Lagerset HRT achterbrug?

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Een van de Sleuteltips gelezen en besloten mijn achterbrugl een keer een likkie vet te geven. Maar zoals Zappa schreef, een klus die om de 30000km zou moeten gebeuren. Ik ben dus rijkelijk laat, maar heb ook weer niet het gevoel dat het keihard nodig is.

Is de kans groot dat na dik 60000km de boel ook nog gewoon lekker soepel draait en niet een klont roest is geworden?

En iemand ervaring met de HRT lagerset?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Rammelbak
Berichten: 804
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

De originele lagerbussen van mijn oude SR42 waren niet gehard, maar hebben een laag hardchroom. Bij mijn oude Big was die al lang vergaan en de naalden waren behoorlijk ingeslagen op de lagerbussen. Voor een paar tientjes heb ik de lagerbussen laten afdraaien tot ze weer een rond oppervlak hadden en de naaldlagers zijn vervangen door bronzen bussen.

Als je liever de naaldlagers behoudt, dan is het aan te raden om een paar vetnippels op de juiste plekken toe te voegen. Even om de paar 1000km een extra peut vet erin en die dingen hebben ineens het eeuwig leven.
:zwaaien:
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Begreep van Edwin dat hij een keer lagergruis uit zijn achterbrug moest vegen zonder dat er een directe aanleiding leek te zijn. Zelf heb ik geen last van bijgeluiden of een voor mijn gevoel vastzittende lagers in achterbrug/ schokbrekerophanging.

Nou wil ik de boel wel een keer losgooien voor een likkie vet, maar zijn er meer lieden op dit forum waarbij de lagers zonder duidelijke signalen kapot bleken? En met andere woorden: moet ik (preventief) zo'n lagerset in huis halen?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

t Is soms triest om te zien hoe weinig vet er in de achterbrug / wiel lagers en balhoofd zit. De lagers staan meestal droog en de bussen zijn ingeslagen. Min motto is : voorkomen is beter dan genezen dus zou alles er nieuw insteken. Geen idee waar je de lagerbussen kunt kopen maar alleen lagers zonDR nw bussen heeft geen zin. Mocht je ze niet nodig hebben neem ik ze van je over.

Suc6

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

dhc6 schreef: Min motto is : voorkomen is beter dan genezen dus zou alles er nieuw insteken
Denk dat ik idd op safe moet spelen.
Kan mijn zoewarte achterbrug inclusief schokbrekerophanging compleet gereviseerd DR in.
Dan ook maar gelijk nieuwe kettingbufferZ onder de ketting en op de achterbrug.
dhc6 schreef: Geen idee waar je de lagerbussen kunt kopen maar alleen lagers zonDR nw bussen heeft geen zin. Mocht je ze niet nodig hebben neem ik ze van je over.
Hessler heeft een complete set bestaande uit lagers, bussen en afdichtingen + check.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Updeet:
Ga eerdaags gewoon de complete 8erbrug wisselen. Hiervoor de 8erbrug die ooit in VlaFlip heeft gezeten, uit de stelling getrokken. Het ding had ik al een keer wat opgeleukt.
WP_20150808_15_54_08_Pro.jpg
WP_20150808_15_54_08_Pro.jpg (57.65 KiB) 993 keer bekeken
De lagerkooien van de schokbreker-link (die "wichelroede") waren helaas in verre staat van ontbinding. Destijds geprobeerd de oude lagers eruit te meppen, maar deze waren zo eigenwijs dat ik dit ding een jaar geleden achter in de stelling heb gegooid. Inmiddels de lagerkooien doorgeslepen en nu zijn die dingen er eindelijk uit. Alle andere lagertjes schoon gemaakt volgens de Zappa-methode, er een spuitbusje overheen gehaald. De lagerbussen allemaal gepolijst en zitter er weer in met een verse klodder vet gemonteerd in de oude naaldlagers.
WP_20160522_14_53_16_Pro.jpg
WP_20160522_14_53_16_Pro.jpg (122.63 KiB) 993 keer bekeken
Nieuwe lagertjes voor de wichelroede zijn onderweg uit de UK. Geen OEM 20x27x23,5 maar universeel 20x27x25. Past als het goed is nog prima, want de buis waar de (2) lagers in moeten is 60mm lang.
Duz uiteindelijk geen HRT lagerset besteld!
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
futurist
Berichten: 3436
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Hees België

was het uit de UK zo veel goedkoper?
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Universeel scheelt ruim de helft op OEM, gerekend inclusief verzendkosten.
Per saldo is de complete set van Hessler echt goedkoop, zeker omdat de lagerbussen erbij zitten.
Maar zoals aangegeven kunnen de alle andere lagers lekker blijven zitten en ben ik dadelijk klaar voor nog geen €25.
Ben benieuwd hoe de lagers van de nu nog gemonteerde achterbrug er uit zien....
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2052
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Misschien wel keurig in het vet :lol:
Assumption is the mother of all fuck ups
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Lagertjes ontvangen, lijkt goed nieuws.

Maar alleen een ander type wat ik besteld heb.
Enige wat klopt is de breedte, de binnen- en buitendiameter klopt van geen meter...(zucht)
Afbeelding

Dit wordt weer stoeien met UK :bad-words:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

De goede lagers ontvangen. Weet nou waarom ik die lagers er uit heb moeten slijpen/ zagen. Een of andere perspassing.
Voordat ik de naaldlagers in de schokbreker-link ging monteren, deze goed verwarmd, maar nog gingen de lagers er niet in zonder passend geweld. Uiteindelijk de lagers erin "geperst" met de bankschroef en een hoop WD40. Was zweten geblazen!

Ook kettingrol en kettinggeleiderrubber voor de achtervork binnen. Ben dus klaar voor vervangen van de achterbrug.
Maar wanneer dat gaat gebeuren is een grote vraag :lol:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
zappa.suzuki
Berichten: 8372
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Dat je ze er in moet persen is normaal, je wilt niet dat ze gaan draaien in hen behuizing en t gat uitvreten... en bevriezen was beter geweest :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Plaats reactie