BIG project
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
130/60-17 zou ik niet doen, die is veel te laag, 130/80 zal je bedoelen denk ik. Bredere achterbanden geven vaak "zwaarder" in sturen, ook is de gewone achtervelg eigenlijk wat te smal voor een 150 waardoor er feitelijk weinig verschil in het gevoel van rijden zijn denk ik.
Futurist
Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
De voorkant is van 90/90-21 naar 110/60-17 gegaan en de achterkant ook wat lager zou niet misstaanfuturist schreef:130/60-17 zou ik niet doen, die is veel te laag,
nopefuturist schreef:130/80 zal je bedoelen denk ik.
De band zou op een standaard 17-2.15 achtervelg komen dus 150 zou wel eens helemaal goed kunnen komen begrijp ik ?futurist schreef: Bredere achterbanden geven vaak "zwaarder" in sturen, ook is de gewone achtervelg eigenlijk wat te smal voor een 150 waardoor er feitelijk weinig verschil in het gevoel van rijden zijn denk ik.
Futurist
heb je die voorband al? Dat zou jammer zijn want dat zou bij zo een toch nog steeds topzware motor een echt verkeerde keuze zijn, de motor wordt er zenuwachtig van en het is bij iets sportiever rijden garantie op bodemonderzoek. heel gangbaar is 110/70-17 of zelfs 120 voor is niet verkeerd. (voorbeeld alle R6 rijders van een bepaalde serie (model 2e serie) hebben allemaal hun 60 hoog band vervangen door een 70 hoog voorband ivm deze eigenschappen.) Ook is 110/70-17 veel goedkoper evenals 130/60-17 veel duurder en incouranter is als 150/70-17. de hoogte maakt niet zo veel uit, 10% tov de breedte maar maakt wel veel uit in sturen.
futurist
ps het uiterlijk en de breedte verschilt vaak al per merk, zo is een Dunlop altijd breder dan andere merken in dezelfde maat.
futurist
ps het uiterlijk en de breedte verschilt vaak al per merk, zo is een Dunlop altijd breder dan andere merken in dezelfde maat.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Yip.
Hoewel een te brede band om een smalle velg ook wat bol en hoog trekt
Hoewel een te brede band om een smalle velg ook wat bol en hoog trekt
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
bij mijn eerste big ombouw heb ik een 3 inch velg gemonteerd met een 160 band.Deze stond veel te bol.Dus met een 150 zat ik goed.
Maar bij een 2.15 zou ik zeker niet breder gaan dan een 130.Vergeet ook niet dat een offroad band anders op de velg ligt dan een straatbandje.
Waarom geen bredere velg trouwens?
Maar bij een 2.15 zou ik zeker niet breder gaan dan een 130.Vergeet ook niet dat een offroad band anders op de velg ligt dan een straatbandje.
Waarom geen bredere velg trouwens?
Yep. Zie voorwielprojectje.futurist schreef:heb je die voorband al? .
Dat wordt dan een stuurdemperke. Staat nog rete koel ook.futurist schreef:Dat zou jammer zijn want dat zou bij zo een toch nog steeds topzware motor een echt verkeerde keuze zijn, de motor wordt er zenuwachtig van en het is bij iets sportiever rijden garantie op bodemonderzoek.
Check. 120 voor past niet tussen de voorvorkfuturist schreef: heel gangbaar is 110/70-17 of zelfs 120 voor is niet verkeerd. (voorbeeld alle R6 rijders van een bepaalde serie (model 2e serie) hebben allemaal hun 60 hoog band vervangen door een 70 hoog voorband ivm deze eigenschappen.) Ook is 110/70-17 veel goedkoper evenals 130/60-17 veel duurder en incouranter is als 150/70-17. de hoogte maakt niet zo veel uit, 10% tov de breedte maar maakt wel veel uit in sturen.
futurist
ps het uiterlijk en de breedte verschilt vaak al per merk, zo is een Dunlop altijd breder dan andere merken in dezelfde maat.
@Rammelbak : waar staat STD voor ?
@Rammelbak
mooie tabel, ik weet dat ze er zijn maar ik gebruik die niet (omdat ik het niet altijd bij de hand heb) maar ik "ken" de waardes min of meer uit mijn hoofd. STD is niet altijd standaard hoor, je hebt groot gelijk maar fabrikanten (zowel velg als band) mogen/kunnen daar van af wijken. Het is namelijk geen normering maar een leidraad. Wel goed dat ze er zijn overigens. Als een motor (of auto) wordt gebouwd dan wordt er gekeken (ook voor de type goedkeurin) naar de effectieve afrol omtrek.
Wel leuk om te zien dat er niet banden specialisten toch (veel) moeite doen om dit soort belangrijke info te vergaren en ook iets mee te doen.
Zo zie op ieder forum vind je de beruchte banden draadjes maar daar wordt echt een hoop onzin als waarheid verkocht, hier ligt dat veel genuanceerder.
@Leo
die demper is stoer maar doet alleen wat aan dat " zenuwachtig" sturen. niets aan het feit dat zo een lage band op een (te) smalle velg in de bocht gewoon een veel kleiner raakvlak heeft. Daarom lenen hogere banden zich voor een iets grotere varieteit van velgen. Hopelijk heb je straks een kwaliteit band er op liggen die bij twijfelachtig weg oppervlak eerst waarschuwt voordat je plat gaat..............
futurist
mooie tabel, ik weet dat ze er zijn maar ik gebruik die niet (omdat ik het niet altijd bij de hand heb) maar ik "ken" de waardes min of meer uit mijn hoofd. STD is niet altijd standaard hoor, je hebt groot gelijk maar fabrikanten (zowel velg als band) mogen/kunnen daar van af wijken. Het is namelijk geen normering maar een leidraad. Wel goed dat ze er zijn overigens. Als een motor (of auto) wordt gebouwd dan wordt er gekeken (ook voor de type goedkeurin) naar de effectieve afrol omtrek.
Wel leuk om te zien dat er niet banden specialisten toch (veel) moeite doen om dit soort belangrijke info te vergaren en ook iets mee te doen.
Zo zie op ieder forum vind je de beruchte banden draadjes maar daar wordt echt een hoop onzin als waarheid verkocht, hier ligt dat veel genuanceerder.
@Leo
die demper is stoer maar doet alleen wat aan dat " zenuwachtig" sturen. niets aan het feit dat zo een lage band op een (te) smalle velg in de bocht gewoon een veel kleiner raakvlak heeft. Daarom lenen hogere banden zich voor een iets grotere varieteit van velgen. Hopelijk heb je straks een kwaliteit band er op liggen die bij twijfelachtig weg oppervlak eerst waarschuwt voordat je plat gaat..............
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Ik doe er ook valdoppen op zettenfuturist schreef:Hopelijk heb je straks een kwaliteit band er op liggen die bij twijfelachtig weg oppervlak eerst waarschuwt voordat je plat gaat..............
futurist
De toekomst zal het leren of het een juiste keuze is geweest. Zoniet gaan we over op een andere maatvoering
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Lelijk ding... en heb niet over de buurvrouw van Leo
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Twas maar een voorbeeld Zappa Tgaat om het voorbandje ( achterbandje volgt zSM ) en hiedoor durf ik het wel aan.zappa.suzuki schreef:Lelijk ding... en heb niet over de buurvrouw van Leo
Ik heb verre van de rijstijl van Futurist en de gast van de foto gaat er met volle gewicht tegenaan dus dat moet goedkomen bij mij.
Kheb dan wel een ori alu kleur achtervelg en een mooi gepoedercoate voorvelg dus we gaan JB2D eens vragen hoe dat werkt dat plastidip want dat achtervelgje moet wel een beetje ogen. Weer een klusje erbij.
-
- Berichten: 234
- Lid geworden op: za mar 02, 2013 09:45
Dahzeklekkernie jongheLeo schreef:Kheb dan wel een ori alu kleur achtervelg en een mooi gepoedercoate voorvelg dus we gaan JB2D eens vragen hoe dat werkt dat plastidip want dat achtervelgje moet wel een beetje ogen.
It is better to stuck into the desert than stuck in traffic.
Ik ontdek trouwens net 2 dingen ( te laat meten is ook weten )
- dat een standaard achtervelg van een big ( waar ook mijn voorwiel van gemaakt is ) een 2.50 breedte heeft en niet 2.15 zoals ik dacht.
- de 110/60-17 voorband in werkelijkheid maar 100 breed is........
Voor de achterband maakt in het overzicht van Rammelbak verder weinig uit voor een 150 breedte keuze want de STD staat er nog steeds ver van weg dus toch maar voor een 130 gaan lijkt me want een bredere achtervelg is even € teveel.
- dat een standaard achtervelg van een big ( waar ook mijn voorwiel van gemaakt is ) een 2.50 breedte heeft en niet 2.15 zoals ik dacht.
- de 110/60-17 voorband in werkelijkheid maar 100 breed is........
Voor de achterband maakt in het overzicht van Rammelbak verder weinig uit voor een 150 breedte keuze want de STD staat er nog steeds ver van weg dus toch maar voor een 130 gaan lijkt me want een bredere achtervelg is even € teveel.
- de antrapper
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
- Locatie: Apeldoorn
Zeg moet jij niet met een rooie neus langs de kant van de weg staan ergens???
Big Bigger Tiger en weer Big
Ik mag het graag van een afstandje bekijken en dan heb ik me ook uitstekend vermaakt.de antrapper schreef: Zeg moet jij niet met een rooie neus langs de kant van de weg staan ergens???
Dus radio aan, eens goed ervoor gaan zitten en het ging voorspoedig.
Hier was 010 op voorsprong Hier scoorde 020 gelijk En jawel............. De voor het project gescoorde voorremslang van het spul ??? ( niet staalomwonden maar .. ) gaat nu naar de woonwerkfiets en we gaan sparen voor een nieuwe die wel aangepast is op de extra afstand van de remklauwadapter.
Traliladida rustig adem halen ............blijf kalm.........projecten is leuk......
-
- Berichten: 234
- Lid geworden op: za mar 02, 2013 09:45
Ziet er goed uit, goe bezig gewistLeo schreef: Dus radio aan, eens goed ervoor gaan zitten en het ging voorspoedig.
En toen scheet jij je broekvol zo te zien aan je selfie ????Leo schreef: Hier scoorde 020 gelijk.
It is better to stuck into the desert than stuck in traffic.
Jep. Lang weekend in het sleutelhok.joebar2dakar schreef: Ziet er goed uit, goe bezig gewist
Veel gedaan maar nergens iets af kunnen maken om mee te kunnen rijden
Vanaf dat moment ging ook dat klusje niet afgeraken.Leo schreef: En toen scheet jij je broekvol zo te zien aan je selfie ????
Dus voorkant kunnen we niet verder dan gaan we het aan de achterkant proberen want binnenkort gaat er een pakketje van de Zappamension arriveren en moet wel alles klaar zijn voor plaatsing dus......volgende vraag:
Weet iemand waar ik dit deel van het hitteschild aan vast moet maken ?
Zou iemand aub een votootje kunnen maken / uitleg geven waar dit punt van het hitteschild aan vast gemaakt moet worden ?Leo schreef:Weet iemand waar ik dit deel van het hitteschild aan vast moet maken ?
Dan weet ik waar ik naar moet zoeken in de bak met losse onderdelen..........pliezzzz
Als ik er aan denk zal ik morgen even voor je kijken.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Dat deel van mijn hitteschild ligt misschien nog ergens in de Alpen of zo, maar ik denk wel dat je kan zien waar het op moet komen...
Ik ben net terug van een rondje door het Klein Schietveld en hij ziet er nog smerig uit, en ja ik weet het..., het wordt tijd dat ik die demper eens ga beschermen.
Ik ben net terug van een rondje door het Klein Schietveld en hij ziet er nog smerig uit, en ja ik weet het..., het wordt tijd dat ik die demper eens ga beschermen.
ik heb Leo foto's gestuurd waar het wel op zit.
@ErDeWee
bij jou zit het er niet meer op omdat je de pot niet meer hebt van het originele uitlaat. Daar (één van de bevestiging ogen van die pot) zit namelijk de "moer" op vast waar het hitteschild samen mee vast zit.
futurist
@ErDeWee
bij jou zit het er niet meer op omdat je de pot niet meer hebt van het originele uitlaat. Daar (één van de bevestiging ogen van die pot) zit namelijk de "moer" op vast waar het hitteschild samen mee vast zit.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06