BIG project

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

wie weet wat goed afstellen al brengt, zoals eerder gezegd, met mijn weg Big kan ik echt meer dan mee met de huidige fietsen en ook op de snelweg (uitgezonderd Duitsland) is echte topsnelheid niet echt meer een item en het rijgemak van de Big ook op de weg is meer dan toereikend. Driveabillity is the keyword.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Alles eruit
IMG-20150514-WA0000.jpg
en dan er achter komen dt de vlakschuiven 2mm smaller zijn dan de inlaattuuten van de OEM carb

rustig tot 10 tellen
1.........2........3........4........5........6......7.......8.......9......10

Gelukkig was de laptop ook vastgelopen dus had ik wat om handen met 160 updates en alle bestanden terugzetten op mun vrij dag :evil:
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

1. Kan je de inlaatrubbers van Iwan niet (ook) gebruiken?
2. Kheb je maibox volgeplopt met plaatjes. Mijn nieuwe carbs hebben een ronde inlaat ipv die slingshot bult. Dus ook de lufi zijde is kleiner. Daarom in de adapter een stuk schuim van hoge dichtheid gelijmd. Aan de lufi zijde dan wel, maar als jij het zelfde truukje doet aan de cilinderzijde, ben je er ook. Dus of een pasbus over de carb maken, of in het inlaatrubber een rubberen strip lijmen.

Leo, over een paar weken lach je over deze stomme tegenvallers :!:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Ouwe Reus schreef: Leo, over een paar weken lach je over deze stomme tegenvallers :!:
Yeah right......
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

ik dacht dat het algemeen bekend was dat de vlakschuiven van een GSXR of GS dichter bij elkaar stonden.........(geen flauw grapje) en dat daar de oplossingen voor bekend waren.

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2051
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

En wat zijn de oplossingen dan? Eerlijk gezegd weet ik het ook niet :roll:
Assumption is the mother of all fuck ups
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

De hartafstand van de carburateurs moet in de basis gelijk zijn aan die van de cilinder.
De aanzuigrubbers zijn in verschillende maten leverbaar, al naar gelang de toepassing.
Maar de aanzuigrubbers zijn volgens mij alleen centrisch te krijgen.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Ik laat de vlakkers nu even aan de kant liggen en ga terug naar mijn wel passenden OEM carbs.

Heeft iemand dit gedaan aan zijn OEM carb ? En wat was het resultaat ?
Holes.jpg
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

ja heb ik ooit gedaan bij een TDM samen met naalden aanpassen, wereld van verschil. Bij de Dr is er al genoeg "gat" zeg maar en weinig verschil merkbaar.
dikke bocht, andere einddemper, (K&N??) filter. begin eerst met sproeiers 155 of zo. Spelen met de hoogte van de gasnaald. En een dyno run dat je weet waar je staat.

Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Grotere gaatjes in de gasschuif leidt tot een iets sneller reagerende gasschuif. Staat geheel los van de sproeierbezetting. Denk zelf het verschil duidelijk te merken, maar blijft het natuurlijk een CV-carb. In mijn carbs zitten trouwens gasschuiven uit een Soes GS500E, deze waren standaard al voorzien van grotere gaatjes, terwijl de rest exact hetzelfde is.

Begreep dat Leo nog de standaard sproeiers DR in heeft zitten. Met zijn aangepaste setup is idd maat 155 een goed uitgangspunt :D

Tip: als je nog een set oude sproeiers hebt liggen, ram er dan gewoon een nieuw boortje van 1,50mm doorheen. Is niet zo nauwkeurig als de originele sproeiers, maar je hebt wel snel een set "nieuwe" DIY-sproeiers maat 150-160.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
bert55
Berichten: 245
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 22:22

Jammer leo dat je niet in de buurt zit dan had je even proef kunnen rijden met mijn big,weet je gelijk wat het brengt een goed afgestelde carburateur.
Er staat hier nog ergens een uitdraai van mijn dyna run van voor en na de sproeier veranderingen.
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Bij de vlakkers zaten deze
IMG_20150515_202415.jpg
En die passen helaas niet op de OEM carbs maar ik wil liever niet de OEM luchtfilterbak terugplaatsen.
Wat hebben jullie allemaal als oplossing om die OEM luchtfilterbak de kliko in te mikken ?
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2051
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Hee Leo,

Ik heb dat filter van Iwan overgenomen en originele filterbak eruit gehaald.
luchtfilter.jpg
luchtfilter.jpg (168.04 KiB) 1595 keer bekeken
Je moet er wel rekening mee houden dat het geluid "iets" toeneemt bij het gas opendraaien. Voordeel is het dat het wel heel makkelijk is om even de carbs eruit te halen, fluitje van een cent nu.
Heb nu in de rechter carb (uitlaatbochtkant) een hoofdsproeier zitten van #160. Links heb ik nu #130 zitten, oftewel #145 gemiddeld. Naaldhoogte heb ik weer teruggebracht naar het midden, nadat ik de naald een tandje hoger had gezet. Maar dit gaf een stoterig effect bij rijden op 3/4.000 toeren. Hij loopt nu perfect in alle toeren.
Ik heb eventueel nog een zak met allerlei hoofdsproeiers voor je liggen (van #125 tot #160) om te testen. Ben je uitgetest dan koop je de juiste en stuur je mij de zak terug.

Suc6
Assumption is the mother of all fuck ups
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Edwin schreef: Ik heb eventueel nog een zak met allerlei hoofdsproeiers voor je liggen (van #125 tot #160) om te testen. Ben je uitgetest dan koop je de juiste en stuur je mij de zak terug.
Dit geweldige aanbod sla ik niet af :toost: Je hebt een PB.
Maar 1 carb 160 sproeier en de ander 130 heb ik nog nooit van gehoord :shock: Heel apart in mijn ogen.

Zolang ik nog geen goede vervanger heb voor de OEM lufibak doe ik het even zonder tot de juiste oplossing voorbij komt.
Die van Iwan is al vergeven das jammer.
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2051
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Eens zij Bert:
Edwin,het mengsel komt tegelijk binnen in de verbrandingskamer,nu zou je kunnen denken aan de ene kant iets meer dan aan de andere kant van de verbrandingskamer ,maar ik geloof niet dat het merkbaar is,en misschien wel beter ivm werveling al hoewel ik ook daar niet van overtuigd ben.
Ik denk als ik er 2 * #145 inzet, dat het helemaal niets uitmaakt.
Assumption is the mother of all fuck ups
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Mocht je ooit eens een boek vinden "de techniek der snelle motoren" daar staat een tabel in wbt het debiet van sproeiers, zodra ik weer thuis ben zal ik dat scannen en plaatsen. De diameter gaat niet parallel met het debiet dus als jouw blok nu goed loopt zou ik deze sproeiers mooi laten zitten. Met die mooie zuiger erin heeft ie een betere werveling dan met een vlakke !.

Fijn weekend vanuit zandstormend Algerije.

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Omdat de 33vlakschuif niet op een snelle manier passend te maken was gekozen om terug te gaan naar de OEM carb.

Vreemde was alleen dat na de revisie van alle ringetjes die bleef lekken onder aan het tuutje van het linker bakje en na overleg met de BST deskundige besloten vandaag de wet test :verliefd: te doen.

Alles klaar voor de start en de test gedaan volgens de uitgeprinte link en na afstelling was dit poging 1
1carb.jpg
Geel is het nivo wat we willen en rood was waar de vlotter afsloot. We zitten te laag dus poging 2
carb2.jpg
Natuurlijk te grote stap gemaakt en we zitten te hoog waardoor hij over liep.
En daarna kwam nog poging 3 tot en met sint juttemis maar ik kreeg hem niet meer afgesloten en ik zwom in de benzine inmiddels.

Kop koffie en over naar plan B : de 36mm CV carb
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

De 36mm CV carb was ik eigenlijk helemaal vergeten maar deze had Spgoesdakar ooit gescoord in set van 4 en hij had daar 2 sets van gemaakt en hij reed er met zijn crossbig vele km`s met plezier mee. De Big scheen er heel vrolijk van te worden.

Dus weer vooraan beginnen. De wet test van de 36MM
36 CV.jpg
iets onder het gewenste nivo ! niks niet aankomen verder en snel verbouwen.

- 102,5 sproeiers vervangen door de 130`s van de OEM carb

Van buiten af verstelbare mengselschroeven erop die klaar lagen voor de OEM carb
36 CV 3.jpg
36 CV 4.jpg
Gaten bekijken van de gasschuif. Perfect. boven die van de OEM gasschuif en onder die van de 36mm
36 CV 2a.jpg
Gasnaald en buizen vervangen van OEM naar 36mm
36 CV 6.jpg
36 CV 7.jpg
Choke overzetten
36 CV 5.jpg
Helaas kan de stationair verstelschroef niet overgezet worden dus moek even kijken hoekkum stationair kan krijgen.

En hoppa erop
36 CV 8.jpg
Gelukkig was het r.kweer vandaag maar keb weer een dagje int hok doorgebracht.

Morgen kijken of we een testrit kunnen maken
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Je bent keigoed bezig en laat je niet tegenhouden door tegenvallers.
Maar wát een zelfbeheersing om na het stoeien met zes carburateurs, niet even de startknop in te drukken :shock:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
bert55
Berichten: 245
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 22:22

:toost:
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Ouwe Reus schreef: ...... niet even de startknop in te drukken ...
Dat kwam omdat de jongste de pizza na herkauwen teruggaf aan de wasbak en die spoelde de shit niet weg en toen kon pa alles loskoppelen / schoonmaken / doorspoelen
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Leo schreef:
Ouwe Reus schreef: ...... niet even de startknop in te drukken ...
Dat kwam omdat de jongste schrokkop....
Dan had ik de testrit meteen gemaakt :lol:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Kwam vanochtend uit de kinky onderdelen kast
kinky.jpg
En met wat huisvleidt werd het
kinky 2.jpg
En toen testrit nr ?

Als je een BIG wilt die veel meer leeft geef ik je de tip om eens naar een andere carb te kijken ( een 36 exemplaar ligt nog bij SPgoesdakar te wachten op nieuwe eigenaar ) en een opener luchtfilter. Wat een verschil.

Helaas kapte hij er iedere kilometer even mee en als ik dan even wachtte en de dichte tankdopje opendraaide ging het weer een km.
Vanmiddag gaatje in de tankdop prikken en vanavond weer testrit maar nu even int sonnetje en nog weekend genieten na de uurtjes in de skuur.
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

YESSSSSSSS gaat de goede richting op.............
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Afbeelding
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Plaats reactie