Weer een euvel.

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Screen shot 2014-03-03 at 10.25.24 PM.png
Screen shot 2014-03-03 at 10.25.24 PM.png (84.25 KiB) 1972 keer bekeken
AFSTELLING VAN DECOMPRESSIE SYSTEEM. Als ie te strak staat tikt de tuimelaar tegen het asje, als ie te los staat kan het zijn dat het asje niet genoeg draait zodat de uitlaatklep niet open gaat maar dat merk je direct want de starter moet het blok dan door de compressie drukken. Beter is aan de "losse" kant.

Ben benieuwd.

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Die decompressie verdenk ik al heel lang en heb er al eens aan geprutst , wphb is beter idd , ga ermee aan de slag.
Morgen kan ik pas starten en kijken of de olie om mijn oren spat, net het oliekanaal doorgeblazen met een matrassen opblazer en dat ging goed. :)

Toen ik de leiding eraf haalde kwam er een redelijke bel olie uitdruipen , en gister zag ik dat er olie in het nokkenbakje zat dus ik heb nog steeds hoop want een oliepomp kapot kan ik nu niet gebruiken :roll:
Zandprutser 1e klas.
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Decompressie staat op zijn slapst zeg maar , nog steeds een tik.
Maar tot mijn vreugde stroomt er met draaiende motor veel olie onder het kleppendeksel door , alles is onder gespettert en ik zag stromen olie over de tuimelaars heen bewegen . :D

Dus
-geen olie tekort maar misschien wel ooit geweest.
-decompressie is het niet want die staat op zijn slapst.
-De kleppen heb ik gecontroleerd en zijn goed afgesteld.
-De nokkenas ketting is gespannen.



Wat zou het nog meer kunnen zijn ?
De balans as ketting die nieuw is en na 200 km al moet worden nagespannen ?
lijkt me niet ik hoor de tik echt boven in.

:mrgreen:
Zandprutser 1e klas.
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Je tobt wat af met jouw brommer, maar je sluit al een aantal zaken uit en misschien is er helemaal niets aan de hand en moet je gewoon oordoppen in :wink:
Maak eens een filmpje met geluid, en plaats het op YouTube, kunnen wij ook (gericht) meeluisteren !
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Tja ik had het al geaccepteerd maar omdat het luider werd (geen verbeelding :lol: ) maak ik me weer zorgen.
Dat zelfde tikken hebben Edwin en Zappa vorig jaar gehoord bij de afspreekplek vorig jaar , was toen wel luider.
Het is moeilijk om dat op te nemen en op yoeptoep te zetten.
Zandprutser 1e klas.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Krijg hoofdpijn van je....................................................................................................................................

1 beschrijf nou eens nauwkeurig wat je wanneer hoort, een tik is een tik, een rammel een rammel en een ratel een ratel etc..........

2 je bent licht para...................

3 kom maar weer eens langs als je zin hebt :( :? :) :D :lol: :roll: :evil: :twisted: :wink: :| :schieten: :woow: :slaan: :shock:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

zappa.suzuki schreef:3 kom maar weer eens langs als je zin hebt :( :? :) :D :lol: :roll: :evil: :twisted: :wink: :| :schieten: :woow: :slaan: :shock:
als je durft bedoel je te zeggen, hahahahaha

futurist

PS ik hoor in mijn nieuwe Big ook een klopje, tis echt een klopje, klopje.
alleen bij stationair iets meer bij koude motor en het lijkt van de linkse kant te komen............
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Blij voor je dat er genoeg olie bovenin komt. Heb nog eens het wphandboek door gekeken en raadt je aan nogmaals de uitlaat kleppen te stellen en de decompressie as afstelling te controleren,(niet alleen de kabel) eea hangt nauw met elkaar samen. Je hebt waarschijnlijk al het werkplaats handboek waar het goed wordt beschreven, zoniet DOWNLOADEN: zie de tips.

Gr

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Durft ie wel :wink: maar als ie deze x weer met 6 0.2l biertjes aan komt zetten geef ik hem wel een schup :wink:

Cor, heb jij een magneet bij die zooi in je bezink bakje gehouden? is het staal en zijn het broken?
Kloppen en bonken zijn niet goed niet :(
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

:lol: :lol: Zal de ptss zijn dat para gedrag :wink:

Ik denk dat ik de uitlaat tuimelaar tegen de decompressie as hoor tikken, zo klinkt het ook, tuimelaar tegen metaal.
Ik ga die as opnieuw secuur afstellen volgens het wphb . Ik ben in staat een nieuwe of een tweedehandse er in te schuiven
als het afstellen niet lukt :x


Ik wil de volgende keer eigenlijk gewoon met de motor willen langskomen zonder para tik om een fatsoenlijk biertje te komen afleveren. :mrgreen:

En @ dhc6, ik ga het ook juist uitvoeren , heb de zooi uitgeprint en loop er zo mee naar de schuur .

@futurist, ik hoop dat dat klopje meevalt .
Zandprutser 1e klas.
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

decomp afgesteld , stond in iedergeval niet goed .
vrijdag verder.
Zandprutser 1e klas.
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

En dit komt uit het oliezeefje onderuit het blok
Afbeelding

:| Kut.
Zandprutser 1e klas.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Ai, kan zo niet zeggen wat t is broken kunnen van de tandwielen komen en is niet iets waar ik me druk over zou maken maar dat lange plate stuk zou van een lagerring kunnen komen. [ denk niet dat er iets in je kop zit waar t vandaan zou kunnen komen]

Je kent het trucje van de schroeven draaier tegen je blok en met je oor er tegen luisteren? dan hoor je goed waar de herrie vandaan komt..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Als ik de motor in mekaar heb ga ik luisteren , ik hoop dat de decomp dan goed staat scheelt lawaai, volgens het wphb wel nu.
Dan kan ik fatsoenlijk gaan zoeken met de schroevedraaier mocht er nog wat anders rammelen tikken e.d.
Zandprutser 1e klas.
Gebruikersavatar
frankn
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 13:12
Locatie: Gieterveen

Voor ongeveer een tientje koop je een motorstethoscoop bij brezan.
Werkt beter en makkelijker dan een schroevendraaier.
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Als dat rond een tientje kost haal ik em vandaag nog op , :)
Zandprutser 1e klas.
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

T ' koste wat meer dan een tientje maar dan heb je ook wat , net geluisterd met de stethoscoop .
Een mooie ervaring en ik heb die probe overal op het blok gezet en alles draait echt mooi en is leuk om te horen, nergens een bonk klop ratel .



Alleen de tik en die komt zeker uit het kleppendeksel bij de uitlaat kant . ook na de decomp afstelling.

Ik haal de kleppendeksel er weer eens af vanavond om te kijken hoe ver die uitlaat tuimelaar heen is .
Zandprutser 1e klas.
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Afbeelding

Toch een keer onlangs erg olie tekort.
Maar nu weer genoeg olie :| , de uitlaat nok zag er uit als een ingedeukt ei vanaf de zijkant. De nieuwe niet.

Dus ik heb de nieuwe nokkenas die ik nog had er in gelepelt en een andere tuimelaar (was al) besteld maar wacht ik nog op.


Ik denk dat volgende week als ik alles dicht heb gegooid en afgesteld heb van de tik af ben .
(Ik kan er gewoon niet tegen , vooral niet als een geluid luider word want dat betekent meestal dat er iets "kapotter" gaat) :x
Zandprutser 1e klas.
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Begrijp ik goed dat je een oude (gebruikte) en een nieuwe tuimelaar op je nieuwe nokkenas gaat laten draaien? Loop je wel weer een risico.

Hoeveel km had je gereden na je bezoek aan Zappa?

Gr

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Na het bezoekje een kilometer of 300 slechts.

De andere tuimelaar is samen met de kapotte een paar duizend km oud, zou een nieuwe en de oude zoveel uitmaken dat de boel weer stuk loopt ?
Ik ben ontzettend klaar met onderdelen kopen eigenlijk.
Zandprutser 1e klas.
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Als je de mogelijkheid hebt om de "oude" tuimelaar te polijsten om te zorgen dat ie echt glad is, zeker doen ! Zelf zou ik er liever een nieuwe inzetten (echt nooit een "EGU") maar kan me voorstellen dat je het kopen zat bent. Als je niet meer weet hoe Zappa het je voor deed lees dan nog ff het WPHB door (vooral het ontvetten van de dichtvlakken van de lagerkappen is erg belangrijk om daar lekken te voorkomen) en als je dat moly vet weet te vinden, gebruiken !

KMP oftewel "Vagin au poire".

Succes

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

De andere tuimelaar heeft alleen nog maar een verkleuring op de plek waar de nok hem raakt.
Ik heb er zelfs aan gelikt maar geen oneffenheden waargenomen :lol:

Moly vet ga ik achteraan.
Ik heb een goede hoop dat het aankomend weekend een gedane zaak is , ik heb alles wat ik tot nu toe gedaan heb aan de motor van jullie geleerd , ook het monteren van het deksel en gaat goed komen .

Dank ,
Zandprutser 1e klas.
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

:multi:
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

kantelaar schreef: Moly vet ga ik achteraan.
moet je van mij een likkie grafietvet?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

ja ik kan ook wel een klodder in een zakkie op sturen, liqui is een merknaam voor veel soorten speciale olieen en vetten. het spul wat ze bedoelen is idd grafietvet omdat grafiet heel lang blijft smeren (voor een smeermiddel) als er nog even geen olie is. Dus eigenlijk niet eens nodig als niet heel de motor uit elkaar is geweest, het bakkie bovenin vol met olie zit en jij overal verse olie aan smeert bij het monteren. Dan natuurlijk niet 3 dagen wachtten met de eerste keer starten. Overigens niet te veel grafiet vet gebruiken want je kan er ook olie kananlen mee dicht smeren.............
futurist
PS iemand nog geintresseert in het waarom dat grafietvet goed is voor bij de eerste keer startten, om het even wat voor grafiet, ikzelf heb een blik vloeibaar staan (soort olie) speciaal om alles mee in te olieen voor montage en in lopen.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Plaats reactie