Eerste DR 800
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: zo mei 08, 2016 10:16
Hallo .Ik heb net mijn eerste Dr aangeschaft het is er ene die er nog goed uitziet maar om te beginnen toch al wat extra aandacht vraagt.
Even verduidelijken. Hij staat reeds 4 jaar stil en ik wil er mee op reis in patagonia.dus ik wil hem in orde zetten voor een 6 weken durende reis met toch meer dan 8000km te gaan.Hiervoor wil ik hem dus ook tip top zetten alvorens hem op de container te zetten.
Ik heb ondertussen zijn compresie al eens gemeten (langs de linkse bougie) en deze was 10:1 wat beter is dan het boek voorschrijft. dit lijkt me dus zeer ok voor de 46600km die hij reeds sinds 1997 gedaan heeft. Hij is weggezet 4jaar geleden met versleten ketting en tandwiel. Dus reeds besteld een kettingsetje een carbusetje en vorkkeeringen. deze zoek ik volgende week eens te plaatsen en dan eens een poging tot starten te doen.Iemand nog tips of ideetjes waar ik best ook eens naar kijk alvorens het startritueel te beginnen.
Wat ook nog zeer welkom is zijn tips aangaande container transport naar montevideo (Chili) .We vliegen op Santiago in Chili heen en weer ; bedoeling is om de moto's daar te hebben alvorens we zelf toekomen en ze op het einde van de trip terug in te dienen om ze terug naar huis te sturen .Alle info is welkom .
MVG
Even verduidelijken. Hij staat reeds 4 jaar stil en ik wil er mee op reis in patagonia.dus ik wil hem in orde zetten voor een 6 weken durende reis met toch meer dan 8000km te gaan.Hiervoor wil ik hem dus ook tip top zetten alvorens hem op de container te zetten.
Ik heb ondertussen zijn compresie al eens gemeten (langs de linkse bougie) en deze was 10:1 wat beter is dan het boek voorschrijft. dit lijkt me dus zeer ok voor de 46600km die hij reeds sinds 1997 gedaan heeft. Hij is weggezet 4jaar geleden met versleten ketting en tandwiel. Dus reeds besteld een kettingsetje een carbusetje en vorkkeeringen. deze zoek ik volgende week eens te plaatsen en dan eens een poging tot starten te doen.Iemand nog tips of ideetjes waar ik best ook eens naar kijk alvorens het startritueel te beginnen.
Wat ook nog zeer welkom is zijn tips aangaande container transport naar montevideo (Chili) .We vliegen op Santiago in Chili heen en weer ; bedoeling is om de moto's daar te hebben alvorens we zelf toekomen en ze op het einde van de trip terug in te dienen om ze terug naar huis te sturen .Alle info is welkom .
MVG
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Hoi welkom hier! Uit het zuiden zo te horen
Je begint goed, zou ook ff de balansasketting spannen en voor mn nachtrust de oliekeerring in het koppelingsdeksel vervangen. http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... hp?t=11205 meer info http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... eld#p64999.
Dr is soms ook een probleem met de veer van de nokkenaskettingspannerveer
Over het vervoer kan je het best hier eens vragen http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php
dat je met de Big zo'n reis wil maken!
Je begint goed, zou ook ff de balansasketting spannen en voor mn nachtrust de oliekeerring in het koppelingsdeksel vervangen. http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... hp?t=11205 meer info http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... eld#p64999.
Dr is soms ook een probleem met de veer van de nokkenaskettingspannerveer
Over het vervoer kan je het best hier eens vragen http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php
dat je met de Big zo'n reis wil maken!
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Neem aan dat je ook 1,5l voorvorkolie hebt meebesteld En twee carbusetjes.
Verder zou ik eens goed kijken hoe de tank er van binnen uitziet. En dan bedoel ik specifiek checken of de tank nog niet geroest is.
Sowieso brandstofslangen inspecteren op veroudering, motorolie en remolie vervangen. Oliefilter en brandstoffilter vervangen.
Als je zo'n standaard tourmax carb revisieset hebt besteld, koop dan maar gelijk VITON O-ringen voor de vlotternaalden en vlottermechaniekjes, want die O-ringen zitten voor de "sier" in de revisiekit. Die dingen sluiten namelijk niet of niet lang goed af, waardoor je in no-time lekkage hebt. Kijk ook even of er geen verassingen in je lufi zitten.
BIG heeft maar twee zwakke plekken. Een is de NAKS-veer waar Zappa het over heeft, met als mogelijk gevolg een paar kleppen die de zuiger van dichtbij bekijken. En twee is gevoeligheid voor onvoldoende olie in het carter, want bij gebrek aan olie gaat de nokkenas er een beetje raar uitzien. Zou ook bij draaiende motor "voorzichtig" de oliekoeler los maken bij de kop om er 100% zeker van te zijn dat de oliepomp het nog doen en voldoende opbrengst heeft. Daarna weer snel vastdraaien! Frisse bougies zijn ook redelijk vaak dé oplossing voor vage problemen, maar check ook of de bougiedoppen goed klemmen op/over de bougie.
Verder zou ik eens goed kijken hoe de tank er van binnen uitziet. En dan bedoel ik specifiek checken of de tank nog niet geroest is.
Sowieso brandstofslangen inspecteren op veroudering, motorolie en remolie vervangen. Oliefilter en brandstoffilter vervangen.
Als je zo'n standaard tourmax carb revisieset hebt besteld, koop dan maar gelijk VITON O-ringen voor de vlotternaalden en vlottermechaniekjes, want die O-ringen zitten voor de "sier" in de revisiekit. Die dingen sluiten namelijk niet of niet lang goed af, waardoor je in no-time lekkage hebt. Kijk ook even of er geen verassingen in je lufi zitten.
BIG heeft maar twee zwakke plekken. Een is de NAKS-veer waar Zappa het over heeft, met als mogelijk gevolg een paar kleppen die de zuiger van dichtbij bekijken. En twee is gevoeligheid voor onvoldoende olie in het carter, want bij gebrek aan olie gaat de nokkenas er een beetje raar uitzien. Zou ook bij draaiende motor "voorzichtig" de oliekoeler los maken bij de kop om er 100% zeker van te zijn dat de oliepomp het nog doen en voldoende opbrengst heeft. Daarna weer snel vastdraaien! Frisse bougies zijn ook redelijk vaak dé oplossing voor vage problemen, maar check ook of de bougiedoppen goed klemmen op/over de bougie.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: zo mei 08, 2016 10:16
Bedankt alvast voor de snelle reactie's'' Idd bij het carburateur setje mij al flink bij de neus laten nemen. 1(ipv2). Alsook de bijgeleverde bat van motobat is dan weer 1 cm te hoog en ik durf ze niet te verlagen want dan komt ze vervaarlijk dicht bij uitlaat. Probleem voor later. Zappa als ik een beetje verder kijk op de links moet ik mss ineens ook de de nokkenasketting vervangen bijna 50k . Als ik het zo vlug lees , best wat tijd voor nemen die ik voorlopig niet op overschot heb . Zou ik dit ook beter eerst doen alvorens te starten of toch maar eens eerst proberen van hem draaiende te krijgen. Hierbij kom ik direct bij ouwe reus ik heb gewoon zo'n revisie setje carburator repair kit . Ik zal er foto van bijdoen. De membramen had ik ook nog niet besteld? Ik wou kijken hoe ze er voor kwamen bij openen. Of maar beter ook ineens bestellen.
Nog meer tips altijd welkom en ja voor de meeste onder jullie kom ik uit het zuiden . Maar als iemand een goed adresje weet in het noorden om eventueel iets te laten doen mag je het ook laten weten.
Waarom niet met een DR 800 , het werd er vroeger toch meegedaan en het is geen koers hè , we zouden een gemiddelde moeten halen van 200 per dag. Met de GS doe ik er op reis 6a700 per dag op kleine bergbanen. Nu zal het meer piste en gravel zijn . Vandaar de keuze op toch een lichtere motor. We gaan met 2 deze trip maken . Mijn reisgenoot zal met Suzuki V strom gaan . Dus 2 soezen leek me wel leuk.,
Nog ideeën tips allemaal welkom .
Grtzzz
Nog meer tips altijd welkom en ja voor de meeste onder jullie kom ik uit het zuiden . Maar als iemand een goed adresje weet in het noorden om eventueel iets te laten doen mag je het ook laten weten.
Waarom niet met een DR 800 , het werd er vroeger toch meegedaan en het is geen koers hè , we zouden een gemiddelde moeten halen van 200 per dag. Met de GS doe ik er op reis 6a700 per dag op kleine bergbanen. Nu zal het meer piste en gravel zijn . Vandaar de keuze op toch een lichtere motor. We gaan met 2 deze trip maken . Mijn reisgenoot zal met Suzuki V strom gaan . Dus 2 soezen leek me wel leuk.,
Nog ideeën tips allemaal welkom .
Grtzzz
- Bijlagen
-
- image.jpg (182.75 KiB) 2650 keer bekeken
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Die accu kan je waarschijnlijk wel omruilen, nokken= en balansasketting zijn normaal niet versleten bij 50k, bij hard rijden rond de 70k dus zou me daar geen zorgen over maken, NAKS veertje wel een beetje maar die vervangen betekent blok er uit en cilinder er af..
Zou hem zelf eerst lopend krijgen en naar t blok luisteren membramen zou ik zelf bekijken, bij een motor die regelmatig loopt blijven die het lang doen, wat 4 jaar stil staan er mee doet weet ik niet.
Als ik zoiets zou gaan doen zou ik ook eerder mn Big nemen dan mn KTM zou wel wat aan mn vering doen, andere veren er in voor en mn achter schoker onder handen laten nemen door Jan Droog [ kost niet veel en levert mooi werk.. en je Big rijd op de piste die v-strom zoek
futurist woont het dichts bij jou van de Big kenners.
Zou hem zelf eerst lopend krijgen en naar t blok luisteren membramen zou ik zelf bekijken, bij een motor die regelmatig loopt blijven die het lang doen, wat 4 jaar stil staan er mee doet weet ik niet.
Als ik zoiets zou gaan doen zou ik ook eerder mn Big nemen dan mn KTM zou wel wat aan mn vering doen, andere veren er in voor en mn achter schoker onder handen laten nemen door Jan Droog [ kost niet veel en levert mooi werk.. en je Big rijd op de piste die v-strom zoek
futurist woont het dichts bij jou van de Big kenners.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Welkom en alvast goede reis. Heb progressieve veren plus een HRT achterveer ter overname, te stug voor mijn lichte Bigs. Met de sleuteltips kom je een heel eind maar indien nodig kan ik je wel helpen al is het een eindje rijden.
Suc6
R
Suc6
R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Dik 800km . Als je een beetje doorrijd, ben je er binnen een paar uurdhc6 schreef: al is het een eindje rijden.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Net voordat ik met mijn ex-Big naar Letland ging, heb ik op advies van dit forum toch ook maar even naar het NAKS-veertje gekeken. De tip was even van buitenaf het veertje een paar keer helemaal opspannen en kijken of hij uit zichzelf weer uitveert. Dat ging één keer goed, de tweede keer ging het veertje stuk. Gelukkig met stilstaande motor in mijn garage, want ik wil niet weten wat er gebeurt tijdens het rijden. Helaas weten genoeg mensen hier wel wat er dan gebeurt.
Dus, span je veertje een paar keer op en kijk of hij goed blijft functioneren. Het is nog steeds geen garantie natuurlijk
Werkplaatshandboek DR750-DR800
Dus, span je veertje een paar keer op en kijk of hij goed blijft functioneren. Het is nog steeds geen garantie natuurlijk
Werkplaatshandboek DR750-DR800
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: zo mei 08, 2016 10:16
Ik ga er wel geraken zie ik, hoop ik, met de vele tips waarvoor dank. Ik heb het de komende 2a3 weken nog geweldig druk met een paar andere dingen. Maar hoop in de 2de helft Juni toch aan de dr te kunnen beginnen. dhc6 erg leuk van je voorstel hoeveel zou je willen hebben voor de veren ? laat anders maar weten via pb . Is het ver in Frankrijk of kan ik er om tijdens een rondje ardennen?
Even oplijsten ; carburators reinigen,vorkkeeringen (eventueel met andere veren) , benzinnetank er af en reinigen plus nakijken(ik denk nog ok want er zit nog benzine in) en dan koppelingdeksel verwijderen (ineens keering vervangen) alsook nokkenas spanner ketting en veer nakijken. ... .
vul maar aan .
Oja mss ook nog deze welke banden raden jullie aan voor de trip.
GRTZZ
BART
Even oplijsten ; carburators reinigen,vorkkeeringen (eventueel met andere veren) , benzinnetank er af en reinigen plus nakijken(ik denk nog ok want er zit nog benzine in) en dan koppelingdeksel verwijderen (ineens keering vervangen) alsook nokkenas spanner ketting en veer nakijken. ... .
vul maar aan .
Oja mss ook nog deze welke banden raden jullie aan voor de trip.
GRTZZ
BART
Vanaf Einthovuh de gexte is het 800 km enkelDef2cvgsdr schreef: Is het ver in Frankrijk of kan ik er om tijdens een rondje ardennen?
Alles behalve een Mitas C-02 en dan zet ik in op een setje ScoutDef2cvgsdr schreef: Oja mss ook nog deze welke banden raden jullie aan voor de trip.
GRTZZ
BART
Leo schreef:Vanaf Einthovuh de gexte is het 800 km enkelDef2cvgsdr schreef: Is het ver in Frankrijk of kan ik er om tijdens een rondje ardennen?
Alles behalve een Mitas C-02 en dan zet ik in op een setje ScoutDef2cvgsdr schreef: Oja mss ook nog deze welke banden raden jullie aan voor de trip.
GRTZZ
BART
Als ie met de Big over de weg naar Lap gaat zal er niet zo veel over zijn van de Scout's
Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dat valt best mee Cor. Op mijn ex-Big reed ik ook op Scouts en die gingen veul langer mee dan verwacht. Ik houd het nooit heel precies bij, maar hij heeft in elk geval een retourtje Letland, een retourtje Lion en nog een 2 jaar woon-werk-verkeer volgehouden. Bij het retourtje Lion moest ik hem wel weer even 'rond' maken... Wel de gewone Scout nemen, niet de winter-versie. Dan ben je inderdaad binnen 3000km klaar
Allroad vond ik de grip goed en ik dacht dat de vraag daar over ging maar ik moet idd zeggen dat de levensduur me met 15.000km best tegen viel ja.futurist schreef:
Als ie met de Big over de weg naar Lap gaat zal er niet zo veel over zijn van de Scout's.
Ze zaten ook onder een ouwe lullen motor vandaar.
Nou het beste wat ik ooit uit een achterband heb gehaald was krap 5000km
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Hoe kan een draadje weer uit de bocht vliegen.Leo schreef:Ze zaten ook onder een ouwe lullen motor vandaar.
Sommige stukjes rubber heb je maar kort plezier van.
Maar doe al bijna 12000 km met het rubber onder de BIG welke ik niet eens nieuw heb gekocht
Heel binnenkort moeten er wel een paar stukkies ander gebruikt rubber onder.
Denk wel hoe meer rubber je verslijt, des te meer lol je hebt gehad
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Echt wel, het afgekloven resultaat staat hier op zolder op de losse wielen. Woon-werk, voor de zaak en naar school is bijna 12000km per jaar. Inderdaad fun kilometers is al 2 jaar minder maar daar is nu ook al verandering in aan het komen. Jammer dat je zo ver weg woont want van de week op de Aprilia smaakt naar meer........Alleen moest ik wel weer wenne aan de snelheid. na 1 1/2 jaar persen om 160 te halen is 240+ echt wel weer een beleving. Het zware werk en logge bochten gedoe is helaas ook niet minder geworden maar eigenlijk vind ik mijn e mail naam nog steeds terecht, WAT EEN GEWELDIGE ALL ROUND MOTOR is mijn Futura nog steeds. Ik weet zeker dat hij nog steeds zijn mannetje staat tussen alle moderne sport tour motoren........
Futurist
Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
RSV Mille cilinderkoppen met nokkenassen, 45 mm Colin Edwards gasklephuizen en een e-prommetje. Oh ja en de catalysator is er uit. Ik heb er eens (GPS) 255 a 258 op gehad. Naar de 240 gaat echt op het gemakkie. Mijn leertje begint dan echt flink te wapperen en dan moet ik ook echt diep achter de dubble bubble. Het is wel echt kicken. 's Morgens heel vroeg op de A58 tussen Made en Oosterhout gaat dat echt goed, mooi open snelweg, overzichtelijk en goed wegdek. Op het circuit haal je zo een snelheid nooit maar een stukkie snelwegLeo schreef:Wa zit er in die melk van jou ? 240 haalt die taart niet eens jonguhfuturist schreef: na 1 1/2 jaar persen om 160 te halen is 240+ echt wel weer een beleving.
Kiek maar hier
Sturen doet ie ook geweldig, wel wat minder comfort maar in de (volledig instelbare) UPS zit Hyperpro spul (wat weet ik niet precies, heb toen 2 motoren tegelijk laten doen voor een mooi prijsje, zoals ik al eerder bij hun heb laten doen. De Triumph is er wel beter als origineel maar niet zo heel goed uitgekomen) en er zit een speciale (volledig instelbare) Sachs Monodemper in met een Hyperpro veer. Om het hele spul stil te zetten zitten er rondom RSV Mille schijven, voor 320mm Brembo met Goldline klauwen. Wel blijft ie zwaar aan voelen en is ie door de rare kuip erg windgevoelig. Maar het blijft een geweldig apparaat en ik heb er op (het oude) zolder al eens 1min 58sec mee gedaan. Mijn mooiste circuit dagen zijn 2 x Francochamps geweest, geweldige baan met mucho nostalgica en erg uitdagend om te rijden. De Futura gaat er dus ook nooit meer uit, degene die ik nu heb (de 2e) is één uit de laatste serie met two tone lakwerk.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Alternatief voor de Scout kan ook de Mitas E09 Dakar zijn. Deze hebben duidelijk minder grip op asfalt i.v.m. de Scouts, maar daar staat tegenover dat ze wel wat agressiever zijn dan de Scouts. Op de E09 heb ik op een (veel lichtere) Yamaha TTR toch al ruim 4000km zitten en er zit nog 2/3 van het profiel op. Dit waren vooral asfalt kilometers.
Voor alle duidelijkheid: da's dus de 150/80-17. Niet de standaard BIG maatLeo schreef:En toch adviseer ik Heidenau scout voor de trip
Mijn persoonlijke keuze zou zijn de 140/80-17 met soortgelijk profiel. Een maatje breder welke (wel) zou moeten passen
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.