dank je wel alvast
las op het forum iets over de ketting op je tandwielen leggen !!!
iets over niet recht maar in een :
" nu leg ik een nieuwe ketting altijd in naft ( of iets dergelijks ) en om ze goed zuiver te krijgen"
snapt iemand hoe dat moet ???
volgende week komt mijn tandwiel binnen en dan ga ik aan de slag
dus beetje hulp zou welkom zijn
dank je wel alvast
"Naft" is Vlaams voor benzine ..pinin39 schreef:" nu leg ik een nieuwe ketting altijd in naft ( of iets dergelijks ) en om ze goed zuiver te krijgen"
Als je een O-ring ketting in benzine legt,dan zal ze inderdaad proper zijn. Maar ze zal ook naar de knoppen zijn, want de benzine zal
a) de O ringen aantasten
b) daardaar in de bussen kruipen en het vet wegspoelen !!!
En net dat is oa de sterkte van een O-ring ketting : het vet dat onder normale omstandigheden niet weg kan !!
De ketting reinigen in benzine, petroleum, diesel, etc is enkel nuttig bij een niet-O-ring- ketting, zoals crossers die meestal gebruiken.
En dan nog moet die ketting volledig terug geolied worden (best de ketting in warm vet leggen)
Jo VdB
Gelukkig dat ik dat weet , was al op zoek gegaan bij de AH naar NAFT
en had al bij de Liedl gevraagd naar grootverpakking
net zo iets als bouchievonkjes !!!
dank je voor het behoeden van een blunder
maurice
hALLO!pinin39 schreef:
Gelukkig dat ik dat weet , was al op zoek gegaan bij de AH naar NAFT
en had al bij de Liedl gevraagd naar grootverpakking
net zo iets als bouchievonkjes !!!
dank je voor het behoeden van een blunder
maurice
Een O-ringketting op een enduro is inderdaad gewoon beter,
loopt er ook minder snel af, omdattie minder zijdelings beweegt!
(hij loopt stijver in de lengterichting bedoel ik)
Groet Daan!