Wat heb jij vandaag aan de BIG gedaan ?
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
ik heb mijn weekend en een paar avonden weer nuttig besteed.
Bij het vrijdags naar huis rijden begon het gezeik al met een lekke band rijden.. was alweer even geleden maar het voelde toch weer vertrouwd met de bandenlepels.
Carburateurs er uit gehaald gezien ze steeds een benzine spoor achterlieten..
Gevonden mankementen:
1 gasnaald was afgeknipt, 1 membraan zat 1/3 los in de carb., 1 vlotter was ooit afgebroken en weer geplakt , overal Oringen helemaal droog en vierkant.. etc.
Ritje naar het Big-magazijn in Uje om spulletjes te halen, carbs weer in elkaar, toen kwam ik er achter dat er toch wel een speciaal slangetje tussen de pomp en de carburateurs zit, aan de ene kant 8mm en aan de andere kant 6, helaas was deze ook rot.
Knutselproject van gemaakt met een vooroorlogs koperen T-stuk, ene kant 8 andere kant 6 en een kant afgeplugd .
Toen begon de benzine kraan in eens uit het niets een waterval van benzine.. lek.. (iemand nog 1 liggen?)
nu staat ie nog niet helemaal tof afgesteld (basis afstelling) maar hij lijkt veel te rijk te lopen (voorbocht meteen lichtgevend rood) en onderin geen power, bovenin een raket.
Nu bedacht ik me dat ik op het werk een ultra hippe 4gasmeter heb, kan ik hem daar mee afstellen? want nu is het natte vinger werk (ik hou wel van vingeren maar niet mijn motor) en dan speel ik misschien gewoon op safe.
Alvast hartelijk dank voor uwe reactie.
Bij het vrijdags naar huis rijden begon het gezeik al met een lekke band rijden.. was alweer even geleden maar het voelde toch weer vertrouwd met de bandenlepels.
Carburateurs er uit gehaald gezien ze steeds een benzine spoor achterlieten..
Gevonden mankementen:
1 gasnaald was afgeknipt, 1 membraan zat 1/3 los in de carb., 1 vlotter was ooit afgebroken en weer geplakt , overal Oringen helemaal droog en vierkant.. etc.
Ritje naar het Big-magazijn in Uje om spulletjes te halen, carbs weer in elkaar, toen kwam ik er achter dat er toch wel een speciaal slangetje tussen de pomp en de carburateurs zit, aan de ene kant 8mm en aan de andere kant 6, helaas was deze ook rot.
Knutselproject van gemaakt met een vooroorlogs koperen T-stuk, ene kant 8 andere kant 6 en een kant afgeplugd .
Toen begon de benzine kraan in eens uit het niets een waterval van benzine.. lek.. (iemand nog 1 liggen?)
nu staat ie nog niet helemaal tof afgesteld (basis afstelling) maar hij lijkt veel te rijk te lopen (voorbocht meteen lichtgevend rood) en onderin geen power, bovenin een raket.
Nu bedacht ik me dat ik op het werk een ultra hippe 4gasmeter heb, kan ik hem daar mee afstellen? want nu is het natte vinger werk (ik hou wel van vingeren maar niet mijn motor) en dan speel ik misschien gewoon op safe.
Alvast hartelijk dank voor uwe reactie.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Jup. Zit op het moment nog wel een tank aan vast...CrazyWezel schreef:
Toen begon de benzine kraan in eens uit het niets een waterval van benzine.. lek.. (iemand nog 1 liggen?)
Rood betekent te heet en dus te arm. Als je 4gasmeter een luch/brandstofverhouding kan meten kan je je fiets afstellen daarmee. Optimale verbranding heb je bij een lucht/brandstof (AFR) van 14.7, Power heb je rond de 13.3, meest zuinig is ie rond een afr van 15.nogwatnu staat ie nog niet helemaal tof afgesteld (basis afstelling) maar hij lijkt veel te rijk te lopen (voorbocht meteen lichtgevend rood) en onderin geen power, bovenin een raket.
Nu bedacht ik me dat ik op het werk een ultra hippe 4gasmeter heb, kan ik hem daar mee afstellen? want nu is het natte vinger werk (ik hou wel van vingeren maar niet mijn motor) en dan speel ik misschien gewoon op safe.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
De groene is nu een rollend frame:
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Bedoel je het zachte kunststof T-stuk tussen de carbs?CrazyWezel schreef: toen kwam ik er achter dat er toch wel een speciaal slangetje tussen de pomp en de carburateurs zit, aan de ene kant 8mm en aan de andere kant 6, helaas was deze ook rot.
Heb mijn pijp nog nooit zien gloeienCrazyWezel schreef:
nu staat ie nog niet helemaal tof afgesteld (basis afstelling) maar hij lijkt veel te rijk te lopen (voorbocht meteen lichtgevend rood) en onderin geen power, bovenin een raket.
BTW: heb je de vlotters NAT afgesteld?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
@Thoran, zie PB
Maar om terug te komen op je reactie, het lijkt mij te rijk gezien de lambda niet onder de 3,26 te krijgen is (ik kan schroeven aan die luchtschroef wat ik wil maar beter als dat wordt ie niet, bij 3,26 is een koude start helaas niet mogelijk en sta je even te kloten voor je weer naar huis kan van je werk )
@ouwereus
ik bedoel het slangetje wat van dat T-stuk naar de pomp gaat, er zat hier een of andere vrij hard kunstofleiding op duwt maar deze was gescheurd en poreus.
Vlotters afstellen heb ik helaas weinig kaas van gegeten, mijn antwoord in deze is dus nee
wel kwam ik er achter dat mijn ene gasnaald 1cm langer is dan de andere (lijkt afgeknipt) en afstellen waarschijnlijk een lastige klus zal gaan worden als dat al wel haalbaar is
Heeft er misschien iemand de luxe om een goedlopende big aan de 4gasmeter te hangen, Hans of Cor? ben benieuwd wat jullie lambda doet.
Maar om terug te komen op je reactie, het lijkt mij te rijk gezien de lambda niet onder de 3,26 te krijgen is (ik kan schroeven aan die luchtschroef wat ik wil maar beter als dat wordt ie niet, bij 3,26 is een koude start helaas niet mogelijk en sta je even te kloten voor je weer naar huis kan van je werk )
@ouwereus
ik bedoel het slangetje wat van dat T-stuk naar de pomp gaat, er zat hier een of andere vrij hard kunstofleiding op duwt maar deze was gescheurd en poreus.
Vlotters afstellen heb ik helaas weinig kaas van gegeten, mijn antwoord in deze is dus nee
wel kwam ik er achter dat mijn ene gasnaald 1cm langer is dan de andere (lijkt afgeknipt) en afstellen waarschijnlijk een lastige klus zal gaan worden als dat al wel haalbaar is
Heeft er misschien iemand de luxe om een goedlopende big aan de 4gasmeter te hangen, Hans of Cor? ben benieuwd wat jullie lambda doet.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
CW,
Je bedoelt het T-stuk (nummer 4) tussen de tankhelften en naar de brandstofkraan neem ik aan
Let er goed op dat slang 14 naar de carbs gaat, en slang 11 naar de brandstofkraan loopt. De vacuümslang tot slot, loopt van EEN van beide carbs naar de achterkant van de brandstofpomp (de andere vacuümaansluiting dient afgedopt te zijn)
Met een zeer snel opgloeiende uitlaatbocht is het uitlaatgasmengsel veel te heet, dus het mengsel zoals Thoran al aangaf, veel te arm/ schraal. Je motor kan daardoor beschadigen, want in thermisch opzicht gaan je kleppen de vernieling in! En als je een vlotter hebt vervangen MOET je het vlotterniveau afstellen, anders wordt 't nooit wat weet ik uit ervaring
Heb helemaal geen 4gasmeterdinges, geef alleen maar veel gas
Je bedoelt het T-stuk (nummer 4) tussen de tankhelften en naar de brandstofkraan neem ik aan
Let er goed op dat slang 14 naar de carbs gaat, en slang 11 naar de brandstofkraan loopt. De vacuümslang tot slot, loopt van EEN van beide carbs naar de achterkant van de brandstofpomp (de andere vacuümaansluiting dient afgedopt te zijn)
Met een zeer snel opgloeiende uitlaatbocht is het uitlaatgasmengsel veel te heet, dus het mengsel zoals Thoran al aangaf, veel te arm/ schraal. Je motor kan daardoor beschadigen, want in thermisch opzicht gaan je kleppen de vernieling in! En als je een vlotter hebt vervangen MOET je het vlotterniveau afstellen, anders wordt 't nooit wat weet ik uit ervaring
Heb helemaal geen 4gasmeterdinges, geef alleen maar veel gas
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Een lambda van 3.26 is plusminus een AFR van 40, wat er ongeveer op neerkomt dat je alleen maar lucht aan het verpompen bent, dus ik ben bang dat je op een verkeerde manier meet.CrazyWezel schreef:@Thoran, zie PB
Maar om terug te komen op je reactie, het lijkt mij te rijk gezien de lambda niet onder de 3,26 te krijgen is (ik kan schroeven aan die luchtschroef wat ik wil maar beter als dat wordt ie niet, bij 3,26 is een koude start helaas niet mogelijk en sta je even te kloten voor je weer naar huis kan van je werk )
Ik kwam dit plaatje tegen, die het wel redelijk duidelijk uitlegt:
En na wat zoeken op wikipedia ook nog deze:
Je zult dus je luchtmengselschroef dicht moeten draaien (minder lucht)
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Vandaag nog maar eens verder gegaan. Heb de bobines van de 97'er op de injectiefiets gezet en meteen ook maar de scottoiler gemonteerd. Daarnaast geprobeerd de achterremlichtschakelaar te monteren, maar meneer Suzuki is ergens tussen 1992 en 1997 op andere connectoren over gegaan, dus dat pastte niet.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Ik heb gisteren/eergisteren de voorvorkkeeringen vervangen...
Wat een klotewerk als je dat voor het eerst doet. Ik heb denk ik de eerste poot tot wel 5 keer toe helemaal uit elkaar gehad (ook omdat ik de verkeerde maat oliekeerring mee kreeg). Trek ik de tweede poot uit elkaar, zie ik dat daar wel een ringetje tussen de veer en de afstandsbus zat. Zat er bij de eerste met monteren niet in. Dus ik als een gek door de sleutelruimte gezocht, en ja hoor, gelukkig lag hij nog ergens op de grond.
Binnenkort maar eens bezig met de bagageruimte op de big uitbreiden, vandaag al een beetje aan begonnen, maar toen besloten dat ik toch liever maar gewoon een rondje ging rijden
Wat een klotewerk als je dat voor het eerst doet. Ik heb denk ik de eerste poot tot wel 5 keer toe helemaal uit elkaar gehad (ook omdat ik de verkeerde maat oliekeerring mee kreeg). Trek ik de tweede poot uit elkaar, zie ik dat daar wel een ringetje tussen de veer en de afstandsbus zat. Zat er bij de eerste met monteren niet in. Dus ik als een gek door de sleutelruimte gezocht, en ja hoor, gelukkig lag hij nog ergens op de grond.
Binnenkort maar eens bezig met de bagageruimte op de big uitbreiden, vandaag al een beetje aan begonnen, maar toen besloten dat ik toch liever maar gewoon een rondje ging rijden
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Heeft iemand ervaring met hittewerende tape?
Zoals http://www.ml-cartech.nl/c-1444722/hittewerende-tape/ en welke is dan beter en waarom?
Vind het wel tof staan, mijn pijp is lelijk aan het worden.
Zoals http://www.ml-cartech.nl/c-1444722/hittewerende-tape/ en welke is dan beter en waarom?
Vind het wel tof staan, mijn pijp is lelijk aan het worden.
DRide on!
C'est le ton qui fait la music
DR 800 s43 '93
C'est le ton qui fait la music
DR 800 s43 '93
Misschien eens een mailtje naar Lars doen dan om te vragen wat een een nieuwe en grotere uitlaatbocht kost en dat afzetten tegen de kosten van en rol verband om je uitlaat bocht heen.Brun05 schreef: mijn pijp is lelijk aan het worden.
Oja, Lars spricht Holländisch
Ziet er mooi uit, een rol tape kost €20.00.
Ik vroeg me meer af wat de gevolgen zijn, behalve Looks, en of het eronder juist meer of minder roest.
Waarom een grotere bocht?
Ik vroeg me meer af wat de gevolgen zijn, behalve Looks, en of het eronder juist meer of minder roest.
Waarom een grotere bocht?
DRide on!
C'est le ton qui fait la music
DR 800 s43 '93
C'est le ton qui fait la music
DR 800 s43 '93
Van horen zeggen zorgt van die hittewerende tape er wel voor dat je uitlaatbocht sneller roest door water wat in de tape blijft zitten. Voor de rest geen ervaring mee. Ik vind het bij sommige motoren wel stoer staan
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Waarom een grotere bocht?
Lars maakt een dikkere voorpijp van RVS of bij HRT kun je de "Holeshot" bestellen. Geeft minder weerstand en meer koppel en ziet er donders gaaf uit.
R
Lars maakt een dikkere voorpijp van RVS of bij HRT kun je de "Holeshot" bestellen. Geeft minder weerstand en meer koppel en ziet er donders gaaf uit.
R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Ff de bagagecapaciteit van de BIG uitgebreid, kan ik van het weekend iig een jerrycan koffie mee
Geheel verwijderbaar met 1 imbusboutje ^^
Geheel verwijderbaar met 1 imbusboutje ^^
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Die heb ik op mijn fiets, maar dan aan de voorkant
OJ
OJ
Nieuwe accu? nee die had je al. Speciaal luchtfilter? dat lijkt een speciaal gemaakt exemplaar, hoe ben je daar aan gekomen of zelf gemaakt? ziet er goed uit maar hoe kan het dat het zoveel scheelt? Of gaat als de brandweer betekent zo veel herrie onder je kont als de brandweer.........
greetz Futurist
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
- Edwin
- Berichten: 2051
- Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
- Locatie: Onder de rook van Rotterdam
- Contacteer:
Filter is overgenomen van Iwan. Het lag al een tijdje op de werkbank, en gisteren had ik even tijd. Alleen jammer dat het oude luchtfilterhuis met veel moeite uit het frame te halen is. Ik moet hem eigenlijk eens op een vermogensbank gaan zetten binnenkort, eens kijken wat of die nog wat beter afgesteld kan worden. Maar oké, ik geef toe...bij het naar volgas draaien doet het geluid je wel de indruk geven dat je erg hard gaat. Hij gaat zonder dipjes netjes naar het rode gebied. Zal, als ik vandaag tijd heb, de bougies bekijken na een vollast sprintje. Eigenlijk is het natuurlijk allemaal nergens voor nodig, hij liep al prima,maar het is wel leuk om zo een beetje te experimenteren.
Assumption is the mother of all fuck ups
Dat is ook de fun. strikt genomen is motorrijden tegenwoordig niet meer nodig, vroeger was motorrijden een vorm van goedkoop transport, of een geweldige manier om hard te kunnen gaan. Beide redenen zijn niet meer geldig. Ieder snotjong kan een auto kopen waar ik met mijn 152 Pk aan het achterwiel Triumph niks meer tegen in te brengen heb en als je echt goed oplet kan je tegenwoordig ook als goedkoper auto rijden als met een bidget motor.Edwin schreef:Eigenlijk is het natuurlijk allemaal nergens voor nodig, hij liep al prima,maar het is wel leuk om zo een beetje te experimenteren.
MAAR HET IS ONZE HOBBY
Toch benieuwd naar piccies van de bougie's en zeker een dyno run. Ik heb hier al eens een poging voorbij zien komen om een ochtend een dyno te huren ergen centraal in Nl als group buy, echte vemogens kom je niet veel tegen hier, wel zijn we er allemaal mee bezig om het maar beter te laten lopen maar lastig om het feitelijk te bezien en zolang ik zelf nog minstrens 10 kg te zwaar ben heb het ook allemaal niet zoveel zin, maar wel leuk......
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Er zijn meer lieden die denken een dyno-run. Maar er is wezenlijk verschil tussen een keer een vermogensuitdraai laten maken of de boel echt mooi laten afstellen waarbij de dynorun (in combinatie met uitlaatgasmeting en temperatuurmeting blok) een cruciaal onderdeel is van het afstelproces. Kosten van een testrun only variert zo tussen de 25 en 50 euro als ik de berichten lees op internet. Maar inclusief afstellen zit je zo aan de 150-200 euro. Prijs is zo hoog omdat er toch 2-3 uur werk aan zit.
Het gemonteerde blok MOET weer uit het Zwarte Kreng. Rijdt heerlijk maar z.u.i.p.t. olie, dat kunnen ze bij de Shell niet bijbenen. De eerste de beste rit die ik ga maken is naar de locatie waar de enigine-swap zal plaatsvinden. Denk dat ik met al mijn aanpassingen toch wel wat paardjes extra heb gecreëerd, en zou mijn (nieuwe) carburateurs eigenlijk wel écht goed willen laten afstellen door de jongens met zo'n vermogensbank. Bert heeft goede ervaringen!
Het gemonteerde blok MOET weer uit het Zwarte Kreng. Rijdt heerlijk maar z.u.i.p.t. olie, dat kunnen ze bij de Shell niet bijbenen. De eerste de beste rit die ik ga maken is naar de locatie waar de enigine-swap zal plaatsvinden. Denk dat ik met al mijn aanpassingen toch wel wat paardjes extra heb gecreëerd, en zou mijn (nieuwe) carburateurs eigenlijk wel écht goed willen laten afstellen door de jongens met zo'n vermogensbank. Bert heeft goede ervaringen!
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Even snel dan(zitten met zijn twee aan de koffie en hebben het over een flow hitte discussie),na montage van de grote uitlaatbocht en de twee F1 luchtfilters hield mijn biggetje sterk in ,kwam niet boven de 135.
Mogelijkheid om hem op de dyna bank te zetten en daar bleek al gauw dat de sproeiers naar 155 moesten en later ivm betere koeling uit gekomen op een paar 160ers.
Big loopt nu als een jonge hond ,trekt in alle versnellingen flink door wat de top is ……in ieder geval boven de 160.
Nadeel hij lust een aardig slokje wat ik echter minder belangrijk vind,gaat mij voor de lol op de fiets.
Zal aan Marco eens vragen of hij er eenstukje mee wil rijden, om te vergelijken.
Mogelijkheid om hem op de dyna bank te zetten en daar bleek al gauw dat de sproeiers naar 155 moesten en later ivm betere koeling uit gekomen op een paar 160ers.
Big loopt nu als een jonge hond ,trekt in alle versnellingen flink door wat de top is ……in ieder geval boven de 160.
Nadeel hij lust een aardig slokje wat ik echter minder belangrijk vind,gaat mij voor de lol op de fiets.
Zal aan Marco eens vragen of hij er eenstukje mee wil rijden, om te vergelijken.
Tijdens kleppenstellen dr750 kwam ik een stukje afgebroken staal tegen, grrr
bleek tandje van tandwiel wat de startmotor in beweging zet...
vriend met dr dacht er nog 1 te hebben maar ook die was beschadigd. ..blijkbaar een bekend euvel. ...
nu de vraag.... wie kan me helpen aan een goed tandwiel....
bleek tandje van tandwiel wat de startmotor in beweging zet...
vriend met dr dacht er nog 1 te hebben maar ook die was beschadigd. ..blijkbaar een bekend euvel. ...
nu de vraag.... wie kan me helpen aan een goed tandwiel....
WELKOM HANDORA !
Helaas val je binnen met een minder leuk bericht.
Velen gingen je helaas voor en zetten voortaan de BIG uit met de decompressie hendel.
Ik vrees dat er hier geen losse tandwielen liggen ( zijn kapot of worden angstvallig bewaard voor zichzelf ) en ik denk dat een gangetje naar de suzuki dealer het snelste resultaat oplevert. Ik meen dat de vervanger die je dan krijgt ook meteen dikker is dus suzuki zelf zag op een gegeven moment de bui ook al hangen.
Of je scoort een 2e hands blok ergens waar i nog in zit als je toch al met die gedachte rondliep.
Ebay.de / http://www.leboncoin.fr komen ook wel eens blokdelen voorbij.
Succes en hou ons op de hoogte
Helaas val je binnen met een minder leuk bericht.
Velen gingen je helaas voor en zetten voortaan de BIG uit met de decompressie hendel.
Ik vrees dat er hier geen losse tandwielen liggen ( zijn kapot of worden angstvallig bewaard voor zichzelf ) en ik denk dat een gangetje naar de suzuki dealer het snelste resultaat oplevert. Ik meen dat de vervanger die je dan krijgt ook meteen dikker is dus suzuki zelf zag op een gegeven moment de bui ook al hangen.
Of je scoort een 2e hands blok ergens waar i nog in zit als je toch al met die gedachte rondliep.
Ebay.de / http://www.leboncoin.fr komen ook wel eens blokdelen voorbij.
Succes en hou ons op de hoogte
Probeer een linker carterdeksel te scoren van een SR43, inlcusief de startmotor en de slipkoppeling. Da's de ultieme upgrade voor een SR41.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.