futurist schreef:Ik vind dit echt knap, dat het er niet uitziet doet er niet toe. Het hele RDW verhaal snap ik niet. Heb daar wel wat ervaring mee maar het concept van deel keuren ken ik niet. Je bent er straks zowat kind aan huis. Ook dacht ik dat een zelfbouw frame gepaard moest gaan met reken sommetjes hoe sterk de constructie is en dergelijke. Op Lelystad gaan ze ook met de motor rijden op de kombaan en dergelijke. Ik heb toen met zo iemand gesproken en het gebeurt nog al eens dat ze met iets rijden waar ze echt schrik op krijgen of zelfs onderuit gaan.........Ik begrijp dus dat ze niet zo maar gaan proefrijden op iets wat iig op papier niet sterk genoeg is.
futurist
PS
Ik weet ook dat het niet bepaald meer gratis is bij de RDW, de "waarde" van het gedrocht is alleen la hoog door al die keuringen, je tijd, al je mooie gereedschappen, en straks nog al het kopen van nog een voorvork, achtervork ed. Tuurlijk is het bouwen als het je hobby is erg leuk maar is het het allemaal waard? Gewoon een standaard Dr verbouwen zonder al dat keuring gedoe en dergelijke kan ook al geweldig mooie fietsen op leveren, zie maar eens op het i net en in Duitsland.
Het is gelukkig geen nieuwbouw frame, maar een verbouwing. Nieuwbouw frames moeten voldoen aan de huidige eisen uit 2015, bijpassende tekeningnen, berekeningen en je moet dan ook de BPM nog betalen over de geschatte waarden van de motor. Ik mag mijn frame uit 1977 aanpassen, mits het idee van de originele motor gehandhaafd blijft. Als je bij de RDW vraagt hoeveel je mag veranderen dan kan niemand daar antwoord op geven. Belangrijkste criteria is dat de wielbasis en balhoofdhoek gelijk blijft.
Bij oudere motoren mag veel meer dan nieuwe motoren, vandaar dat ik als basis een frame heb uit 1977. Omdat het balhoofd en serie nummer komt te vervallen bestaat de keuring uit 3 delen. Bij de eerste keuring controleren ze de herkomst van het frame en dan krijg je tijdelijk een zegel aan je frame die t/m de derde keuring niet verwijderd mag worden. Na het aanpassen van het frame moet je het frame ongespoten/behandeld laten zien, zodat ze kunnen controleren of alles goed en veilig is gemaakt. De derde/laatste keer moet je een complete motor laten zien die voldoet aan het type goedkeuring van de oorspronkelijke motor uit 1977 en dus geschikt is voor de openbare weg. De laatste keer controleren ze ook de herkomst van alle onderdelen en krijgt het frame het opnieuw het serienummer. De kosten zijn totaal ca. €125,- De onderdelen van de DR motor incl. verkoop overgebleven onderdelen is ca. €400,-, €140,- voor de GS750 motorfiets (zonder motorblok en elektra) en €87,29 voor klein materiaal.
De keuring in Lelystad is inderdaad een stuk zwaarder en duurder waar ze ook de wegligging zullen controleren. Tekeningen heb ik niet nodig, omdat het frame al gekeurd is bij een lokale RDW station. In Lelystad controleren ze de invloed van de kortere wielbasis en gewicht reductie op het rijgedrag. Deze keuring wil ik, zodat alles na de verbouwing voor de wet gewoon klopt.
De voornaamste reden van een ander frame is dat een DR800 frame niet mooi is door het hoge balhoofd, maar wel het motorblok van een DR800 wil. Ik heb al vaker een motor verbouwd, maar was altijd beperkt door het frame of motorblok, vandaar dat ik een motorblok kies en zelf een frame (ver)bouw.
De motor zal niet goedkoop worden. Ik heb momenteel €9.000,- voor de motor en als het meer wordt moet ik gewoon doorsparen. De kosten zijn gelijk aan een nieuwe motor en alles zal ook nieuwe zijn of gereviseerd worden. Dat geld zal ik bij verkoop zeer waarschijnlijk niet terug kijken, maar ik doe het ook niet om geld te verdienen. Alle werkzaamheden en experimenten die leiden tot een eind resultaat zoals ik het wil vind ik net zo leuk als motor rijden op een motor zoals ik die wil.
De hele keuring en de basis onderdelen; motorblok en gekeurd frame zal ca. €1000,- kosten.