Reserveblok
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Dit maal weinig txt, jullie zijn toch VIESueel ingesteld.
Vandaag na het werk toch de schuur in gedoken, al heb ik belangrijkere dingen te doen .
Kleppen en cilinderkop had ik laatst al -lekker in het zonnetje- goed schoongemaakt en had mazzzzel dat ik laatst van Rammelbak wat kleppen-slijp-pasta meekreeg. Gelijk maar nieuwe klepseals geplaatst en de kop weer in elkaar gezet. Helaas de nokkenas nog niet gemonteerd, want ik las dat deze het beste kan worden gemonteerd met MoS2-vet. Schijnt goed tegen vlaktedruk te kunnen en heeft goede smerende eigenschappen en zou zelfs een tijd smeren zonder olie. Morgen eerst maar ff naar de automaterialen-toko, en dan kan ook de nieuwe nokkenas worden ingebouwd.
Van Lars ook een prachtig stukje RVS ontvangen . Wordt vervolgd!
Vandaag na het werk toch de schuur in gedoken, al heb ik belangrijkere dingen te doen .
Kleppen en cilinderkop had ik laatst al -lekker in het zonnetje- goed schoongemaakt en had mazzzzel dat ik laatst van Rammelbak wat kleppen-slijp-pasta meekreeg. Gelijk maar nieuwe klepseals geplaatst en de kop weer in elkaar gezet. Helaas de nokkenas nog niet gemonteerd, want ik las dat deze het beste kan worden gemonteerd met MoS2-vet. Schijnt goed tegen vlaktedruk te kunnen en heeft goede smerende eigenschappen en zou zelfs een tijd smeren zonder olie. Morgen eerst maar ff naar de automaterialen-toko, en dan kan ook de nieuwe nokkenas worden ingebouwd.
Van Lars ook een prachtig stukje RVS ontvangen . Wordt vervolgd!
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Das pech Marco, dat vet heb ik een kiloblik van staan Nou is het mijn inziens niet perse nodig. Als er bij montage gewoon overal motorolie op wordt gesmeerd dan kom je ook een heel eind. Even het bakje vullen waar de nokken door heen spetteren voor het monteren van het kleppendeksel.
Nou heb ik pas je mooi oude bocht van de SR42 overgenomen. Maar bij het zien van die RVS bocht wordt ik toch weer hebberig. Kan je daar wat meer over vertellen (hoe, wie, waar, hoeveel, ook voor SR42?).
Nou heb ik pas je mooi oude bocht van de SR42 overgenomen. Maar bij het zien van die RVS bocht wordt ik toch weer hebberig. Kan je daar wat meer over vertellen (hoe, wie, waar, hoeveel, ook voor SR42?).
Je hebt een PB over de (nieuwe) bocht!Rammelbak schreef:Das pech Marco, dat vet heb ik een kiloblik van staan Nou is het mijn inziens niet perse nodig. Als er bij montage gewoon overal motorolie op wordt gesmeerd dan kom je ook een heel eind. Even het bakje vullen waar de nokken door heen spetteren voor het monteren van het kleppendeksel.
Nou heb ik pas je mooi oude bocht van de SR42 overgenomen. Maar bij het zien van die RVS bocht wordt ik toch weer hebberig. Kan je daar wat meer over vertellen (hoe, wie, waar, hoeveel, ook voor SR42?).
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
doe mij die PB ok even
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
-
- Berichten: 373
- Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
- Locatie: Aarle - Rixtel
k wil ook zo'n mooie bocht
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
Ik heb de kunstenaar al geïnformeerd over jullie enorme interesse
Gevraagd of hij wat ziet in jullie group-buy .
Gevraagd of hij wat ziet in jullie group-buy .
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Nee hoor, ik weet bijvoorbeeld niks van snacks.Ouwe Reus schreef:Jij weet ook alles hè
Verder dacht ik vanochtend "ik ga mijn bocht ook eens zoeken in de stapel onderdelen en kijken hoe die er bij staat " en wat denk je........dieptriest bochtje
Weten we al een richtprijs voor zo`n bocht ?
-
- Berichten: 373
- Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
- Locatie: Aarle - Rixtel
Mijn ervaring is dat die bochten net zo goed zijn als de middendempert. roesten sneller dan dat je er lak op kunt spuiten....
Weet nog dat vroeger de Alfa Sud al op de folder aan t roesten was maar de jappen kunnen het dus ook.
Maar waarom zou je alles netjes maken, na een dagje baggeren zie er niks meer van.
Weet nog dat vroeger de Alfa Sud al op de folder aan t roesten was maar de jappen kunnen het dus ook.
Maar waarom zou je alles netjes maken, na een dagje baggeren zie er niks meer van.
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
Ouwe reus ,
Is je oude nokkenas nog goed ? misschien ken ik hem overnemen want ik ben nog steeds met mijn ratel zoektocht bezig, nieuwe tuimelaars hielp wel dus ik ben bang dat het ook met de nokkenas te maken heeft .
Is je oude nokkenas nog goed ? misschien ken ik hem overnemen want ik ben nog steeds met mijn ratel zoektocht bezig, nieuwe tuimelaars hielp wel dus ik ben bang dat het ook met de nokkenas te maken heeft .
Zandprutser 1e klas.
Hoi Martin,kantelaar schreef:Ouwe reus ,
Is je oude nokkenas nog goed ? misschien ken ik hem overnemen want ik ben nog steeds met mijn ratel zoektocht bezig, nieuwe tuimelaars hielp wel dus ik ben bang dat het ook met de nokkenas te maken heeft .
De nokkenas durfde ik niet te gebruiken met de "vernieuwde" tuimelaars. Het ding heb ik ingeruild op een nokkenas van Hessler.
Tip: maak eens een filmpje met geluid, zet deze op Youtube en laat de wijze mannen op dit forum eens luisteren.
GreetZ,
Marco
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Ik zag op de eerste pagina een foto van de nokkenas, mijn oude tuimelaars waren verder afgesleten trouwens .
Ik weet nu eigenlijk wel zeker dat ik een nieuwe nokkenas moet.
Filmpje gaat niet echt werken denk ik , ik hoor het af en toe tijdens rijden en met bepaalde toerentallen wat harder .
thanx.
Ik weet nu eigenlijk wel zeker dat ik een nieuwe nokkenas moet.
Filmpje gaat niet echt werken denk ik , ik hoor het af en toe tijdens rijden en met bepaalde toerentallen wat harder .
thanx.
Zandprutser 1e klas.
Hey jongens, vandaag even met de föhn van mijn ex-verloofde mogen spelen. Het experiment is (tot nu toe) geslaagd, alleen nog ff pasmaken. Hey Iwan, nog bedankt voor het stukkie HWA-buis hèOuwe Reus schreef:Onlangs de binnenomtrek van het aansluitrubber van carbs naar luchtfilterbox opgemeten. Kwam uit op 314mm. Wiskundig gezien zou een "platgeslagen" buis van oorspronkelijk 100mm doorsnede er feilloos in moeten passen. Ben nog aan het zoeken naar een geschikt materiaal voor de (aanzuig)buis, maar denk ik een stuk HWA-buis aan mijn experiment ga blootstellen.
Intussen ook al een échte BIG luchtfilter gescoord
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Mooie en lichte oplossing, simpel en goedkoop.
Ben wel benieuwd hoe kort je de buis kunt maken zonder dat ie scheurt, ga jouw truc gebruiken als mal voor de carbon uitvoering.
Suc6
Ben wel benieuwd hoe kort je de buis kunt maken zonder dat ie scheurt, ga jouw truc gebruiken als mal voor de carbon uitvoering.
Suc6
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Tijd voor een update over het reserveblok.
- Het reserveblok moét deze maand gemonteerd worden wat mij betreft, dus ik heb er ff een gaspenning bijgegooid
- De beoogde luchtfilter-setup verder afgemaakt. De grijze HWA-buis vervangen door dikwandige aluminium CV-buis. Aan de zijde van de carbs ovaal en aan de kant van de luchtfilter rond. Werkt perfect op het nu nog gemonteerde blok.
- De nokkenasketting heeft een WPHB-lengte van 127,5mm, dus die was inderdaad recentelijk vervangen. For the record: vervangen bij 129mm, en nieuw 127mm. Weer terug gemonteerd natuurlijk .
- De balansasketting niet kunnen vervangen omdat mijn vliegwiel blokkeertool net niet om het vliegwiel past. Zit ff te twijfelen of ik deze zelf ga aanpassen of ook maar zo'n slagmoersleutel moet aanschaffen. Maar gelukkig wel de boel mooi op spanning kunnen brengen (met een ietsiepietsie voorspanning). Boel daarom weer dichtgeschroefd.
- Het reserveblok na aankoop al gespoeld met motorolie. Nu de olie waarmee ik het blok bijna een jaar heb weggezet, ook afgetapt. Olie was donkerder dan ik had verwacht en er kwam nog wat heel fijn, zwarte bezinksel van de linker carterdeksel en dynamo af. Zal wat slijpsel van de oude opgevreten tuimelaars zijn. Bezinksel verwijderd met poetslappen. Daarna blok (zonder kleppendeksel) met startmotor in alle versnellingen even afgeslingerd, en olie blijft nu mooi, dus alle rommel is eruit hoop ik. En een oliestraaltje uit de aansluiting voor de oliekoeler. Wel straks de boel opnieuw inlopen, dus weer korte interval voor oliewissel. Bij elkaar is het "olieverbruik" dus tijdelijk extreem hoog .
- In het kleppendeksel wel een nare ontdekking gedaan: de gereviseerde en "verbeterde" tuimelaars hebben een niet haaks contactvlak met de nokkenas . Sporen zijn overigens ontstaan uitsluitend bij het handmatig draaien van de krukas. Dezelfde kl0te-tuimelaars die bij Rene twee nokkenassen hebben geruïneerd. In mijn geval heb ik het geluk dat het blok nog niet heeft gedraaid "op eigen kracht"; de sporen zijn nu nog heel onschuldig. Maar die tuimelaars gaan eruit zodra ik de originele nieuwe Suzuki tuimelaars in huis heb.
Heb Bert gezien zijn vele ervaring op gebied van revisie en technisch inzicht, gevraagd of de tuimelaars nog wel volgens het boekje zouden kunnen worden gereviseerd. Ga deze tuimelaars iig niet op een nieuwe nokkenas gebruiken, maar als (wel) netjes haaks dragen op de nokkenas en zijn gehard, durf ik het wel aan.
-------------------------------
ff brainstormen:
Het contactvlak van de tuimelaar en nokken is duidelijk niet haaks, alleen vraag ik mij af waar dat precies aan ligt. Ligt dat aan de tuimelaars, de nokkenas, de kleppendeksel of de asjes waarover de tuimelaar draait?
- De kleppendeksel kreeg ik er haast niet vanaf, zat gewoon goed vast met slechts een vliesje vloeibare pakking, heb de indruk dat deze mooi vlak is. De kleppendeksel zit ook niet iets 'gedraaid", want dan zouden de contactvlakken (op de gemonteerde tuimelaars) beide rechts of beide links moeten zitten. Kleppendeksel zit met pasbussen, dus kan je verder niets aan doen.
- De asjes zal ik binnenkort eens laten rollen op een spiegel of iets dergelijks, om te bepalen of deze "recht" zijn. Het contactvlak met de oude tuimelaars en nokkenas was iig wel haaks!
- De nokkenas is van Hessler, is voor het slijpen ongetwijfeld tussen centers ingeklemd. Zou in theorie wel mogelijk zijn dat de geleiding niet haaks was tijdens het slijpen. Hessler heeft een hoop te verliezen als hij rommel verkoopt binnen de BIG-gelederen.
- De tuimelaars zelf hebben, gezien vanaf de "slijphulpsuk", beide op exact hetzelfde punt een "contactvlak", heel opmerkelijk. Tuimelaars zijn van het Duitse Egu, achteraf hebben zij een twijfelachtige kwaliteit. Rene heeft dezelfde sporen als in mijn geval.
- Voor mij is het 99% zeker dat de oorzaak alleen in de tuimelaars gezocht moet worden
- Hoop volgende week de originele tuimelaars te monteren, weet ik het zeker
Hebben jullie nog suggesties of ideeën ?
- Het reserveblok moét deze maand gemonteerd worden wat mij betreft, dus ik heb er ff een gaspenning bijgegooid
- De beoogde luchtfilter-setup verder afgemaakt. De grijze HWA-buis vervangen door dikwandige aluminium CV-buis. Aan de zijde van de carbs ovaal en aan de kant van de luchtfilter rond. Werkt perfect op het nu nog gemonteerde blok.
- De nokkenasketting heeft een WPHB-lengte van 127,5mm, dus die was inderdaad recentelijk vervangen. For the record: vervangen bij 129mm, en nieuw 127mm. Weer terug gemonteerd natuurlijk .
- De balansasketting niet kunnen vervangen omdat mijn vliegwiel blokkeertool net niet om het vliegwiel past. Zit ff te twijfelen of ik deze zelf ga aanpassen of ook maar zo'n slagmoersleutel moet aanschaffen. Maar gelukkig wel de boel mooi op spanning kunnen brengen (met een ietsiepietsie voorspanning). Boel daarom weer dichtgeschroefd.
- Het reserveblok na aankoop al gespoeld met motorolie. Nu de olie waarmee ik het blok bijna een jaar heb weggezet, ook afgetapt. Olie was donkerder dan ik had verwacht en er kwam nog wat heel fijn, zwarte bezinksel van de linker carterdeksel en dynamo af. Zal wat slijpsel van de oude opgevreten tuimelaars zijn. Bezinksel verwijderd met poetslappen. Daarna blok (zonder kleppendeksel) met startmotor in alle versnellingen even afgeslingerd, en olie blijft nu mooi, dus alle rommel is eruit hoop ik. En een oliestraaltje uit de aansluiting voor de oliekoeler. Wel straks de boel opnieuw inlopen, dus weer korte interval voor oliewissel. Bij elkaar is het "olieverbruik" dus tijdelijk extreem hoog .
- In het kleppendeksel wel een nare ontdekking gedaan: de gereviseerde en "verbeterde" tuimelaars hebben een niet haaks contactvlak met de nokkenas . Sporen zijn overigens ontstaan uitsluitend bij het handmatig draaien van de krukas. Dezelfde kl0te-tuimelaars die bij Rene twee nokkenassen hebben geruïneerd. In mijn geval heb ik het geluk dat het blok nog niet heeft gedraaid "op eigen kracht"; de sporen zijn nu nog heel onschuldig. Maar die tuimelaars gaan eruit zodra ik de originele nieuwe Suzuki tuimelaars in huis heb.
Heb Bert gezien zijn vele ervaring op gebied van revisie en technisch inzicht, gevraagd of de tuimelaars nog wel volgens het boekje zouden kunnen worden gereviseerd. Ga deze tuimelaars iig niet op een nieuwe nokkenas gebruiken, maar als (wel) netjes haaks dragen op de nokkenas en zijn gehard, durf ik het wel aan.
-------------------------------
ff brainstormen:
Het contactvlak van de tuimelaar en nokken is duidelijk niet haaks, alleen vraag ik mij af waar dat precies aan ligt. Ligt dat aan de tuimelaars, de nokkenas, de kleppendeksel of de asjes waarover de tuimelaar draait?
- De kleppendeksel kreeg ik er haast niet vanaf, zat gewoon goed vast met slechts een vliesje vloeibare pakking, heb de indruk dat deze mooi vlak is. De kleppendeksel zit ook niet iets 'gedraaid", want dan zouden de contactvlakken (op de gemonteerde tuimelaars) beide rechts of beide links moeten zitten. Kleppendeksel zit met pasbussen, dus kan je verder niets aan doen.
- De asjes zal ik binnenkort eens laten rollen op een spiegel of iets dergelijks, om te bepalen of deze "recht" zijn. Het contactvlak met de oude tuimelaars en nokkenas was iig wel haaks!
- De nokkenas is van Hessler, is voor het slijpen ongetwijfeld tussen centers ingeklemd. Zou in theorie wel mogelijk zijn dat de geleiding niet haaks was tijdens het slijpen. Hessler heeft een hoop te verliezen als hij rommel verkoopt binnen de BIG-gelederen.
- De tuimelaars zelf hebben, gezien vanaf de "slijphulpsuk", beide op exact hetzelfde punt een "contactvlak", heel opmerkelijk. Tuimelaars zijn van het Duitse Egu, achteraf hebben zij een twijfelachtige kwaliteit. Rene heeft dezelfde sporen als in mijn geval.
- Voor mij is het 99% zeker dat de oorzaak alleen in de tuimelaars gezocht moet worden
- Hoop volgende week de originele tuimelaars te monteren, weet ik het zeker
Hebben jullie nog suggesties of ideeën ?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
ik stuurde de tuimelaars iig terug met een vriendelijk doch dringend verzoek terug te betalen
futurist
dus toch de ketting van het huidige blok vernieuwen anders zit je de halve zomer nog zonder Big
futurist
dus toch de ketting van het huidige blok vernieuwen anders zit je de halve zomer nog zonder Big
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
De tuimelaars ed afgelopen dinsdag besteld in Duitsland, en de onderdelen waren vrijdag al in Nederland .futurist schreef:ik stuurde de tuimelaars iig terug met een vriendelijk doch dringend verzoek terug te betalen
futurist
dus toch de ketting van het huidige blok vernieuwen anders zit je de halve zomer nog zonder Big
Bij CMS.nl ben ik een levertijd gewend van wéken, terwijl daadwerkelijke levering ook nog diverse malen wordt uitgesteld.
Als de eerste inloopsporen op de Suz' tuimelaars positief zijn, wordt het reserveblok asap in elkaar geschroefd in de BIG gelepeld. Het nu nog gemonteerde blok gaat dan op de workmate en dan heb ik geen tijdsdruk meer. Rijden met die BIG! Standaard blok krijgt dan wel alle noodzakelijke nieuwe onderdeeltjes en onderhoud, maar gaat gewoon een poos stof vangen terwijl het lekker onder in de stelling ligt
Ga idd Egu even dwarszitten, al verwacht ik daar weinig van.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Goed nieuws !
Vandaag de tuimelaars van Suzi ontvangen, en ff al het andere werk laten vallen. Snel gemonteerd en een paar minuten de krukas met de hand gedraaid om de eerste contactsporen zichtbaar te maken . De nieuwe tuimelaars en de nieuwe HRT nokkenas vinden elkaar wél aardig. Foto's genomen nadat ik de MOS2 heb weggeveegd natuurlijk En da's heel wat beter dan die scheve dingen van Egu Balen dat die dingen niet zaterdag al zijn bezorgd, want nu moet ik toch echt weer aan het (betaalde) werk. Van het weekend pas tijd om de boel in elkaar schroeven, t'is niet anders. Advies van Cor opgevolgd en die kloteklappers van Egu gisteren een gepeperde email gestuurd
Vandaag de tuimelaars van Suzi ontvangen, en ff al het andere werk laten vallen. Snel gemonteerd en een paar minuten de krukas met de hand gedraaid om de eerste contactsporen zichtbaar te maken . De nieuwe tuimelaars en de nieuwe HRT nokkenas vinden elkaar wél aardig. Foto's genomen nadat ik de MOS2 heb weggeveegd natuurlijk En da's heel wat beter dan die scheve dingen van Egu Balen dat die dingen niet zaterdag al zijn bezorgd, want nu moet ik toch echt weer aan het (betaalde) werk. Van het weekend pas tijd om de boel in elkaar schroeven, t'is niet anders. Advies van Cor opgevolgd en die kloteklappers van Egu gisteren een gepeperde email gestuurd
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
EGU:
Heb toendertijd uiteindelijk de chef aan de lijn gehad, vreselijk accent in alle talen, arrogant tot en met, het zou aan de nok hebben gelegen (HRT) . Heb 1 setje terug gekregen dat er beter uitziet dan de anderen maar of ik ze ooit ga gebruiken?
Groeten uit de zandbak.
R
Heb toendertijd uiteindelijk de chef aan de lijn gehad, vreselijk accent in alle talen, arrogant tot en met, het zou aan de nok hebben gelegen (HRT) . Heb 1 setje terug gekregen dat er beter uitziet dan de anderen maar of ik ze ooit ga gebruiken?
Groeten uit de zandbak.
R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Van die resultaten sta ik wel te kijken.. EGU zou je zeggen dat ze ook een naam hoog te houden hebben....
maar schijnbaar gewoon kneut.
zit er een groot prijsverschil tussen egu en origineel OEM?
maar schijnbaar gewoon kneut.
zit er een groot prijsverschil tussen egu en origineel OEM?
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !