Het BIG cafe

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Ook nooit problemen gehad zo erg is het allemaal niet maar wel wat onduidelijk nu en wat betreft de hardheid van het rubber , boeit me niet want ik ken iemand die er erg hard mee kan rijden en van hem kreeg ik de tip 8)
Zandprutser 1e klas.
loek de kort
Berichten: 373
Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
Locatie: Aarle - Rixtel

Zo meteen ketting smeren, olie peilen en dan het veld in voor de carnavalsrit met mijn zoon Robert achterop.
Lekker zonnetje erbij, hopelijk niet teveel vroege wandelaars :D
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
loek de kort
Berichten: 373
Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
Locatie: Aarle - Rixtel

Mooie rit, lekker in de zon. Helaas erg veel fietsers en wandelaars, dus maar rustig aan gedaan.
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Vraagje over koelvloeistof: Kan ik zomaar meerdere merken mengen om op het juiste niveau uit te komen ?
of kan ik dan onbedoeld een potentieel gifje staan te mengen ?
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Leo schreef:Vraagje over koelvloeistof: Kan ik zomaar meerdere merken mengen om op het juiste niveau uit te komen ?
of kan ik dan onbedoeld een potentieel gifje staan te mengen ?
Mijn BIG heeft lucht- en oliekoeling :shock:
2093225.jpg
2093225.jpg (30.58 KiB) 1447 keer bekeken
Maar ook bij het rommelen aan het koekblik moet je je NIET laten afleiden

Maar serieus: denk niet dat een garage eerst uitzoekt wel merk koelvloeistof er in de radiateur zit, er wordt gewoon bijgevuld tot het streepje :lol:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

niet helemaal waar, ook koelvloeistof is tegenwoordig onderhevig aan fabrkant eisen. Gelukkig is dat niet moeilijk. anti vries is er eigenlijk niet meer maar het zou kunnen, niet gebruiken in auto's die koelvloeistof nodig hebben. De koelvloeistoffen zijn onderverdeeld in 2 groepen, voor VW, Audi, Skoda, Seat, Renault en nog een enkele is er de rode koelvloeistof. Alle andere merken gebruiken de groen/blauwe. Wel is afgesproken net als bij de olieën dat ze onderling mengbaar moeten zijn maar het is niet de bedoeling. Soms geeft het korrelig residu onderin het koelsysteem. Ford is een uitzondering, zij adviseren vaak een eigen koelmiddel. Zit er paarse vloestof in dan heeft iemand al eens eerder gemengd...............hahahaha.
De koelmiddelen hebben eigenschappen die bijvoorbeeld pakkingen kunnen aan tasten indien niet in de juiste auto gebruikt.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

G 12/+ is blanc of roze is mengbaar met alle koelvloeistoffen behalve met synthetische koelvloeistof
HansD
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

futurist schreef: De koelmiddelen hebben eigenschappen die bijvoorbeeld pakkingen kunnen aan tasten indien niet in de juiste auto gebruikt.
futurist
Daarom staat er waarschijnlijk in mijn boekje er mogen geen silicaathoudendende corrosieremmers in zitten

THX ! voor ale bevestigende antwoorden dat ik beter op zeker moet gaan en nieuwe erin moet gieten.
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

Voor de volledigheid vond ik dit verhaaltje..
http://www.valvoline.nl/garage/nieuws/? ... essageID=1
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

de antrapper schreef:Voor de volledigheid vond ik dit verhaaltje..
....... (met een laag silicaatgehalte).........

Valvoline mag er bij mij dus niet in ondanks dat i met alles te mengen is.

Waar is de tijd van vroegah toen je 1 motorolie en 1 koelvloeistof had :wink:
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

zo hier de "grand finale " voor alle verwarring :mrgreen:

Quote van de Dacia site ja ja


In de basis zijn er twee soorten koelvloeistof:
één op basis van MONO ETHYLEEN GLYCOL (meest gebruikt voor de personenauto’s)
en de andere op basis van MONO-PROPYLEEN GLYCOL.

Meestal bestaat koelvloeistof uit één van de bovenvermelde stoffen aangevuld met additieven en tot 50% gedemineraliseerd water.

Koelvloeistoffen met dezelfde basis kunnen in principe gemengd worden; al moet je je wel realiseren dat de eigenschappen –van de additieven- dan kunnen veranderen en dat is meestal niet gewenst.
Maar in de praktijk is het soort aan de kleur niet te onderkennen; dus is mengen niet aan raden.

Tot ongeveer 1995 was –de meestal blauw kleurige- op ethyleen glycol gebaseerde koelvloeistof standaard in de meeste personen auto’s aanwezig. Hier van bestaan –nog steeds- heel veel kwaliteiten, overal verkrijgbaar. De meeste autofabrikanten hadden hun eigen specificaties en namen. Deze bevatten meestal in meer of mindere mate nog silicaten. Wel zijn ze meestal NAP-free of wel vrij van nitraat-,amine-, en fosfaatverbindingen.

Na 1996 begonnen Audi en VW hun koelsystemen af te vullen met een geheel nieuw type koelvloeistof, eveneens op basis van ethyleen glycol, maar van hoger kwaliteit; bekend als G-12, roodachtig van kleur. Geheel silicaat vrij! Deze koelvloeistof kan meestal een autoleven lang blijven zitten.

Van G-12 koelvloeistof bestaan inmiddels verbeterde versies en ook hebben heel veel andere automerken en toeleveringsbedrijven een vergelijkbare koelvloeistof. Meestal is deze ook roze of rood van kleur.
Deze koelvloeistof is dan weliswaar ook op basis van ethyleen glycol, maar mengen met de bekende blauwe vloeistof is zondermeer af te raden. Er zit een heel ander additievenpakket in en mengen zou dan ook de levensduur “long-live” vrijwel geheel teniet doen.


weltrusten :twisted:
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

de antrapper schreef:zo hier de "grand finale " voor alle verwarring :mrgreen:
Voor mij alleen maar bevestiging van de keuze die ik gemaakt heb : NIET MENGEN en op zeker gaan voor die paar euro
Dacia is so not us :wink:
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

De eerste valpartij van het jaar zit er weer op :P

Vanmiddag even wezen triallen, en kon toch niet helemaal bij de steen op komen waar ik dacht wel op te kunnen komen.

Wel daarna nog een best wel epische foto gemaakt:

Afbeelding
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

8) Vandaag nieuw voorbandje binnengekomen, het oude bandje heeft na 10k geen schuld,
weer een Mefo Explorer, ik vindt dat hij meer grip op natte en droge weg heeft als een K60.
Bijlagen
IMG_2334.JPG
IMG_2334.JPG (50.37 KiB) 1392 keer bekeken
IMG_2333.JPG
IMG_2333.JPG (44.78 KiB) 1392 keer bekeken
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
joebar2dakar
Berichten: 234
Lid geworden op: za mar 02, 2013 09:45

de antrapper schreef:8) Vandaag nieuw voorbandje binnengekomen, het oude bandje heeft na 10k geen schuld,
weer een Mefo Explorer, ik vindt dat hij meer grip op natte en droge weg heeft als een K60.
Dan weet ik nog wel een paadje ( van vorig jaar, naar die italiaanse vetsmelterij in Welschap) om je bandje te proberen :lol: Veel veilige kmérs
It is better to stuck into the desert than stuck in traffic.
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

8) Ah die " Antonio" maar zulke paden kom ik alleen langs als ik met verkeerde mensen omga :roll:
Laatst gewijzigd door de antrapper op zo mar 09, 2014 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

de antrapper schreef: maar zulke paden kom ik alleen langs als ik met verkeerde mensen omga :roll:
Ik ken ze ja.
Gaan ze met een brommer met grove noppen voor je rijden en zeggen ze "volg mij maar, ik weet nog een leuk paadje" en voor je het weet zit je tot je nek in de drek met je kameel op explorers.
Tuig is het !
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Ook weer terug.

Was een standaard MSG ritje, dus natuurlijk na 5km alweer langs de kant van de weg met een BIG die niet meer mee wil werken:

Afbeelding

Na hem even de nodige aandacht gegeven te hebben daarna nog lekker +- 60km het Twentse land onveilig gemaakt :twisted:
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Thoran schreef: Na hem even de nodige aandacht gegeven te hebben
Kwam die "nodige aandacht" van degene die achter de BIG dingen staat te doen ?
:mrgreen:
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Leo schreef:
Thoran schreef: Na hem even de nodige aandacht gegeven te hebben
Kwam die "nodige aandacht" van degene die achter de BIG dingen staat te doen ?
:mrgreen:
Denk dat de BIG daardoor wel opeens een stuk sneller uit de buurt van hem wilde zijn :P
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Thoran schreef: Denk dat de BIG daardoor wel opeens een stuk sneller uit de buurt van hem wilde zijn :P
:lol:
Doe hem maar snel bedanken dan :wink:


Iemand bekend met de heer R-Rat uit loon op zand ?
Hij is ook een BIG projectje begonnen.
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Leo schreef:
Thoran schreef: Denk dat de BIG daardoor wel opeens een stuk sneller uit de buurt van hem wilde zijn :P
:lol:
Doe hem maar snel bedanken dan :wink:
Nah, straks wil ie vaker de BIG aandrukken :P
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Als de afstand bij een standaard BIG van de remklauw naar de rempomp 85cm is lijkt me dit een leuke deal ( verz.k € 6 ) als je er toch al over liep te denken.
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Thoran schreef:Ook weer terug.

Was een standaard MSG ritje, dus natuurlijk na 5km alweer langs de kant van de weg met een BIG die niet meer mee wil werken:

Afbeelding

Na hem even de nodige aandacht gegeven te hebben daarna nog lekker +- 60km het Twentse land onveilig gemaakt :twisted:
Deel 2 motorinjectie
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Plaats reactie