Opknappen DR BIG800 ruud

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Er moet alleen dichtkit tussen, zorg ervoor dat je de pasvlakken goed droog en vetvrij maakt, geen dikke klodders maar een regelmatige "lijn" op het deksel aanbrengen. Heb je het "bakje" waar de nokken indraaien gecontroleerd op lek? Koperen ringetje onder het boutje, Loctite op het boutje.

Bakje volspuiten met olie voordat je hem start, als je grafietvet hebt liggen smeer daar dan de lagervlakken mee in en ook de nokkken, de eerste klappen krijgt ie geen smering. Anders de vlakken goed met olie insmeren.

Lees anders eerst de vele verhalen (ook met ellendes) op het forum door. "Alweer een euvel" is er 1 van

Suc6
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
RuudDR
Berichten: 34
Lid geworden op: di mei 20, 2014 17:20
Locatie: Blerick

Bedankt voor de tips
Soms is ut baeter iets moeis te verleeze, baeter verleeze dan desse ut noeits hes gehad
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Ik heb er eigenlijk nooit eerder op gereageerd, maar heb alle ellende natuurlijk wel gelezen. Ik heb denk ik nu al 10 keer een blok helemaal open gehad, echt zowat alles al kapot gereden inclusief een krukas lager door te weinig olie en daarmee te lang wheelieën, maar ik moet zeggen ik heb daar nog nooit problemen gehad. Wel eens twee slepers "versleten" gehad. Deze gewoon vervangen met 2 uit een ander blok maar verder nooit ook maar iets gehad aan dat hele spul. WEL rijd ik altijd met goeie olie (Castrol superbike of Motul super synthese 10W40), ik vervang bij elke keer een open blok de keerring van de rechter krukas uiteinde in het koppelings deksel en ben zeer spaarzaam met de Dirko op het kleppendeksel en smeer dit spul ook niet op de plaats van het kleppendeksel rondom de nokkenas lagering en let goed op de volgorde en aantrek moment van de boutjes van het kleppendeksel.
Ik blijf dat maar op die manier maar doen en hoop zo van ellende gespaard te blijven.

Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
RuudDR
Berichten: 34
Lid geworden op: di mei 20, 2014 17:20
Locatie: Blerick

Blokje weer in elkaar... Wat foto'tjes
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (85.22 KiB) 3502 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (194.18 KiB) 3502 keer bekeken
Soms is ut baeter iets moeis te verleeze, baeter verleeze dan desse ut noeits hes gehad
Gebruikersavatar
frankn
Berichten: 1185
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 13:12
Locatie: Gieterveen

Ik moet zeggen, dat ziet er weer fris uit.

:toost:
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

ik ben 2 jaar bezig nu en Ruud rijdt dadelijk na 2 weken knutselen weer :shock:
Als excuses voer ik aan dat tussen het knutselen door hele belangrijke zaken mijn aandacht vragen

Afbeelding
RuudDR
Berichten: 34
Lid geworden op: di mei 20, 2014 17:20
Locatie: Blerick

Haha... 2 jaar? Is het een complete eigenbouw?? Zal wal erg mooi worden
Soms is ut baeter iets moeis te verleeze, baeter verleeze dan desse ut noeits hes gehad
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

RuudDR schreef: Zal wal erg mooi worden
Daar zijn de meningen over verdeeld...... :lol: Mocht je tegen een zenuwinzinking aan zitten zou je misschien dit topic eens door kunnen lezen.
RuudDR
Berichten: 34
Lid geworden op: di mei 20, 2014 17:20
Locatie: Blerick

Heb het topic gelezen...... Maar even over de mijne, zit weer redelijk ver in elkaar. Ben nog aant wachten op de dynamo deksel pakking, dan kan de olie erop en kunnen we testen en afstellen. Daarna ga ik kijken wat ik verder aan het uiterlijk kan doen, waarschijnlijk een aantal litertjes lak bestellen en er iets leuks en apparts van maken... Maar eerst een paar weekjes rijden als het goed is....
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (115.55 KiB) 3416 keer bekeken
Soms is ut baeter iets moeis te verleeze, baeter verleeze dan desse ut noeits hes gehad
RuudDR
Berichten: 34
Lid geworden op: di mei 20, 2014 17:20
Locatie: Blerick

Pakking binnen, geplaatst, olie erop, starten starten starten starten starten.... Niets. Vlotter bakjes leeg. Zat nog maar een beetje benzine in, dus maar even blazen in de tank..... Jeejj, benzinne in de vlotterbakjes. Starten.... Pruttel pruttel broem... En lopen. Motor staat af bij teveel gas los.... Ok, iets meer stationair.... Starten.... Accu te leeg....... Baaaaaalen!!! Vanacht laden en morge maar opnieuw proberen.

Wat me wel opviel, geen tikken meer wat voorheen wel was. Wel een vrij sterk zoemend geluid.... Nokkenasketting staat vrij slap, dus zal het niet zijn. Denk dat ik de balansketting hoor. Ietsje te strak volgens mij (heb het veertje een beetje geholpen...:-~) En er is natuurlik nog weinig over te zeggen, een droog blok wat net 10 seconden gelopen heeft....
Soms is ut baeter iets moeis te verleeze, baeter verleeze dan desse ut noeits hes gehad
RuudDR
Berichten: 34
Lid geworden op: di mei 20, 2014 17:20
Locatie: Blerick

Balansketting op de 'normale' manier gespannen.....

Starten en lopen!! 10 km gereden, tikken is weg en rijd goed. Alleen de carbs mogen wel een afstelbeurt hebben, maar dat had ik al gemerkt voordat het blok los ging!! Maar voor nu, sssssuuupppeeerrr tevreden!!!
Soms is ut baeter iets moeis te verleeze, baeter verleeze dan desse ut noeits hes gehad
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Mooi man !!

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

8)
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
bert55
Berichten: 245
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 22:22

lekker snel en goed gedaan.
gefeliciteerd !!!!
RuudDR
Berichten: 34
Lid geworden op: di mei 20, 2014 17:20
Locatie: Blerick

Wie kan me wat meer vertellen mbt het afstellen van een DR? Toen ik hem kocht merkte ik al dat hij een beetje inhield, en 'bokt' als je een constant toerental rijd. Ook stationair draait ie op 1500 toeren, en af en toe slaat ie toch af. De luchtmengsel schroef heb ik al goed staan. Hoe stellen jullie bijvoorbeel de carbs synchroon? En zijn er mensen die er ervaring mee hebben de gasnaalden 1 standje te laten vallen?
Soms is ut baeter iets moeis te verleeze, baeter verleeze dan desse ut noeits hes gehad
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

synchroniseren heeft geen zin, het gaat dezelfde cilinder in. wel moeten beide carbs goed schoon zijn zodat ze beide doen wat ze moeten doen.
over sproeier bezettingen kan je hier heel wat lezen. Zijn de carbs al wel goed ondehanden genomen voor de basis voor waarden, zoals gelijke en goede vlotter niveau's, geen lekkages, alle sproeiers en openingen enzo goed schoon. Eeerst de goede sproeier maat uitzoeken en controleren of op de basis waarden zetten. hoog stationair toeren tal met de stelschroef corrigeren of kijken naar lucht lekkage ("valse lucht"). is de vlotternaald behuizing dicht (o ring)? Als dat allemaal in orde is dan pas naar moeilijker problemen gaan zoeken.

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Als je carbs ok zijn kan je de naalden 1 stand hoger zetten, als je ze er uit hebt ff kijken of ze niet ingesleten zijn, willen wel eens boven de 60.000km ingesleten zijn en dan valt ie spontaan uit stationaire.
Als ze versleten zijn vervang dan ook de gasnaaldbuizen.

Kijk ook ff of beide bougie doppen goed strak zitten, links wil wel eens los gaan zitten en daar kan ie ook van gaan bokken
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2051
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Bougies al vervangen?
Assumption is the mother of all fuck ups
RuudDR
Berichten: 34
Lid geworden op: di mei 20, 2014 17:20
Locatie: Blerick

Ik zal even in het kort zeggen wat ik gedaan heb. Overigens 'bokte' hij voordat ik hem uit elkaar heb gehad ook al.

-kleppen opnieuw ingeslepen
-klepseals vervangen
-nieuwe bougies
-Carbs ultrasound gereinigd (alles is open en schoon)
-bobineconnectors goed schoon gemaakt
-nieuwe luchtfilter
-gasnaalden en buizen gecontroleerd
-vlotterbakhoogtes gecontroleerd (iets bijgesteld)
-Met startpiloot gekeken of hij valse lucht trekt.

Dus alles is gedaan. Het is een afstelling vermoed ik. Overigens waren de bougies iets an de zwarte kant, en zat er veel kool op de zuiger en kleppen. Hij rijd dus waarschijnlijk wat te rijk. Als je constant 3000 toeren rijd, en dan het gas flink opentrekt zie je ook lichte rookontwikkeling (geen olie) doordat hij zijn benzine even niet kwijt kan. Vandaar dat ik de gasnaalden een standje lager (dieper) wil zetten. Hoe het mij is geleerd, luchtmengselschroef ondergebied, gasnaalden middengebied, hoofsproeier bovengebied. (grofweg dan he).

Er valt aan deze carbs niets af te stellen als luchtmengselschroef en gasnaalden volgens mij (en stationair natuurlijk).

Mijn vraag is of iemand hier ervaring mee heeft en mij wat tips kan geven mbt. het afstellen. (liefs niet te vaak de carbs demonteren.. :-) )
Soms is ut baeter iets moeis te verleeze, baeter verleeze dan desse ut noeits hes gehad
Rammelbak
Berichten: 797
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Wat voor maat hoofdsproeier en stationairsproeier heb je er nu in zitten? Hoe is het inlaat- en uitlaattraject, standaard of gewijzigd?
:zwaaien:
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

En hoe stel jij de luchtschroef?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
RuudDR
Berichten: 34
Lid geworden op: di mei 20, 2014 17:20
Locatie: Blerick

Zal morgen even de carbs openhalen om te kijken welke sproeiers er in zitten. Wat is de originele maat hoofd en pilot sproeier? Wel heb ik mijn lambda en valtage uitlezeing klaar...
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (69.29 KiB) 3261 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (66.82 KiB) 3261 keer bekeken
Soms is ut baeter iets moeis te verleeze, baeter verleeze dan desse ut noeits hes gehad
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Als je wil kijken wat er bij jou in de carbs is geschoefd: succes, want die cijfertjes zijn verrekte klein

SR42 volgens het WPHB:
Main (fuel) Jet #117,5
Main Air jet 0,6mm
Pilot (fuel) Jet #40
Pilot Air Jet 1,1mm

In de praktijk is de sproeierbezetting wat royaler: zie Sproeier bezetting
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

RuudDR schreef:Zal morgen even de carbs openhalen om te kijken welke sproeiers er in zitten. Wat is de originele maat hoofd en pilot sproeier? Wel heb ik mijn lambda en valtage uitlezeing klaar...
Wat gebruik je om je lambda mee te meten? En naar wat voor waarde(n) wil je uiteindelijk toewerken?
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
RuudDR
Berichten: 34
Lid geworden op: di mei 20, 2014 17:20
Locatie: Blerick

Voor mijn lambda te meten gebruik ik gewoon een voltage display. Lambda sonde geeft een waarde van 0.1 tot ongeveer 0.9 volt. Een redelijke verbranding zal rond de 0,4-0,5 volt liggen. Ik weet ook nog niet of dit gaat werken, en waar hij het beste mee afgesteld zou staan. Is gewoon een beetje hobby, eens kijken of dit wat kan worden.

Vanaovond heb ik even een vlotterbak gelicht en de sproeiers bekeken, de hoofdsproeier is 117,5, dus de originele. Mijn in-en uitlaat traject is op een laser demper origineel, dus hier zou hij een stuk beter mee moeten rijden dan wat ie nu doet. De rest van de sproeiers heb ik niet bekeken, omdat ik geen zin had de carbs volledig te demonteren. Wel heb ik (hopelijk) het probleem gevonden. Toen ik de motor kocht zat de choke kabel vast, omdat deze nooit (ook met vorst) gebruikt hoefde te worden met starten. Ik heb deze weer goed gangbaar gemaakt toen de carbs eraf waren, en hem weer werkend gemonteerd. Ik heb net de diepte gemeten van het 'choke gat' in de carb, en deze was 3 mm dieper als de maximale uitslag van de plunjer. Volgens mij wil dit dus zeggen dat de choke er nooit helemaal af heeft gekunnen. De kabel is niet verstelbaar, heb dus maar het stuk metalen pijpe wat aan de buitenkabel zit 5 mm ingekort. Nu heb ik dus de volledige slag, en zal de plunjer goed af moeten dichten, zodat de choke er helemaal af kan. Morgen de rest weer monteren, en dan kan ik gaan testen.....
Soms is ut baeter iets moeis te verleeze, baeter verleeze dan desse ut noeits hes gehad
Plaats reactie