Eindelijk heb ik tijd om aan mijn sleutel project verder te gaan. Deze winter gaat de DR blok in een GS750 frame uit 1977.
Ik had de motor gekocht met een tik. Na nader inspectie bleek dat een veertje van de distributiekettingspanner gebroken was. De zuiger had maar 2 lichte beschadigingen, maar 2 zuigers waren krom. Gelukkig had de vorige eigenaar de motor snel uitgezet en is de schade beperkt gebleven. Inmiddels had ik wat reserve motor onderdelen gekocht, dus kon ik de kop gewoon wisselen.
Om het veertje te vervangen moest ik wel een deel van het blok demonteren.
Spanner met origineel gebroken veertje.
Spanner met het nieuwe veertje van Hessler. :d
Het motorblok zit weer in elkaar en opnieuw afgesteld. Hij heeft wel een goede gehele revisie nodig, maar voor de RDW keuring is hij oké.
Het motorblok had meer als 80.000km gelopen en heeft nog de orginele zuiger. Kan dus nog een 0,5 overmaat in. Alleen ben ik in het verleden een orginele ongebuikte suzuki 1.0mm overmaat tegengekomen. Die heb ik dus niet laten liggen.
DR 800 Café Racer
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
- Edwin
- Berichten: 2051
- Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
- Locatie: Onder de rook van Rotterdam
- Contacteer:
Grappig om te lezen dat een Big daar niet bekend is
http://www.caferacer.net/forum/project- ... emoto.html
http://www.caferacer.net/forum/project- ... emoto.html
Assumption is the mother of all fuck ups
Mooi ding. Mooie tank ook, heb ik op mijn XS
OJ
OJ
Ik heb eindelijk weer iets met mijn motor kunnen doen.
Eerst moest ik nog wat aanpassen. Ik was de 13de eigenaar van de DR800 die ik kocht met een tik in het blok. In de afgelopen jaren hadden helaas een aantal pragmatisch hobbyisten aan de motor gesleuteld. Gelukkig geen grote problemen.
Oliekoeler was gerepareerd met een t-rap. Inmiddels is deze gestraald en gelast.
Ook de kabelboom was beschadigd en op diverse stukjes voorzien van kroonsteentjes, ducktape. Dit was snel weer opgelost.
Er is ook iemand geweest die graag ijzerdraad gebruikte.
Ondanks de vele eigenaren en ruim 84.000km op de teller is goed te zien dat de DR een sterke motor is die veel kan hebben.
De grootste klus was het frame aanpassen. Een nieuw balhoofd, voorste stuk frame van een DR en de achterkant van een GS750. Ik heb nog een aantal kleine punten die ik nog moet afwerken, zoals verlichting, banden en remmen. Dan is het voorlopig goed genoeg voor de RDW en voor mij om te testen.
In ben benieuwd hoe de eerste opstelling rijdt. Ik ga de komende tijd nog veel experimenten met de wielbasis, voorvork, hoogstens voor en achter. Op basis van advies van ervaren bouwers heb ik dit frame op de huidige manier samen gesteld, maar de laatste details zal op basis van testen moeten worden bepaald.
Wanneer het rijgedeelte en de geometrie af is zal ik de optische punten in fases aanpassen. Wanneer ik tevreden ben met de basis gaat alles weer uit elkaar voor lak, chroom, poerdercoating en revisie van alles.
Op een paar kleine punten na ben ik al weer ver klaar. Het motorblok draait, maar ik heb nog niet kunnen test rijden. Ik moet eerst de remmen reviseren.
Eerst moest ik nog wat aanpassen. Ik was de 13de eigenaar van de DR800 die ik kocht met een tik in het blok. In de afgelopen jaren hadden helaas een aantal pragmatisch hobbyisten aan de motor gesleuteld. Gelukkig geen grote problemen.
Oliekoeler was gerepareerd met een t-rap. Inmiddels is deze gestraald en gelast.
Ook de kabelboom was beschadigd en op diverse stukjes voorzien van kroonsteentjes, ducktape. Dit was snel weer opgelost.
Er is ook iemand geweest die graag ijzerdraad gebruikte.
Ondanks de vele eigenaren en ruim 84.000km op de teller is goed te zien dat de DR een sterke motor is die veel kan hebben.
De grootste klus was het frame aanpassen. Een nieuw balhoofd, voorste stuk frame van een DR en de achterkant van een GS750. Ik heb nog een aantal kleine punten die ik nog moet afwerken, zoals verlichting, banden en remmen. Dan is het voorlopig goed genoeg voor de RDW en voor mij om te testen.
In ben benieuwd hoe de eerste opstelling rijdt. Ik ga de komende tijd nog veel experimenten met de wielbasis, voorvork, hoogstens voor en achter. Op basis van advies van ervaren bouwers heb ik dit frame op de huidige manier samen gesteld, maar de laatste details zal op basis van testen moeten worden bepaald.
Wanneer het rijgedeelte en de geometrie af is zal ik de optische punten in fases aanpassen. Wanneer ik tevreden ben met de basis gaat alles weer uit elkaar voor lak, chroom, poerdercoating en revisie van alles.
Op een paar kleine punten na ben ik al weer ver klaar. Het motorblok draait, maar ik heb nog niet kunnen test rijden. Ik moet eerst de remmen reviseren.
Inmiddels is de motor klaar voor RDW keuring bij het lokale keuringsstation. Ik ben daar al 2 keer geweest en nu moet ik voor de laatste keer komen nu de motor rijklaar is. Hier zal het aangepast frame met motorblok op kenteken komen te staan. Ook zal het serie nummer opnieuw worden geplaatst. Als dit allemaal geregeld is ga ik de achterbrug naar voren plaatsten. Deze ophangingpunt zit al op de motor. De wielbasis zal hierdoor korter worden waardoor deze bij de RDW in Lelystad weer een keuring moet krijgen. Daar zal ook het gewicht en aantal zitplaatsen op kenteken aangepast worden. Het originele droog gewicht van een GS750 was 223kgen DR800 194kg De heeft nu een droog gewicht van 175,7kg. De uiteindelijke versie zal nog een paar kilo lichter worden. Voor een wegmotor ben ik zeer tevreden.
Op dit moment is het een gedrocht. Hij is voornamelijk praktisch gemaakt. Als alle keuring gedaan zijn ga ik experimenteren met een andere achterbrug, voorvork, voetsteunen, stuur en vering. Ook de zadel is nu heel lang, maar zo kan ik testen waar straks het nieuwe zadel moet komen en hoelang de tank moet worden. Wanneer ik straks weet wat de juiste geometrie moet zijn met welke onderdelen kan ik weer alles demonteren en de definitieve versie maken. Dan zal het frame ook aangepast en mooie gemaakt worden.
De stof voor het zadel was lekker goedkoop op de markt. De motor is matzwart gespoten met hammerite kachellak zodat deze niet kan roesten en de topkuip is gemaakt van tape. De zekeringhouder, CDI en relais zijn vast getapet aan de accu. Lekker makkelijk.
Op dit moment is het een gedrocht. Hij is voornamelijk praktisch gemaakt. Als alle keuring gedaan zijn ga ik experimenteren met een andere achterbrug, voorvork, voetsteunen, stuur en vering. Ook de zadel is nu heel lang, maar zo kan ik testen waar straks het nieuwe zadel moet komen en hoelang de tank moet worden. Wanneer ik straks weet wat de juiste geometrie moet zijn met welke onderdelen kan ik weer alles demonteren en de definitieve versie maken. Dan zal het frame ook aangepast en mooie gemaakt worden.
De stof voor het zadel was lekker goedkoop op de markt. De motor is matzwart gespoten met hammerite kachellak zodat deze niet kan roesten en de topkuip is gemaakt van tape. De zekeringhouder, CDI en relais zijn vast getapet aan de accu. Lekker makkelijk.
Laatst gewijzigd door Coentje. op di okt 13, 2015 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Tja, ben het wel met je eens .Coentje. schreef:
Op dit moment is het een gedrocht.
Toch heeft het ding wat. En eenheidsworsten genoeg, jij hebt de komende winter een warm achterste en weet dat de goedkeuring slechts een mijlpaal is
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Je bent echt druk bezig!
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ik vind dit echt knap, dat het er niet uitziet doet er niet toe. Het hele RDW verhaal snap ik niet. Heb daar wel wat ervaring mee maar het concept van deel keuren ken ik niet. Je bent er straks zowat kind aan huis. Ook dacht ik dat een zelfbouw frame gepaard moest gaan met reken sommetjes hoe sterk de constructie is en dergelijke. Op Lelystad gaan ze ook met de motor rijden op de kombaan en dergelijke. Ik heb toen met zo iemand gesproken en het gebeurt nog al eens dat ze met iets rijden waar ze echt schrik op krijgen of zelfs onderuit gaan.........Ik begrijp dus dat ze niet zo maar gaan proefrijden op iets wat iig op papier niet sterk genoeg is.
futurist
PS
Ik weet ook dat het niet bepaald meer gratis is bij de RDW, de "waarde" van het gedrocht is alleen la hoog door al die keuringen, je tijd, al je mooie gereedschappen, en straks nog al het kopen van nog een voorvork, achtervork ed. Tuurlijk is het bouwen als het je hobby is erg leuk maar is het het allemaal waard? Gewoon een standaard Dr verbouwen zonder al dat keuring gedoe en dergelijke kan ook al geweldig mooie fietsen op leveren, zie maar eens op het i net en in Duitsland.
futurist
PS
Ik weet ook dat het niet bepaald meer gratis is bij de RDW, de "waarde" van het gedrocht is alleen la hoog door al die keuringen, je tijd, al je mooie gereedschappen, en straks nog al het kopen van nog een voorvork, achtervork ed. Tuurlijk is het bouwen als het je hobby is erg leuk maar is het het allemaal waard? Gewoon een standaard Dr verbouwen zonder al dat keuring gedoe en dergelijke kan ook al geweldig mooie fietsen op leveren, zie maar eens op het i net en in Duitsland.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Het is gelukkig geen nieuwbouw frame, maar een verbouwing. Nieuwbouw frames moeten voldoen aan de huidige eisen uit 2015, bijpassende tekeningnen, berekeningen en je moet dan ook de BPM nog betalen over de geschatte waarden van de motor. Ik mag mijn frame uit 1977 aanpassen, mits het idee van de originele motor gehandhaafd blijft. Als je bij de RDW vraagt hoeveel je mag veranderen dan kan niemand daar antwoord op geven. Belangrijkste criteria is dat de wielbasis en balhoofdhoek gelijk blijft.futurist schreef:Ik vind dit echt knap, dat het er niet uitziet doet er niet toe. Het hele RDW verhaal snap ik niet. Heb daar wel wat ervaring mee maar het concept van deel keuren ken ik niet. Je bent er straks zowat kind aan huis. Ook dacht ik dat een zelfbouw frame gepaard moest gaan met reken sommetjes hoe sterk de constructie is en dergelijke. Op Lelystad gaan ze ook met de motor rijden op de kombaan en dergelijke. Ik heb toen met zo iemand gesproken en het gebeurt nog al eens dat ze met iets rijden waar ze echt schrik op krijgen of zelfs onderuit gaan.........Ik begrijp dus dat ze niet zo maar gaan proefrijden op iets wat iig op papier niet sterk genoeg is.
futurist
PS
Ik weet ook dat het niet bepaald meer gratis is bij de RDW, de "waarde" van het gedrocht is alleen la hoog door al die keuringen, je tijd, al je mooie gereedschappen, en straks nog al het kopen van nog een voorvork, achtervork ed. Tuurlijk is het bouwen als het je hobby is erg leuk maar is het het allemaal waard? Gewoon een standaard Dr verbouwen zonder al dat keuring gedoe en dergelijke kan ook al geweldig mooie fietsen op leveren, zie maar eens op het i net en in Duitsland.
Bij oudere motoren mag veel meer dan nieuwe motoren, vandaar dat ik als basis een frame heb uit 1977. Omdat het balhoofd en serie nummer komt te vervallen bestaat de keuring uit 3 delen. Bij de eerste keuring controleren ze de herkomst van het frame en dan krijg je tijdelijk een zegel aan je frame die t/m de derde keuring niet verwijderd mag worden. Na het aanpassen van het frame moet je het frame ongespoten/behandeld laten zien, zodat ze kunnen controleren of alles goed en veilig is gemaakt. De derde/laatste keer moet je een complete motor laten zien die voldoet aan het type goedkeuring van de oorspronkelijke motor uit 1977 en dus geschikt is voor de openbare weg. De laatste keer controleren ze ook de herkomst van alle onderdelen en krijgt het frame het opnieuw het serienummer. De kosten zijn totaal ca. €125,- De onderdelen van de DR motor incl. verkoop overgebleven onderdelen is ca. €400,-, €140,- voor de GS750 motorfiets (zonder motorblok en elektra) en €87,29 voor klein materiaal.
De keuring in Lelystad is inderdaad een stuk zwaarder en duurder waar ze ook de wegligging zullen controleren. Tekeningen heb ik niet nodig, omdat het frame al gekeurd is bij een lokale RDW station. In Lelystad controleren ze de invloed van de kortere wielbasis en gewicht reductie op het rijgedrag. Deze keuring wil ik, zodat alles na de verbouwing voor de wet gewoon klopt.
De voornaamste reden van een ander frame is dat een DR800 frame niet mooi is door het hoge balhoofd, maar wel het motorblok van een DR800 wil. Ik heb al vaker een motor verbouwd, maar was altijd beperkt door het frame of motorblok, vandaar dat ik een motorblok kies en zelf een frame (ver)bouw.
De motor zal niet goedkoop worden. Ik heb momenteel €9.000,- voor de motor en als het meer wordt moet ik gewoon doorsparen. De kosten zijn gelijk aan een nieuwe motor en alles zal ook nieuwe zijn of gereviseerd worden. Dat geld zal ik bij verkoop zeer waarschijnlijk niet terug kijken, maar ik doe het ook niet om geld te verdienen. Alle werkzaamheden en experimenten die leiden tot een eind resultaat zoals ik het wil vind ik net zo leuk als motor rijden op een motor zoals ik die wil.
De hele keuring en de basis onderdelen; motorblok en gekeurd frame zal ca. €1000,- kosten.
Ik val binnen op de laatste posting maar begrijp ik het goed dat je een budget van 9000 euro gereserveerd hebt voor dit project ?Coentje. schreef: Ik heb momenteel €9.000,- voor de motor en als het meer wordt moet ik gewoon doorsparen.
Ja dat begrijp ik ook, das een bom duiten voor de hobby. voor dat geld vind ik wel een bestaande fiets die ik ook wel leuk vind om mee te rijden hoor. Ik weet zeker dat hier de dubbelloops boven komt als ik zeg dat ik zo veel aan mijn Big wil verbouwen. En ik mag eigenlijk best wel veel (naast af liggen en bibberen).Leo schreef:Ik val binnen op de laatste posting maar begrijp ik het goed dat je een budget van 9000 euro gereserveerd hebt voor dit project ?Coentje. schreef: Ik heb momenteel €9.000,- voor de motor en als het meer wordt moet ik gewoon doorsparen.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Voor €9000,- kun je inderdaad een nieuwe motor kopen die leuk rijd. Liever heb ik OOK het plezier van het bouwen en uiteindelijk ook een nieuwe motor rijden. Dan heb ik een motor die naar mijn smaak is. ik kom vaker tegen dat mensen mij niet snappen. Zelf ben ik ook actief http://www.xtremebikez.nl. Dat is een forum voor motoren die verbouwd worden. Dit kunnen kleine aanpassingen zijn, maar ook totaal nieuwbouw waarbij het budget een stuk hoger ligt dan mijn budget. Ik heb wel eens de bedragen gehoord van custom Harley choppers...
Helaas is mijn vorig project totaal loss verklaard na een ongeluk en heb ik om te kunnen rijden een CBR600F uit 2007 gekocht die heerlijk rijdt. Hij rijdt lekker, maar ik zou toch een aantal dingen anders willen.
Dit project zal mij derde bouw project worden. Mijn vorige 2 projecten waar ook zo goed als nieuw. Deze waren niet zo extreem als dit project. Als deze motor klaar is zal ik waarschijnlijk mijn CBR600F verkopen en weer een nieuw project starten.
Het bouwen, experimenteren, testen, uitzoeken, enz. vind ik net zo leuk als het rijden van motoren.
Helaas is mijn vorig project totaal loss verklaard na een ongeluk en heb ik om te kunnen rijden een CBR600F uit 2007 gekocht die heerlijk rijdt. Hij rijdt lekker, maar ik zou toch een aantal dingen anders willen.
Dit project zal mij derde bouw project worden. Mijn vorige 2 projecten waar ook zo goed als nieuw. Deze waren niet zo extreem als dit project. Als deze motor klaar is zal ik waarschijnlijk mijn CBR600F verkopen en weer een nieuw project starten.
Het bouwen, experimenteren, testen, uitzoeken, enz. vind ik net zo leuk als het rijden van motoren.
Welkom bij deze club. Van dat soort lopen er hier erg veel rond.Coentje. schreef: ik kom vaker tegen dat mensen mij niet snappen.
Sterker nog , er zijn er hier die wij zelfs niet snappen.
Ik zie dat je er stevge onder hebt zitten, wil je er dan ook echt mee het zand in of is het alleen voor de looks ?Coentje. schreef: Het bouwen, experimenteren, testen, uitzoeken, enz. vind ik net zo leuk als het rijden van motoren.
Ik zie dat je er stevge http://www.girlscene.nl/static/media/00 ... peXUT4.jpg onder hebt zitten, wil je er dan ook echt mee het zand in of is het alleen voor de looks ?[/quote]Coentje. schreef: Het bouwen, experimenteren, testen, uitzoeken, enz. vind ik net zo leuk als het rijden van motoren.
De noppen zijn voor de keuring. Op de achtervelg zat al een noppenband en voor de voorvelg had ik nog een bandje liggen. Wanneer ik een andere voorvork en achterbrug monteer zal ik ook andere velgen monteren met sportieve wegbanden.
De banden vind ik wel leuk staan, alleen rijden ze niet prettig op asfalt. De voorband is eigenlijk een 19inch achterband. Het past, dus waarom niet.
Ik ben wel aan het rondkijken naar een leuke kleine low-budget 4x4 die ik ga aanpassen zodat ik als beginner kan gaan offroad rijden. Offroad auto is wel iets anders dan motoren, maar lijkt me ook leuk. Kan mijn vriendin ook mee doen, off road motorrijden is niet haar ding. Ze rijdt liever motor op het asfalt.
Wij hebben wel een paar keer samen gereden, ik op een SP370 en zij op een SV650. Zij kon niet off-road rijden en voor de openbare weg had de SP ook zijn beperkingen.
Keb nog een setje met remschijven , tandwiel , transmissiedemping in de achteras en hagelnieuwe banden in de aanbiedingCoentje. schreef:[.... zal ik ook andere velgen monteren met sportieve wegbanden.
Mooie set, maar ik wil dubbele remschijven en ik weet niet of deze straks in mijn voorvork en achterbrug passen. Eerst nog experimenteren met de voorvork en achterbrug.Leo schreef:Keb nog een setje met remschijven , tandwiel , transmissiedemping in de achteras en hagelnieuwe banden in de aanbiedingCoentje. schreef:[.... zal ik ook andere velgen monteren met sportieve wegbanden.