mechanische geluiden

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

zappa.suzuki

De boutjes van het blok en carterdeksel kunnen gewoon op een hoop, ze steken even ver uit als ze op de goede plek zitten voor dat je ze vast draait.

En het lager van de drijfstang draait kapot door te weinig smering als je het koppelingsdeksel los haalt en daarna de keerring niet vervangt in de carterdeksel, niet de krukaslagers.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
biggie

futurist schreef:bij twijfel even op cmsnl kijken, daar staat de mm bij zodat je een eerder verkeerd boutje dan ook ineens weer goed zet
futurist
Bij mijn eigen methode heb ik geen last van twijfel anders hoor!
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk, in de praktijk echter wel.
biggie

zappa.suzuki schreef:De boutjes van het blok en carterdeksel kunnen gewoon op een hoop, ze steken even ver uit als ze op de goede plek zitten voor dat je ze vast draait.

En het lager van de drijfstang draait kapot door te weinig smering als je het koppelingsdeksel los haalt en daarna de keerring niet vervangt in de carterdeksel, niet de krukaslagers.
zin 1, moest 2x lezen wat je bedoelde maar nu snap ik wat je bedoeld. lag aan mij.

zin 2, heb ik tig x gelezen maar snap nog steeds niet goed wat je bedoelt . kan ook aan mij liggen
bedoel je met ''niet de krukaslagers' dat die dan niet kapot draaien ?
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk, in de praktijk echter wel.
zappa.suzuki

Yip, krukaslagers draaien in het blok, en krijgen daar ook smering van, lager van de drijstang loopt droog als je het deksel los haalt en de keerring niet vervangt.

Hmmm leek me wel duidelijk wat ik had op geschreven
futurist

Ik had het ook begrepen maar ja ik heb hier dan ook een krukas liggen met een uitgelopen big end lager..........................
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
zappa.suzuki

En ik 2 met een kapot drijfstanglager :cry: :cry:
biggie

"En het lager van de drijfstang draait kapot door te weinig smering als je het koppelingsdeksel los haalt en daarna de keerring niet vervangt in de carterdeksel, niet de krukaslagers."

Het kwam door het laatste gedeelte "niet de krukaslagers." Ik nam aan dat dat in relatie stond tot wat er vlak voor stond "de keerring niet vervangt in de carterdeksel".
Alsof je de krukaslagers niet moet vervangen maar de keerring wel. Wat ook zo is , daarom vond ik het al zo gek.
Maar het sloeg op wat in het begin van de zin stond. De krukaslagers draaien niet niet kapot als die keerring niet ok is maar het drijfstanglager wel. ik vat hem.

Het klopt helemaal wat er staat hoor, het helpt als je veel van motoren weet het sneller te vatten, mijn zinsopbouw zou het niet zijn maar dat is persoonlijk natuurlijk. Beetje een taaltick hier. Heb voor mijn DR die in 16 jaar maar heel weinig gereden heeft de keerring en de pakking besteld. Ik neem aan dat het dán juist verstandig is , rust roest.
loek de kort

Big end lagers zijn toch te vervangen of zijn de lagers niet te krijgen?
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
futurist

jaaaa, maar het is een geperste krukas
futurist
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
dhc6

Nog steeds "on topic", zelfs op pagina 2.

Het ene woord "misschien" heeft heel goede info opgeleverd, erg leerzaam.

In ieder geval is Biggie op de goeie weg om ellendes te voorkomen.

Groet
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
loek de kort

Geperst lager, krukas kan gewoon uit elkaar, nieuw lager erin en terug persen.
Zit de krukwang gelast bij een BIG? weet uit ervaring dat dit lassen bij een GSX1100efe een drama is, kunnen ze nergens in Nederland zonder dat de krukas krom trekt......
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
biggie

Ga binnenkort eens dat koppelingsdeksel lostrekken en die keerring vervangen.
Nog tips ? iemand ? Als de motor gewoon op de jiffy staat , is dat schuin genoeg om de olie binnenboord te houden ?
Grt Peter
futurist

Als ie mooi op peil staat dan zal het er om houwen. Simpel toch 2 plankjes onder de wielen en je kan aan de gang. Kukelt niet zo maar om de jiffy heer hoor. Pakking er al lang op dan op voorhand voor een nieuwe zorgen. Slagschroevendraaier of klein griptangetje er bij, de 2 kruiskop schroefjes die het borgplaatje vast houden kunne flink vasrt zitten.
Futurist
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
kantelaar

Ik leg de motor meestal neer tegen een muur of de werkbank , volgens mij staat hij met de jiffy nog te recht op .
Laatst gewijzigd door kantelaar op do nov 14, 2013 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Zandprutser 1e klas.
biggie

futurist schreef:Als ie mooi op peil staat dan zal het er om houwen. Simpel toch 2 plankjes onder de wielen en je kan aan de gang. Kukelt niet zo maar om de jiffy heer hoor. Pakking er al lang op dan op voorhand voor een nieuwe zorgen. Slagschroevendraaier of klein griptangetje er bij, de 2 kruiskop schroefjes die het borgplaatje vast houden kunne flink vasrt zitten.
Futurist
Dat ie omvalt over de jiffy heen vrees ik niet zo. Zou wel zonde zijn als ie juist nét niet schuin genoeg staat om de olie erin te houden.
Nieuwe pakking ligt klaar.
Welk borgplaatje is dat ? vml kom ik hem zo tegen en herken ik hem als ik eraan begin, maar nu op voorhand weet ik even niet welk borgplaatje je bedoelt.
biggie
dhc6

Het is een borgplaatje (zoals op de uitgaande as) dat de keerring op zn plaats houd, zoals Futurist al schreef kunnen de schroefjes erg vast zitten, vandaar zn opmerkingen. Plaatje kun je her-gebruiken, wel Loctite op de schroefjes doen. Deze keerring kost bij CSMNL heel wat minder dan bij Hessler en in de reguliere handel waren ze 4 Euro. Ik ververs de olie/filter tegelijker tijd.

Suc6
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
biggie

Ok, dan heb ik een idee hoe en wat.
biggie

kantelaar schreef:Ik leg de motor meestal neer tegen een muur of de werkbank , volgens staat hij met de jiffy nog te recht op .
Vandaar de naam "Kantelaar" denk ik ? :P
kantelaar

Onder andere , :mrgreen:
Ook werd ik wel eens zo genoemd omdat ik de big ook wel eens met mezelf erop plat leg , om dezelfde avond nog wat whisky's naar binnen te kantelen tegen de pijntjes :lol:
Zandprutser 1e klas.
biggie

typisch geval van het juiste kantelpunt dus.
en daarna kantelde je zeker je bed in, haha
Plaats reactie