Het Mysterie van de warm-afslaande BIG

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Thoran

Om niet het "Wat heb ji jvandaag aan de motor gedaan topic helemaal te vervuilen wil ik hier maar verder gaan met waarom dat kloteding nog steeds afslaat...

Uit het andere topic:
Geïnspireerd door zappa's problemen ben ik ook maar weer eens aan het foutzoeken gegaan in de BIG. Vorige week heb ik al uitgesloten dat het probleem in de bobines zit, en vanmiddag heb ik de fiets weer laten afslaan. Als ik daarna remreiniger in het luchtfilter spuit blijft de motor lopen (enkel op remreiniger, zodra ik stop met spuiten slaat ie na een paar slagen weer af).

Ik kan (met behulp van wat brainstormen met vrienden) nog maar 2 dingen bedenken waar het aan kan liggen:
- De injectoren zelf worden te warm en stoppen met injecteren
- De bougies zijn niet sterk genoeg

Nu is het redelijk makkelijk om er achter te komen of het de injectoren zijn. Dat betekent namelijk zodra de motor is afgeslagen zsm de bougies er uit draaien en kijken of die nat zijn. Als ze niet nat zijn krijgt de fiets geen brandstof en moet ik het dus in de injectoren zoeken.
Als ze wel nat zijn weet ik iig zeker dat er brandstof ingespoten wordt, maar dat het niet ontbrandt.
Tuurlijk is het niet redelijk makkelijk...

Vanavond weer verder gegaan en waar ben ik achter gekomen:
-De bougies zijn droog (na doorstarten wanneer de fiets uitgevallen is)
-De injectoren blijven gewoon doorwerken (geluisterd met een speciale stethoscoop, zowel tijdens het afslaan als tijdens het opnieuw proberen te starten)
-De brandstofpomp blijft gewoon doorwerken totdat de fiets afslaat.
-De injectoren vallen makkelijk aan te raken (dus niet warmer dan een graad of 30)
-De brandstofrail valt makkelijk aan te raken (zie ^)
-De brandstofleidingen zijn ook niet te warm...

Droge bougies zou moeten/kunnen wijzen op een probleem in de brandstoftoevoer echter is alles wat ik daar aan kan meten en beredeneren goed.

Nu is mijn vraag aan jullie, als je het volgende probleem zou horen bij een "normale" BIG (dus op goed afgestelde carbs), waar zouden jullie dan het probleem zoeken:
"De motor valt wanneer het blok warm is uit na een bepaalde tijd langzaam rijden (laag toerental, lage snelheid). Daarna heeft hij +- een kwartiertje nodig om af te koelen en werkt daarna weer. Als ik daarna gewoon doorrij (50 of harder) blijft de motor gewoon werken en kan ik makkelijk een eind rijden. Als ik echter vlak daarna weer in langzaam verkeer terecht kom valt de motor weer uit."
Dus negeer het stuk wat ik hierboven heb geschreven en ga er gewoon vanuit dat het een BIG is waar je voor de rest niets over weet ;)
Rammelbak schreef:Uit een ander topic meen ik me te herinneren dat je al een nieuwe bobine geplaatst had. Was deze nieuw, of gebruikt?

Zelf heb ik met mijn Guzzi zo'n soort geintje gehad. Elke keer op de snelweg geen probleem (rijwindkoeling), maar in de stad was er niemand meer thuis. Ook met geleende bobines hetzelfde. Bleken die ook gewoon slecht te zijn. Sindsdien koop ik bij twijfel liever gewoon nieuwe. Kost wel wat :-(
Nee, ik heb uiteindelijk geen nieuwe/andere bobines geplaatst, ik wilde ze eerst nog eens heet doormeten, maar daar heb ik afgelopen week geen afdoende antwoord op gekregen.

Zelf zaten we idd ook aan een spoel te denken, maar dan aan de "ignition coil" (kan even niet op het nederlandse woord komen :P), dus vanavond wil ik even mijn dynamodeksel omwisselen. (en misschien met een osciloscoop het signaal vanaf de ontstekingsspoel bekijken)
Dinsdagavond dus weer verder gegaan. Voordat ik het dynamodeksel verving eerst nog maar eens een paar andere (ontstekings)dingen geprobeerd uit te sluiten:
-Signaal dat uit het dynamodeksel komt is gewoon goed, hoeft dus niet vervangen te worden
-Bougies vonken (getest door zodra de motor uitviel mijn vingers te branden aan de bougiedop, daarna aan de bougie, en toen de bougie tegen het blok aan houden en kijken naar de vonk. Was een mooie blauwe vonk).
-Daarna bougiekabel getest met een stroboscoop, bougie bleef signaal houden tot het moment dat de fiets echt helemaal uitvalt.

Tjah, en toen wisten we het niet meer...
Wat ik voor de rest nog heb gedaan: Bougies schoongemaakt, 15A Injectiezekering vervangen door een 20A. Na die twee kleine dingetjes leek het alsof de motor wel langer stationair bleef lopen, maar had uiteindelijk toch weer hetzelfde probleem.

En aangezien we ondertussen alles hebben gedaan dat voor de hand ligt zijn we op zoek naar niet meer voor de hand liggende suggesties.
Een van de meer plausibele die ik dinsdag gehoord heb: Door de warmte zet de tuimelaar en het asje van de decompressiehevel een beetje uit, waardoor er decompressie optreedt en de motor afslaat. (Waarschijnlijk niet, want meteen na afslaan compressie meten levert 10.nogwat Bar op)
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Rammelbak

Als ik daarna remreiniger in het luchtfilter spuit blijft de motor lopen (enkel op remreiniger, zodra ik stop met spuiten slaat ie na een paar slagen weer af).
Daar had ik de eerste keer overheen gelezen!

Bij slechte bobine's is er één verschijnsel dat ik bij jou niet teruglees: harde klappen!! Wanneer de Guzzi weer eens een paar bobine's had 'opgegeten', dan resulteerde dat ook vaak in flinke klappen uit de uitlaat. Hij wist enkele slagen niet voldoende vonk te creeëren om tot ontbranding te komen, tot het hele zaakje per toeval met één goede vonk wel ineens ontbrandde. Met wat pech wil een wat oudere uitlaat op zo'n moment uit elkaar klappen :slaan:

Het gebrek aan klappen, samen met de qoute boven aan dit bericht, zou ik toch weer richting brandstoftoevoer gaan denken. Nou heb ik totaal geen ervaring met injectie. Je problemen doen me wel denken aan een reisverhaal van iemand op zijn KTM met dezelfde verschijnselen. Rijden tot hij goed warm was en dan zomaar stoppen. Even wachten en weer een paar kilometer kunnen rijden. Als het wat kouder weer was, dan kon hij wat langer door. Na heeeeeeel veel en lang zoeken bleek het zijn brandstofpomp te zijn :schieten: Katoem-pomp eruit en een aftermarket vervanger erin en hij kon weer verder door Siberië :toost:
Misschien heb je wat aan zijn ervaring (met de pomp bedoel ik, niet met Siberië).
:zwaaien:
dhc6

Vraag:

Heb je een continu draaiende en pompende brandstofpomp en een retourleiding op de brandstofrail? Zoniet dan kan het ook een "vapor lock" zijn, dampvormige benzine spuit niet in. Warmte isolatie (als om de achterrem leiding) zou kunnen helpen.

Suc 6

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Ouwe Reus

Thoran, tegen de tijd dat je bent uitgedokterd, kom ik jouw setup wel ff kopieren :wink:.

Maar wat betreft jouw probleem. Neem aan dat je geen foutmeldingen hebt teruggevonden in de logfiles (?). Met mijn auto had ik laatst een heleboel gedonderd, terwijl de boordcomputer en de garage geen idee hadden wat er aan de hand was. Toen zelf de "live data" bekeken en bleek een lambda-sonde te etteren. Dus mijn optie 1: start het ding met de notebook aangeprikt en interpreteer de live data.

Optie 2: Aangezien jouw probleem onstaat bij weinig vermogensvraag, want bij stevig doorrijden de hick-up vertraagd op... check de brandstofdruk (evt pomp ontluchten of verstopte brandstoffilter).

Kan je trouwend de injectoren werkend zien als ze zijn uitgebouwd?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Thoran

Even op volgorde...
Rammelbak schreef:
Als ik daarna remreiniger in het luchtfilter spuit blijft de motor lopen (enkel op remreiniger, zodra ik stop met spuiten slaat ie na een paar slagen weer af).
Daar had ik de eerste keer overheen gelezen!

Bij slechte bobine's is er één verschijnsel dat ik bij jou niet teruglees: harde klappen!! Wanneer de Guzzi weer eens een paar bobine's had 'opgegeten', dan resulteerde dat ook vaak in flinke klappen uit de uitlaat. Hij wist enkele slagen niet voldoende vonk te creeëren om tot ontbranding te komen, tot het hele zaakje per toeval met één goede vonk wel ineens ontbrandde. Met wat pech wil een wat oudere uitlaat op zo'n moment uit elkaar klappen :slaan:

Het gebrek aan klappen, samen met de qoute boven aan dit bericht, zou ik toch weer richting brandstoftoevoer gaan denken. Nou heb ik totaal geen ervaring met injectie. Je problemen doen me wel denken aan een reisverhaal van iemand op zijn KTM met dezelfde verschijnselen. Rijden tot hij goed warm was en dan zomaar stoppen. Even wachten en weer een paar kilometer kunnen rijden. Als het wat kouder weer was, dan kon hij wat langer door. Na heeeeeeel veel en lang zoeken bleek het zijn brandstofpomp te zijn :schieten: Katoem-pomp eruit en een aftermarket vervanger erin en hij kon weer verder door Siberië :toost:
Misschien heb je wat aan zijn ervaring (met de pomp bedoel ik, niet met Siberië).
Dit klinkt bekend. Idd geen harde klappen door niet verbrande benzine.
Pomp ga ik over denken, heb je toevallig een linkje naar zijn reisverhaal?
Aan de andere kant... Ik heb maandag met een stethoscoop geluisterd naar de pomp en die blijft langer doordraaien dan de motor zelf (oftewel, de pomp houdt iig niet opeens op).
dhc6 schreef:Vraag:

Heb je een continu draaiende en pompende brandstofpomp en een retourleiding op de brandstofrail? Zoniet dan kan het ook een "vapor lock" zijn, dampvormige benzine spuit niet in. Warmte isolatie (als om de achterrem leiding) zou kunnen helpen.

Suc 6

R
Het is idd een continu draaiende pomp zonder retour op de brandstofrail.
Vapourlock hebben we (natuurlijk) al aan gedacht, maar is eigenlijk zeer onwaarschijnlijk omdat de leidingen lang niet zo warm worden dat de brandstof uit zichzelf zou gaan verdampen...
Daarnaast heb ik een hele tijd rondgereden met allerlei soorten hitteschilden en isolatie, maar dat maakte totaal geen verschil.
Ouwe Reus schreef:Thoran, tegen de tijd dat je bent uitgedokterd, kom ik jouw setup wel ff kopieren :wink:.
Laat maar weten, ik wil zelfs wel een keertje komen meehelpen of je een basis mapping geven ;)
Ouwe Reus schreef: Maar wat betreft jouw probleem. Neem aan dat je geen foutmeldingen hebt teruggevonden in de logfiles (?). Met mijn auto had ik laatst een heleboel gedonderd, terwijl de boordcomputer en de garage geen idee hadden wat er aan de hand was. Toen zelf de "live data" bekeken en bleek een lambda-sonde te etteren. Dus mijn optie 1: start het ding met de notebook aangeprikt en interpreteer de live data.

Optie 2: Aangezien jouw probleem onstaat bij weinig vermogensvraag, want bij stevig doorrijden de hick-up vertraagd op... check de brandstofdruk (evt pomp ontluchten of verstopte brandstoffilter).

Kan je trouwend de injectoren werkend zien als ze zijn uitgebouwd?
1. Live data hebben we net zoals de logfiles natuurlijk bekeken, maar ik kan in geen enkele door de computer doorgegeven waarde iets raars vinden... :(
2. Pomp ontluchten kan niet (denk ik), maar omdat rammelbak het ook al zei, ik wil wel even naar mijn pomp/brandstofdruk gaan kijken.

Ik denk dat ik de injectoren wel werkend zou kunnen zien als ik ze uitbouw, maar ik kan ze niet snel genoeg uitbouwen voordat de motor het weer doet. Maar... daar heb ik misschien wel een oplossing voor ;) Ik kan redelijk makkelijk een luchtfilter losmaken, en als ik daar een droog papiertje in steek kan ik kijken of er een sproeipatroon op komt. (Of zeg ik nu iets heel doms? :roll: )

Bedankt voor het meedenken, blijf maar komen met die suggesties!
Ducati 748 & DR BIG
dhc6

Is een retour leiding erop maken mogelijk? Dan koelt de benzine zichzelf.

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Thoran

dhc6 schreef:Is een retour leiding erop maken mogelijk? Dan koelt de benzine zichzelf.

R
Nee, is jammergenoeg geen optie...
Door de lengte van de fuel rail komt hij aan het uiteinde net niet tegen het binnenste hitteschild van de uitlaat aan. En het is niet mogelijk om de rail in te korten, omdat ie anders de injector niet meer haalt.

Ik heb nog even gezocht of ik een foto kon vinden, maar heb hier net geen foto van gemaakt.
Ducati 748 & DR BIG
zappa.suzuki

Tja een vonk is een vonk dus dan zou hij het moeten doen tenzij de CDI evt door warmte besluit op een andere tijd te vonken, lijkt me stug maar je kan er ff een andere CDI aan hangen.

Op 1 bougie loopt hij wel maar beroerd..

Dus blijf de brandstof toevoer de hoofd verdachte

Succes, heb een zelfde soort frustratie op dit moment :evil:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Rammelbak

Tja, ik heb wel een linkje naar het reisverhaal, maar dan ben je wel even zoet om het stukje over de sputterende KTM eruit te filteren :roll: Tussen de bedrijven door heb ik ondertussen wel het hele topic gelezen. Erg vermakelijk! 8)

Edit: het gaat om poster Rod Currie die meerijd met het gezelschap op zijn KTM. De conclusie en samenvatting geeft hij hier, maar in de voorgaande pagina's bouwt het probleem met de verschijnselen langzaam op.
:zwaaien:
Plaats reactie