aankoop 2de hands moto

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
n8komeet

hoi,

als baanmoto rijder zou ik willen overschakelen op enduro. Ik heb zo al wat rondgekeken en mijn zinnen gezet op een yamaha wr400 van 99 of een wr426 van 2001. Vraagpr. resp 3500 en 4000 euro. Is dit een juiste weergave of vraagt men teveel :?: Ik ben afkomstig van Belgie,misschien in Nederland goedkoper?Ook graag tips waarop te letten bij aankoop,ken er nog niet zo veel van. :oops:
alvast bedankt en bij aankoop laat ik zeker iets weten :wink:
AMBUSH
Contacteer:

hmz d8 juist dat motoren in nederland zo duur waren en dat je die het beste in duitsland kan kopen want je schijnt inclusief keuring goedkoper uit te zijn dan in nederland ( als je 1 2dehands neemt )
JoeBaR

de prijs is natuurlijk geheel afhankelijk van de staat waarin de motor verkeert ... 3500 a 4000 euro voor een NETTE wr426 met kenteken uit 2001 vindt ik opzich geen gekke prijs ... let wel dat onderdelen (zuiger /bigend) van deze machientjes niet goedkoop zijn ....

waar je absoluut NIET op moet letten is dat de motor mooi glimt e.d ... met een busje siliconen spray ziet een motor er al gauw weer *als nieuw* uit..

let bijvoorbeeld een op de banden .. zijn de noppen schuin afgesleten?. dan is er meestal veel mee op de weg gereden ...

kijk hoe de motor erbij staat , is ie *netjes* schoon?..olie op peil ?.. hebben de remblokjes nog voldoende remvoering ?.. dit alles zegt wat over de manier waarop de motor onderhouden is ...

controleer of er speling zit op de achtervork en het link systeem ...en op de wiel lagers..

probeer of de motor (koud) ook goed start ..(veel mensen laten de motor alvast even draaien voordat de koper komt )

check of het blokje lekdicht is ..vaak zie je tussen de carter delen of cylinder een spoor van vloeibare pakking ...dit duidt erop dat de motor al vaker *open* is geweest ,daar de fabriek geen gebruik maakt van vloeibare pakkingen op het carter..

kijk of de keeringen van de voorvork niet lekken evenzo voor de achter schokbreker....

en .. niet geheel onbelangrijk ..de datum van afgifte van het kenteken hoeft lang NIET altijd het bouwjaar van de motor te zijn .. probeer via het frame nummer te achterhalen wat het werkelijke bouwjaar is ... in advertenties staan 9 van de 10 keer als bouwjaar , het jaar van afgifte van het kenteken aangegeven ...

en vraag altijd of je even een proefritje mag maken .. en stukje rijden maakt al gauw een hoop duidelijk over de motor ... luister ook of er geen *vreemde* geluiden uit het blokje komen ...en probeer o de koppeling niet te vroeg of juist te laat lost .....

succes met de aankoop alvast :D
4 strokes only !!
N!co
Contacteer:

JoeBaR schreef:...
probeer of de motor (koud) ook goed start ..(veel mensen laten de motor alvast even draaien voordat de koper komt )
...
Daarom altijd een half uur te vroeg komen bij het kijken naar een 2ehands motor/auto :twisted:
Gast

hey, bedankt voor jullie tips alvast,nog een kleine verduidelijking gevraagd:
hoe kan ik speling controleren op achtervork en linksysteem en op de wiellagers :?:
JWJanssen

Kijk goed naar de radiateuren, geen deuken, geen wokkel, geen kauwgum (keedbaar metaal). Die dingen zijn peperduur.

Een lekke voorvorkkeerring is zo vervangen.
Koplamp Oké?

Neem een bokje mee om hem daar op te zetten, kan je vervolgens aan het achterwiel voelen of er speling op de achterwiel, achterbrug en linksysteem zit. Wiellagers zijn goedkoop, achterbrug en linksysteem lagers zijn duur.

Is de kickstarter nog goed, niet verbogen of zo. Kan duiden op heel veel, heel aggressief aantrappen (wedstrijdgebruik).

Ketting/tandwiel set kost 120 euro, dus ook niet zo belangrijk.
n8komeet

hoi,

ik ben al een stuk verder door jullie tips :D ,bedankt alvast. Nog een klein vraagje,hoe kan ik die speling op voor-en achterwiel/brug en linksysteem meten of testen en wat is een aanvaardbare speling :?: .
thanks.
Plaats reactie