Suzuki Dr800 blok reparatie...

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
SuzukiFan
Berichten: 29
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 13:37
Locatie: Zaandam

Goededag doctor big rijders. Ik had laatst een onderwerp geopend over een nokkenas en tuimelaar die zonder olie kwamen te zitten. Ik heb nu de blok compleet uitelkaar gehaald om de oliedrukregelaar en de oliepomp te vernieuwen.Daarbij is de nokkenasketting en balansas ketting ook gelijk vernieuwt, de balansasketting was compleet versleten en kon niet afgesteld worden. Het blok moet perfect zijn voor een tourtocht van 10.000 kilometer in totaal. Dus wordt bijna alles vernieuwd voor de zekerheid. Het gaat hier om een big van 1995 met rond de 80.000 op de teller.

Nieuwe onderdelen:

olie pomp,
olie druk regelaar,
balansas ketting,
nokkenasketting,
tuimelaren,
pakkingset.
Laatst gewijzigd door SuzukiFan op za apr 18, 2009 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
SuzukiFan
Berichten: 29
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 13:37
Locatie: Zaandam

de andere kant van het blok..
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Zozo flinke operatie dus!

Niet direct alle lagers uit het blok vervangen?

Hoe splits je zo'n blok eigenlijk vakkundig, want het zit aardig vast op elkaar vermoed ik?
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
SuzukiFan
Berichten: 29
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 13:37
Locatie: Zaandam

Dat valt opzich wel mee. In iedergeval makkelijker dan een brommer blok.. he he :lol: . Een flinke klap tegen de krukas geven.. met een kunststof hamertje dan he :wink:
Laatst gewijzigd door SuzukiFan op zo apr 19, 2009 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
SuzukiFan
Berichten: 29
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 13:37
Locatie: Zaandam

de lagers zagen er nog prima uit. Maar ja eigenlijk moesten we die ook vervangen. Ik zie ut wel, als mijn biggetje de tourtocht haalt ga ik hem weer verwennen met een paar onderdelen. Ik heb al een nokkenas en een tuimelaar setje hiervoor al vervangen , erg stom :oops: want dat werkt niet zonder olie.. ( zijn we later pas achter gekomen)
Laatst gewijzigd door SuzukiFan op zo apr 19, 2009 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Goed om te weten :!:

Ik ben wel benieuwd wat de symptonen van je problemen waren en waaraan je kon zien wat de oorzaak van de problemen waren.
Jouw probleem hoor ik nu voor het eerst van, dus ik leer graag hoe dit soort problemen kunnen worden herkend.

Ook is het handig voor het archief van het big forum om dit zo uitgebreide en duidelijk als mogelijk te maken.
Als je wilt natuurlijk :wink:
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
SuzukiFan
Berichten: 29
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 13:37
Locatie: Zaandam

No problem, ik vertel het verhaaltje vanaf het begin. Ik heb de motor vorig jaar aangeschaft bij jager motoren in hoogeveen. Daar vandaan ben ik rijdend naar huis gegaan zonder problemen. Ik heb er natuurlijk met pret op 1000 km mee gefietst.

Daarna werd het wat minder :cry: omdat de tuimelaren een naar geluid maakte. Een enorme getik en dat geluid kwam van de cilinderkop.

Dus wat heb ik gedaan cilinderkopdeksel eraf gehaald toen bleken de tuimelaren compleet versleten te zijn. Hierna heb ik een nokkenas,2 tuimelaren en een metalen filter besteld bij cms en met die oude vervangen.

Het geluid was weg... big smile :lol: . En rijden maar 100 km gereden en het geluid kwam weer terug. balen als een stekker :x ...

Alweer de cilinderkopdeksel eraf gehaald en dit keer was de tuimelaar zwart van het roet dus echt heel heet geworden. Dus kwam het idee van geen olie naar de cilinderkop, voor controle dat metalen filtertje eruit gehaald en daar was geen druppel olie.

waarschijnlijk is het de (oliepomp) . Maar goed dat weet ik pas als die helemaal af is.
SuzukiFan
Berichten: 29
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 13:37
Locatie: Zaandam

cilinderkop met een nieuwe metalen filter.
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

SuzukiFan schreef:... Het blok moet perfect zijn voor een tourtocht van 10.000 kilometer in totaal.
Waar gaat de reis heen ?

LEO
SuzukiFan
Berichten: 29
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 13:37
Locatie: Zaandam

De reis is naar Turkije. 8)

Mijn plan is het volgen van de route via Hongarije .De tussen liggende landen zijn dan Duitsland, Oostenrijk, Hongarije, Servie en Bulgarije.
SuzukiFan
Berichten: 29
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 13:37
Locatie: Zaandam

Het blok is gefixt nieuwe onderdelen geplaatst. Alles is met momentsleutel aangedraait. Sommige bouten zelfs met loctite. En het blok weer terug in het frame gehangen :D .

Vanavond wordt het een testritje met de dr big. :lol:
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

een paris-dakar zündapp ks50 ??? :roll:
have BIG fun

D.F.M.T.
SuzukiFan
Berichten: 29
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 13:37
Locatie: Zaandam

dat was ooit een droom geweest met een zündapp ks50. :D Ik wil wel eens Dakar rijden met de big 800. :lol:
RGV-DR 750
Berichten: 97
Lid geworden op: za feb 07, 2009 00:49
Locatie: Reuver

Hoi,

Dit is nog eens grondig aanpakken van een deel revisie.
Effe een tip, als je het nog en keer doet vervang dan de krukas lagers (6209-6308).
De kosten vallen mee maar het zijn wel de lagers die na 50.000-60.000 km speling gaan vertonen.
Je hebt namelijk geen constante roterende belasting zoals bv bij een versnellingsbak maar meer pulserende belasting.
Ik rij trouwens met een oliedruksensor van een auto op al mijn DR's.
Stelt niks voor om te maken, foto's volgen.

Succes,

Frank
RGV-DR 750
Berichten: 97
Lid geworden op: za feb 07, 2009 00:49
Locatie: Reuver

Alu blokje, paar gaten boren, schroefdraad tappen en druksensor van een auto van ca 0.7-0.9 bar (is voldoende druk voor een glijlager).
Let wel op als de motor heet is of als het er warm is begind het lampje te knipperen bij stationair maar dat is normaal.
Dat is namelijk ook de reden waarom dat het er standaard niet opzit bij alle 1 cilinders :(
Led lampje bestellen van 12 V, + ergens aan voeding vastmaken en de - aan de sensor. Klaar!!!
Kans om zonder oliedruk te rijden is al een stuk minder.
Wil er wel een paar voor jullie maken......
SuzukiFan
Berichten: 29
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 13:37
Locatie: Zaandam

Oké , ja daar dacht ik ook al aan om een oliedruksensor te plaatsen. Ik wil dit niet nog een keer meemaken. Hij had een te lage oliedruk waardoor ik geen olie naar de cilinderkop kreeg :( .

Ik heb de krukas lagers wel nagekeken en er was bijna geen speling. Maar inderdaad het is wel een must voor de volgende keer. :oops:
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

@ RGV-DR 750: Waarom niet een druksensor plaatsen op de plug linkeronder jouw aangegeven pijl? ALs ik het goed zie zit daar ook al iets bij jou?
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
RGV-DR 750
Berichten: 97
Lid geworden op: za feb 07, 2009 00:49
Locatie: Reuver

Klopt maar daar zit mijn temperatuursensor in de bestaande bout gedraait.
Voor de schroefdraad die er org inzit bestaan geen oliedruksensoren.
Daarom heb ik bij de oliekoeler aansluiting een blokje ertussen geplaatst.
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Hessler heeft ook mooie kant en klare oplossingen voor olie temp (heb ik zelf erop zitten), en een olie druk meter (wil ik er nog op gaan zetten.).

De olie temp sensor zit precies voor de kop gemonteerd en meet dus de gekoelde olie die in het blok wordt gepompt.

De olie druk sensor wordt in de bestaande schroefdraad gemonteerd.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
RGV-DR 750
Berichten: 97
Lid geworden op: za feb 07, 2009 00:49
Locatie: Reuver

Ik zag dat hij dat ook verkoopt alleen heb ik daar een iets andere mening over :wink:
Ik vindt het namelijk wel belangrijk hoe heet mijn olie in het carter is en niet alleen naar mijn cilinderkop.
De meeste olie gaat na de pomp en filter rechtsteeks naar het big-end, onderkant zuiger en versnellingsbak en niet via de oliekoeler.
Dus bij mijn cilinderkop is hij altijd koeler en zeker met mijn oliekoeler (Suzuki GSX 600 F) die zeker 2 x zo groot is.
Ideale olietemepratuur is trouwens rond de 110 graden (10w40).
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Je hebt wel echt veul pech kantelaar...
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Shifty-PK schreef:Hessler heeft ook mooie kant en klare oplossingen voor olie temp (heb ik zelf erop zitten), en een olie druk meter (wil ik er nog op gaan zetten.).

De olie temp sensor zit precies voor de kop gemonteerd en meet dus de gekoelde olie die in het blok wordt gepompt.

De olie druk sensor wordt in de bestaande schroefdraad gemonteerd.
Ik heb de mijne juist aan de andere kant van het oliecircuit gemonteerd, voordat de olie de koeler in gaat.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2050
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Zou SuzukiFan ooit Turkije hebben bereikt met de DR zonder problemen?
Assumption is the mother of all fuck ups
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Als hij een rugzak met tuimelaars en grafiet vet mee heeft genomen wel ja.

Of hij heeft het probleem opgelost natuurlijk :lol:
Zandprutser 1e klas.
Plaats reactie