ktm 525 kleppen

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pat#79
Berichten: 7
Lid geworden op: di feb 14, 2012 14:57

hallo

weet mischien iemand om de hoeveel uur je de kleppen moet stellen van een 525?
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

Bij stellen = slecht nieuws, dan zijn ze namelijk aan het inlopen.
Controle? Ik zelf doe het elke 20 a 30 uur.

Hoe lang ze mee gaan? Moeilijk te zeggen, is geheel afhankelijk van gebruik en onderhoud (veel/weinig toeren, smerige/schone luchtfilters).
Doorgaans wordt de 100uur wel gehaald. Er zijn ook verhalen van 500uur met originele kleppen.

Dus. Gewoon tijdig controleren. En als ze aan het inlopen zijn weet je dat er een wisselbeurtje zit aan te komen.
verstand op nul en nadenken
Gebruikersavatar
pat#79
Berichten: 7
Lid geworden op: di feb 14, 2012 14:57

oke.
bedankt voor info... ik zal er meteen eens naar gaan kijken!
madmenno
Berichten: 232
Lid geworden op: za aug 09, 2008 11:08
Locatie: haarlem

Idd regelmatig controleren,ik check om de olie wissel .
als je te veel speling krijgt hoor je het wel.
Maar het inlopen of tulpen van kleppen , dan gaan ze juist strakker staan,
en daar merk je niet veel van, totdat je compressie verliest .

KTM kleppen niet met voelermaatje afstellen,
De bewegende voetjes zijn vaak een beetje hol of ingeslagen
en met afstellen met voelermaatje , kom je dan veel te ruim uit
Gebruik de bekende 1/6 slag methode
boutje aandraaien tot net tegen klep, , dan draai je hem 1/6 slag los.
Dat is één platte kant van je moertje, en dan staat hij precies op 0,12 mm
mouser
Berichten: 118
Lid geworden op: zo jun 11, 2006 22:16
Locatie: assen

Heel makkelijk: 1x per jaar checken volstaat bij 525

Ik rij 3000 km zonder bijstellen

Als je startproblemen krijgt weet je zeker dat je moet stellen, zo is dat bij een 525
mouser
Berichten: 118
Lid geworden op: zo jun 11, 2006 22:16
Locatie: assen

Dat van die 1/6 slag vind ik bizar. Los het probleem op dus hoedjes vlak maken met zo'n steen waarmee je ook een mes slijpt....wetsteen.

Absoluut met maten afstellen, in 0,1 uit 0,12 mm dat is de enige nauwkeurige methode.
madmenno
Berichten: 232
Lid geworden op: za aug 09, 2008 11:08
Locatie: haarlem

mouser schreef:Dat van die 1/6 slag vind ik bizar. Los het probleem op dus hoedjes vlak maken met zo'n steen waarmee je ook een mes slijpt....wetsteen.

Absoluut met maten afstellen, in 0,1 uit 0,12 mm dat is de enige nauwkeurige methode.
Dan moet je voor het kleppen stellen eerst je tuimelaars eruit halen etc :?
Dat is pas omslachtig, 1/6 slag is precies 0,12mm en deze methode heb ik niet verzonnen hoor :wink: ,
het is een bekende KTM 'truuk'
mouser
Berichten: 118
Lid geworden op: zo jun 11, 2006 22:16
Locatie: assen

Nou, dan hebben we er een truukje bij...tuimelaar eruit is één boutje per tuimelaar valt best mee
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

1/6 omwenteling is een prima methode.
Bij zo'n 525 zijn de inlaatkleppen na zo'n 250-300 uur totaal versleten. Dat is voor die blokken het eerste grote onderhoud wat ze nodig hebben.
Vaak wordt dan de cylinder een keer gehoond en met een nieuwe zuigerveer kan ie er dan weer 300 km tegen.
In de US worden als vervanging vaak 'kibblewhite' kleppen gemonteerd. Daarmee is het inslaan van de inlaatkleppen verleden tijd, en het nastellen ook.
Plaats reactie