Carb blijft benzine lozen, en nu?

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

svenl
Berichten: 55
Lid geworden op: di jul 16, 2013 15:05
Locatie: RDAM

Hallo mannen,

voor degene die mijn sleutelverhaal hebben gevolgd en geholpen, mijn BIG gestart en hij loopt!!!!!
Nu laatste euvels, uit de rechtercarburateur stroomt de benzine uit het buisje aan de onderkant...
Wat doe ik hieraan? Ik heb hem er al uitgehad, vlotterbakjes opgemaakt en schoongemaakt (met remreiniger :) omdat hij dit hiervoor ook al deed.
Maar dat is dus niet de oplossing.

Wat nu???

Hoor het graag of waar ik meer kan vinden,

Sven

ps. Ik ben ook het armpje aan het einde van mijn koppelingskabel kwijt, iemand eentje over?????
Laatst gewijzigd door svenl op di jul 22, 2014 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

svenl schreef:Hallo mannen,

voor degene die mijn sleutelverhaal hebben gevolgd en geholpen, mijn BIG gestart en hij loopt!!!!!
Nu laatste euvels, uit de rechtercarburateur stroomt de benzine uit het buisje aan de onderkant...
Wat doe ik hieraan? Ik heb hem er al uitgehad, vlotterbakjes opgemaakt en schoongemaakt (met remreiniger :) omdat hij dit hiervoor ook al deed.
Maar dat is dus niet de oplossing.

Wat nu???

Hoor het graag of waar ik meer kan vinden,

Sven

ps. Ik ben ook het armpje aan het einde van mijn koppelingskabel kwijt, iemand eentje over?????
Domme vraag, maar heb je de schroef wel dichtgedraaid? (Die ene die er normaal voor zorgt dat je de vlotterbakjes kan aftappen)
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
svenl
Berichten: 55
Lid geworden op: di jul 16, 2013 15:05
Locatie: RDAM

haha verleidelijk om ja natuurlijk te zeggen maar ga ik voor de zekerheid zeker checken
jij bedoelt zeker schroefje nummer 10 van deze afbeelding?:
http://www.cmsnl.com/suzuki-dr800-1995- ... ml#results
want schroef 36 heb ik wel netjes dichtgedraaid iig...
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Soms moet je #10 idd stevig vastdraaien :lol:
Eventuele aanslag weghalen van de opening in de vlotterbak en/of de afstapschroef heel licht opschuren.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

svenl schreef:haha verleidelijk om ja natuurlijk te zeggen maar ga ik voor de zekerheid zeker checken
jij bedoelt zeker schroefje nummer 10 van deze afbeelding?:
http://www.cmsnl.com/suzuki-dr800-1995- ... ml#results
want schroef 36 heb ik wel netjes dichtgedraaid iig...
Nummer 10 idd. En als je toch je vlotterbakje er af haalt kan je ook nog even controleren of ie uberhaupt wel afsluit, door hem dicht te draaien en een beetje benzine in het bakje te laten staan...
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
dhc6
Berichten: 802
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Dichten de vlotternaalden goed af?

Staat het vlotternivo goed?

Liggen de vlotternaald houders goed vast in het rubbertje?

Suc6
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

dat laatste van dhc zijn opmerkingen is meestal de boosdoener als de vlotter blijft overlopen
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
svenl
Berichten: 55
Lid geworden op: di jul 16, 2013 15:05
Locatie: RDAM

Hallo again,

ik zou graag dhc6 tips opvolgen (als het niet het schroefje blijkt te zijn :)) maar...
ik weet gewoon (nog) niet wat 'goed en niet goed' is als ik ernaar kijk...
Zijn er ergens goede foto's van of iemand die mee wil kijken (in de buurt van bodegraven (garage) of rotterdam (woonplaats))?

Hoor het graag want wil graag rijden alleen benzine is zo wel erg snel op :D

Dank voor het meedenken!
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Ouwe reus had van het i net een prima presentatie gevonden over onze carb's. Als je die als leidraad gebruikt wordt heel veel in één keer duidelijk. Het punt wat we aanhaalden is de houder van de vlotternaald (waar die dus afdicht) zit in het carb huis dmv een o ring. Bevestigen en afdichten in één dus. Deze o ringen worden vaak hard en de vlotterbehuizing valt zo naar beneden en dicht niet meer af zodat de carb continu over loopt.
Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Rammelbak
Berichten: 796
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Wat je erg kan helpen, is het lezen van de BST-bijbel. Het gaat om iets grotere carb's, maar verder geheel hetzelfde model. Ik vond het zeker een heel nuttige uitleg :toost:

Edit: dit is dus de link van Ouwe Reus!

Voor beoordeling van de vlotternaald even wat theoretische- en praktijkvoorbeelden.

Theoretische vorm van slijtage:

Afbeelding
Het lijkt me duidelijk dat A de versleten vlotternaald is :roll:

Slijtage in praktijk:

Afbeelding

Afbeelding
:zwaaien:
Rammelbak
Berichten: 796
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

De naaldzitting, 'Needle valve', zit met een rubber ring in de carb op zijn plek. Deze o-ring wil vaak uitharden waardoor de naaldzitting los gaat zitten. Als de naald nog wel afsluit, kan hij alsnog langs de o-ring lekken of gewoon scheef zitten en niet meer goed afsluiten.

Afbeelding

Afbeelding

Lees het hele BST-topic een paar keer goed door en kijk je carburateurs stap voor stap na. Dit scheelt een hele hoop ellende! Let vooral op de praktijk van het afstellen van de vlotterhoogte. Ik deed het in eerste instantie verkeerd waardoor ik nog twee keer de carburateurs uit kon bouwen :oops: :slaan:
:zwaaien:
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

svenl schreef:Hallo mannen,
ps. Ik ben ook het armpje aan het einde van mijn koppelingskabel kwijt, iemand eentje over?????
Ja :wink:

En voor de rest weinig toe te voegen behalve kijk goed waar ie lekt, kraan tijd dicht, bekijk carbs, zijn ze droog dan open je de kraan en kijk waar het begint te lekken...
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
svenl
Berichten: 55
Lid geworden op: di jul 16, 2013 15:05
Locatie: RDAM

Dat is potdomme een goede link, precies wat ik zocht! Een hoop geleerd in 1 keer!

Waar ie lekt is duidelijk, uit het uiteinde van het slangetje aan de onderkant van het vlotterbak. De carb zelf is droog.
Dus eerst eens kijken of schroefje '10' dicht zit :)
Anders carbs eruit en dan de naaldzitting o-ring checken want de vlotternaalden zelf had ik al een keer bekeken die leken goed.

@Rammelbak, snap alleen nog niet hoe je de vlotterhoogte afstelt...
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

svenl schreef: snap alleen nog niet hoe je de vlotterhoogte afstelt...
De vlotterhoogte kan je veranderen door voorzichtig (!) het metalen stripje ("float adjustment tap") welke aan de vlotter zit, te verbuigen. Hierdoor zal de vlotternaald de brandstoftoevoer eerder/later afsluiten. Druk bij het optisch nakijken wel het vlottermechniek goed in de carbbody, anders ben je voor nix bezig. Let er ook op dat de O-ring op het "pijpje" waarmee het vlottermechaniek in de carbbody zit, goed afsluit én klemt.

Grove afstelling door is de rand van de vlotters evenwijdig aan de body van de carbs te stellen.
De perfecte (na)controle dmv het toepassen van de wet van de communicerende vaten....
hadicky_hladina.jpg
hadicky_hladina.jpg (53.92 KiB) 5180 keer bekeken
Suc6!
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Rammelbak
Berichten: 796
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Dat doe je met de carbs los in je hand. Houd de carb in de positie zoals op onderstaand plaatje. Let op de wijsvinger waarmee het 'frame' waar de vlotter in hangt wordt aangedrukt. Bij montage wordt van de vlotterbak wordt dit door de vlotterbak aangedrukt. Voor het afstellen is het daarom belangrijk dat je hem goed op zijn plek houdt.

Afbeelding

Kantel nu langzaam de carb op zijn kop en stop zodra de vlotter in de zitting valt. Op dit moment zou de de vlotter en onderkant van de carb paralel moeten staan.

Afbeelding

In de onderkant van de vlotternaald zit een nokje met een veer verwerkt. De exacte functie hiervan weet ik niet. Wel zorgt het er voor dat als je de carb nog verder op zijn kop draait de vlotter nog verder zakt. Dit is NIET de positie waar je vanuit moet gaan wat betreft je afstelling (dat is dus wat er bij mij fout ging... :oops: ) Zie plaatje voor het voorbeeld. Wanneer je de carbs in handen hebt, wordt bovenstaande vanzelf duidelijk.

Afbeelding

Neem je tijd voor bovenstaande. Na een paar keer heel langzaam kantelen zal je begrijpen op welk punt je het paralel staan van de lijnen moet controleren. Een te laag vlotterniveau zorgt voor een (te) arm mengsel over het hele toerentalgebied. Een te hoog vlotterniveau zorgt voor een (te) rijk mengsel over het heel toerentalgebied.

Deze afstelling is te controleren met de truc van Ouwe Reus. In de boeken heb ik alleen nog geen duidelijk uitspraak gevonden over de hoogte waarop de vloeistofkolom in de slangetjes uit moet komen. Daarom houd ik het liever bij de mechanische afstelling.
:zwaaien:
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

en deze komt bij de sleuteltips! 8)
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
svenl
Berichten: 55
Lid geworden op: di jul 16, 2013 15:05
Locatie: RDAM

Los van de werking en het afstellen (hierboven onzettend uitgebreid en duidelijk beschreven)
heb ik toch nog een vraag aan de hand van mijn fantastische afbeelding hieronder.

Uit dat buisje in de vlotterbak stroomt dus de benzine, de carb zelf lekt niet. Nu mijn vraag:
Is dit een overloop? Waarom zit er dan een afsluitschroefje op?

Is dit om af te tappen? Waarom zit het dan zo hoog in de carb...?

Ik ben benieuwd naar jullie wijsheden!
Bijlagen
svenscarbellende.jpg
svenscarbellende.jpg (153.52 KiB) 5146 keer bekeken
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

Het overloopbuisje steekt boven het normale vlotternivo, de eerste 750ers hadden deze niet en dan stroomde bij een defect de cylinder vol :shock:
het aftapschroefje komt uit onder in je vlotterdeksel.
have BIG fun

D.F.M.T.
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

BIG88 schreef:Het overloopbuisje steekt boven het normale vlotternivo, de eerste 750ers hadden deze niet en dan stroomde bij een defect de cylinder vol :shock:
het aftapschroefje komt uit onder in je vlotterdeksel.
Zou je kunnen uitleggen hoe de overloop dan precies werkt, want bij mij valt het koewartje nog niet helemaal

Afbeelding


Vraag is overigens (wel) serieus hoor!
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Rammelbak
Berichten: 796
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Dat koperen buisje is inderdaad de overloop. Zoals BIG88 beschrijft voorkomt dat het vol lopen van je cilinder. Immers, als de overloop er niet zit, dan stijgt het niveau door je naaldbuis tot het gewoon via de carb je cilinder in loopt. Dat geeft apparte effecten...

Hoe de loop van de overloop is, weet ik eigenlijk niet. Weet je zeker dat hij afgedopt is? Voor mijn gevoel zou deze namelijk een vrije doorgang naar buiten moeten hebben. Blaas eens op het buisje. Als je er lucht doorheen krijgt, voel dan waar het vandaan komt, misschien geeft dat inzicht in de werking. En deel het resultaat met ons, dan weten wij het ook meteen :mrgreen:

Het aftappen gaat met het kleine schroefje links van het zwarte slangetje. Het is wat moeilijk te zien op deze foto, in praktijk zal je hem niet missen. Als je deze open draait, loopt de benzine via dat slangetje weg.

Afbeelding
:zwaaien:
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Als de overloop is geblokkeerd met een aftapschroefje, dan werkt de (vermeende) overloop niet.
Of sluit de aftapschroef alleen af direct vanuit de bodem van de vlotterbak, en heeft deze geen invloed op het bedoelde pijpje?
DSC04477.JPG
DSC04477.JPG (81.91 KiB) 5124 keer bekeken
Maar het kan niet de bedoeling zijn dat de boel geloosd wordt buiten de carbs....logischer zou zijn dat deze het vlotterniveau via een bypass verhogen....volgens mij zien wij iets over het hoofd :?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Rammelbak
Berichten: 796
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Dat is wel een beter plaatje 8) Heb jij je tweede set carb's in de buurt liggen Marco? Dan kan je even blazen en de bevindingen delen want ik ben nu wel erg nieuwsgierig. Ik denk dat de overloop wel gewoon op straat uit komt, bij de TTR zit dat ook op die manier...
:zwaaien:
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Rammelbak schreef:Dat is wel een beter plaatje 8) Heb jij je tweede set carb's in de buurt liggen Marco? Dan kan je even blazen en de bevindingen delen want ik ben nu wel erg nieuwsgierig. Ik denk dat de overloop wel gewoon op straat uit komt, bij de TTR zit dat ook op die manier...
Hoop dat iemand het uit z'n hoofd weer. Anders aan Sven de schone taak eea proefondervindelijk vast te stellen, want hij moet hoe dan ook zijn vlotterniveau aanpassen. Mijn reserveset ligt gesealed in de berging :slaan: .
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Ouwe Reus schreef:Als de overloop is geblokkeerd met een aftapschroefje, dan werkt de (vermeende) overloop niet.
Of sluit de aftapschroef alleen af direct vanuit de bodem van de vlotterbak, en heeft deze geen invloed op het bedoelde pijpje?
Het schroefje op die foto is enkel voor het leeg laten stromen van de carb (eigenlijk de vlotterbak).


Het buisje waar het bij Sven uit komt is de overloop, wat waarschijnlijk betekent dat óf zijn vlotterniveau te hoog staat, óf de vlotternaald niet goed afsluit. (Of de drijvers die de vlotternaald dicht duwen lek zijn)

Maar het kan niet de bedoeling zijn dat de boel geloosd wordt buiten de carbs....logischer zou zijn dat deze het vlotterniveau via een bypass verhogen....volgens mij zien wij iets over het hoofd :?
Dat is juist het doel van de overloop. Voorkomen dat je vlotterniveau te hoog komt waardoor je inlaat/cilinder vol stroomt (en waardoor je allerlij andere leuke probleempjes krijgt, zoals hydrolock of benzine in je olie)
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
svenl
Berichten: 55
Lid geworden op: di jul 16, 2013 15:05
Locatie: RDAM

ik ga nu naar bodegraven, evt. schroefje dichtdraaien en kijken of ie nog lekt.
Zo ja, carb eruit en op buisje blazen en de boel afstellen met alle tips...
Ik hou jullie op de hoogte!
Plaats reactie