Hierbij een zeer waardevolle bijdrage van de hand van René.
K.I.S.S. : Keep It Simple Stupid.
Met regelmaat vernemen wij hier dat er bij een van onze BIG'gen jammer genoeg weer sprake van een gebroken NokkenAsKettingSpanner-veertje (NAKS), met alle vervolgschade van dien. Maar waarom gaat dat ding kapot en bij welke types: zou fijn zijn dat te weten (SR41 of 43)?!
Wij gaan ervan uit dat de SR43 het vaakst kapot gaat. De reden hiervoor is de volgende: de SR43 wordt afgezet door het contact te verbreken/ontsteking te kortsluiten, vonk valt weg, blok draait totdat er het moment er is waarop de krukas niet genoeg energie heeft om door de compressie heen te gaan en dus ACHTERUIT draait/ terugslaat.
Terugslag bij het starten van de SR41 resulteert soms in kapotte starters/tandwielen en dergelijke waardoor Suz op de SR43 de Starter Torque Limiter heeft gemonteerd. Op het moment dat de motor terugslaat, slipt de koppeling waardoor de startmotor en startertandwielen heel blijven.
Echter: zodra de motor achteruit draait wordt het lij gedeelte van de nokkenas ketting geleider (waarachter de NAKS zijn werk doet) ineens belast met een kracht waar 'ie niet voor gebouwd is. De draaipin in de NAKS krijgt vreemde signalen, het veertje moet ineens meer werken etc. Dus na duizenden keren te zijn misbruikt bij het afzetten met contact zegt het veertje “BEKIJK het maar” .
Ketting staat slap, verspringt 1 – 2 -3 tandjes, nokkenas staat niet meer op tijd, bij het opnieuw starten/ of tijdens het rijden raken de kleppen de zuiger, gaan hopelijk krom of door de zuiger doorheen....helaas, ook de Wegenwacht kan hier niets meer betekenen.
Hoe is dit nu te voorkomen:
1. Bij aankoop van je BIG een verbeterd NAKS-veertje plaatsen, op het forum is dat in diverse topics goed beschreven.
Feit of fabel? Riskeer jij je blok tegen de paar tientjes van een nieuw veertje ?
2. Handmatig het blok afzetten met een Decompresseur hendel. Hierdoor blijft een uitlaatklep open staan, waardoor de compressie wegvalt en de motor geleidelijk tot stilstand komt. Monteer een BMX fiets hendel, een buiten -en binnenkabel, kabeleindnippels, stelnippel en een schroefnippel welke naar de bracket gaat op de cilinderkop. Bracket is makkelijk zelf te maken, de zwarte is het origineel (op de foto het restant van een douchekraansteun, de rest zit al op mijn blok).
Boor op de juiste plaats op het klepdeksel een gat van 6,8mm en haal er een draadtap M8 doorheen.
Het relais wat links naast de koplamp zit kan helemaal vervallen. Met 2 platte stekkers geel/groen met geel/zwart verbinden. Om te starten werkt het zoals bij de SR41, Hendel inknijpen en een paar omwentelingen vasthouden, zuigt 'ie vers mengsel aan en warmt de starter/accu op, hendel loslaten en loopt direct. Afzetten: stationair laten lopen, hendel inknijpen tot het blok volledig stilstaat.
3. Wil je geen handmatige decompresseur, kan je de Electrische Decomp activeren totdat het blok geheel stil staat dmv een druk knop welke op de plaats van het oliedruk lampje, klein plaatje aluminium met een gaatje waar zo’n druk knop in past.
De bedrading aansluiten is simpel. Zie hiervoor het schema van Lars
Laat het relais zitten, soldeer de druk knop over rood en zwart/rood.
Om het blok stil te zetten hoef je alleen maar de knop in te drukken en vast te houden tot het blok helemaal stil staat. Er is geen kwestie meer van terugslaan.
Als laatste: zou de motor afslaan bij bv het optrekken of in de blub dan beschermd de Tq limiter de starter, echter de NAKS krijgt wel een opdonder. Al is het soms minder prettig: zet het stationair toerental op 15/1700 rpm dan slaat ie minder snel af.
Zie ook: Handmatige decompresseur op een SR43
K.I.S.S. ! (betrouwbaarheidsmodificatie)
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
- Bijlagen
-
- Decomp3.jpg (131.66 KiB) 3649 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Ouwe Reus op vr mei 01, 2015 15:29, 3 keer totaal gewijzigd.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Thx LEO, goede tip.Leo schreef:4. Bellen met Reuver en manuele spanner laten plaatsen
Is wat ingrijpender omdat je cilinder moet worden verwijderd en naar Frank moet worden gestuurd/gebracht en mechanisch moet worden bewerkt. Maar een zeer bedrijfszekere spanner. Betreft een spanner die de originele spanner volledig vervangt, maar deels buiten de cilinder is gepositioneerd en met de hand moet worden afgesteld (is dus niet automatisch).
Stel je deze spanner af met een momentsleutel of met de carterdeksel eraf en met gevoel de spanning van de NAK bepalen? Hoeveel werk heeft Frank aan deze mod?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Ik denk met het carterdeksel eraf. Die ketting staat snaarstrak. Dus gewoon draaien totdat hij van slap naar strak gaat.
Ik voel wel wat voor die manuele NAKS. Kost dat?
OJ
Ik voel wel wat voor die manuele NAKS. Kost dat?
OJ
De Reuver spanner haalt een groot deel van de ellende weg, maar besteedt toch aandacht aan optie 2 en 3. Het kost weinig aan geld/moeite om hetzij de manuele DeComp of de Electrische te monteren. Feit is dat het blok achteruit draait bij het afzetten wat onnodige slijtage met zich mee brengt met alle gevolgen van dien.
Sleutelen is leuk, rijden is nog veel leuker, het spul heel houden is de TOP.
R
Sleutelen is leuk, rijden is nog veel leuker, het spul heel houden is de TOP.
R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
- Edwin
- Berichten: 2051
- Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
- Locatie: Onder de rook van Rotterdam
- Contacteer:
Ik heb ook een manuele naks. Heb helaas al 2 blokken kapot zien gaan door het veertje. Het gebeurde bij mij 2 keer bij het verlaten van de snelweg. Maar goed, heb mijn laatste blok laten reviseren bij Frank. Ben zeer tevreden met het eindresultaat en kan er voorlopig weer tegenaan. Hoeveel het kost kan ik niet zeggen, het was bij mij een all-in prijs. Maar p.m. mij maar als je zijn nummer wilt hebben.
Assumption is the mother of all fuck ups
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Komt ook bij de sleutel tips
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Niet om te zeuren, maar ik heb tot nog toe alleen op een SR41 en 42 gebroken naks veertjes gehad, en wel bij het gas geven na het afremmen op de motor.
een korte direkte kracht rechtstandig op de schroefdraad zal nooit veel indruk maken op een veertje.
Maar vooral op lage toerentallen zal de nokkenas door de ontspannende klepveren dezelfde reactiekrachten oproepen bij elke omwenteling, zeg zo'n 1500 keer per minuut.
Bij gas los daarintegen houd het achterwiel de krukas tegen, en moet de krukas de nokkenas afremmen in plaats van aandrijven, net als bij het afzetten van een torq limmiter maar dan veeeeeeeeeeeel langer.
resultaat is dat de spanner niet meer op het ontspannen deel van de ketting zit maar alle krachten krijgt tot je weer gas geeft.
Kern van het verhaal blijft staan, dat k#* veertje is origineel niet lang genoeg tegen zijn taak opgewassen.
en nee, ook nu heb ik geen gebroken naks veertje.
Ik heb de kop er nog niet afgehaald, maar het veertje is nog onder spanning.
En dan wel in de volledig uitgestelde stand
een korte direkte kracht rechtstandig op de schroefdraad zal nooit veel indruk maken op een veertje.
Maar vooral op lage toerentallen zal de nokkenas door de ontspannende klepveren dezelfde reactiekrachten oproepen bij elke omwenteling, zeg zo'n 1500 keer per minuut.
Bij gas los daarintegen houd het achterwiel de krukas tegen, en moet de krukas de nokkenas afremmen in plaats van aandrijven, net als bij het afzetten van een torq limmiter maar dan veeeeeeeeeeeel langer.
resultaat is dat de spanner niet meer op het ontspannen deel van de ketting zit maar alle krachten krijgt tot je weer gas geeft.
Kern van het verhaal blijft staan, dat k#* veertje is origineel niet lang genoeg tegen zijn taak opgewassen.
en nee, ook nu heb ik geen gebroken naks veertje.
Ik heb de kop er nog niet afgehaald, maar het veertje is nog onder spanning.
En dan wel in de volledig uitgestelde stand
have BIG fun
D.F.M.T.
D.F.M.T.
Bij mij is dat veertje ook nog nooit gebroken. Heb preventief wel een Hessler veertje erin zitten. Bij mij is nu voor de tweede keer die ketting geleider gebroken. Eerste keer zonder negatieve gevolgen (kwam hem tegen bij een revisie), de tweede keer met gevolg een verdraaide nokkenas. En toch de motor uitgezet met de decompresseur...
OJ
OJ
Tja, even het bovenstaande in overweging genomen zou ik ook optie 2 en 3 over wegen. Vind de Reuver optie geweldig mooi en knap gemaakt maar idd voor een circuit fiets, verder erg ingrijpend. Ik heb zelf nog maar 1 veertje vervangen maar weet niet meer van welk blok Heb nog een veertje liggen en één uitgeleend maar ga ze toch maar preventief gebruiken. Alleen mijn nieuwe blok ga ik er niet voor open maken want idd ik heb nog niet veel SR43 blokken van gehoord die stuk gaan door de NAKS
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Cor, kwam die Big niet van een technische school? Dan heeft dat blok misschien wel erg veel starts en stops meegemaakt,futurist schreef: Alleen mijn nieuwe blok ga ik er niet voor open maken want .............
futurist
Mijn motto: voorkomen is beter dan genezen.
R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Ik hoop (en denk) dat net al in alle leslokalen er geen motoren mogen lopen zonder afzuiging, aan mijn uitlaten is niet te zien dat er van die grote rubberen kappen van een afzuiginstallatie hebben gezeten.
Futurist
Ik zal er nog eens over denken........eigenlijk nog niet eens zo over nagedacht......
Futurist
Ik zal er nog eens over denken........eigenlijk nog niet eens zo over nagedacht......
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Topic is een beetje weggezakt. Gezonde discussie maar toch niet geheel duidelijk waarom de boel een tandje verspringt zonder dat het veertje van de NAKS breekt.
Zoals aangegeven, gaat het afzetten van een SR43 vaak gepaard met een "Kloink!". Mijn blok heeft een wat hogere compressie en om deze te sparen, bedien ik inmiddels de decompresseur handmatig. Afzetten gaat nu zonder naar bijgeluid. Het is ff wennen, maar heb er een goed gevoel bij. En ja, de solenoïde moet er nog af
Hier nog twee foto's:
Zoals aangegeven, gaat het afzetten van een SR43 vaak gepaard met een "Kloink!". Mijn blok heeft een wat hogere compressie en om deze te sparen, bedien ik inmiddels de decompresseur handmatig. Afzetten gaat nu zonder naar bijgeluid. Het is ff wennen, maar heb er een goed gevoel bij. En ja, de solenoïde moet er nog af
Hier nog twee foto's:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
-
- Berichten: 373
- Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
- Locatie: Aarle - Rixtel
Ik Krijg nu toch de zenuwen van dat naks veertje...
Mijn cross Big is aan de beurt voor nieuwe kettingen, heb een nieuw veertje op voorraad maar denk erover om de "Reuver oplossing" te kopiëren.
Heb nog 2 extra cilinders met zuigers om te oefenen. Zoals ik het bekeken heb is het een kwestie van een stuk aluminium erop lassen, netjes recht slijpen, gat boren en draad tappen. Volgens mij geen rocket sience. Denk wel dat ik ivm vervormen de zaak goed moet inspannen voor het lassen.
Mijn cross Big zet ik altijd uit door op de startknop te drukken (net als bij Windows: druk op start om af te sluiten).
Bij de weg BIG lukt dat niet, loopt gewoon door.
Andere vraag die opkomt: raken de kleppen de zuiger niet met de handmatige decompressie oplossing? Hoever moet de klep open gaan staan?
Weet van mijn crossBIG dat deze met 1 klep een stukje open ging lopen op start Pilot (dat spul waar je een dood paard mee aan de gang krijgt...)
Mijn cross Big is aan de beurt voor nieuwe kettingen, heb een nieuw veertje op voorraad maar denk erover om de "Reuver oplossing" te kopiëren.
Heb nog 2 extra cilinders met zuigers om te oefenen. Zoals ik het bekeken heb is het een kwestie van een stuk aluminium erop lassen, netjes recht slijpen, gat boren en draad tappen. Volgens mij geen rocket sience. Denk wel dat ik ivm vervormen de zaak goed moet inspannen voor het lassen.
Mijn cross Big zet ik altijd uit door op de startknop te drukken (net als bij Windows: druk op start om af te sluiten).
Bij de weg BIG lukt dat niet, loopt gewoon door.
Andere vraag die opkomt: raken de kleppen de zuiger niet met de handmatige decompressie oplossing? Hoever moet de klep open gaan staan?
Weet van mijn crossBIG dat deze met 1 klep een stukje open ging lopen op start Pilot (dat spul waar je een dood paard mee aan de gang krijgt...)
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
Don't worry Loek.loek de kort schreef: Andere vraag die opkomt: raken de kleppen de zuiger niet met de handmatige decompressie oplossing? Hoever moet de klep open gaan staan?
De handmatige oplossing is standaard op de SR41/SR42. De decompresseur is eigenlijk niets meer dan een asje met een afgevlakt deel. Normaal is zit dit afgevlakte deel (zo goed als) vrij van de tuimelaar van de uitlaatkleppen, maar zodra je dit asje draait, drukt het "ronde" deel van het asje tegen de tuimelaar waardoor deze de uitlaatkleppen een klein stukje open duwt. Een slagje verder gaat de uitlaatkleppen echt open (nokkenas), en schiet het asje weer terug door de torsieveer op de decompresseuras. Het is dus niet zo, dat je met de decompresseur de kleppen "te ver" kan openduwen waardoor je een aanvaring krijgt met de zuiger.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Nabrander: heb er erg in dat de SR43 een andere toriesveer en iets langere decomp.as hebben dan een SR43.
De torsieveer van de SR43 heeft minder wikkelingen, is smaller en van een dunner materiaal. Daarom heb ik laatst een trekveer aangebracht waardoor de decomp zeker terug komt in de (gesloten) ruststand.
Hier een plaatje van de SR42 decomp.as, de brede SR42 decomp.torsieveer en de smalle SR43 decomp.torsieveer.
De torsieveer van de SR43 heeft minder wikkelingen, is smaller en van een dunner materiaal. Daarom heb ik laatst een trekveer aangebracht waardoor de decomp zeker terug komt in de (gesloten) ruststand.
Hier een plaatje van de SR42 decomp.as, de brede SR42 decomp.torsieveer en de smalle SR43 decomp.torsieveer.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
inderdaad, ik hoop dat ik naar andere fora mag linken, blijkbaar kan je ook makkelijk de as en veer van een SR41/42 inbouwen...Ouwe Reus schreef:Nabrander: heb er erg in dat de SR43 een andere toriesveer en iets langere decomp.as hebben dan een SR42.
De torsieveer van de SR43 heeft minder wikkelingen, is smaller en van een dunner materiaal. Daarom heb ik laatst een trekveer aangebracht waardoor de decomp zeker terug komt in de (gesloten) ruststand.
(Indien het niet mag verwijderen jullie de link maar)
Ik lees
The 43 uses a shorter shaft with a smaller weaker spring.
When I tried to start the bike, the decompressor (once activated manually) would not reset and allow the valve to close.
I transplanted all the parts from the 41 engine into the 43 cylinder head (everything fit without difficulty)
The cylinder head of the 43 had no hole tapped to support the cable holder bracket from the 41. The head for the 43 still has a large boss cast into it so it was a simple matter to drill and tap a hole to support the cable bracket.
- de antrapper
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
- Locatie: Apeldoorn
Djeeke, hier mag alles, en slotjes zijn zoek
Kijk maar eens hoeveel hier gezwamd wordt in vergelijk met de andere forums
http://noppenforum.messageboard.nl
Al jaren met stip bovenaan
HansD
Kijk maar eens hoeveel hier gezwamd wordt in vergelijk met de andere forums
http://noppenforum.messageboard.nl
Al jaren met stip bovenaan
HansD
Big Bigger Tiger en weer Big
Poos terug heb ik verwezen naar het DE forum, waar gesuggereerd werd dat er verschil is tussen de NAKS van de verschillende BIG's. Het draadje in DE is verder zo dood als een pier. Maar was aan het mailen met een BIG'ger uit de UK en die gebuikte een SR43 NAKS in zijn SR41 vanwege de fijnere spoed. Zou het dan toch zo zijn?
Dus: heeft iemand een duidelijke foto van een gedemonteerde SR41 NAKS ? Ik heb er hier een van een SR43, en die gaan we eens vergelijken. Dat zou dan nog een K.I.S.S. upgrade kunnen zijn!!!
Dus: heeft iemand een duidelijke foto van een gedemonteerde SR41 NAKS ? Ik heb er hier een van een SR43, en die gaan we eens vergelijken. Dat zou dan nog een K.I.S.S. upgrade kunnen zijn!!!
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Je bent mij te snel af René
Zal komend weeken de NAKS uit mijn SR43 donorblok pakken.
Hieronder de foto van de NAKS uit de SR42 van GekkeMenno. Blok was een bij elkaar geraapt zaakje, dus geen conlusies trekken.
Zal komend weeken de NAKS uit mijn SR43 donorblok pakken.
Hieronder de foto van de NAKS uit de SR42 van GekkeMenno. Blok was een bij elkaar geraapt zaakje, dus geen conlusies trekken.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
En deze komt uit een SR43 blok
Wat denken jullie?
En als ik die twee bovenop mijn "SR42" spindel plak, lijkt er geen verschil:
Maar als ik de NAKS-spindel van René erbij pak, en aanneem dat de lengte gelijk is:
Ik denk dat de SR43-variant inderdaad fijne draad heeft en ca 2 windingen meer......Wat denken jullie?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.