Nop, dat forum bestond toen nog niet, had de veer van Hessler, misschien zat daar een gebruiksaanwijzing bijLeo schreef:Ik kan het in Bucheli ook nergens vinden ( ben nog even gaan checken voor de zekerheid toen ik de foeyonghaai ophad )zappa.suzuki schreef: Echter ik kan het niet in het in het duitse bugeli verlag terug vinden..
heb het misschien van het @ maar van welke site????
Zou je het misschien ergens van deze hebben : http://www.drbig.info/forum/index.php?s ... ada28a2ff4
Ik kan me er namelijk wel in vinden in de uitleg waarom...
BIG project
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Held!
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
En ik ben pas op de helft maar toch bedankt gays.BIG88 schreef:We zijn apenl....n trots op je
Vanmiddag kwam er onverwacht een motormaat op de koffie met enkele jaren sleutelervaring op de teller en ik heb meteen misbruik van de gelegenheid gemaakt om hem het lijf van het lijf te vragen over mijn BIGbok.
Hij heeft de cilinder max gelift om het zuigerhemd te bekijken en dat zag er goed uit volgens hem. De groeven die ik voelde in de cilinderwand zat er 1 tussen die geniepig diep was en daar zal hij olie op gaan verbruiken. Zolang er geen liter per week bij moet lekker rijden.
Tuimelaars toppie.
Voor een 1997 blok zag het er zeker niet verkeerd uit zei i en het leuke is dat ondanks dat i aan de meest uiteenlopende dingen gesleuteld heeft hij toch iedere keer staat te genieten van het BIGblok met zijn enorme 1 cilinder.
Kortom, veertje zit erin en ik kan met een goed gevoel alles weer rustig in mekaar sleutelen.
pillendoosje retour graag, en ik zou heel (heel) dun grijze Dirko (Suzukibond) op de beide zeiden van de voetpakking smeren vlak voor het monteren. Te koop bij iedere goede automaterialen leverancier (v Heck leverancier) Indien niet te vinden kan er van de week nog een tube op de post hoor.
ziet er goed uit, je kan de scherpe randen ("braam") met een waterproef 800 glad schuren van die streep die in de cilinderwand zit, kan helpen, kan geen kwaad. De cilinder ziet er idd nog puik uit zo van de foto's, je kan bovenin nog de hoonstrepen van de eerste montage zien en niks geen tekenen van een stootrand. zal allemaal best goedkomen.
Suc6 verder
Futurist
ziet er goed uit, je kan de scherpe randen ("braam") met een waterproef 800 glad schuren van die streep die in de cilinderwand zit, kan helpen, kan geen kwaad. De cilinder ziet er idd nog puik uit zo van de foto's, je kan bovenin nog de hoonstrepen van de eerste montage zien en niks geen tekenen van een stootrand. zal allemaal best goedkomen.
Suc6 verder
Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Omdat je de voetpakking >niet< kan vervangen zonder de zuiger uit de cilinder te halen, en dus de pakking opnieuw gebruikt. De vloeibare pakking zal op plekken waar de hergebruikte aluminium pakking niet meer helemaal 100% afdricht, toch de boel afdichten.Leo schreef:futurist schreef:en ik zou heel (heel) dun grijze Dirko (Suzukibond) op de beide zeiden van de voetpakking smeren vlak voor het monteren.
Because ?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Maak je een denkfout Cor, zuigerpen er uit en hup cilinder is er af zonder de zuiger er uit te halen
Maar jouw idee met de vloeibarepakking is ook goed
Maar jouw idee met de vloeibarepakking is ook goed
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
de zuigerpen er uit tikken (is een perspassing) terwijl de zuiger in de cilinder zit vind ik echt onverstandig. Je moet flink tikken en de kans dat je daarbij de zuiger beschadigd is vrij groot. Je kan aluminium pakking ook "uitgloeien" maar ook daar kan je de pakking permanent mee beschadigen. Suzuki bond, of het beste (misschien zelfs betere) alternatief is Dirko. Geen hakkietakkie vloeibare pakking gebruiken want dan heb je gegarandeerd prijs met lekkage.
Uitgloeien wil zeggen dat je door verwarmen met een brander het materiaal weer naar zijn originele vorm/dikte terug laat komen. Dit wordt vaak met koper gedaan (afdichtringen) maar ik doe het ook wel eens als ik geen passende nieuwe alu ringen heb voor remleidin aansluitingen weer goed dicht te krijgen aan de wartel. De pakking is van erg dun materiaal dusmet een vlam snel beschadigd. Misschien dat het met een industriele fohn wel lukt zonder te beschadigen. Moet wel zo warm worden dat het gaat gloeien. (doet koper wel maar alu niet dus opletten en niet te heet maken.
(dirko vlgs mij het beste alternatief.)(zou ik doen)
futurist
Uitgloeien wil zeggen dat je door verwarmen met een brander het materiaal weer naar zijn originele vorm/dikte terug laat komen. Dit wordt vaak met koper gedaan (afdichtringen) maar ik doe het ook wel eens als ik geen passende nieuwe alu ringen heb voor remleidin aansluitingen weer goed dicht te krijgen aan de wartel. De pakking is van erg dun materiaal dusmet een vlam snel beschadigd. Misschien dat het met een industriele fohn wel lukt zonder te beschadigen. Moet wel zo warm worden dat het gaat gloeien. (doet koper wel maar alu niet dus opletten en niet te heet maken.
(dirko vlgs mij het beste alternatief.)(zou ik doen)
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Zo. Vandaag voor het eerst sinds 3 weken in de schuur geweest en de NAKS gemonteerd en de cilinder laten zakken.
Volgende stap : inlaat en uitlaat poorten glad maken voor betere doorvoer.
Vraag: klopt het dat het slimmer is om cilinder en kop bij elkaar te houden of maakt het niet uit ?
Volgende stap : inlaat en uitlaat poorten glad maken voor betere doorvoer.
Vraag: klopt het dat het slimmer is om cilinder en kop bij elkaar te houden of maakt het niet uit ?
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Cilinder en kop maken niet uit.
Cilinderkop en zijn deksel altijd bij elkaar houden ivm passing nokkenas..
Cilinderkop en zijn deksel altijd bij elkaar houden ivm passing nokkenas..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Dus ongeacht welke nokkenas / kleplichters erin gestoken worden moet je de cilinderkop en deksel altijd bij elkaar houden dus.zappa.suzuki schreef:Cilinder en kop maken niet uit.
Cilinderkop en zijn deksel altijd bij elkaar houden ivm passing nokkenas..
zalk ze maar even gaan nummeren merken voor ik ze door elkaar haal
Thx.
Als je even tijd hebt, dan is het erg interessant om alle artikelen van MotoTuneUSA te lezen. Hij geeft wat uitleg over het effect van het flowen van koppen op een flowbank. Hij is daar niet zo'n voorstander van. Ook geeft hij uitleg over wat volgens hem (en volgens de testresultaten) een stuk beter werk: 30% kleinere inlaatpoorten. Erg interessant leesvoer!Leo schreef:Volgende stap : inlaat en uitlaat poorten glad maken voor betere doorvoer.
Zou de uitlaatpoorten wel wat polijsten, des te eerder zijn de uitlaatgassen afgevoerd.
De inlaatpoorten schoonmaken en niet polijsten. Als de boel te glad wordt, krijg je een meer laminaire stroming en minder turbulentie in het lucht/branstofmengsel, waardoor deze minder goed wordt gemengd met kans op een minder effectieve verbranding.
Voor echt "flowen" van de kop moet je bij profs zijn.
De inlaatpoorten schoonmaken en niet polijsten. Als de boel te glad wordt, krijg je een meer laminaire stroming en minder turbulentie in het lucht/branstofmengsel, waardoor deze minder goed wordt gemengd met kans op een minder effectieve verbranding.
Voor echt "flowen" van de kop moet je bij profs zijn.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Holy crap wat een lelijke siteRammelbak schreef:Als je even tijd hebt, dan is het erg interessant om alle artikelen van MotoTuneUSA te lezen. Hij geeft wat uitleg over het effect van het flowen van koppen op een flowbank. Hij is daar niet zo'n voorstander van. Ook geeft hij uitleg over wat volgens hem (en volgens de testresultaten) een stuk beter werk: 30% kleinere inlaatpoorten. Erg interessant leesvoer!Leo schreef:Volgende stap : inlaat en uitlaat poorten glad maken voor betere doorvoer.
Ik hoop dat ie beter is in tunen dan sites bouwen...
Edit: even snel doorgebladerd, op zich interessante materie, ik weet niet genoeg van de theorie achter flowen om te zien of het ook echt uitmaakt, maar volgens deze dude op thumpertalk hielp het best wel op zijn yz250f: http://www.thumpertalk.com/topic/698335 ... s-porting/
Laatst gewijzigd door Thoran op ma jan 19, 2015 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
De site die Peter aangeeft, geeft onder meer aan hoe de controversiële MotaMan methode voor het inrijden van motoren verloopt: "Ride like you stole it".
Idd verplicht leesvoer met een zekere kern van waarheid, maar je moet er zelf wel een goed gevoel bij hebben. Mijn reserveblok is iig heel gebleven tijdens de eerste drie "MotoMan-sessies"
Idd verplicht leesvoer met een zekere kern van waarheid, maar je moet er zelf wel een goed gevoel bij hebben. Mijn reserveblok is iig heel gebleven tijdens de eerste drie "MotoMan-sessies"
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Dat was precies de bedoeling + de inlaatkant heeft een berg af heuveltje en ik wilde ( veel van ) dat heuveltje laten verdwijnen ( oppassen voor oliekanaal ) om zo een rechtere lijn te krijgen maar idd niet te glad maken aan de inlaatkant.Ouwe Reus schreef:Zou de uitlaatpoorten wel wat polijsten, des te eerder zijn de uitlaatgassen afgevoerd.
De inlaatpoorten schoonmaken en niet polijsten. Als de boel te glad wordt, krijg je een meer laminaire stroming en minder turbulentie in het lucht/branstofmengsel, waardoor deze minder goed wordt gemengd met kans op een minder effectieve verbranding.
- de antrapper
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
- Locatie: Apeldoorn
Kan aan mij liggen, maar zou een fabrikant als Suzuki vermogen/verbruik laten liggen als ze de poorten voor 20 cent arbeidsloon
een beetje kunnen polijsten ?
een beetje kunnen polijsten ?
Big Bigger Tiger en weer Big
Krijgen we dan ook zo'n mooi grafiekje van voor en na het flowen?Leo schreef:Omdat ik totaal niet technisch genoeg ben om het idee van die meneer uit te voeren hou het toch maar even bij bewezen methodesRammelbak schreef: Als je even tijd hebt,
Aan de hand van dit grafiekje mag ie iig wel wat armer lopenLeo schreef:
Dit is alvast voor :
En alstie helemaal klaar is gaan we eens kijken wat we "gewonnen" hebben met mijn geknutsel.
En 40pk, is dat niet wat weinig? Zelfs al is het achterwielpk dan is het ~47 krukaspk...
(Als het kW is komt het wel overeen met de fabrieksopgaaf, bedenk ik me net...)
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Eigenlijk kan ik weer dezelfde opmerking plaatsen als bij het verhaal van het vliegwiel.
We willen weer veranderen wat in feite de kern van onze BIG is. Dikke klappen bij iedere lantaarnpaal. Flowen geeft lang niet altijd het gewenste resultaat, zeker bij Suzuki na de jaren 80 is er over de flow echt nagedacht. Alle Suzuki's van die jaren hebben een TSCC cilinderkop (Twin Swirl Cumbustion Chamber) en flowen aan de kanalen kan dat (swirlen) best wel eens nadelig beinvloedden. Dus straks minder PK ipv meer. Het is gewoon een ouwerwetse zware bak en leef er mee leven.
Ik zou ook echt wel een paar Pk erbij willen en zelfs meer koppel maar wil de andere eigenschappen niet kwijt. Hij wordt onbetrouwbaarder, minder zuinig, krijgt minder driveabillity en het wordt toch nooit een YRF, CRF, KX of wat dan ook.
Alleen die Hessler nokkenas denk ik nog over na omdat die zoals ik van jullie begrijp de driveabillity echt verbeterd.
futurist
We willen weer veranderen wat in feite de kern van onze BIG is. Dikke klappen bij iedere lantaarnpaal. Flowen geeft lang niet altijd het gewenste resultaat, zeker bij Suzuki na de jaren 80 is er over de flow echt nagedacht. Alle Suzuki's van die jaren hebben een TSCC cilinderkop (Twin Swirl Cumbustion Chamber) en flowen aan de kanalen kan dat (swirlen) best wel eens nadelig beinvloedden. Dus straks minder PK ipv meer. Het is gewoon een ouwerwetse zware bak en leef er mee leven.
Ik zou ook echt wel een paar Pk erbij willen en zelfs meer koppel maar wil de andere eigenschappen niet kwijt. Hij wordt onbetrouwbaarder, minder zuinig, krijgt minder driveabillity en het wordt toch nooit een YRF, CRF, KX of wat dan ook.
Alleen die Hessler nokkenas denk ik nog over na omdat die zoals ik van jullie begrijp de driveabillity echt verbeterd.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06