Reserveblok

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Dit maal weinig txt, jullie zijn toch VIESueel ingesteld.

Vandaag na het werk toch de schuur in gedoken, al heb ik belangrijkere dingen te doen :fist: .

Kleppen en cilinderkop had ik laatst al -lekker in het zonnetje- goed schoongemaakt en had mazzzzel dat ik laatst van Rammelbak wat kleppen-slijp-pasta meekreeg. Gelijk maar nieuwe klepseals geplaatst en de kop weer in elkaar gezet.
Kleppen zijde zuiger
Kleppen zijde zuiger
DSC03217.JPG (56.95 KiB) 1979 keer bekeken
Kleppen zijde cilinderkop
Kleppen zijde cilinderkop
DSC03213.JPG (39.93 KiB) 1979 keer bekeken
Klepzitting
Klepzitting
DSC03196.JPG (56.47 KiB) 1979 keer bekeken
Spare parts
Spare parts
DSC03337.JPG (56.7 KiB) 1979 keer bekeken
Kleppen weer gemonteerd
Kleppen weer gemonteerd
DSC03356 - kopie.JPG (98.34 KiB) 1979 keer bekeken
Helaas de nokkenas nog niet gemonteerd, want ik las dat deze het beste kan worden gemonteerd met MoS2-vet. Schijnt goed tegen vlaktedruk te kunnen en heeft goede smerende eigenschappen en zou zelfs een tijd smeren zonder olie. Morgen eerst maar ff naar de automaterialen-toko, en dan kan ook de nieuwe nokkenas worden ingebouwd.
Hesslers nokkenas
Hesslers nokkenas
DSC03370 - kopie.JPG (50.19 KiB) 1979 keer bekeken
Dat is dus een snelle nok
Dat is dus een snelle nok
DSC03363 - kopie.JPG (68.31 KiB) 1979 keer bekeken
Van Lars ook een prachtig stukje RVS ontvangen :) .
Lars zijn kunstwerk
Lars zijn kunstwerk
DSCN1016.jpg (87.08 KiB) 1979 keer bekeken
Wordt vervolgd!
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
pjlaurens
Berichten: 140
Lid geworden op: wo feb 26, 2003 18:09
Locatie: spijkenisse

Ziet er goed uit marco

gr peter
Rammelbak
Berichten: 796
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Das pech Marco, dat vet heb ik een kiloblik van staan :P Nou is het mijn inziens niet perse nodig. Als er bij montage gewoon overal motorolie op wordt gesmeerd dan kom je ook een heel eind. Even het bakje vullen waar de nokken door heen spetteren voor het monteren van het kleppendeksel.

Nou heb ik pas je mooi oude bocht van de SR42 overgenomen. Maar bij het zien van die RVS bocht wordt ik toch weer hebberig. Kan je daar wat meer over vertellen (hoe, wie, waar, hoeveel, ook voor SR42?).
:zwaaien:
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Rammelbak schreef:Das pech Marco, dat vet heb ik een kiloblik van staan :P Nou is het mijn inziens niet perse nodig. Als er bij montage gewoon overal motorolie op wordt gesmeerd dan kom je ook een heel eind. Even het bakje vullen waar de nokken door heen spetteren voor het monteren van het kleppendeksel.

Nou heb ik pas je mooi oude bocht van de SR42 overgenomen. Maar bij het zien van die RVS bocht wordt ik toch weer hebberig. Kan je daar wat meer over vertellen (hoe, wie, waar, hoeveel, ook voor SR42?).
Je hebt een PB over de (nieuwe) bocht!
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Rammelbak
Berichten: 796
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Ik ben bang van niet. Mijn PB zat vol, dus ik heb net even ruimte gemaakt :oops:
:zwaaien:
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

doe mij die PB ok even
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
loek de kort
Berichten: 373
Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
Locatie: Aarle - Rixtel

k wil ook zo'n mooie bocht :D
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

groepsaankoop?
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Noteer mij er voor 2 (voor mn kids) indien er een groepsaankoop wordt gedaan.

groet
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Ik heb de kunstenaar al geïnformeerd over jullie enorme interesse :smilecolros:
Gevraagd of hij wat ziet in jullie group-buy :woow: .
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Verges bitte nicht um auch bei sonstiges zu kucken.
Vielleicht sehen sie noch etwas geiles :verliefd: um gleich mit zu bestellen.
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Jij weet ook alles hè :zwaaien:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Ouwe Reus schreef:Jij weet ook alles hè :zwaaien:
Nee hoor, ik weet bijvoorbeeld niks van snacks.

Verder dacht ik vanochtend "ik ga mijn bocht ook eens zoeken in de stapel onderdelen en kijken hoe die er bij staat " en wat denk je........dieptriest bochtje :cry:

Weten we al een richtprijs voor zo`n bocht ?
loek de kort
Berichten: 373
Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
Locatie: Aarle - Rixtel

Mijn ervaring is dat die bochten net zo goed zijn als de middendempert. roesten sneller dan dat je er lak op kunt spuiten....
Weet nog dat vroeger de Alfa Sud al op de folder aan t roesten was maar de jappen kunnen het dus ook.
Maar waarom zou je alles netjes maken, na een dagje baggeren zie er niks meer van.
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Ouwe reus ,

Is je oude nokkenas nog goed ? misschien ken ik hem overnemen want ik ben nog steeds met mijn ratel zoektocht bezig, nieuwe tuimelaars hielp wel dus ik ben bang dat het ook met de nokkenas te maken heeft .
Zandprutser 1e klas.
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

kantelaar schreef:Ouwe reus ,

Is je oude nokkenas nog goed ? misschien ken ik hem overnemen want ik ben nog steeds met mijn ratel zoektocht bezig, nieuwe tuimelaars hielp wel dus ik ben bang dat het ook met de nokkenas te maken heeft .
Hoi Martin,

De nokkenas durfde ik niet te gebruiken met de "vernieuwde" tuimelaars. Het ding heb ik ingeruild op een nokkenas van Hessler.
Tip: maak eens een filmpje met geluid, zet deze op Youtube en laat de wijze mannen op dit forum eens luisteren.

GreetZ,

Marco
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
kantelaar
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 16:48
Locatie: Assen

Ik zag op de eerste pagina een foto van de nokkenas, mijn oude tuimelaars waren verder afgesleten trouwens .
Ik weet nu eigenlijk wel zeker dat ik een nieuwe nokkenas moet.

Filmpje gaat niet echt werken denk ik , ik hoor het af en toe tijdens rijden en met bepaalde toerentallen wat harder .

thanx.
Zandprutser 1e klas.
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Ouwe Reus schreef:Onlangs de binnenomtrek van het aansluitrubber van carbs naar luchtfilterbox opgemeten. Kwam uit op 314mm. Wiskundig gezien zou een "platgeslagen" buis van oorspronkelijk 100mm doorsnede er feilloos in moeten passen. Ben nog aan het zoeken naar een geschikt materiaal voor de (aanzuig)buis, maar denk ik een stuk HWA-buis aan mijn experiment ga blootstellen.

Intussen ook al een échte BIG luchtfilter gescoord :lol:
Hey jongens, vandaag even met de föhn van mijn ex-verloofde mogen spelen. Het experiment is (tot nu toe) geslaagd, alleen nog ff pasmaken. :D
DSC03540.JPG
DSC03540.JPG (40.34 KiB) 1826 keer bekeken
DSC03541.JPG
DSC03541.JPG (42.92 KiB) 1826 keer bekeken
DSC03535.JPG
DSC03535.JPG (58.01 KiB) 1826 keer bekeken
DSC03539.JPG
DSC03539.JPG (47.19 KiB) 1826 keer bekeken
Hey Iwan, nog bedankt voor het stukkie HWA-buis hè :zwaaien:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Mooie en lichte oplossing, simpel en goedkoop.

Ben wel benieuwd hoe kort je de buis kunt maken zonder dat ie scheurt, ga jouw truc gebruiken als mal voor de carbon uitvoering.

Suc6
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Tijd voor een update over het reserveblok.

- Het reserveblok moét deze maand gemonteerd worden wat mij betreft, dus ik heb er ff een gaspenning bijgegooid
- De beoogde luchtfilter-setup verder afgemaakt. De grijze HWA-buis vervangen door dikwandige aluminium CV-buis. Aan de zijde van de carbs ovaal en aan de kant van de luchtfilter rond. Werkt perfect op het nu nog gemonteerde blok.
- De nokkenasketting heeft een WPHB-lengte van 127,5mm, dus die was inderdaad recentelijk vervangen. For the record: vervangen bij 129mm, en nieuw 127mm. Weer terug gemonteerd natuurlijk :) .
- De balansasketting niet kunnen vervangen omdat mijn vliegwiel blokkeertool net niet om het vliegwiel past. Zit ff te twijfelen of ik deze zelf ga aanpassen of ook maar zo'n slagmoersleutel moet aanschaffen. Maar gelukkig wel de boel mooi op spanning kunnen brengen (met een ietsiepietsie voorspanning). Boel daarom weer dichtgeschroefd.
- Het reserveblok na aankoop al gespoeld met motorolie. Nu de olie waarmee ik het blok bijna een jaar heb weggezet, ook afgetapt. Olie was donkerder dan ik had verwacht en er kwam nog wat heel fijn, zwarte bezinksel van de linker carterdeksel en dynamo af. Zal wat slijpsel van de oude opgevreten tuimelaars zijn. Bezinksel verwijderd met poetslappen. Daarna blok (zonder kleppendeksel) met startmotor in alle versnellingen even afgeslingerd, en olie blijft nu mooi, dus alle rommel is eruit hoop ik. En een oliestraaltje uit de aansluiting voor de oliekoeler. Wel straks de boel opnieuw inlopen, dus weer korte interval voor oliewissel. Bij elkaar is het "olieverbruik" dus tijdelijk extreem hoog :wink: .
- In het kleppendeksel wel een nare ontdekking gedaan: de gereviseerde en "verbeterde" tuimelaars hebben een niet haaks contactvlak met de nokkenas :evil: .
Wat is aan deze tuimelaars dan "verbeterd"?!
Wat is aan deze tuimelaars dan "verbeterd"?!
IMG_20140502_110644 - kopie (2).jpg (58.09 KiB) 1620 keer bekeken
Sporen zijn overigens ontstaan uitsluitend bij het handmatig draaien van de krukas. Dezelfde kl0te-tuimelaars die bij Rene twee nokkenassen hebben geruïneerd. In mijn geval heb ik het geluk dat het blok nog niet heeft gedraaid "op eigen kracht"; de sporen zijn nu nog heel onschuldig. Maar die tuimelaars gaan eruit zodra ik de originele nieuwe Suzuki tuimelaars in huis heb.

Heb Bert gezien zijn vele ervaring op gebied van revisie en technisch inzicht, gevraagd of de tuimelaars nog wel volgens het boekje zouden kunnen worden gereviseerd. Ga deze tuimelaars iig niet op een nieuwe nokkenas gebruiken, maar als (wel) netjes haaks dragen op de nokkenas en zijn gehard, durf ik het wel aan.

-------------------------------

ff brainstormen:

Het contactvlak van de tuimelaar en nokken is duidelijk niet haaks, alleen vraag ik mij af waar dat precies aan ligt. Ligt dat aan de tuimelaars, de nokkenas, de kleppendeksel of de asjes waarover de tuimelaar draait?
- De kleppendeksel kreeg ik er haast niet vanaf, zat gewoon goed vast met slechts een vliesje vloeibare pakking, heb de indruk dat deze mooi vlak is. De kleppendeksel zit ook niet iets 'gedraaid", want dan zouden de contactvlakken (op de gemonteerde tuimelaars) beide rechts of beide links moeten zitten. Kleppendeksel zit met pasbussen, dus kan je verder niets aan doen.
- De asjes zal ik binnenkort eens laten rollen op een spiegel of iets dergelijks, om te bepalen of deze "recht" zijn. Het contactvlak met de oude tuimelaars en nokkenas was iig wel haaks!
- De nokkenas is van Hessler, is voor het slijpen ongetwijfeld tussen centers ingeklemd. Zou in theorie wel mogelijk zijn dat de geleiding niet haaks was tijdens het slijpen. Hessler heeft een hoop te verliezen als hij rommel verkoopt binnen de BIG-gelederen.
- De tuimelaars zelf hebben, gezien vanaf de "slijphulpsuk", beide op exact hetzelfde punt een "contactvlak", heel opmerkelijk. Tuimelaars zijn van het Duitse Egu, achteraf hebben zij een twijfelachtige kwaliteit. Rene heeft dezelfde sporen als in mijn geval.
- Voor mij is het 99% zeker dat de oorzaak alleen in de tuimelaars gezocht moet worden
- Hoop volgende week de originele tuimelaars te monteren, weet ik het zeker

Hebben jullie nog suggesties of ideeën ?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

ik stuurde de tuimelaars iig terug met een vriendelijk doch dringend verzoek terug te betalen
futurist

dus toch de ketting van het huidige blok vernieuwen anders zit je de halve zomer nog zonder Big
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

futurist schreef:ik stuurde de tuimelaars iig terug met een vriendelijk doch dringend verzoek terug te betalen
futurist

dus toch de ketting van het huidige blok vernieuwen anders zit je de halve zomer nog zonder Big
De tuimelaars ed afgelopen dinsdag besteld in Duitsland, en de onderdelen waren vrijdag al in Nederland :!:.
Bij CMS.nl ben ik een levertijd gewend van wéken, terwijl daadwerkelijke levering ook nog diverse malen wordt uitgesteld.

Als de eerste inloopsporen op de Suz' tuimelaars positief zijn, wordt het reserveblok asap in elkaar geschroefd in de BIG gelepeld. Het nu nog gemonteerde blok gaat dan op de workmate en dan heb ik geen tijdsdruk meer. Rijden met die BIG! Standaard blok krijgt dan wel alle noodzakelijke nieuwe onderdeeltjes en onderhoud, maar gaat gewoon een poos stof vangen terwijl het lekker onder in de stelling ligt :wink:

Ga idd Egu even dwarszitten, al verwacht ik daar weinig van.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Goed nieuws !

Vandaag de tuimelaars van Suzi ontvangen, en ff al het andere werk laten vallen.
DSC04595.JPG
DSC04595.JPG (60.03 KiB) 1598 keer bekeken
DSC04599.JPG
DSC04599.JPG (58.24 KiB) 1598 keer bekeken
DSC04604.JPG
DSC04604.JPG (37.73 KiB) 1598 keer bekeken
Snel gemonteerd en een paar minuten de krukas met de hand gedraaid om de eerste contactsporen zichtbaar te maken :woow:. De nieuwe tuimelaars en de nieuwe HRT nokkenas vinden elkaar wél aardig. Foto's genomen nadat ik de MOS2 heb weggeveegd natuurlijk :lol:
DSC04610.JPG
DSC04610.JPG (46.16 KiB) 1598 keer bekeken
DSC04608.JPG
DSC04608.JPG (42.34 KiB) 1598 keer bekeken
En da's heel wat beter dan die scheve dingen van Egu :evil:
DSC04620.JPG
DSC04620.JPG (30.29 KiB) 1598 keer bekeken
Balen dat die dingen niet zaterdag al zijn bezorgd, want nu moet ik toch echt weer aan het (betaalde) werk. Van het weekend pas tijd om de boel in elkaar schroeven, t'is niet anders. Advies van Cor opgevolgd en die kloteklappers van Egu gisteren een gepeperde email gestuurd :schieten:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

EGU:

Heb toendertijd uiteindelijk de chef aan de lijn gehad, vreselijk accent in alle talen, arrogant tot en met, het zou aan de nok hebben gelegen (HRT) . Heb 1 setje terug gekregen dat er beter uitziet dan de anderen maar of ik ze ooit ga gebruiken?

Groeten uit de zandbak.

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Van die resultaten sta ik wel te kijken.. EGU zou je zeggen dat ze ook een naam hoog te houden hebben....
maar schijnbaar gewoon kneut.

zit er een groot prijsverschil tussen egu en origineel OEM?
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Plaats reactie