BIG project

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Leo

futurist schreef: want ik kan je garanderen dat je zo tussen het blok en cilinder enorm gaat zitten prullen om het veertje te vervangen ....
HAHAHAHAHAHAAH ik open de laptop om mijn bevindingen daar onder die cilinder mede te delen :evil: en lees............

Zappa heeft toverhandjes denk ik :verliefd:
Leo

En hier is het dan allemaal om te doen.
89a.jpg
Nou bijna allemaal want het gaat natuurlijk om het veertje wat hierin zit maar dat gevecht gaan we morgen aan
Leo

Hoi Gays,

Heb de spullen voor me en de werkinstructie bij sleuteltips meerdere keren doorgelezen maar loop vast.

Ik krijg maar niet helder op mijn netvlies wat het veertje nu eigenlijk doet ? In mijn beeld doet het namelijk geen ene ... :shock:

Heb de hulp van SPGD ingeroepen of ik even met de hele mik langs mag komen als i tijd heb en dat i het voordoet met uitleg over werking.
veertje.jpg
Ouwe Reus

Beetje opletten als je de boel uit elkaar haalt hè :?.
Afbeelding
Er is al genoeg over geschreven denk ik. Veertje geeft een draaimoment via de uitsparing aan de nok, en door de "schroefdraad" naar buiten gedrukt.
Komt er op neer dat je het nieuwe veertje in de houder frommelt, de veer op voorspanning brengt (& houdt tijdens monteren) en de nok terug stopt in de behuizing en de borgclip terugplaatst. Kweet het, dat valt niet mee op een een paar dingen tegelijk te doen :lol:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
de antrapper

Ik ga over op toastjes en een borrel :-)
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
Edwin
Contacteer:

Mijn buurman en buurvrouw kijken sinds kort nu ook mee...Go Leo!!!
Buurman en buurvrouw.jpg
Buurman en buurvrouw.jpg (14.09 KiB) 1103 keer bekeken
:toost:
Assumption is the mother of all fuck ups
zappa.suzuki

Vermaak me weer prima, Leo zou zo zn eigen tv show kunnen hebben :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Leo

zappa.suzuki schreef:Vermaak me weer prima, Leo zou zo zn eigen tv show kunnen hebben :wink:
Mooi dat gullie iedere avond even afstemmen op de kinky vlaflip zender :toost:

Keb er nog steeds geen sjoege van hoe het moet ondanks een toegestuurde foto stappenplan van SPGD.

Heb me op joetjoep rot gezocht naar een instructie video maar helaas het kwartje van hoe het ding werkt wil dus nog niet vallen en uit ervaringen uit het verleden weet ik dat zo`n veertje in mijn onkundige handen rap in een wokkel of puzzelstuk kan veranderen en ik heb maar 1 kans deze ronde en die moet in 1 keer goed zijn.

Dus we wachten op een tijdstip dat SPGD een keer tijd heeft en gaan ondertussen over op de waterleidingen van het toilet die aangepast moeten worden en daar zijn meer dan genoeg joetjoep instructie filmpjes van te vinden gelukkig :zwaaien:
zappa.suzuki

Het is geen drukveer maar een opwindveer, je wind hem op en dan wil hij weer terug naar zn originele staat, terwijl hij dat doet drukt hij het duwstangetje naar buiten toe...

Maar een slim mens geeft toe dat hij iets niet snapt en gaat dan niet door tot het kapot is... dus je bent slim!
Leo

Jo mr Z, dit wilde ik < enteren > toen je me voor was

w8ff.......

ik denk dat het kwartje gevallen is.

volgens mij doet dit veertje niet veren ( hoe kom ik ook op de gedachte hè bij een veer :roll: ) maar wordt deze veer gebruikt om zijn draaiende vermogen.

Zit ik goed te denken ?
Leo

Stap 1 is bevestigd. :toost:

Nu wil ik het ook graag verder begrijpen. ( ingrijpen waar ik fout ga please )

Deze kettingspanner veert dus niet in en uit om de ketting op spanning te houden zoals mijn doolhof gedachte was .......maar hij draait uit tot max vermogen en daar blijft hij zolang het veertje heel blijft.

Wat verder dan nog ruimte kan geven aan de ketting om te verspringen is:
- de na ketting zelf die langer wordt vanwege oprekking
- de na kettinggeleider die afslijt / afbreekt

Klopt het verhaal ?
BIG88

Er loopt nog een ketting :twisted:
have BIG fun

D.F.M.T.
Leo

BIG88 schreef:Er loopt nog een ketting :twisted:
NIet van de wijs afbrengen aub.
Gaston Lagaffe doet zijn uiterste best te begrijpen waar i mee bezig is.

Jij behoort tot de groep op dit forum die dit allemaal doet met je ogen dicht en een dwangbuis om
Laatst gewijzigd door Leo op ma dec 29, 2014 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
BIG88

Maar ook ik had de eerste keer wat moeite om het veertje er goed in te friemelen :shock:
have BIG fun

D.F.M.T.
Leo

BIG88 schreef:Maar ook ik had de eerste keer wat moeite om het veertje er goed in te friemelen :shock:
Het friemelen gaat met rust en kalmte een keer lukken :D maar ik snapte de werking niet en daarom begon ik er niet aan.
Dit hele project is vooral om te leren hoe de dingen werken in en rond het blok met het oog op een stevige reis als i klaar is.
Ouwe Reus

Leo, je komt R wel.

Zet de boel weer een X in elkaar met de oude veer, volgens zappa is dat opwindend :lol: .
Kan nix verkeerd gaan. En als het koewartje valt, doe je de truc opnieuw, maar dan met de nieuwe veer.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
DR-Big
Contacteer:

OK, ik doe ook een poging, heb vaak genoeg met die spanner in mijn handen gestaan:

Het hele apparaat is een kettingspanner. Als je er aan de voorkant een dunne schroevendraaier in steekt, kan je die stift in en uit draaien. Je monteert de veer als de stift maximaal eruit is. Door met een schroevendraaier de stift in te te draaien, wind je de veer op. Zoals vroeger in een opwindtrein. Laat je de schroevendraaier los, dan ontspant de veer en draait hij de stift naar buiten, net als de schroevendraaier dat zou doen.

Nu monteer je het geheel. Je moet de stift dan helemaal naar binnen draaien en de nokkenasketting monteren. Als je nu de schroevendraaier los laat, draait door de veerspanning de stift naar buiten en duwt daarmee tegen de ketting geleider en die duwt de ketting strak. Doordat de veer constant de stift naar buiten duwt (door de draaiende beweging van de schroefdraad in de stift), zal de ketting altijd maximaal gespannen blijven. Terug kan niet, door de schroefdraad in de stift.

Als het veertje breekt, zal er nog niet meteen iets gebeuren, de stift kan niet ingedrukt worden, maar de schroefdraad zal door trilling terug kunnen draaien en de spanning van de nokkenasketting zal verslappen met mogelijk dramatische gevolgen van dien.

OJ
de antrapper

Ik snapum! :mrgreen:

Oh sorry :oops:
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
Leo

mie toe !

Morgen gaat ik hem in mekaar proberen te zetten.
zappa.suzuki

om het wat moeilijker te maken.. de veer moet met wat voorspanning gemonteerd worden :wink:
Leo

zappa.suzuki schreef:om het wat moeilijker te maken.. de veer moet met wat voorspanning gemonteerd worden :wink:
Er moeten ook 2 porties foeyonghaai in de houder verstopt worden.
Wedden dat jij dit niet wist ?

Maar ff serieus, wat is door jou bedoelde W=0.5*(F+F0)*u ?
zappa.suzuki

raar, heb hem ooit vervangen en heb toen een manual gevolgd, de veer moet een paar windingen op gewonden zijn voor je hem monteert zo dat hij als hij de duw stang uit duwt ook op het eind nog onder spanning staat, als je dat niet doet dan heeft hij op het laatste stukje niet genoeg druk.

Echter ik kan het niet in het engelse fabrieks manual of in het duitse bugeli verlag terug vinden..
heb het misschien van het @ maar van welke site????
DR-Big
Contacteer:

Maar Leo, ik dacht dat jij de Reuver modificatie had? Dan heb je met dat hele veertje geen ruk meer te maken. Je draait gewoon de ketting op spanning en zet de spanner dan vast. Een keer in de zoveel tijd check je de spanning en klaar.

Lijkt mij ideaal.

OJ
Leo

zappa.suzuki schreef: Echter ik kan het niet in het in het duitse bugeli verlag terug vinden..
heb het misschien van het @ maar van welke site????
Ik kan het in Bucheli ook nergens vinden ( ben nog even gaan checken voor de zekerheid toen ik de foeyonghaai ophad )
Zou je het misschien ergens van deze hebben : http://www.drbig.info/forum/index.php?s ... ada28a2ff4
Ik kan me er namelijk wel in vinden in de uitleg waarom...
Leo

DR-Big schreef:Maar Leo, ik dacht dat jij de Reuver modificatie had?
Klopt.
Maar dat is de nieuw opgeboorde cilinder met 0.05 zuiger erbij die eigenlijk bij het nu nog kapotte blok hoort wat ik op wil gaan bouwen.....ooit

Mocht SPGD na beoordelen van de cilinderwand van het blok op de werkbank staat besluiten dat die vervangen moet worden zit ik idd nu alles even voor niks te doen.
Plaats reactie