sproeiers vervangen
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
- Edwin
- Berichten: 2052
- Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
- Locatie: Onder de rook van Rotterdam
- Contacteer:
Dat zullen dan waarschijnlijk 2 hoofdsproeiers, en 2 pilot jets zijn...is een gokje uiteraard. En om dit te vervangen moet je toch echt de carbs demonteren. Voorzichtig aan met het vervangen van de pilot jets, de kop niet doldraaien.
Assumption is the mother of all fuck ups
Klinkt aannemelijk
2 zien eruit zoals de sproeiers die ik op 16 jarige leeftijd tegenkwam in mijn Yamaha Fs1 brommert. Als een klein moertje met een gaatje erin
2 zien er meer uit als "tuutjes" zal ik maar zeggen. Dan zullen wel de pilot jets zijn.
Ondertussen is het plastic eraf en de tank los. Ook de tankbeugel eronder
Morgen de tank maar lichten en de carbs loshalen, de vlotterbakken er onder uit en dan denk ik dat ik maar een visuele zoektocht moet houden naar de onderdeeltjes die ik moet vervangen.
Heb al wel eens vaker gehoord dat carb onderdelen nogal vast kunnen zitten.
Owja. heb de DR nog niet lang , moet er nog goed vertrouwd mee worden. Heb op een tekening gekeken en bij de motor,
Het lijkt me dat het slangetje aan de achterkant van de benzinekraan los moet. Die gaat naar de benzinepomp en daarna naar de carburateurs.
De ander twee slangetjes komen van beide tankhelften lijkt me zo. Vml zijn ze onderling ook nog verbonden vanwege de wet van de communicerende vaten.
Maar lijkt me een kwestie van dat ene slangetje aan de achterkant van de kraan los en de tank kan gelicht worden.
2 zien eruit zoals de sproeiers die ik op 16 jarige leeftijd tegenkwam in mijn Yamaha Fs1 brommert. Als een klein moertje met een gaatje erin
2 zien er meer uit als "tuutjes" zal ik maar zeggen. Dan zullen wel de pilot jets zijn.
Ondertussen is het plastic eraf en de tank los. Ook de tankbeugel eronder
Morgen de tank maar lichten en de carbs loshalen, de vlotterbakken er onder uit en dan denk ik dat ik maar een visuele zoektocht moet houden naar de onderdeeltjes die ik moet vervangen.
Heb al wel eens vaker gehoord dat carb onderdelen nogal vast kunnen zitten.
Owja. heb de DR nog niet lang , moet er nog goed vertrouwd mee worden. Heb op een tekening gekeken en bij de motor,
Het lijkt me dat het slangetje aan de achterkant van de benzinekraan los moet. Die gaat naar de benzinepomp en daarna naar de carburateurs.
De ander twee slangetjes komen van beide tankhelften lijkt me zo. Vml zijn ze onderling ook nog verbonden vanwege de wet van de communicerende vaten.
Maar lijkt me een kwestie van dat ene slangetje aan de achterkant van de kraan los en de tank kan gelicht worden.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk, in de praktijk echter wel.
- Edwin
- Berichten: 2052
- Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
- Locatie: Onder de rook van Rotterdam
- Contacteer:
Yep, pilot jets dus. Onder mijn naam staat een website. Daar vind je uitvoerig de carb beschreven (staan er 2, maar beide zijn van toepassing qua werking). Los eventueel de accubak om zodoende wat extra centimeters te krijgen om de carbs wat makkelijker in en uit te bouwen. Warmte en wat siliconenspray erop helpt ook aanzienlijk
Assumption is the mother of all fuck ups
leuke site!
iets om te bestuderen.
Pilot Jet = Idle Jet i presume ?
iets om te bestuderen.
Pilot Jet = Idle Jet i presume ?
Laatst gewijzigd door biggie op za sep 28, 2013 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk, in de praktijk echter wel.
leek me ook al. Hetzelfde dus.
Maar wel veel werk voor een paar van die ieniemienie onderdeeltjes. zeg.
Vooral de carbs eruit wurmen kan nog even tricky worden dus,
maar klus ziet er verder doenbaar uit. Goede uitleg op die site ook!
bedankt voor de tips
Maar wel veel werk voor een paar van die ieniemienie onderdeeltjes. zeg.
Vooral de carbs eruit wurmen kan nog even tricky worden dus,
maar klus ziet er verder doenbaar uit. Goede uitleg op die site ook!
bedankt voor de tips
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk, in de praktijk echter wel.
- Edwin
- Berichten: 2052
- Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
- Locatie: Onder de rook van Rotterdam
- Contacteer:
Valt reuze mee hoor, gewoon beginnen ermee. Probeer het jezelf makkelijk te maken met die paar extra cm Door de accubak wat naar achteren te schuiven. Iets meer werk maar geen gestress en gepiel.
Assumption is the mother of all fuck ups
gaan we doen, morgen eerst naar een beurs (volvo klassiekers) daarna met de soes verder.
plan is vd week weer te kunnen rijden. Motor is dan hopelijk helemaal naar de zin
heb hem nu bijna een maand en er aardig wat aan gepersonaliseerd.
-topkoffer. toch wel handig
-andere uitlaat
-hoge ruit
-12 V aansluiting
-valbeugels
en dan de
carb aanpassing.
plan is vd week weer te kunnen rijden. Motor is dan hopelijk helemaal naar de zin
heb hem nu bijna een maand en er aardig wat aan gepersonaliseerd.
-topkoffer. toch wel handig
-andere uitlaat
-hoge ruit
-12 V aansluiting
-valbeugels
en dan de
carb aanpassing.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk, in de praktijk echter wel.
job done.
geen schroefjes over. motor loopt weer
moet nog rijden.
vond het geen easy klusje, moet een hoop voor los.
voorlopig uitgeprutst, nu meer gaan rijden.
geen schroefjes over. motor loopt weer
moet nog rijden.
vond het geen easy klusje, moet een hoop voor los.
voorlopig uitgeprutst, nu meer gaan rijden.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk, in de praktijk echter wel.
- Edwin
- Berichten: 2052
- Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
- Locatie: Onder de rook van Rotterdam
- Contacteer:
Hahaha, een hoop los maken is niet moeilijk toch, het is alleen veel werk. De tweede keer dat je dit moet doen gaat in de helft van de tijd. Goed gedaan, ben benieuwd hoe die nu rijd
Assumption is the mother of all fuck ups
welke maat schroefjes zijn er nou ingegaan?
futurist
(of zit ik nou te pitten)
futurist
(of zit ik nou te pitten)
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Duits DR800 Slacht"feest"biggie schreef:gaan we doen, morgen eerst naar een beurs (volvo klassiekers) daarna met de soes verder.
plan is vd week weer te kunnen rijden. Motor is dan hopelijk helemaal naar de zin
heb hem nu bijna een maand en er aardig wat aan gepersonaliseerd.
-topkoffer. toch wel handig
-andere uitlaat
-hoge ruit
-12 V aansluiting
-valbeugels
en dan de
carb aanpassing.
Onderdelen Duitse BIG Club
Onderdelen Engelse BIG Club
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
valt me op dat het in GB een stuk duurder is met de onderdelen.
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
vooral veel werk inderdaad. en dat voor een paar "schroeffies" .. volgende keer weet je inderdaad precies wat allemaal aan de kant moet,Edwin schreef:Hahaha, een hoop los maken is niet moeilijk toch, het is alleen veel werk. De tweede keer dat je dit moet doen gaat in de helft van de tijd. Goed gedaan, ben benieuwd hoe die nu rijd
nu dacht ik steeds "ja, nu zal ik er toch wel goed bijkunnen" niet dus. weer wat meer losschroeven, weer niet , dan een keer of 3, toen had ik er zat van.
accubak er maar uitgetrokken maar daar moet de gelijkrichter ook weer voor los.
dan gaat het luchtfilter redelijk naar achteren maar dan nog is het minimaal wat je aan ruimte hebt. nee, de DR is niet op alle punten even sleutel vriendelijk vind ik.
voordeel is dat het plastic en de tank er wel vlot af zijn. dat dan weer wel.
een xtz gehad (750) en daar was dit toch iets makkelijker.
maar je hebt gelijk, 2e keer weet je precies hoe en wat
in elkaar zetten was als je je even kwaad maakt met 20 minuten gepiept zowat.
de maat sproeiers , euh, helemaal niet op gelet. misschien suf maar wat maakt het uit.
ga er vanuit dat het de goede zijn voor deze configuratie. heb dat ook vermeld bij bestellen. origineel luchtfilter en zeeniveau ongeveer ( 80 mtr boven NAP hiero)
vanavond even wezen sturen, rijdt gewoon goed, kan er weinig op aan merken. maar niet echt sneller of feller of zo. had ik ook niet verwacht
daarvoor zal meer nodig zijn denk ik.
gpr uitlaat klinkt lekker "bruin" degene die hem te luid vindt moet maar in brussel gaan klagen.
er zit een E keur op en een zeer officieel uitziend Italiaans certificaat van homologatie wat ik maar bij de kentekenpapieren stop en bij me draag.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk, in de praktijk echter wel.
-
- Berichten: 8372
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
plastic kan je gewoon op de tank laten zitten
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
kan, in ieder geval het bovenste middenstuk, dat zit ook "op" de tank
maar ook de zijstukken ? die zitten er meer tegenaan dan "op"
hoe bedoel je het nu ?
maar ook de zijstukken ? die zitten er meer tegenaan dan "op"
hoe bedoel je het nu ?
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk, in de praktijk echter wel.
-
- Berichten: 8372
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
ook de zijstukken, die los van de snavel en je kan de tank van achter op tillen zo dat de zijstukken onder de snavel vandaan komen en dan naar achter er uit.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
ga ik zo de volgende keer ook proberen
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
idd iets voor de volgende keer.zappa.suzuki schreef:ook de zijstukken, die los van de snavel en je kan de tank van achter op tillen zo dat de zijstukken onder de snavel vandaan komen en dan naar achter er uit.
hoop niet dat deze methode meer kans op beschadigingen geeft aan het plastic.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk, in de praktijk echter wel.
Even een topic recyclen. Mijn Big staat denk ik te arm. Afgelopen zomer merkte ik al dat hij bijzonder heet wordt. Starten gaat wat moeizaam en bij bepaalde lage toerentallen is hij wat zoekerig.
Nu is dat niet het einde van de wereld. Alleen met de invallende winter is de afstelling zo erg dat hij helemaal niet meer wil aan slaan. Voordat ik hem dus überhaupt kan laten afstellen op een testbank, moet ik er eerst zelf alvast wat grotere spoeiers in stoppen.
Het gaat om een SR42 met standaard luchtfilter en een Sebering uitlaat. Niet bepaald getuned dus, maar op de een of andere manier lijkt het wel alsof al mijn voertuigen met carburateurs met de huidige benzine wat rijker afgesteld moeten worden Er zit al sproeier 120 in (i.p.v. de originele 117.5). Heeft iemand een idee hoeveel maten ik ongeveer groter zou moeten gaan? In stapjes van 2.5 of direct 5 of zelfs 10?
Nu is dat niet het einde van de wereld. Alleen met de invallende winter is de afstelling zo erg dat hij helemaal niet meer wil aan slaan. Voordat ik hem dus überhaupt kan laten afstellen op een testbank, moet ik er eerst zelf alvast wat grotere spoeiers in stoppen.
Het gaat om een SR42 met standaard luchtfilter en een Sebering uitlaat. Niet bepaald getuned dus, maar op de een of andere manier lijkt het wel alsof al mijn voertuigen met carburateurs met de huidige benzine wat rijker afgesteld moeten worden Er zit al sproeier 120 in (i.p.v. de originele 117.5). Heeft iemand een idee hoeveel maten ik ongeveer groter zou moeten gaan? In stapjes van 2.5 of direct 5 of zelfs 10?
- Edwin
- Berichten: 2052
- Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
- Locatie: Onder de rook van Rotterdam
- Contacteer:
Mijn tip: vervang alleen de makkelijke kant, links. Reden is dat je niet precies weet of dit de juiste maat is,en dan is 1 kant vervangen een stuk sneller. Ga bijv. naar 130 en als dat goed loopt, kan je alsnog beide kanten voorzien van 125.(uitgaande dat je nu 120 erin heb zitten beide kanten). Heb een testkitje liggen in de maten 125,130,135,140,145 en 155. Kan je eventueel lenen om te testen.
Assumption is the mother of all fuck ups
Verdomd goed idee Zappa, lees het alleen te laat.zappa.suzuki schreef: en een handige grote aftap moer onderop de vlotterbak, met bitjeshouder op de ratel met een grote dikke platte kop bit kan je de sproeier er uit draaien via dat gat.. is gekloot maar dan hoeft er verder niks af
De hele boel vandaag volledig uit- en ingebouwd. Zal op jouw manier idd niet heel makkelijk gaan, maar scheelt paar uur werk.
Met standaard blok was sproeier #160 prima (ProDuro+Holeshot+4"K&N). De laatste twee weken rijdt ik rond met reserveblok met HRT nokkenstok, en loopt als een tierelier. Alleen waren de nieuwe bougies al na 30km soewart en starten gaat redelijk moeizaam (en met choke al helemaal niet). Daarom vandaag weer #135 geprobeerd (had ik nog liggen) en bij belast 3/4 gas houdt 'ie helaas in. Dus zoektocht naar een acceptabele sproeierbezetting gaat opnieuw beginnen.
Ga als de bliksem een bitset scoren voor de kleine ratel, en een paar extra sproeiers om te experimenteren. Denk dat ik met 145-150-155 een heel eind kom, zeker als ik ook Edwin zijn ervaring gebruik, dat de carbs niet perse dezelfde sproeiers hoeven te hebben.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
-
- Berichten: 8372
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Als je de sproeier weer monteert een beetje vet op het bitje zo dat de sproeier blijft plakken
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
- Edwin
- Berichten: 2052
- Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
- Locatie: Onder de rook van Rotterdam
- Contacteer:
Met een beetje oefenen heb je binnen 5 minuten een andere sproeier erin zitten...je krijgt er op een gegeven moment handigheid in.
1. Alleen de linker carb is redelijk makkelijk bereikbaar. Soms zit dan nog de valbeugel rottig in de weg. Die dan even demonteren.
2. dop onderop de carb eraf halen
3. brede dikke schroevendraaierbit in houdertje zetten, en dan met het handje op de tast voelen hoe de inkeping van de sproeier zit. Als je dat weet dan kan je het bitje op een klein rateltje zetten en het bithoudertje ongeveer op de juiste graden zetten. Als je het goed doet voel je het bitje in het gleufje vallen van de sproeier en kan je een klein slagje geven om hem los te krijgen. Hierna kan je hem weer met de hand verder los draaien.
Erop, zoals Zappa zei, met een likje vet op het bitje omdat de sproeier er dan niet zo snel eraf dondert. Is eigenlijk het lastigste om de sproeier op de tast in het schroefdraad te krijgen. Als die zit...goed kijken waar die niet verder gaat met de hand...stand onthouden van de gleuf...rateltje erbij en klein slagje geven om vast te zetten.
Als je het 10 keer gedaan hebt, gaat het steeds sneller hahaha.
Omdat ik meestal in de tuin dit karweitje doe, is het vervelendste eigenlijk de geur van benzine als je de vlotterbak leeg laat lopen. Soms vang ik het netjes op, maar meestal is het....flatssssssss....en hopenlijk staat er dan een stevig briesje.
1. Alleen de linker carb is redelijk makkelijk bereikbaar. Soms zit dan nog de valbeugel rottig in de weg. Die dan even demonteren.
2. dop onderop de carb eraf halen
3. brede dikke schroevendraaierbit in houdertje zetten, en dan met het handje op de tast voelen hoe de inkeping van de sproeier zit. Als je dat weet dan kan je het bitje op een klein rateltje zetten en het bithoudertje ongeveer op de juiste graden zetten. Als je het goed doet voel je het bitje in het gleufje vallen van de sproeier en kan je een klein slagje geven om hem los te krijgen. Hierna kan je hem weer met de hand verder los draaien.
Erop, zoals Zappa zei, met een likje vet op het bitje omdat de sproeier er dan niet zo snel eraf dondert. Is eigenlijk het lastigste om de sproeier op de tast in het schroefdraad te krijgen. Als die zit...goed kijken waar die niet verder gaat met de hand...stand onthouden van de gleuf...rateltje erbij en klein slagje geven om vast te zetten.
Als je het 10 keer gedaan hebt, gaat het steeds sneller hahaha.
Omdat ik meestal in de tuin dit karweitje doe, is het vervelendste eigenlijk de geur van benzine als je de vlotterbak leeg laat lopen. Soms vang ik het netjes op, maar meestal is het....flatssssssss....en hopenlijk staat er dan een stevig briesje.
Assumption is the mother of all fuck ups