Goededag doctor big rijders. Ik had laatst een onderwerp geopend over een nokkenas en tuimelaar die zonder olie kwamen te zitten. Ik heb nu de blok compleet uitelkaar gehaald om de oliedrukregelaar en de oliepomp te vernieuwen.Daarbij is de nokkenasketting en balansas ketting ook gelijk vernieuwt, de balansasketting was compleet versleten en kon niet afgesteld worden. Het blok moet perfect zijn voor een tourtocht van 10.000 kilometer in totaal. Dus wordt bijna alles vernieuwd voor de zekerheid. Het gaat hier om een big van 1995 met rond de 80.000 op de teller.
Nieuwe onderdelen:
olie pomp,
olie druk regelaar,
balansas ketting,
nokkenasketting,
tuimelaren,
pakkingset.
Suzuki Dr800 blok reparatie...
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Zozo flinke operatie dus!
Niet direct alle lagers uit het blok vervangen?
Hoe splits je zo'n blok eigenlijk vakkundig, want het zit aardig vast op elkaar vermoed ik?
Niet direct alle lagers uit het blok vervangen?
Hoe splits je zo'n blok eigenlijk vakkundig, want het zit aardig vast op elkaar vermoed ik?
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Dat valt opzich wel mee. In iedergeval makkelijker dan een brommer blok.. he he . Een flinke klap tegen de krukas geven.. met een kunststof hamertje dan he
Laatst gewijzigd door SuzukiFan op zo apr 19, 2009 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
de lagers zagen er nog prima uit. Maar ja eigenlijk moesten we die ook vervangen. Ik zie ut wel, als mijn biggetje de tourtocht haalt ga ik hem weer verwennen met een paar onderdelen. Ik heb al een nokkenas en een tuimelaar setje hiervoor al vervangen , erg stom want dat werkt niet zonder olie.. ( zijn we later pas achter gekomen)
Laatst gewijzigd door SuzukiFan op zo apr 19, 2009 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Goed om te weten
Ik ben wel benieuwd wat de symptonen van je problemen waren en waaraan je kon zien wat de oorzaak van de problemen waren.
Jouw probleem hoor ik nu voor het eerst van, dus ik leer graag hoe dit soort problemen kunnen worden herkend.
Ook is het handig voor het archief van het big forum om dit zo uitgebreide en duidelijk als mogelijk te maken.
Als je wilt natuurlijk
Ik ben wel benieuwd wat de symptonen van je problemen waren en waaraan je kon zien wat de oorzaak van de problemen waren.
Jouw probleem hoor ik nu voor het eerst van, dus ik leer graag hoe dit soort problemen kunnen worden herkend.
Ook is het handig voor het archief van het big forum om dit zo uitgebreide en duidelijk als mogelijk te maken.
Als je wilt natuurlijk
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
No problem, ik vertel het verhaaltje vanaf het begin. Ik heb de motor vorig jaar aangeschaft bij jager motoren in hoogeveen. Daar vandaan ben ik rijdend naar huis gegaan zonder problemen. Ik heb er natuurlijk met pret op 1000 km mee gefietst.
Daarna werd het wat minder omdat de tuimelaren een naar geluid maakte. Een enorme getik en dat geluid kwam van de cilinderkop.
Dus wat heb ik gedaan cilinderkopdeksel eraf gehaald toen bleken de tuimelaren compleet versleten te zijn. Hierna heb ik een nokkenas,2 tuimelaren en een metalen filter besteld bij cms en met die oude vervangen.
Het geluid was weg... big smile . En rijden maar 100 km gereden en het geluid kwam weer terug. balen als een stekker ...
Alweer de cilinderkopdeksel eraf gehaald en dit keer was de tuimelaar zwart van het roet dus echt heel heet geworden. Dus kwam het idee van geen olie naar de cilinderkop, voor controle dat metalen filtertje eruit gehaald en daar was geen druppel olie.
waarschijnlijk is het de (oliepomp) . Maar goed dat weet ik pas als die helemaal af is.
Daarna werd het wat minder omdat de tuimelaren een naar geluid maakte. Een enorme getik en dat geluid kwam van de cilinderkop.
Dus wat heb ik gedaan cilinderkopdeksel eraf gehaald toen bleken de tuimelaren compleet versleten te zijn. Hierna heb ik een nokkenas,2 tuimelaren en een metalen filter besteld bij cms en met die oude vervangen.
Het geluid was weg... big smile . En rijden maar 100 km gereden en het geluid kwam weer terug. balen als een stekker ...
Alweer de cilinderkopdeksel eraf gehaald en dit keer was de tuimelaar zwart van het roet dus echt heel heet geworden. Dus kwam het idee van geen olie naar de cilinderkop, voor controle dat metalen filtertje eruit gehaald en daar was geen druppel olie.
waarschijnlijk is het de (oliepomp) . Maar goed dat weet ik pas als die helemaal af is.
Het blok is gefixt nieuwe onderdelen geplaatst. Alles is met momentsleutel aangedraait. Sommige bouten zelfs met loctite. En het blok weer terug in het frame gehangen .
Vanavond wordt het een testritje met de dr big.
Vanavond wordt het een testritje met de dr big.
-
- Berichten: 97
- Lid geworden op: za feb 07, 2009 00:49
- Locatie: Reuver
Hoi,
Dit is nog eens grondig aanpakken van een deel revisie.
Effe een tip, als je het nog en keer doet vervang dan de krukas lagers (6209-6308).
De kosten vallen mee maar het zijn wel de lagers die na 50.000-60.000 km speling gaan vertonen.
Je hebt namelijk geen constante roterende belasting zoals bv bij een versnellingsbak maar meer pulserende belasting.
Ik rij trouwens met een oliedruksensor van een auto op al mijn DR's.
Stelt niks voor om te maken, foto's volgen.
Succes,
Frank
Dit is nog eens grondig aanpakken van een deel revisie.
Effe een tip, als je het nog en keer doet vervang dan de krukas lagers (6209-6308).
De kosten vallen mee maar het zijn wel de lagers die na 50.000-60.000 km speling gaan vertonen.
Je hebt namelijk geen constante roterende belasting zoals bv bij een versnellingsbak maar meer pulserende belasting.
Ik rij trouwens met een oliedruksensor van een auto op al mijn DR's.
Stelt niks voor om te maken, foto's volgen.
Succes,
Frank
-
- Berichten: 97
- Lid geworden op: za feb 07, 2009 00:49
- Locatie: Reuver
Alu blokje, paar gaten boren, schroefdraad tappen en druksensor van een auto van ca 0.7-0.9 bar (is voldoende druk voor een glijlager).
Let wel op als de motor heet is of als het er warm is begind het lampje te knipperen bij stationair maar dat is normaal.
Dat is namelijk ook de reden waarom dat het er standaard niet opzit bij alle 1 cilinders
Led lampje bestellen van 12 V, + ergens aan voeding vastmaken en de - aan de sensor. Klaar!!!
Kans om zonder oliedruk te rijden is al een stuk minder.
Wil er wel een paar voor jullie maken......
Let wel op als de motor heet is of als het er warm is begind het lampje te knipperen bij stationair maar dat is normaal.
Dat is namelijk ook de reden waarom dat het er standaard niet opzit bij alle 1 cilinders
Led lampje bestellen van 12 V, + ergens aan voeding vastmaken en de - aan de sensor. Klaar!!!
Kans om zonder oliedruk te rijden is al een stuk minder.
Wil er wel een paar voor jullie maken......
Oké , ja daar dacht ik ook al aan om een oliedruksensor te plaatsen. Ik wil dit niet nog een keer meemaken. Hij had een te lage oliedruk waardoor ik geen olie naar de cilinderkop kreeg .
Ik heb de krukas lagers wel nagekeken en er was bijna geen speling. Maar inderdaad het is wel een must voor de volgende keer.
Ik heb de krukas lagers wel nagekeken en er was bijna geen speling. Maar inderdaad het is wel een must voor de volgende keer.
@ RGV-DR 750: Waarom niet een druksensor plaatsen op de plug linkeronder jouw aangegeven pijl? ALs ik het goed zie zit daar ook al iets bij jou?
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
-
- Berichten: 97
- Lid geworden op: za feb 07, 2009 00:49
- Locatie: Reuver
Klopt maar daar zit mijn temperatuursensor in de bestaande bout gedraait.
Voor de schroefdraad die er org inzit bestaan geen oliedruksensoren.
Daarom heb ik bij de oliekoeler aansluiting een blokje ertussen geplaatst.
Voor de schroefdraad die er org inzit bestaan geen oliedruksensoren.
Daarom heb ik bij de oliekoeler aansluiting een blokje ertussen geplaatst.
Hessler heeft ook mooie kant en klare oplossingen voor olie temp (heb ik zelf erop zitten), en een olie druk meter (wil ik er nog op gaan zetten.).
De olie temp sensor zit precies voor de kop gemonteerd en meet dus de gekoelde olie die in het blok wordt gepompt.
De olie druk sensor wordt in de bestaande schroefdraad gemonteerd.
De olie temp sensor zit precies voor de kop gemonteerd en meet dus de gekoelde olie die in het blok wordt gepompt.
De olie druk sensor wordt in de bestaande schroefdraad gemonteerd.
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
-
- Berichten: 97
- Lid geworden op: za feb 07, 2009 00:49
- Locatie: Reuver
Ik zag dat hij dat ook verkoopt alleen heb ik daar een iets andere mening over
Ik vindt het namelijk wel belangrijk hoe heet mijn olie in het carter is en niet alleen naar mijn cilinderkop.
De meeste olie gaat na de pomp en filter rechtsteeks naar het big-end, onderkant zuiger en versnellingsbak en niet via de oliekoeler.
Dus bij mijn cilinderkop is hij altijd koeler en zeker met mijn oliekoeler (Suzuki GSX 600 F) die zeker 2 x zo groot is.
Ideale olietemepratuur is trouwens rond de 110 graden (10w40).
Ik vindt het namelijk wel belangrijk hoe heet mijn olie in het carter is en niet alleen naar mijn cilinderkop.
De meeste olie gaat na de pomp en filter rechtsteeks naar het big-end, onderkant zuiger en versnellingsbak en niet via de oliekoeler.
Dus bij mijn cilinderkop is hij altijd koeler en zeker met mijn oliekoeler (Suzuki GSX 600 F) die zeker 2 x zo groot is.
Ideale olietemepratuur is trouwens rond de 110 graden (10w40).
Je hebt wel echt veul pech kantelaar...
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Ik heb de mijne juist aan de andere kant van het oliecircuit gemonteerd, voordat de olie de koeler in gaat.Shifty-PK schreef:Hessler heeft ook mooie kant en klare oplossingen voor olie temp (heb ik zelf erop zitten), en een olie druk meter (wil ik er nog op gaan zetten.).
De olie temp sensor zit precies voor de kop gemonteerd en meet dus de gekoelde olie die in het blok wordt gepompt.
De olie druk sensor wordt in de bestaande schroefdraad gemonteerd.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic