Uit het andere topic:
Geïnspireerd door zappa's problemen ben ik ook maar weer eens aan het foutzoeken gegaan in de BIG. Vorige week heb ik al uitgesloten dat het probleem in de bobines zit, en vanmiddag heb ik de fiets weer laten afslaan. Als ik daarna remreiniger in het luchtfilter spuit blijft de motor lopen (enkel op remreiniger, zodra ik stop met spuiten slaat ie na een paar slagen weer af).
Ik kan (met behulp van wat brainstormen met vrienden) nog maar 2 dingen bedenken waar het aan kan liggen:
- De injectoren zelf worden te warm en stoppen met injecteren
- De bougies zijn niet sterk genoeg
Nu is het redelijk makkelijk om er achter te komen of het de injectoren zijn. Dat betekent namelijk zodra de motor is afgeslagen zsm de bougies er uit draaien en kijken of die nat zijn. Als ze niet nat zijn krijgt de fiets geen brandstof en moet ik het dus in de injectoren zoeken.
Als ze wel nat zijn weet ik iig zeker dat er brandstof ingespoten wordt, maar dat het niet ontbrandt.
Tuurlijk is het niet redelijk makkelijk...
Vanavond weer verder gegaan en waar ben ik achter gekomen:
-De bougies zijn droog (na doorstarten wanneer de fiets uitgevallen is)
-De injectoren blijven gewoon doorwerken (geluisterd met een speciale stethoscoop, zowel tijdens het afslaan als tijdens het opnieuw proberen te starten)
-De brandstofpomp blijft gewoon doorwerken totdat de fiets afslaat.
-De injectoren vallen makkelijk aan te raken (dus niet warmer dan een graad of 30)
-De brandstofrail valt makkelijk aan te raken (zie ^)
-De brandstofleidingen zijn ook niet te warm...
Droge bougies zou moeten/kunnen wijzen op een probleem in de brandstoftoevoer echter is alles wat ik daar aan kan meten en beredeneren goed.
Nu is mijn vraag aan jullie, als je het volgende probleem zou horen bij een "normale" BIG (dus op goed afgestelde carbs), waar zouden jullie dan het probleem zoeken:
"De motor valt wanneer het blok warm is uit na een bepaalde tijd langzaam rijden (laag toerental, lage snelheid). Daarna heeft hij +- een kwartiertje nodig om af te koelen en werkt daarna weer. Als ik daarna gewoon doorrij (50 of harder) blijft de motor gewoon werken en kan ik makkelijk een eind rijden. Als ik echter vlak daarna weer in langzaam verkeer terecht kom valt de motor weer uit."
Dus negeer het stuk wat ik hierboven heb geschreven en ga er gewoon vanuit dat het een BIG is waar je voor de rest niets over weet
Dinsdagavond dus weer verder gegaan. Voordat ik het dynamodeksel verving eerst nog maar eens een paar andere (ontstekings)dingen geprobeerd uit te sluiten:Nee, ik heb uiteindelijk geen nieuwe/andere bobines geplaatst, ik wilde ze eerst nog eens heet doormeten, maar daar heb ik afgelopen week geen afdoende antwoord op gekregen.Rammelbak schreef:Uit een ander topic meen ik me te herinneren dat je al een nieuwe bobine geplaatst had. Was deze nieuw, of gebruikt?
Zelf heb ik met mijn Guzzi zo'n soort geintje gehad. Elke keer op de snelweg geen probleem (rijwindkoeling), maar in de stad was er niemand meer thuis. Ook met geleende bobines hetzelfde. Bleken die ook gewoon slecht te zijn. Sindsdien koop ik bij twijfel liever gewoon nieuwe. Kost wel wat
Zelf zaten we idd ook aan een spoel te denken, maar dan aan de "ignition coil" (kan even niet op het nederlandse woord komen), dus vanavond wil ik even mijn dynamodeksel omwisselen. (en misschien met een osciloscoop het signaal vanaf de ontstekingsspoel bekijken)
-Signaal dat uit het dynamodeksel komt is gewoon goed, hoeft dus niet vervangen te worden
-Bougies vonken (getest door zodra de motor uitviel mijn vingers te branden aan de bougiedop, daarna aan de bougie, en toen de bougie tegen het blok aan houden en kijken naar de vonk. Was een mooie blauwe vonk).
-Daarna bougiekabel getest met een stroboscoop, bougie bleef signaal houden tot het moment dat de fiets echt helemaal uitvalt.
Tjah, en toen wisten we het niet meer...
Wat ik voor de rest nog heb gedaan: Bougies schoongemaakt, 15A Injectiezekering vervangen door een 20A. Na die twee kleine dingetjes leek het alsof de motor wel langer stationair bleef lopen, maar had uiteindelijk toch weer hetzelfde probleem.
En aangezien we ondertussen alles hebben gedaan dat voor de hand ligt zijn we op zoek naar niet meer voor de hand liggende suggesties.
Een van de meer plausibele die ik dinsdag gehoord heb: Door de warmte zet de tuimelaar en het asje van de decompressiehevel een beetje uit, waardoor er decompressie optreedt en de motor afslaat. (Waarschijnlijk niet, want meteen na afslaan compressie meten levert 10.nogwat Bar op)