Voorstellen en een vraagje

voor onderwerpen die niet in de onderstaande categorien thuishoren.

Moderators: henk-v, Jo VdB, Zot, GuyC, Rudy

Plaats reactie
maxb
Berichten: 4
Lid geworden op: zo apr 28, 2013 12:41

Voorstellen en een vraagje

Bericht door maxb »

Hallo beste mensen,

Ik ben max en kom uit Breda rijd op het moment een kawasaki gpz 600 (heeeeeel oud model racer) maar zand begint me toch steeds meer aan te spreken vandaar dat ik u hier zit :D

Ben al geruime tijd aan het rondkijken voor een crossmotor en denk dat ik er wel aan uit ben wat ik wil gaan rijden. Ik wil zo'n 1000 euro uitgeven aan de aanschaf van een motor en
denk dat ik met een cr 250 een goede keuze maak. Waarom; lichte motor met redelijk wat vermogen, tweetakt is lekker fel en daarnaast wat makkelijker in onderhoud en tot slot
vind ik het ook geen onaardige motors om te zien.

Ik wil sowieso een motor met kenteken, wil er ook wel eens mee naar het werk kunnen bijvoorbeeld. Vandaar de vraag weet iemand hier of het mogelijk is een cr zelf op kenteken te zetten.
Hiervoor moet de motor voorzien zijn van een type goedkeuring waarvan ik dus niet weet of dit het geval is??? Verdere zaken als verlichting spiegel en kenteken plaat spreken uiteraard voor zich.
De reden dat ik het zo wil doen is dat ik een motor van bouwjaar 1990/92/93 zoek waardoor ik verder geen bpm hoef te betalen en deze in aanschaf toch flink schelen met een motor met kenteken.

Ik ben benieuwd naar jullie ideeen hierover !
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Re: Voorstellen en een vraagje

Bericht door gassen »

Op kenteken zetten dacht ik zal rond de 6-700 euro zijn. Jos v Vught (Oirschot) doet zoiets, zoek op google . Hij bouwt alles om zodat deze naar de keuring kan en wordt gekeurd. Ik weet niet of dat ook voor de oudere modellen nog geldt.
Alle delen die hij erop zet gaan er weer vanaf na de keuring. Je moet dan alsnog zelf de delen voor de verlichting (spoel, koplamp achterspatbord met licht), claxon, stille uitlaat/demper ed kopen.
Dus reken daar nog een honderd of 3-4 bij. Kom je alleen al voor het kenteken op zo'n 1000euro .
Je kunt beter meteen iets met een legaal kenteken aanschaffen, kost iets meer maar dan heb je ook achteraf minder gesodemieter mocht het fout gaan.

Oja, welkom :)
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
JoeBaR
Berichten: 1981
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

Re: Voorstellen en een vraagje

Bericht door JoeBaR »

staan voor 15 a 1800 op MP of speurders met kenteken. al dat gezeur met de RDW , die moet je er helemaal niet bij willen halen .
4 strokes only !!
maxb
Berichten: 4
Lid geworden op: zo apr 28, 2013 12:41

Re: Voorstellen en een vraagje

Bericht door maxb »

Dank voor de reacties :D

De reden dat ik graag zelf een crosser op kenteken wil zetten is omdat de aanschaf prijs vaak een stuk lager ligt.
Ik heb me al redelijk verdiept hierin en de kosten vallen vaak best mee, mits de motor een type goedkeuring heeft.
Als de motor een type goedkeuring heeft dan is hoeft deze ook niet volledig nagezien te worden en ben je voor zo'n 200 euro klaar.
Stel aanschaf 600 plus 200 kosten is altijd nog minder als 1000 euro (licht en spiegels heb ik dan niks voor gereknd maar daar heb ik
nog wel een en ander voor liggen 8) ).

Wat ik me dus afvraag is hoe het zit met een type goedkeuring op een cr, stel dat ik er een koop met kenteken
heeft deze dan niet ook gewoon een type goedkeuring ? Of krijgt deze dan een zelfbouw nummer net als bijvoorbeeld
een zelfbou streetfighter of chopper frame?

Ik kom ook nogal wat kentekens tegen op verkoop sites maar deze moeten toch ook aan een frame nummer gekoppeld zijn lijkt me ?

Hopelijk weten jullie hier iets meer van; of misschien heeft iemand wel een cr 250 zonder kenteken die eens kan kijken of er een
type goedkeuring op zit?
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Re: Voorstellen en een vraagje

Bericht door gassen »

CR's hebben geen type goedkeuring, allemaal crossers die individueel omgebouwd/gekeurd zijn. Enkele uitzonderingen zijn de HM- CRF (X) types voor zover ik weet. Maar die zijn meteen weer wat duurder.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
maxb
Berichten: 4
Lid geworden op: zo apr 28, 2013 12:41

Re: Voorstellen en een vraagje

Bericht door maxb »

Hallo allemaal en bedankt voor alle reacties !

Ik heb inmiddels een cr aangeschaft, een 250 uit 1992. Wel met wat werk er aan maar daar was de prijs ook wel naar :)

Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een werkplaatshandboek voor dit type cr, moet namelijk de lagers van de achter brug vervangen en ook de voorvork keerringen. Dus een boek als naslagwerk is geen overbodig luxe. Iemand misschien in het bezit van een digitale versie, of misschien heeft iemand er eentje te koop ?

Tot slot nog tips voor adressen om onderdelen te halen; internet en of een goede zaak (regio breda)???
JoostST
Berichten: 1
Lid geworden op: do sep 19, 2013 22:05
Locatie: Noord-Holland

Re: Voorstellen en een vraagje

Bericht door JoostST »

Google doet meestal wel wat je hem vraagt :D
KLICK en KLIQ
maxb
Berichten: 4
Lid geworden op: zo apr 28, 2013 12:41

Re: Voorstellen en een vraagje

Bericht door maxb »

Hoi Joost, dank voor je reactie !

Had die site's ook al gevonden alleen staat er helaas geen handboek voor een 92 er tussen.
Uiteindelijk heb ik goedkoop een boek kunnen vinden dus ben voorlopig gesteld :D

Wel heb ik nu een ander probleem, ik ben de voorvork aan het reviseren wat die lekte olie aan de ene kant.
Bij het monteren van de vork moet je de centerbout aan de onderkant aandraaien met 80 Nm.
Om dit te doen moet je de voorvork even in elkaar zetten (demper en veer erin en dop erop). Althans volgens het boek...
Als het goed is zou je door de veerdruk deze bout aan moeten kunnen draaien. Maar helaas blijft deze eindeloos ronddraaien.
Nu heb ik zelfs een bout verneukt hierdoor... dus heeft iemand hier misschien ervaring mee, misschien doe ik iets verkeerd...?

Op internet heb ik zo gauw kunnen vinden dat zo'n dop 100 euro kost, allemaal niet zo'n probleem maar dan wil ikwel weten hoe te monteren :mrgreen:
JoeBaR
Berichten: 1981
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

Re: Voorstellen en een vraagje

Bericht door JoeBaR »

denk dat Keimpema motoren je wel kan helpen , die heeft een hoop ervaring en onderdelen van 90er jaren CRetjes.
4 strokes only !!
Plaats reactie