Dat doe je met de carbs los in je hand. Houd de carb in de positie zoals op onderstaand plaatje. Let op de wijsvinger waarmee het 'frame' waar de vlotter in hangt wordt aangedrukt. Bij montage wordt van de vlotterbak wordt dit door de vlotterbak aangedrukt. Voor het afstellen is het daarom belangrijk dat je hem goed op zijn plek houdt.
Kantel nu langzaam de carb op zijn kop en stop zodra de vlotter in de zitting valt. Op dit moment zou de de vlotter en onderkant van de carb paralel moeten staan.
In de onderkant van de vlotternaald zit een nokje met een veer verwerkt. De exacte functie hiervan weet ik niet. Wel zorgt het er voor dat als je de carb nog verder op zijn kop draait de vlotter nog verder zakt. Dit is NIET de positie waar je vanuit moet gaan wat betreft je afstelling (dat is dus wat er bij mij fout ging...

) Zie plaatje voor het voorbeeld. Wanneer je de carbs in handen hebt, wordt bovenstaande vanzelf duidelijk.
Neem je tijd voor bovenstaande. Na een paar keer heel langzaam kantelen zal je begrijpen op welk punt je het paralel staan van de lijnen moet controleren. Een te laag vlotterniveau zorgt voor een (te) arm mengsel over het hele toerentalgebied. Een te hoog vlotterniveau zorgt voor een (te) rijk mengsel over het heel toerentalgebied.
Deze afstelling is te controleren met de truc van Ouwe Reus. In de boeken heb ik alleen nog geen duidelijk uitspraak gevonden over de hoogte waarop de vloeistofkolom in de slangetjes uit moet komen. Daarom houd ik het liever bij de mechanische afstelling.