hallo
weet mischien iemand om de hoeveel uur je de kleppen moet stellen van een 525?
ktm 525 kleppen
Moderator: ghulst
Bij stellen = slecht nieuws, dan zijn ze namelijk aan het inlopen.
Controle? Ik zelf doe het elke 20 a 30 uur.
Hoe lang ze mee gaan? Moeilijk te zeggen, is geheel afhankelijk van gebruik en onderhoud (veel/weinig toeren, smerige/schone luchtfilters).
Doorgaans wordt de 100uur wel gehaald. Er zijn ook verhalen van 500uur met originele kleppen.
Dus. Gewoon tijdig controleren. En als ze aan het inlopen zijn weet je dat er een wisselbeurtje zit aan te komen.
Controle? Ik zelf doe het elke 20 a 30 uur.
Hoe lang ze mee gaan? Moeilijk te zeggen, is geheel afhankelijk van gebruik en onderhoud (veel/weinig toeren, smerige/schone luchtfilters).
Doorgaans wordt de 100uur wel gehaald. Er zijn ook verhalen van 500uur met originele kleppen.
Dus. Gewoon tijdig controleren. En als ze aan het inlopen zijn weet je dat er een wisselbeurtje zit aan te komen.
verstand op nul en nadenken
Idd regelmatig controleren,ik check om de olie wissel .
als je te veel speling krijgt hoor je het wel.
Maar het inlopen of tulpen van kleppen , dan gaan ze juist strakker staan,
en daar merk je niet veel van, totdat je compressie verliest .
KTM kleppen niet met voelermaatje afstellen,
De bewegende voetjes zijn vaak een beetje hol of ingeslagen
en met afstellen met voelermaatje , kom je dan veel te ruim uit
Gebruik de bekende 1/6 slag methode
boutje aandraaien tot net tegen klep, , dan draai je hem 1/6 slag los.
Dat is één platte kant van je moertje, en dan staat hij precies op 0,12 mm
als je te veel speling krijgt hoor je het wel.
Maar het inlopen of tulpen van kleppen , dan gaan ze juist strakker staan,
en daar merk je niet veel van, totdat je compressie verliest .
KTM kleppen niet met voelermaatje afstellen,
De bewegende voetjes zijn vaak een beetje hol of ingeslagen
en met afstellen met voelermaatje , kom je dan veel te ruim uit
Gebruik de bekende 1/6 slag methode
boutje aandraaien tot net tegen klep, , dan draai je hem 1/6 slag los.
Dat is één platte kant van je moertje, en dan staat hij precies op 0,12 mm
Dat van die 1/6 slag vind ik bizar. Los het probleem op dus hoedjes vlak maken met zo'n steen waarmee je ook een mes slijpt....wetsteen.
Absoluut met maten afstellen, in 0,1 uit 0,12 mm dat is de enige nauwkeurige methode.
Absoluut met maten afstellen, in 0,1 uit 0,12 mm dat is de enige nauwkeurige methode.
Dan moet je voor het kleppen stellen eerst je tuimelaars eruit halen etcmouser schreef:Dat van die 1/6 slag vind ik bizar. Los het probleem op dus hoedjes vlak maken met zo'n steen waarmee je ook een mes slijpt....wetsteen.
Absoluut met maten afstellen, in 0,1 uit 0,12 mm dat is de enige nauwkeurige methode.
Dat is pas omslachtig, 1/6 slag is precies 0,12mm en deze methode heb ik niet verzonnen hoor ,
het is een bekende KTM 'truuk'
1/6 omwenteling is een prima methode.
Bij zo'n 525 zijn de inlaatkleppen na zo'n 250-300 uur totaal versleten. Dat is voor die blokken het eerste grote onderhoud wat ze nodig hebben.
Vaak wordt dan de cylinder een keer gehoond en met een nieuwe zuigerveer kan ie er dan weer 300 km tegen.
In de US worden als vervanging vaak 'kibblewhite' kleppen gemonteerd. Daarmee is het inslaan van de inlaatkleppen verleden tijd, en het nastellen ook.
Bij zo'n 525 zijn de inlaatkleppen na zo'n 250-300 uur totaal versleten. Dat is voor die blokken het eerste grote onderhoud wat ze nodig hebben.
Vaak wordt dan de cylinder een keer gehoond en met een nieuwe zuigerveer kan ie er dan weer 300 km tegen.
In de US worden als vervanging vaak 'kibblewhite' kleppen gemonteerd. Daarmee is het inslaan van de inlaatkleppen verleden tijd, en het nastellen ook.