Ohh?-ringenketting

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Fox-kid
Berichten: 568
Lid geworden op: zo jan 25, 2004 20:21
Contacteer:

Ik heb een set ketting met tandwielen op mijn Yamaha wr 426F liggen die praktisch nieuw zijn. Nu hoor ik mijn ketting behoorlijk kletteren. Weet niet wat hij met een ander set doet, dit setje lag er op toen ik de motor kocht.

Wat me opvalt is dat de schakels stug draaien. Aan de trekzijde van de ketting kun je een schakel met je vingers in een V buigen. Zo blijven ze dan ook staan. Toen ik de ketting er af had zag ik dat het een o-ringenketting is. Ik kan me voorstellen dat door de ringen die er tussen gekneld zitten, de schakels wat moeilijker buigen. Maar is dit normaal??

Ik heb de ketting helemaal gereinigd en weer ingespoten maar het helpt niet.


Zelf heb ik liever een fijn crosskettinkje zonder o-ringen, maar goed, voorlopig moet ik het hier maar mee doen.


Hoe zien jullie dit? Wat is de oorzaak van dat geklapper of is dit normaal. De kettingspannning is naar mijn idee goed.

Waar geven jullie de voorkeur aan?
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Fox-kid schreef:

Waar geven jullie de voorkeur aan?
DID X-ring ketting 520 VM. Beter is er niet.

En haal het uit je hoofd dat een gewone ketting beter is op een enduro.
Je 426 vreet die op...

Jo VdB
Fox-kid
Berichten: 568
Lid geworden op: zo jan 25, 2004 20:21
Contacteer:

Dus een 0-ringenketting is beter. Maar hoe zit het met die stugge schakels? Hoort dat zo?
pruus
Berichten: 739
Lid geworden op: wo dec 04, 2002 17:02
Locatie: roermond
Contacteer:

geloof dat een o of x- ringketting idd beter is dan een gewone. Alleen al vanwege de levensduur en het (veel minder) naspannen. Maar ook deze kettingen slijten. Kun je de ketting iets van je achtertandwiel liften? Dan is het fout.
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
Gebruikersavatar
Bart M
Berichten: 367
Lid geworden op: wo mei 07, 2003 10:47
Locatie: Westerlo-België

Fox-kid schreef:Dus een 0-ringenketting is beter. Maar hoe zit het met die stugge schakels? Hoort dat zo?
Niemand wil je blijkbaar gerust stellen, kid :(
:P Dan zal ik het maar doen: ja dat hoort zo :D
Rij gewoon eens een paar km offroad en controleer dan de stugheid van je ketting nogmaals: zou al veel soepeler moeten lopen. Waarschijnlijk ben je dan ook van dat gekletter verlost. Eenmaal afgekoeld en gereinigd wordt je ketting terug stug, dat is dus doodnormaal met een nieuwe ketting.
Keep on smiling!
pantah81
Berichten: 84
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 22:10
Locatie: wielsbeke,belgië

Als je een goede kettingspray gebruikt op basis van siliconen, zal die er ook voor zorgen dat je O-ringetjes niet uitdrogen en lekker soepel blijven.
Fox-kid
Berichten: 568
Lid geworden op: zo jan 25, 2004 20:21
Contacteer:

bedankt heren!
pinin39
Berichten: 39
Lid geworden op: zo apr 11, 2004 09:31
Locatie: borger
Contacteer:

Dom vraagje ,

las op het forum iets over de ketting op je tandwielen leggen !!!

iets over niet recht maar in een :
" nu leg ik een nieuwe ketting altijd in naft ( of iets dergelijks ) en om ze goed zuiver te krijgen"

snapt iemand hoe dat moet ???

volgende week komt mijn tandwiel binnen en dan ga ik aan de slag

dus beetje hulp zou welkom zijn


dank je wel alvast
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

pinin39 schreef:" nu leg ik een nieuwe ketting altijd in naft ( of iets dergelijks ) en om ze goed zuiver te krijgen"
"Naft" is Vlaams voor benzine ..

Als je een O-ring ketting in benzine legt,dan zal ze inderdaad proper zijn. Maar ze zal ook naar de knoppen zijn, want de benzine zal
a) de O ringen aantasten
b) daardaar in de bussen kruipen en het vet wegspoelen !!!

En net dat is oa de sterkte van een O-ring ketting : het vet dat onder normale omstandigheden niet weg kan !!

De ketting reinigen in benzine, petroleum, diesel, etc is enkel nuttig bij een niet-O-ring- ketting, zoals crossers die meestal gebruiken.
En dan nog moet die ketting volledig terug geolied worden (best de ketting in warm vet leggen)

Jo VdB
pinin39
Berichten: 39
Lid geworden op: zo apr 11, 2004 09:31
Locatie: borger
Contacteer:

:crazyeyes:

Gelukkig dat ik dat weet , was al op zoek gegaan bij de AH naar NAFT
en had al bij de Liedl gevraagd naar grootverpakking

net zo iets als bouchievonkjes !!!

dank je voor het behoeden van een blunder

maurice
DAANTJE

pinin39 schreef::crazyeyes:

Gelukkig dat ik dat weet , was al op zoek gegaan bij de AH naar NAFT
en had al bij de Liedl gevraagd naar grootverpakking

net zo iets als bouchievonkjes !!!

dank je voor het behoeden van een blunder

maurice
hALLO!

Een O-ringketting op een enduro is inderdaad gewoon beter,

loopt er ook minder snel af, omdattie minder zijdelings beweegt!
(hij loopt stijver in de lengterichting bedoel ik)

Groet Daan!
Plaats reactie