Opknappen DR BIG800 ruud
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Er moet alleen dichtkit tussen, zorg ervoor dat je de pasvlakken goed droog en vetvrij maakt, geen dikke klodders maar een regelmatige "lijn" op het deksel aanbrengen. Heb je het "bakje" waar de nokken indraaien gecontroleerd op lek? Koperen ringetje onder het boutje, Loctite op het boutje.
Bakje volspuiten met olie voordat je hem start, als je grafietvet hebt liggen smeer daar dan de lagervlakken mee in en ook de nokkken, de eerste klappen krijgt ie geen smering. Anders de vlakken goed met olie insmeren.
Lees anders eerst de vele verhalen (ook met ellendes) op het forum door. "Alweer een euvel" is er 1 van
Suc6
Bakje volspuiten met olie voordat je hem start, als je grafietvet hebt liggen smeer daar dan de lagervlakken mee in en ook de nokkken, de eerste klappen krijgt ie geen smering. Anders de vlakken goed met olie insmeren.
Lees anders eerst de vele verhalen (ook met ellendes) op het forum door. "Alweer een euvel" is er 1 van
Suc6
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Ik heb er eigenlijk nooit eerder op gereageerd, maar heb alle ellende natuurlijk wel gelezen. Ik heb denk ik nu al 10 keer een blok helemaal open gehad, echt zowat alles al kapot gereden inclusief een krukas lager door te weinig olie en daarmee te lang wheelieën, maar ik moet zeggen ik heb daar nog nooit problemen gehad. Wel eens twee slepers "versleten" gehad. Deze gewoon vervangen met 2 uit een ander blok maar verder nooit ook maar iets gehad aan dat hele spul. WEL rijd ik altijd met goeie olie (Castrol superbike of Motul super synthese 10W40), ik vervang bij elke keer een open blok de keerring van de rechter krukas uiteinde in het koppelings deksel en ben zeer spaarzaam met de Dirko op het kleppendeksel en smeer dit spul ook niet op de plaats van het kleppendeksel rondom de nokkenas lagering en let goed op de volgorde en aantrek moment van de boutjes van het kleppendeksel.
Ik blijf dat maar op die manier maar doen en hoop zo van ellende gespaard te blijven.
Futurist
Ik blijf dat maar op die manier maar doen en hoop zo van ellende gespaard te blijven.
Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Blokje weer in elkaar... Wat foto'tjes
- Bijlagen
-
- image.jpg (85.22 KiB) 3500 keer bekeken
-
- image.jpg (194.18 KiB) 3500 keer bekeken
Soms is ut baeter iets moeis te verleeze, baeter verleeze dan desse ut noeits hes gehad
Heb het topic gelezen...... Maar even over de mijne, zit weer redelijk ver in elkaar. Ben nog aant wachten op de dynamo deksel pakking, dan kan de olie erop en kunnen we testen en afstellen. Daarna ga ik kijken wat ik verder aan het uiterlijk kan doen, waarschijnlijk een aantal litertjes lak bestellen en er iets leuks en apparts van maken... Maar eerst een paar weekjes rijden als het goed is....
- Bijlagen
-
- image.jpg (115.55 KiB) 3414 keer bekeken
Soms is ut baeter iets moeis te verleeze, baeter verleeze dan desse ut noeits hes gehad
Pakking binnen, geplaatst, olie erop, starten starten starten starten starten.... Niets. Vlotter bakjes leeg. Zat nog maar een beetje benzine in, dus maar even blazen in de tank..... Jeejj, benzinne in de vlotterbakjes. Starten.... Pruttel pruttel broem... En lopen. Motor staat af bij teveel gas los.... Ok, iets meer stationair.... Starten.... Accu te leeg....... Baaaaaalen!!! Vanacht laden en morge maar opnieuw proberen.
Wat me wel opviel, geen tikken meer wat voorheen wel was. Wel een vrij sterk zoemend geluid.... Nokkenasketting staat vrij slap, dus zal het niet zijn. Denk dat ik de balansketting hoor. Ietsje te strak volgens mij (heb het veertje een beetje geholpen...:-~) En er is natuurlik nog weinig over te zeggen, een droog blok wat net 10 seconden gelopen heeft....
Wat me wel opviel, geen tikken meer wat voorheen wel was. Wel een vrij sterk zoemend geluid.... Nokkenasketting staat vrij slap, dus zal het niet zijn. Denk dat ik de balansketting hoor. Ietsje te strak volgens mij (heb het veertje een beetje geholpen...:-~) En er is natuurlik nog weinig over te zeggen, een droog blok wat net 10 seconden gelopen heeft....
Soms is ut baeter iets moeis te verleeze, baeter verleeze dan desse ut noeits hes gehad
Balansketting op de 'normale' manier gespannen.....
Starten en lopen!! 10 km gereden, tikken is weg en rijd goed. Alleen de carbs mogen wel een afstelbeurt hebben, maar dat had ik al gemerkt voordat het blok los ging!! Maar voor nu, sssssuuupppeeerrr tevreden!!!
Starten en lopen!! 10 km gereden, tikken is weg en rijd goed. Alleen de carbs mogen wel een afstelbeurt hebben, maar dat had ik al gemerkt voordat het blok los ging!! Maar voor nu, sssssuuupppeeerrr tevreden!!!
Soms is ut baeter iets moeis te verleeze, baeter verleeze dan desse ut noeits hes gehad
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Wie kan me wat meer vertellen mbt het afstellen van een DR? Toen ik hem kocht merkte ik al dat hij een beetje inhield, en 'bokt' als je een constant toerental rijd. Ook stationair draait ie op 1500 toeren, en af en toe slaat ie toch af. De luchtmengsel schroef heb ik al goed staan. Hoe stellen jullie bijvoorbeel de carbs synchroon? En zijn er mensen die er ervaring mee hebben de gasnaalden 1 standje te laten vallen?
Soms is ut baeter iets moeis te verleeze, baeter verleeze dan desse ut noeits hes gehad
synchroniseren heeft geen zin, het gaat dezelfde cilinder in. wel moeten beide carbs goed schoon zijn zodat ze beide doen wat ze moeten doen.
over sproeier bezettingen kan je hier heel wat lezen. Zijn de carbs al wel goed ondehanden genomen voor de basis voor waarden, zoals gelijke en goede vlotter niveau's, geen lekkages, alle sproeiers en openingen enzo goed schoon. Eeerst de goede sproeier maat uitzoeken en controleren of op de basis waarden zetten. hoog stationair toeren tal met de stelschroef corrigeren of kijken naar lucht lekkage ("valse lucht"). is de vlotternaald behuizing dicht (o ring)? Als dat allemaal in orde is dan pas naar moeilijker problemen gaan zoeken.
futurist
over sproeier bezettingen kan je hier heel wat lezen. Zijn de carbs al wel goed ondehanden genomen voor de basis voor waarden, zoals gelijke en goede vlotter niveau's, geen lekkages, alle sproeiers en openingen enzo goed schoon. Eeerst de goede sproeier maat uitzoeken en controleren of op de basis waarden zetten. hoog stationair toeren tal met de stelschroef corrigeren of kijken naar lucht lekkage ("valse lucht"). is de vlotternaald behuizing dicht (o ring)? Als dat allemaal in orde is dan pas naar moeilijker problemen gaan zoeken.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Als je carbs ok zijn kan je de naalden 1 stand hoger zetten, als je ze er uit hebt ff kijken of ze niet ingesleten zijn, willen wel eens boven de 60.000km ingesleten zijn en dan valt ie spontaan uit stationaire.
Als ze versleten zijn vervang dan ook de gasnaaldbuizen.
Kijk ook ff of beide bougie doppen goed strak zitten, links wil wel eens los gaan zitten en daar kan ie ook van gaan bokken
Als ze versleten zijn vervang dan ook de gasnaaldbuizen.
Kijk ook ff of beide bougie doppen goed strak zitten, links wil wel eens los gaan zitten en daar kan ie ook van gaan bokken
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ik zal even in het kort zeggen wat ik gedaan heb. Overigens 'bokte' hij voordat ik hem uit elkaar heb gehad ook al.
-kleppen opnieuw ingeslepen
-klepseals vervangen
-nieuwe bougies
-Carbs ultrasound gereinigd (alles is open en schoon)
-bobineconnectors goed schoon gemaakt
-nieuwe luchtfilter
-gasnaalden en buizen gecontroleerd
-vlotterbakhoogtes gecontroleerd (iets bijgesteld)
-Met startpiloot gekeken of hij valse lucht trekt.
Dus alles is gedaan. Het is een afstelling vermoed ik. Overigens waren de bougies iets an de zwarte kant, en zat er veel kool op de zuiger en kleppen. Hij rijd dus waarschijnlijk wat te rijk. Als je constant 3000 toeren rijd, en dan het gas flink opentrekt zie je ook lichte rookontwikkeling (geen olie) doordat hij zijn benzine even niet kwijt kan. Vandaar dat ik de gasnaalden een standje lager (dieper) wil zetten. Hoe het mij is geleerd, luchtmengselschroef ondergebied, gasnaalden middengebied, hoofsproeier bovengebied. (grofweg dan he).
Er valt aan deze carbs niets af te stellen als luchtmengselschroef en gasnaalden volgens mij (en stationair natuurlijk).
Mijn vraag is of iemand hier ervaring mee heeft en mij wat tips kan geven mbt. het afstellen. (liefs niet te vaak de carbs demonteren.. )
-kleppen opnieuw ingeslepen
-klepseals vervangen
-nieuwe bougies
-Carbs ultrasound gereinigd (alles is open en schoon)
-bobineconnectors goed schoon gemaakt
-nieuwe luchtfilter
-gasnaalden en buizen gecontroleerd
-vlotterbakhoogtes gecontroleerd (iets bijgesteld)
-Met startpiloot gekeken of hij valse lucht trekt.
Dus alles is gedaan. Het is een afstelling vermoed ik. Overigens waren de bougies iets an de zwarte kant, en zat er veel kool op de zuiger en kleppen. Hij rijd dus waarschijnlijk wat te rijk. Als je constant 3000 toeren rijd, en dan het gas flink opentrekt zie je ook lichte rookontwikkeling (geen olie) doordat hij zijn benzine even niet kwijt kan. Vandaar dat ik de gasnaalden een standje lager (dieper) wil zetten. Hoe het mij is geleerd, luchtmengselschroef ondergebied, gasnaalden middengebied, hoofsproeier bovengebied. (grofweg dan he).
Er valt aan deze carbs niets af te stellen als luchtmengselschroef en gasnaalden volgens mij (en stationair natuurlijk).
Mijn vraag is of iemand hier ervaring mee heeft en mij wat tips kan geven mbt. het afstellen. (liefs niet te vaak de carbs demonteren.. )
Soms is ut baeter iets moeis te verleeze, baeter verleeze dan desse ut noeits hes gehad
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
En hoe stel jij de luchtschroef?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Zal morgen even de carbs openhalen om te kijken welke sproeiers er in zitten. Wat is de originele maat hoofd en pilot sproeier? Wel heb ik mijn lambda en valtage uitlezeing klaar...
- Bijlagen
-
- image.jpg (69.29 KiB) 3259 keer bekeken
-
- image.jpg (66.82 KiB) 3259 keer bekeken
Soms is ut baeter iets moeis te verleeze, baeter verleeze dan desse ut noeits hes gehad
Als je wil kijken wat er bij jou in de carbs is geschoefd: succes, want die cijfertjes zijn verrekte klein
SR42 volgens het WPHB:
Main (fuel) Jet #117,5
Main Air jet 0,6mm
Pilot (fuel) Jet #40
Pilot Air Jet 1,1mm
In de praktijk is de sproeierbezetting wat royaler: zie Sproeier bezetting
SR42 volgens het WPHB:
Main (fuel) Jet #117,5
Main Air jet 0,6mm
Pilot (fuel) Jet #40
Pilot Air Jet 1,1mm
In de praktijk is de sproeierbezetting wat royaler: zie Sproeier bezetting
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Wat gebruik je om je lambda mee te meten? En naar wat voor waarde(n) wil je uiteindelijk toewerken?RuudDR schreef:Zal morgen even de carbs openhalen om te kijken welke sproeiers er in zitten. Wat is de originele maat hoofd en pilot sproeier? Wel heb ik mijn lambda en valtage uitlezeing klaar...
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Voor mijn lambda te meten gebruik ik gewoon een voltage display. Lambda sonde geeft een waarde van 0.1 tot ongeveer 0.9 volt. Een redelijke verbranding zal rond de 0,4-0,5 volt liggen. Ik weet ook nog niet of dit gaat werken, en waar hij het beste mee afgesteld zou staan. Is gewoon een beetje hobby, eens kijken of dit wat kan worden.
Vanaovond heb ik even een vlotterbak gelicht en de sproeiers bekeken, de hoofdsproeier is 117,5, dus de originele. Mijn in-en uitlaat traject is op een laser demper origineel, dus hier zou hij een stuk beter mee moeten rijden dan wat ie nu doet. De rest van de sproeiers heb ik niet bekeken, omdat ik geen zin had de carbs volledig te demonteren. Wel heb ik (hopelijk) het probleem gevonden. Toen ik de motor kocht zat de choke kabel vast, omdat deze nooit (ook met vorst) gebruikt hoefde te worden met starten. Ik heb deze weer goed gangbaar gemaakt toen de carbs eraf waren, en hem weer werkend gemonteerd. Ik heb net de diepte gemeten van het 'choke gat' in de carb, en deze was 3 mm dieper als de maximale uitslag van de plunjer. Volgens mij wil dit dus zeggen dat de choke er nooit helemaal af heeft gekunnen. De kabel is niet verstelbaar, heb dus maar het stuk metalen pijpe wat aan de buitenkabel zit 5 mm ingekort. Nu heb ik dus de volledige slag, en zal de plunjer goed af moeten dichten, zodat de choke er helemaal af kan. Morgen de rest weer monteren, en dan kan ik gaan testen.....
Vanaovond heb ik even een vlotterbak gelicht en de sproeiers bekeken, de hoofdsproeier is 117,5, dus de originele. Mijn in-en uitlaat traject is op een laser demper origineel, dus hier zou hij een stuk beter mee moeten rijden dan wat ie nu doet. De rest van de sproeiers heb ik niet bekeken, omdat ik geen zin had de carbs volledig te demonteren. Wel heb ik (hopelijk) het probleem gevonden. Toen ik de motor kocht zat de choke kabel vast, omdat deze nooit (ook met vorst) gebruikt hoefde te worden met starten. Ik heb deze weer goed gangbaar gemaakt toen de carbs eraf waren, en hem weer werkend gemonteerd. Ik heb net de diepte gemeten van het 'choke gat' in de carb, en deze was 3 mm dieper als de maximale uitslag van de plunjer. Volgens mij wil dit dus zeggen dat de choke er nooit helemaal af heeft gekunnen. De kabel is niet verstelbaar, heb dus maar het stuk metalen pijpe wat aan de buitenkabel zit 5 mm ingekort. Nu heb ik dus de volledige slag, en zal de plunjer goed af moeten dichten, zodat de choke er helemaal af kan. Morgen de rest weer monteren, en dan kan ik gaan testen.....
Soms is ut baeter iets moeis te verleeze, baeter verleeze dan desse ut noeits hes gehad