Wat heb jij vandaag aan de BIG gedaan ?

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Na de vakantie maar eens aan de KTM begonnen, wou eerst het blok er uit halen maar was niet gemotiveerd dus maar het blok laten zitten en de cilinder er af gehaald...


En tja de zuigerveren zaten idd vast geplakt [ of kas versleten] , bovenste brak ook bij de minste aanraking..

Zuiger en cilinder hebben wel wat sporen, moet nog gaan/laten meten of ze nog bruikbaar zijn..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Hey Zappa, lijkt allemaal nog mee te vallen. kleine revisie en je bent weer aan het bollen. Honen om de nieuwe zuigerveren goed te laten inlopen, paar pakkingen en je bent weer aan het bollen. Ik had het goed ingeschat, met de natte/droge compressie test of een lektest, moeilijker uit te voeren bij een motor als bij een auto, had al uitsluitsel gegeven. Je moet je alleen afvragen waardoor de veren vast zijn gaan zitten, normale slijtage, metaal moeheid?, ken de KaToeM blokken niet maar je maatje zal dat wel weten. Misschien andere olie gebruiken meer geschikt voor de sterkere hoog vemogende dikke éénpitters. Vind dat er ook wel wat vreemde aanslag op de zuiger zit. Moeilijk te zien op de foto's het lijkt ook wel nat maar dat komt misschien van al het proberen. Succes met de reanimatie van je geliefde oranje makker.

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Gebruikersavatar
frankn
Berichten: 1185
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 13:12
Locatie: Gieterveen

Zuigerveren kunnen vastkoeken als er sloom mee wordt gereden...
Misschien moet je wat meer gas geven. :wink:

:toost: :toost: :toost:
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

:lol: :lol: :lol:

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

je had idd gelijk Cor, natte zuiger komt omdat ik eerst wat olie in de cilinder had gegoten om te kijken of ie wat meer compressie zou krijgen.

Tja rij hem altijd op hoge toeren, wel bij mn laatste rit een beginner er op laten rijden op een terreintje en die reed eigenlijk alleen in de 1 op rustige toeren
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Dat laatste ritje zal het niet geweest zijn, het is duidelijk gom en olie residu afzetting op de bovenste randen van de zuiger en je zal in de bovenste groef ook wel troep zien zitten die de veer vast heeft gaan zitten. Veren raken ook gewoon versleten en dan hun veerkracht kwijt.

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

zappa.suzuki schreef: Tja rij hem altijd op hoge toeren, wel bij mn laatste rit een beginner er op laten rijden op een terreintje en die reed eigenlijk alleen in de 1 op rustige toeren

Ik weet van niks :shock:
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
gerke
Berichten: 19
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 22:37
Locatie: limburg (B)
Contacteer:

heyy zappa;

dat heb je met ktm brol hee :wink:

ps , nieuwe aanwinst honda brol http://smg.photobucket.com/user/gerke/m ... 6.jpg.html

mvg gerke
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

gerke schreef: ps , nieuwe aanwinst honda brol
Verstand komt met de jaren. :wink:
Ik zeg xr650r
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Leo schreef: Verstand komt met de jaren. :wink:
Dan moet ik vast nog heul lang wachten ben ik bang.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Na het gedonder met mijn oude tankcoating welke bleek op te lossen en verderop -in de carbs- weer neersloeg, heb ik laatst de tank totaal gerenoveerd. Toen ook de carbs in de nasty Dasty gekieperd en daarna weer gemonteerd. Wist eigenlijk wel dat mijn vlotterniveaus niet helemaal goed waren, maar das was voor de demontage ook al het geval en ik wilde heel graag weer een keer rijden. En helaas, geen peut in de cilinders want de vlotters deden "prima" hun werk. Dus de carbs moesten er nog een keer vanaf omdat.... ik op het balkon (met vorst) de vlotters af moest stellen.

Daarna starten, maar niet helemaal lekker lopen. Toch een rit gemaakt en tijdens het rijden kroop het toerental omhoog en ijlde het toerental na. Ik vermoedde een eigenwijze O-ring, dus de BIG weer uit elkaar getrokken in de kelder. En (pas) op het allerlaatste moment viel mij op dat de chokekabel geknikt was en de werking van de carbs frustreerde. Oplossing gevonden ?

De chokekabel gefatsoeneerd en starten. Dacht ik. Maar niet lopen hè. Weer alles gechecked. Vonk, brandstoftoevoer vanuit de brandstoftank, werking brandstofpomp, brandstof in de vlotterbakjes, accuspanning. Ik was in staat om hele lelijke dingen te doen met mijn zwarte kreng. De carbs er weeeeer afgehaald en binnen gedemonteerd, en wat blijkt...

ZITTEN ER WEER SPOEIERS DICHT
:schieten:

Ga de carbs nu spoelen met schoonmaakazijn (werkte goed bij de tank) en dan een paar dagen laten weken in de ontvetter.
Laatst gewijzigd door Ouwe Reus op vr dec 19, 2014 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
eRDeeWee
Berichten: 228
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 21:05
Locatie: Brasschaat

Wordt het niet stilletjes tijd om daar eens een voodoo-dokter naar te laten kijken???
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

eRDeeWee schreef:Wordt het niet stilletjes tijd om daar eens een voodoo-dokter naar te laten kijken???
bijgeloof.jpg
bijgeloof.jpg (39.66 KiB) 2498 keer bekeken
Heb wel erg veel gedonder gehad, elke keer met mijn carbs. Als je de foto's zag wat er voor zooi in de brandstoftank zat, en wat -opgelost in benzine- gewoon door de brandstoffilter heen ging is het achteraf wel te verklaren. Heb vanmorgen nog de "nieuwe" tankcoating bekeken, en hier ben ik gerust om.

Zit er heel hard aan te denken de carbs toch weer in de ultrasoonbak te kiepen, want even weken in de ontvetter is kennelijk niet genoeg geweest. Heb de reservecarbs al geprepareerd, maar het begint nu een principekwestie te worden!
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Tja dat er zooi in je carbs blijft hangen geloof ik niet zo, wel in de leidingen en de tank, al een goede nieuwe benzine filter gestoken?
En heb je na het plaatsen van de tank de leidingen gespoeld voor dat je ze aansloot op de carb?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

zappa.suzuki schreef:Tja dat er zooi in je carbs blijft hangen geloof ik niet zo, wel in de leidingen en de tank, al een goede nieuwe benzine filter gestoken?
En heb je na het plaatsen van de tank de leidingen gespoeld voor dat je ze aansloot op de carb?
Hey Zappa,
Tank is gespoeld met liters schoonmaakazijn, water, ontvetter, ontroester en schoonmaakmiddel. Daarna gecoat. Alle blokken coating en bruine drap is eruit, de coating is nu een mooi dun egaal zilverkleurig laagje. Tank is vol en met een felle zaklamp zie je heel mooi dat de (euro)benzine lichtgroen gekleurd is (en helder, niet troebel). Leidingen zijn gespoeld/ vervangen en pomp gedemonteerd en schoongemaakt.

De carbs heb ik even een tijd in de Dasty gelegd, maar verder niet heel grondig schoongemaakt. Dacht dat dat genoeg zou zijn, maar kan alleen maar een restant van die oude rommel zijn wat in de carbs is achtergebleven. Hoe verklaar je anders dat de stationair sproeiers alweer dicht zaten? :(

Mahle KL13 brandstoffilter is (weer) vervangen :cry:
Afbeelding

Met een beetje mazzel liggen de carbs morgen te badderen, bij jou om de hoek trouwens (Wijk)
Ga DR ook wel vanuit dat dit de laatste naweeën zijn!
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

De carbs een nacht in de kruipolie laten weken en hierna een behandeling gegeven met schoonmaakazijn en Dasty. De carbs nooit eerder zoveel vertroeteld, en zelfs na een paar keer spoelen met heet water bleven er nog schilfertjes achter in mijn spoelbak (is overigens een bak uit een oude frituurpan). De fijne kanaaltjes doorgespoten met perslucht en de hele handel ligt lekker te drogen in het CV-hok.
DSC06286 - kopie.JPG
DSC06286 - kopie.JPG (67.91 KiB) 2456 keer bekeken
De superdeluxe revisiekit voor de F650 (met dezelfde BST33 carbs) krijgt een nuttige bestemming.....
De pakkingen in deze revisiekit zijn trouwens bestand tegen de E10 (ethanol) in de hedendaagse peut!
-DSC06201 - kopie.JPG
-DSC06201 - kopie.JPG (106.47 KiB) 2456 keer bekeken
-DSC06200 - kopie.JPG
-DSC06200 - kopie.JPG (70.24 KiB) 2456 keer bekeken
De naald is alleen nét wat langer zag ik, dus een extra opvulschijfje en klaar is kees.
Zal het setje hoofsproeiers #140 en stationairsproeiers #41.3 op MP zetten, tenzij iemand hier deze kan gebuiken.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Intresse in de sproeiers en de link van dat carb setje.
Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

futurist schreef:Intresse in de sproeiers en de link van dat carb setje.
Futurist
Cor,

De set kan je op het machtige internet vinden. Set is inclusief de hoofdsproeier #140, dus als je de set(s) zou kopen, dan heb je nix meer aan "mijn" losse sproeiers (kweet het, ben geen handelaar :wink:). Er is een ding waar je rekening mee moet houden, en dat is het feit dat je de gasnaald (Y430-3 ipv 5E53-3) met een extra wit busje moet monteren (dus met twee ipv één), dit ivm de iets langere gasnaald. Vorm is verder op het oog gelijk. Heeft in theorie ook weer effect op de reactie van de gasschuif omdat de veer voor de gasschuif ook 2mm verder wordt ingedrukt door dit busje.
De stationair sproeier is kennelijk bij de F650 iets kleiner: #41,3 ipv #45 (SR43).

Afbeelding
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Noppenwielen in de Big gehangen om lekker door de sneeuw te scheuren als ik woon/werk rijd, banden stonden leeg na 2 jaar dus opgepompt en er in, tijdje later staat ie leeg achter, wiel er uit, band geplakt, er in lepelen, pompen, pssst binnenband er weer uit, plakken, lepelen, pssst, band er uit, plakken, geen pssst, wiel er in, bier, uur later hey band weer leeg :evil: :evil: :schieten: :evil: :evil:

Wiel er uit, band er uit, plakken, oude brosse binnenband er weer in [ had maar 1 17" binnenband, oud ding, kan niks anders verzinnen waarom ie steeds lek ging, heb ik eigenlijk bina nooit..], ingespoten met silliconenspray, band er om lepelen, uur wachten, nog net zo hard, wiel er in, bier... [silliconen deden de truc op t oude droge rubber]

Vanmiddag de kop, kopdeksel en waterpomp van de KTM van hun vloeibare pakking resten ontdaan, zuigerveren om de zuiger en de zuiger in de cilinder [ was niet gelukt zonder mn mooie nieuwe zuiger-montage tool]

En als er morgen gvd geen f*king sneeuw ligt en ik voor niks zo 'n ruzie met de noppenachteband heb gemaakt dan sla ik een weerman op zn @#$% :schieten: :schieten: :schieten: :schieten: :schieten: :schieten: :schieten:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2050
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Hahaha, zie het al helemaal voor me. Lekker hoor zo'n binnenband, had het denk ik wel opgegeven uiteindelijk, en een nieuwe binnenband gescoord. Ondanks de noppen die er nu onderliggen...be careful out there Zappa!
Assumption is the mother of all fuck ups
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Tja, was na 6en toen ik dacht dat t wel een oud ding was en de motorzaken in de buurt zijn dicht tussen kerst en oud en nieuw :roll:

Zal oppassen :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

zappa.suzuki schreef: En als er morgen gvd geen f*king sneeuw ligt en ik voor niks zo 'n ruzie met de noppenachteband heb gemaakt dan sla ik een weerman op zn @#$% :schieten: :schieten: :schieten: :schieten: :schieten: :schieten: :schieten:
Weerman boft, het sneeuwt hier :mrgreen:
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Tja wel eem beetje laffe zooi maar goed, zal m niet te grazen nemen...
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Best wel aardig winterweer. Op het balkon, uit de wind en in het zonnetje zitten spelen met de carbs. Na demontage, de zoveelse sopbeurt en montage van de revisie-kits, het vloeistofniveau "nat" afgesteld. En omdat ik een tikkeltje paranoia begin te worden wat betreft vervuiling in de brandstof heb ik naast de gewone "papieren" brandstoffilter, een extra gesinterde brandstoffilter opgenomen in de leiding. Eerdaags maar eens afdalen naar de SnelleMotor-kelder en de boel weer inbouwen :)
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Ouwe Reus schreef:... gesinterde brandstoffilter...
Afbeelding
Plaats reactie