SR43 Tank niet meer gezocht

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Ouwe Reus

Hey mannen,

Iemand nog een fatsoenlijke SR43 brandstoftank over? Zoek er nog een op hele korte termijn, heb waarschijnlijk een probleempje met mijn eigen tank :cry:.

M@rc0

Edit 15-11-2014: tank niet meer gezocht ivm oplappen oude tank
Laatst gewijzigd door Ouwe Reus op za nov 15, 2014 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Leo

je hebt PB
futurist

Ouwe Reus schreef:
Iemand nog een fatsoenlijke SR43 brandstoftank over? Zoek er nog een op hele korte termijn, heb waarschijnlijk een probleempje met mijn eigen tank :cry:.

M@rc0
TOCH???

futurist

PS ik heb alleen een lekke over
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
futurist

@M@rco

welk anti roest middel had jij gebruikt, ik wil in mijn nieuwe Big ook een laagje doen maar dan bij voorkeur niet het middel dat jij hebt gebruikt, lijkt me iets minder goed.

futurist
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Ouwe Reus

futurist schreef:@M@rco

welk anti roest middel had jij gebruikt, ik wil in mijn nieuwe Big ook een laagje doen maar dan bij voorkeur niet het middel dat jij hebt gebruikt, lijkt me iets minder goed.

futurist
Mijn ex-SR42 heb ik gelijk in het begin vanwege de roest behandeld met ontroester en 2-componenten coating van TankCure. Is een goed product.
Mijn SR43 heeft tijdens een stofrit wat bodemonderzoek gedaan (jááren terug) en had een lek op de lasnaad. Gerepareerd met een 1-componenten coating van TankSealer (van RustArrestor). Die coating schijnt door de veranderde benzinesamenstelling op te lossen in...benzine :schieten: .

Weet het nog niet 100% zeker, maar kan mijn aanhoudende vage klachten en steeds verstopt zittende carbs anders echt niet verklaren. Haal de handel er komend weekend af. Carbs gaan wéér de ultrasoon in en wat betreft de tank, twijfel ik of ik TankCure ga toepassen of het professioneel laat doen. Wacht nog even op een tweede prijsopgave voor ik de knoop doorhak. Het liefste heb ik een lekvrije en ongecoate tank :wink:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
zappa.suzuki

Sorry heb er geen voor je :(
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ouwe Reus

Ouwe Reus schreef: Weet het nog niet 100% zeker, maar kan mijn aanhoudende vage klachten en steeds verstopt zittende carbs anders echt niet verklaren. Haal de handel er komend weekend af.
Op een vlotter zat een een bruin-grijs prutje, de sproeierbuizen waren deels dicht, de stationair sproeiers zaten potdicht en de 2 kleine sproeiers in aanzuigkelk waren half dichtgeslibd met een goedje lijkend op boomhars (lichtbruin, half transparant). Gek genoeg niks aangetroffen in het vlotterbakje zelf.
Heb dus maar een half jaar gereden met de superschone carbs, en nu...... :schieten:

De 1-componenten (polyurethaan) coating is dus rommel, en gaat zelfs door de brandstoffilter heen! Carbs al schoongemaakt, hoeven niet in de ultrasoon dit keer. Sproeiers liggen lekker te weken. Tank moet een hele grote beurt krijgen, anders blijf ik hier maar vragen stellen over vreemde klachten :(
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Rammelbak

Zou Tank Cure Epoxy Remover een oplossing zijn? Daarna weer behandelen met hun 2-componenten coating.
:zwaaien:
Ouwe Reus

Rammelbak schreef:Zou Tank Cure Epoxy Remover een oplossing zijn? Daarna weer behandelen met hun 2-componenten coating.
Yes. Sowieso heeft TankCure wel een goed resultaat. En als voorbehandeling is die remover een "must".

Heb ook al een jerrycan azijn staan, dat schijnt niet uigeharde epoxy-zooi en roest op te lossen. Spul kost een maar een paar euro, dus kan het iig proberen als voorbehandeling :wink:. De tank op professionele wijze laten behandelen kost een klauw met geld, dat gaat 'm niet worden.
Mogelijkheid bestaat dat ik mijn huidige tank gewoon compleet vervang :roll:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Ouwe Reus

**LET OP: Beelden zijn schokkend**

Vandaag de endoscoop in mijn tank gehangen. Op sommige plaatsen lijkt de coating goed te hechten, op sommige plaatsen is de coating losgekomen en op bepaalde delen hele "wolken" met opgeschuimde coating. Het leek wel een film van Aliens 0X

Hier wat plaatjes :shock: :
tank123.jpg
tank123.jpg (43.62 KiB) 1585 keer bekeken
tank12345.jpg
tank12345.jpg (45.44 KiB) 1585 keer bekeken
tank123456.jpg
tank123456.jpg (52.39 KiB) 1585 keer bekeken
tank1234.jpg
tank1234.jpg (51.13 KiB) 1585 keer bekeken
tank12.jpg
tank12.jpg (55.33 KiB) 1585 keer bekeken
tank1.jpg
tank1.jpg (52.74 KiB) 1585 keer bekeken
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
zappa.suzuki

Das mooi balen!
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
futurist

geen slechte conclusie uit Belgenland dus

wel k*t dat ik gelijk heb

futurist
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Ouwe Reus

Cor, je had gelijk wat betreft rommel uit/ in de tank. Het venijnige van het goedje wat is gebruikt, dat het oplost in benzine, en dus "gewoon" door de brandstoffilter gaat. Verleden week mijn carbs voor de zoveelste keer schoongemaakt, en de nodige sproeiers zaten weer potdicht en ook de sproeierbuizen waren deels dichtgekoekt.

En omdat er hele klodders in de tank zitten, terwijl ik misschien 5% van de verpakking heb gebruikt, puur om de lasnaad te dichten, is er meer aan de hand. Deze lasnaad zat dicht tegen het zadel, dus hoefde ook maar weinig te gebruiken. En ik ben er zeker van, dat een vorige eigenaar eerder met een hoop van die zooi in de weer is geweest. En mijn goedje heeft waarschijnlijk weer een chemische (schuim) reactie tot gevolg gehad. Per saldo wijt ik alle "overklaaarbare ellende" die ik de afgelopen jaren heb gehad, aan de vervuilde brandstof, en ik ga nu zeker geen halve maatregelen nemen :twisted:.

Laat mijn ervaring een waarschuwing zijn voor jullie.
Afbeelding
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Leo

Ouwe Reus schreef: en ik ga nu zeker geen halve maatregelen nemen :twisted:.
Er komt een plastic Acerbis DR650 tank op !
:mrgreen:
Ouwe Reus

1.
Nee, DR komt geen Acerbis tank op. Ik behoud de originele tank, al weet ik nog niet of ik deze zelf opnieuw coat. Vooral vanwege het gebruik van de chemische goedjes (reiniging, voorbereiding en epoxy zelf) en de minimale verwerking temperatuur. Zit er hard aan te denken om het te laten doen

2.
De veiling van de '96-er tank heb ik helaas niet gewonnen (hit by a sniper).

3.
Vrijdag wel de hogedrukspuit van de carwash IN de brandstoftank gehangen en er komen blokken hars en "schuimpies" uit....
DSC06036.JPG
DSC06036.JPG (88.45 KiB) 1497 keer bekeken
DSC06012.JPG
DSC06012.JPG (92.46 KiB) 1497 keer bekeken
Nu de laatste resterende grote stukken eruit proberen te krijgen, maar da's een heel vervelend klusje. Alles moet DR uit via de tankopening en de hars in kleinere stukken breken gaat niet omdat de boel erg taai is. Ligt een stuk eenmaal voor de tankopening, is eruit trekken met een tank de enige oplossing. Zodra de grote stukken eruit zijn, ga ik met een doosje parkers de laatste restanten losschudden. Ben dus voorlopig onder de pannen.

Tank is nu trouwens aangesloten om de centrale afzuiging, want ook al heb ik de tank een paar keer omgespoeld met autoshampoo, de shuimpies hebben een heleboel brandstof geabsorbeerd, en de lucht die er vanaf komt is in huis niet te harden :agrue:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Thoran

Ouwe Reus schreef:1.
Nee, DR komt geen Acerbis tank op. Ik behoud de originele tank, al weet ik nog niet of ik deze zelf opnieuw coat. Vooral vanwege het gebruik van de chemische goedjes (reiniging, voorbereiding en epoxy zelf) en de minimale verwerking temperatuur. Zit er hard aan te denken om het te laten doen
Startwin in Loenen (bij Apeldoorn) heeft ook zo'n soort machine. Staan ze altijd mee op de motorbeurs in Utrecht. (Geen idee welke van de twee goedkoper/beter is, maar je kan natuurlijk altijd kijken)
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Ouwe Reus

De commerciële prijzen liggen rond de 250 euries voor het verwijderen van de oude coating, ontroesten en opnieuw coaten :shock: .
Kan mijn centen beter besteden, maar zeker ook uit principekwestie ga deze tank zelf beetpakken.

Inmiddels heb ik vele klonten en plakkaten uit de tank gehaald na de behandeling met de hogedrukspuit, soms stukken van 3 cm dik! Ook kleine roestdeeltjes, die kennelijk onder de plakkaten hebben gezeten. Het is overduidelijk dat de hechting van de coating zeer slecht was. Spoelen met kleurloze schoonmaakzijn leverde al liters "uilenzeik" op.
DSC06042.JPG
DSC06042.JPG (118.29 KiB) 1434 keer bekeken
DSC06045.JPG
DSC06045.JPG (70.73 KiB) 1434 keer bekeken
Dus kennelijk ook niet goed uitgehard en/of niet in de juiste mengverhouding aangebracht. En een slechte voorbehandeling. Grove stukken heb ik met lange steenboor handmatig "vastgeboord" en voor de tankopening gemanoeuvreerd, waarna deze met een tank redelijk uit de vulopening van de tank te halen waren.
DSC06044.JPG
DSC06044.JPG (51.16 KiB) 1434 keer bekeken
Als DIY-tank-coater heb je grofweg de keuze uit Creem, Tanksealer van Rustarrestor, Tank Cure en Tanksealer van KBS. Over Creem lees je veel slechte ervaringen, RustArrester heb ik ooit een klein beetje gebruikt op deze tank en moet ik niX meer van hebben, TankCure is een goede 2K-epoxy. Bij deze drie producten moet je de tank reinigen en ontroesten, maar nog voordat de boel kan worden voorzien van de feitelijke coating, zit er alweer "vliegroest" in de tank.

Uiteindelijk ik voor KBS gekozen, en dan het totaalpakket: stripper, cleaner, ontroester en coater. In hoofdzaak omdat de ontroester een laagje zink-fosfaat achterlaat wat roesten voorkomt én de hechting van de coating bevorderd. En de coating zelf is geen "honing", maar een grijsmetallic vloeistof wat mij nog het meeste doet denken aan zinkverf. Over het algemeen zijn de ervaringen heel goed. Ook de stank zou (relatief) meevallen. Ik pak gelijk de buitenkant van de tank mee met een KBS lak die roest stopt en een "ondoordringbare laag" geeft tegen water/ zuurstof/ chemicaliën.
DSC06052.JPG
DSC06052.JPG (90.53 KiB) 1434 keer bekeken
Mijn tank is door een voorganger verkloot, maar heb er alle vertrouwen in dat het goedkomt :D.

@Edwin; THX voor de tip van de brandstoftank op leboncoin, maar helaas, geen respons van de aanbieder
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Ouwe Reus

Klaar met de tank....
Coating close-up
Coating close-up
tank_sealed4.jpg (31.64 KiB) 1401 keer bekeken
Ergens in de tank 1
Ergens in de tank 1
tank_sealed5.jpg (27.53 KiB) 1401 keer bekeken
Ergens in de tank 2
Ergens in de tank 2
tank_sealed3.jpg (21.98 KiB) 1401 keer bekeken
Ergens in de tank 3
Ergens in de tank 3
tank_sealed2.jpg (17.46 KiB) 1401 keer bekeken
Tankopening
Tankopening
tank_sealed7.jpg (28.22 KiB) 1401 keer bekeken
Buitenkant
Buitenkant
tank_sealed8.jpg (63.72 KiB) 1401 keer bekeken
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Plaats reactie