Het grote injectie project

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Thoran

Leo schreef:Mijn interesse gaat ook uit naar de cijfertjes van de vermogensbank en alsk het goed zie is het 45PK AW met 54NM voor een standaard BIG ( of voegt injectie powerrrrrrr toe ? ) ?
Volgens http://motorcyclespecs.co.za/model/suzu ... s%2091.htm is het 50pk en 59Nm, de cijfertjes op het blaadje zijn "gecorrigeerd" naar krukaspk's (oftewel, ze hebben er gewoon 10% bij op gedrukt).
Als je dat terug rekent zou ik dus 41pk en 48Nm hebben op het achterwiel.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Leo

Thoran schreef: Als je dat terug rekent zou ik dus 41pk en 48Nm hebben op het achterwiel.

THX, dat zijn ( de echte ) cijfers die ik al lange tijd zocht.
Als ik aan het "kietelen" van het blok toegekomen ben bij mijn BIGproject heb ik nu een basis om mee te beginnen.
futurist

ik zou op die specificaties maar niet vertrouwen;
Front Suspension 13mm Telescopic fork ??
Rear Suspension Link type, coil spring, gas/oil damped, spring preload, fully adjustable
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Thoran

futurist schreef:ik zou op die specificaties maar niet vertrouwen;
Front Suspension 13mm Telescopic fork ??
Rear Suspension Link type, coil spring, gas/oil damped, spring preload, fully adjustable
futurist
motorcyclespecs en bikez hebben het allebei over 50pk/59Nm, http://www.suzukicycles.org/DR-series/D ... -Big.shtml heeft het over 54pk en 62Nm en http://enginegraph.com/en/AccelerationD ... le_id=8372 heeft het zelfs over 57pk.
Dus wat dat betreft vind ik 50pk best een nette schatting.

Even iets totaal anders: Wanneer ik mijn voorwiel ombouw naar 17" dan werkt mijn km-teller natuurlijk niet meer goed. Zou het werken om de opnemer van een andere suzuki er op te bouwen? (Bijv. een GS500?)
Ducati 748 & DR BIG
Leo

Thoran schreef:Even iets totaal anders: Wanneer ik mijn voorwiel ombouw naar 17" dan werkt mijn km-teller natuurlijk niet meer goed. Zou het werken om de opnemer van een andere suzuki er op te bouwen? (Bijv. een GS500?)
Fietstellertje erop maken ? als je van wiel wisselt even de omtrek veranderen en rijden.
Thoran

Leo schreef:
Thoran schreef:Even iets totaal anders: Wanneer ik mijn voorwiel ombouw naar 17" dan werkt mijn km-teller natuurlijk niet meer goed. Zou het werken om de opnemer van een andere suzuki er op te bouwen? (Bijv. een GS500?)
Fietstellertje erop maken ? als je van wiel wisselt even de omtrek veranderen en rijden.
Dat vind ik echt heel lelijk en amateuristisch staan, en een heel nieuw dashboard er op zetten heb ik op het moment geen geld voor. (Daarnaast vind ik dat spartaanse dashboard dat de BIG heeft echt goed bij de machine passen)
Ducati 748 & DR BIG
futurist

@thoran
da vink nou eens een heel goeie vraag, ik heb echt geen idee. Mijn Katana bestaat met een 18" voorwiel en ik weet niet of het model (de opnemer) past (hij is iig uit dezelfde tijd) maar daar zou ik eens naar kunnen kijken.
futurist
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Thoran

futurist schreef:@thoran
da vink nou eens een heel goeie vraag, ik heb echt geen idee. Mijn Katana bestaat met een 18" voorwiel en ik weet niet of het model (de opnemer) past (hij is iig uit dezelfde tijd) maar daar zou ik eens naar kunnen kijken.
futurist
Ik heb eerlijk gezegd geen enkel idee aan welke kant de draaiing van het wiel omgetoverd wordt in een kilometertellerstand. Is dat meteen al in de opnemer? Of gebeurt het pas in de teller?
Ducati 748 & DR BIG
futurist

al het spannende gebeurt in de teller, in het wiel en door de kabel geschied alleen de aandrijving. Wel zit er in de aandrijving een wormwieltje en daar kan dus wel al een overbrenging gebeuren, meestal draait de kabel niet zo snel. Je kan dat zien aan het wiebelen van de tellernaald bij bv 120 km iedere wiebel van de naald is een omwenteling van de kabel.
futurist
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Thoran

Na de testbank run ben ik ook weer bezig geweest met tunen. Ik heb eerst de mapping verhoogd totdat ie te rijk liep, en daarna alles weer ietsjes verlaagd. Toen bleek dat ie met accelleratie inhield, dus heb ik de acceleration enrichment iets omlaag gegooid, maar dat hielp niet genoeg.
De mapping iets verlagen hielp wel en de motor trekt nu echt als een malle.

Daarnaast heb ik het probleem met niet goed kunnen loggen opgelost op een echte fancy methode: Ik heb de usbkabels aan elkaar gemaakt met ductape :D
Dus nu kan ik ook weer goed loggen. Ik heb het AFR target nu over de hele range op 13 gezet wat hopelijk zou betekenen dat ik over optimale power heb. De paar nieuwe mappings die de software voorstelt rijden iig elke keer al beter.
Ducati 748 & DR BIG
Rammelbak

Ben je er nog uit gekomen waarom de motor uitviel wanneer hij warm van de snelweg kwam?
:zwaaien:
Thoran

Rammelbak schreef:Ben je er nog uit gekomen waarom de motor uitviel wanneer hij warm van de snelweg kwam?
Ik ga er vanuit dat het aan de bobines ligt, maar ik ben tot nog toe te laks geweest om een stel te regelen waar ik het zelf mee kan uitproberen.
Ducati 748 & DR BIG
Thoran

De BIG is vanavond te zien in Nijmegen, waarna hij langzaamaan weer richting Enschede rijdt om uiteindelijk te finishen op de sintelbaan van de UTwente, vlak voor de lopers van de Batavierenrace aan. :zwaaien:
Ducati 748 & DR BIG
futurist

fingers crossed
futurist
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Thoran

BIG heeft geen slag verkeerd gedaan. Wat niet over mij te zeggen valt... Meteen in het begin, koude bandjes, natte weg, en niet iets te enthousiast op de achterrem en twee versnellingen terug voor de bocht. Toen ik de koppeling op liet komen en ik het achterwiel voelde glijden heb ik maar voor de veilige optie als bermtoerist gekozen en het bochtje iets wijder gemaakt met een stukje grasland. (Iets wat ik natuurlijk meteen hoorde via de portofoon :P) dat was ongeveer 4 kilometer na vertrek.
Gelukkig ging vanaf daar alles goed.
Totdat we op de snelweg kwamen. Een maat met een supersnelle Yamaha XS360 had besloten dat de 100 die wij op de snelweg reden niet snel genoeg was, en met een enorme topsnelheid van toch wel rond de 130 kwam hij de groep voorbij blazen. Omdat ik dit natuurlijk niet op me kon laten zitten ging ik ook in racehouding op de BIG liggen en wist uiteindelijk een topsnelheid aan te tikken van 170 op de teller (160 volgens de TomTom) voordat we de afslag moesten pakken. Omdat ik wist dat deze afslag nogal kneep ging ik op tijd van het gas af en zette mijn voet op het schakelpookje om terug te kunnen schakelen. En op het moment dat ik druk zette met mijn teen gleed mijn voet weg. Nou ja, dan nog maar een keertje proberen, en weer gleed mijn voet van het pookje af. Uiteindelijk toch gelukt om twee keer terug te schakelen en toen ik even tijd had om naar beneden te kijken zag ik allemaal smurrie op mijn voet, voetpedaal en schakelpookje zitten. "Waar ben ik nou weer doorheen gereden", dacht ik. Dus de eerste de beste optie de motor maar even langs de kant gezet om te kijken wat voor rotzooi er op zat.

Na een klein rondje was het al snel duidelijk:

Afbeelding
Voor degenen die een hint nodig hebben, links van de carterbeschermer

Maar gelukkig had Team Beun behalve portofoons ook Ductape bij zich:
Afbeelding

Jammergenoeg plakt ductape niet super goed op vette oppervlakten, en de carterdruk die opgebouwd wordt helpt niet mee met het vastzetten, dus elk rustpunt tijdens de route is er weer een nieuwe oplossing verzonnen om de krukasinspectiegatplug te vervangen. Onder andere:
-Alleen ductape
-Magnetisch bakje vastgemaakt met Ductape
-Ductape met een klein gaatje om de druk te laten verliezen
-Carterontluchtingsslang losgemaakt en vastgetaped bij het gat, zodat de druk daar langs er uit kon.

Maar uiteindelijk hebben we het gehaald naar Enschede :roll: :twisted:
Ducati 748 & DR BIG
eRDeeWee

Links van de carterbeschermer :roll: :wink: ... als je op je hoofd staat...
Thoran

eRDeeWee schreef:Links van de carterbeschermer :roll: :wink: ... als je op je hoofd staat...
Carterbeschermer? Ik bedoelde natuurlijk achterwiel! 8) :lol:
Ducati 748 & DR BIG
Ouwe Reus

En moest er veel olie bij :lol:

Afbeelding
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Thoran

Ouwe Reus schreef:En moest er veel olie bij :lol:

Afbeelding
Eerlijk gezegd geen idee... :(
Ik heb in Varsseveld gepeild (ongeveer halverwege) en toen was alleen het uiterste puntje van de stok nat. Toen heb ik er 700ml bij gegooid (aangezien dat het enige was dat iemand bij zich had) en ben ik op goed geluk verder gereden. Ik heb op zich geen rare geluiden gehoord (afgezien van het klepperen van de ductape tegen het carter aan ;) ) dus ik ga er vanuit dat er niets echt kapot is gelopen.
Binnenkort maar eens een oliewisseltje doen.
Ducati 748 & DR BIG
Thoran

Jezus, laatste bericht uit mei? Lijkt wel alsof ik niets aan de BIG doe...
(Is ook zo, daar niet van... :P)

Gisteravond en vandaag even een beetje aan het fotosoepen geweest om te kijken wat voor kleurtjes ik nou van't winter op de motor wil smeren:

Afbeelding

Afbeelding

Mijn voorkeur gaat uit naar de rode versie, de zwarte is wel heul zwart...
(En je moet natuurlijk bedenken dat de big in het voorbeeld een andere voorvork en 17" wielen heeft, de mijne heeft standaardvork met condooms en 21" wiel)

Oh ja, en de BIG is (na een klein tussenstapje) eindelijk weer oliedicht:

Afbeelding

Afbeelding
Ducati 748 & DR BIG
eRDeeWee

Die rooie vind ik VEEL te rood!
Die zwarte met die mooie accenten... Zet maar bij op de oprit!
Ouwe Reus

eRDeeWee schreef:Die rooie vind ik VEEL te rood!
eRDeeWee schreef: Maar zoals bij Tijgetje, als je er één te veel hebt, zet maar op de oprit
eRDeeWee schreef:Als er iemand zo ene te veel moest hebben: je mag die altijd op mijn oprit komen zetten!
Ondertussen de oprit van ErDeeWee:
Afbeelding

[Ontoppic] Waarom niet ge*l, genoeg plek voor nog een VlaFLip?
Afbeelding
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Thoran

eRDeeWee schreef:Die rooie vind ik VEEL te rood!
Nu ik er vaker naar kijk vind ik die zwarte ook wel gaaf, maar eigenlijk net iets te massief met dat zwarte frame erbij.
Ouwe Reus schreef: [Ontoppic] Waarom niet ge*l, genoeg plek voor nog een VlaFLip?
[img]http://moto.caradisiac.com/VGN/jpg/8/0/ ... une_SM.jpg[ /img]
Omdat ik geel niet mooi vind :P

Vanmiddag nog even een paar rondjes gedaan met de laptop er bij aan en het ding loopt weer lekkerder. Binnenkort eens kijken of ik de MAPsensor een beetje werkend kan krijgen, dat zou het meten van de belasting wat preciezer moeten maken dan enkel kijken naar de gasklepstand. (Maar dan moet ik er wel een goede buffer tussen zien te maken...)
Ducati 748 & DR BIG
Edwin
Contacteer:

@Marco... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Assumption is the mother of all fuck ups
Thoran

Gister na het tjoenen maar met de motor naar het werk gegaan (stond toch nog buiten :p) nieuwe tune voelde weer beter aan, en omdat ik redelijk op tijd klaar was maar even met een klein omweggetje naar huis gereden. Alleen de achterband voelde een beetje raar aan, alsof ik wielspin had... Dus nog een paar keer geprobeerd datzelfde gevoel terug te krijgen, maar echt goed lukte dat niet. Dus toen maar een recht stukje uitgezocht, de motor in de één gezet, 4k Rpm, gas vol open, en... Wheely! Nou ja, hupje :p
Ducati 748 & DR BIG
Plaats reactie