Just for fun wat mij betreft, maar met een serieuse ondertoon. Ik doe niet zomaar wat

, alles wat ik doe is wetenschappelijk verantwoord

.
Nee, weet je wat het is, Gassen. Ik kom zoveel leuke technische verhandelingen tegen van mensen die er zoveel van af weten dat je anders naar je eigen motortje gaat kijken. Er blijken gewoon heel veel foutjes in een verder perfecte motor te zitten als je kritisch kijkt.
En die foutjes zijn gemakkelijk weg te halen. (miisschien doen de fabrieken het wel express, opdat de tuners hun boterham kunnen beleggen

)
Ik heb geen motor nodig die harder gaat, dat geheel niet, maar ik ben bevoorbeeld nu bezig met een 125cctje die vanwege zijn kapotte drijfstang toch uit elkaar ligt. Ja, en dan ga ik tegenwoordig dus anders naar de motor kijken. Ik probeer met de kennis die ik nu via Internet heb opgedaan met andere ogen naar die motor te kijken. En dan blijken er dus heel wat "schoonheids" foutjes in zo'n motor te zitten. Puur omdat het dus een massa produkt is. Hij rijdt daar goed mee, maar door die foutjes weg te halen kan hij nog beter rijden.
Chiodi is bevoorbeeld wereldkampioen geworden met "deze" motor, maar de magazines vonden de motor maar zo zo. Hoe kan dit nou, zou je je kunnen afvragen. En dan blijkt het dus heel simpel. De motor voor de massa is maar zo zo. Heeft weinig blowdown tijd(de tijd dat de uitlaatpoort opstaat tov het openen van de spoelpoorten) en die uitlaatpoort opent ook nog heel laat, waardoor de motor geen topend heeft. Ik kan je verzekeren dat Chiodi's motor wel topend had!
Dus ik ben nu bezig om bevoorbeeld het inlaatkanaal mooi aan te laten sluiten met de rest van het carter cq cilinder. Dat kost dus niks en zorgt voor een mooie flow van de gassen door de machine heen, met hopelijk een fijne motor tot gevolg.
De volgende keer als je motor open ligt voor hopelijk alleen maar een nieuw zuigertje

dat je dan met andere ogen naar je onderdelen kijkt. Misschien zie je wel iets wat met weinig middelen wat optimaler te maken is.