nu er een andere einddemper op zit gaan er iets grotere sproeiers in
daarna ben ik wel even uitgepimpt met de dr en moet er ook gereden worden
maar hoe doe ik dat het handigst ? wat zijn de te volgen stappen ?
sproeiers vervangen
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
- de antrapper
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
- Locatie: Apeldoorn
biggie schreef:
en moet er ook gereden worden
maar hoe doe ik dat het handigst ? wat zijn de te volgen stappen ?
Het is best wel een lang verhaal om dat te vertellen, ik denk dat je het best wat rijlessen kunt nemen
HansD
Big Bigger Tiger en weer Big
zoek een ritje van het forum, bij Ad Ketelaars, wordt lid van de grenslandrijders enz
ga er naar toe, of volg een dagje samen met Zappa off road rijden en ga er dan naar toe
laad je motor van de aanhanger, aan kleden, helm op en starten maar. oh ja wel handig als je een beetje bolletje pijltje snapt, ingetekende lijn kan lezen of een navigatie hebt
futurist
ga er naar toe, of volg een dagje samen met Zappa off road rijden en ga er dan naar toe
laad je motor van de aanhanger, aan kleden, helm op en starten maar. oh ja wel handig als je een beetje bolletje pijltje snapt, ingetekende lijn kan lezen of een navigatie hebt
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
ohhh ja natuurlijk, het stond er wat grappig, sorry beetje meelig, weer een afgewezen sollicitatie.
ik denk het best eens te kijken op het forum en bij Hessler (uitgaande van het feit dat alles nog origineel is)
futurist
ik denk het best eens te kijken op het forum en bij Hessler (uitgaande van het feit dat alles nog origineel is)
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Misschien niet de beste oplossing maar ik had bij roukema een paar setjes gekocht en allemaal een keer geplaatst.
Bij maatje 145 reed hij het best met laser en k&n Ik had 140 145 en 150 gekocht, de laatste was te groot.
Bij maatje 145 reed hij het best met laser en k&n Ik had 140 145 en 150 gekocht, de laatste was te groot.
Zandprutser 1e klas.
ook een goed idee en een goede leidraad, kost ook de wereld niet
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
- de antrapper
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
- Locatie: Apeldoorn
frankn schreef:Denk dat ts bedoelt hoe de juiste sproeiers te vinden...
Ah Oh
Big Bigger Tiger en weer Big
Had bij mijn big al een tijd het gevoel dat hij te weinig benzine kreeg (twee losse filters erop en een nieuwe demper plus bocht) , eergisteren naar poeldijk ( KMS) gereden waar een dyno bank staat en de big er op gezet waar naar voren kwam dat er veel te kleine sproeiers in zaten,sproeier van 155 er in gezet (2maal) en dat gaf een wereld van verschil....... met 5960 rpm kwam ik aan de 49.1 pk .
Aan het achterwiel,tot 3500 tpm weinig verschil maar daarna kwam het blok veel tekort hij had in zijn drie bij 5900 toeren 35,7pk en met de 155 gaf hij 49,1.
Op advies van de monteur die al jaren ervaring heeft met zijn dynobank heb ik uiteindelijk voor twee sproeiers gekozen van 160 dit scheelde precies 1pk maar gaf een veel beter temperatuur beeld ,wel iets meer benzine verbruik ,moet even kijken hoe dat nu uitkomt maar voorlopig
Heb een mooie uitdraai mee gekregen ,zal eens kijken of ik hem er op kan krijgen.
Op advies van de monteur die al jaren ervaring heeft met zijn dynobank heb ik uiteindelijk voor twee sproeiers gekozen van 160 dit scheelde precies 1pk maar gaf een veel beter temperatuur beeld ,wel iets meer benzine verbruik ,moet even kijken hoe dat nu uitkomt maar voorlopig
Heb een mooie uitdraai mee gekregen ,zal eens kijken of ik hem er op kan krijgen.
bijna. het stond er wat gek iddfrankn schreef:Denk dat ts bedoelt hoe de juiste sproeiers te vinden...
bedoel hoe de sproeiers te vervangen /
rijlessen was 25 jr geleden al
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk, in de praktijk echter wel.
Dik 30% meer vermogen is echt niet normaal . Er zaten toch al 145 sproeiers in? En hoe bedoel je temperatuurbeeld, is dat de temperatuur van de cilinder of zo? En die SR42 was al zo veel vlotter dan mijn SR43..... . Missschien moet ik dat logge hok van mij ook eens laten afstellen door iemand die er verstand van heeftbert55 schreef:Aan het achterwiel,tot 3500 tpm weinig verschil maar daarna kwam het blok veel tekort hij had in zijn drie bij 5900 toeren 35,7pk en met de 155 gaf hij 49,1.
Op advies van de monteur die al jaren ervaring heeft met zijn dynobank heb ik uiteindelijk voor twee sproeiers gekozen van 160 dit scheelde precies 1pk maar gaf een veel beter temperatuur beeld ,wel iets meer benzine verbruik ,moet even kijken hoe dat nu uitkomt maar voorlopig
Heb een mooie uitdraai mee gekregen ,zal eens kijken of ik hem er op kan krijgen.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Ha ouwe reus.
Het was de kop temp.
En inderdaad als je wat gaat spelen met uit en inlaten is het zeker de moeite om hem op een bank te zetten,gaat in het weekend even een flink stuk rijden maar voorlopig ben ik erg tevreden met mijn big ,en als je naar een testbank gaat krijgt gelijk een indruk over hoe je blok er aan toe is.
Hoe gaat ie met de opbouw van je tweede blok ?
Zelf probeer ik aan een cilinderkop te komen , gewoon om te kijken of we er wat mee kunnen doen op het gebied van verbeteren van de uit en inlaat flow, en de kleppen te optimaliseren.
De sproeiers die er inzaten waren 135,dat was wat de monteur mij vertelde.
Het was de kop temp.
En inderdaad als je wat gaat spelen met uit en inlaten is het zeker de moeite om hem op een bank te zetten,gaat in het weekend even een flink stuk rijden maar voorlopig ben ik erg tevreden met mijn big ,en als je naar een testbank gaat krijgt gelijk een indruk over hoe je blok er aan toe is.
Hoe gaat ie met de opbouw van je tweede blok ?
Zelf probeer ik aan een cilinderkop te komen , gewoon om te kijken of we er wat mee kunnen doen op het gebied van verbeteren van de uit en inlaat flow, en de kleppen te optimaliseren.
De sproeiers die er inzaten waren 135,dat was wat de monteur mij vertelde.
Mijn tweede blokje had eigenlijk al in het frame moeten hangen. Maar zit een beetje tegen met de cilinderkop door vermoedelijk een geblokkeerde olietoevoer. Gisteren de "vernieuwde" tuimelaars van Egu ontvangen en vandaag gemonteerd. Durf het verder niet aan om deze "maagdelijke" tuimelaars te gebruiken met een nokkenas waar ik toch mijn twijfels over heb. Kan ik dadelijk weer opnieuw beginnen en nóg meer geld uitgeven. Zie het niet zitten om 'm te laten slijpen/nitreren gezien de kosten. Na wat heen-en weer-ge-email met Duitsland, ook mijn nokkenas naar herr Hessler gestuurd. Hij wilde de nokkenas zelf ff zien. Twijfel heel erg tussen een nieuwe originele nokkenas of die van Hessler (welke meer koppel geeft, maar van de BIG géén "janker" maakt).bert55 schreef:Ha ouwe reus.
Het was de kop temp.
En inderdaad als je wat gaat spelen met uit en inlaten is het zeker de moeite om hem op een bank te zetten,gaat in het weekend even een flink stuk rijden maar voorlopig ben ik erg tevreden met mijn big ,en als je naar een testbank gaat krijgt gelijk een indruk over hoe je blok er aan toe is.
Hoe gaat ie met de opbouw van je tweede blok ?
Zelf probeer ik aan een cilinderkop te komen , gewoon om te kijken of we er wat mee kunnen doen op het gebied van verbeteren van de uit en inlaat flow, en de kleppen te optimaliseren.
De sproeiers die er inzaten waren 135,dat was wat de monteur mij vertelde.
Al-met-al een flinke financiële tegenvaller, maar ik vertik het om twijfelachtig spul terug te monteren.
Zuiger en cilinder zijn wat mij betreft oké, en eerder al koppeling nagekeken (en oliekering krukas-zijde vervangen). Motorblok staat nu nog op een hondje, maar ik zal binnenkort Iwan van een sloopframe verlossen. Dan kan het blok ook fatsoenlijk worden getest NAAST mijn rijdende BIG. Blok wordt dan ingebouwd in dat frame met (eigen) startmotor/ carb's/ bobines/ magneetklep voor de decompresseur dmv een "eigenbouw" kabelboompje dat is voorzien van standaard Suzuki stekkers. Gebruikmakend van het standaard Y-stuk dat tussen carb's zit en de standaard luchtfilterbehuizing, ga ik nu één enkele -grote- open K&N luchtfilter plaatsen. Onze enige (?) Duitse vriend op dit forum neemt mij tzt wat tegendruk af met zijn dikke RVS Krümmer. Op advies van Peter al grotere sproeiers in huis gehaald, maar gezien jouw dynobank-verhaal zullen deze bij nader inzien te klein zijn.
De cilinderkop, daar waar de uitlaat wordt gemonteerd heb ik wat met korrel 1200 bewerkt en ziet er mooi glad uit (ook al is "flow" volgens de theorie van Motoman geen synoniem voor meer vermogen). De kop vanmiddag op de picknicktafel ontdaan van de kleppen. Gelukkig zijn de kleppen onbeschadigd, maar wel een heleboel aangekoekte zooi in het uitlaatkanaal. Eens even kijken hoe ik deze boel weer op orde krijg!
En dat allemaal omdat ik wilde blijven rijden tijdens onderhoud aan het normale blok....
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Maar je reed toch al niet zoveel Ouwe Reus?En dat allemaal omdat ik wilde blijven rijden tijdens onderhoud aan het normale blok....
Die getallen voor en na het afstellen liegen er niet om! Dat kan die van mij ook wel gebruiken. Op de een of andere manier blijft die niet lekker oppakken en voor het gevoel wordt die heter dan nodig is.
Mag ik zo brutaal zijn te vragen wat je kwijt bent voor zo'n dagje afstellen op een dyno?
-
- Berichten: 373
- Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
- Locatie: Aarle - Rixtel
Dat testbank werk is in mijn ogen allemaal gelul.
Ze kunnen me vertellen wat ze willen maar een testbank is op geen enkele manier te vergelijken met rijden op de weg of in het terrein.
Leuk voor racemotoren maar verder van geen enkel praktisch nut.
Als je van je geld afmoet weet ik een makkelijkere manier.
Heb sinds 2 weken een big die op de testbank was geweest bij TOVAMI in GOES.
Resultaat: kut met peren, iets meer topvermogen maar onderin veel slechter, wat doe je met een BIG: vanaf 3 tot 5k toeren rijden.
Ik had een open laser produre.
Nu zelf demper erin gemaakt: results, meer power onderin, veeeeeeel minder herrie.
Bougie is nu nog wat wit maar met de naalden 1 of 2 standen omhoog ben ik wel klaar.
over het rijden, tips kun je halen op youtube: frans verhoeven. Voor de rest is het gewoon doen, goed kijken waar je doorheen gaat, kies je spoor, ver voor je uit kijken naar een punt war je hen wilt en als je denkt dat het niet gaat: GAS erop.
Ze kunnen me vertellen wat ze willen maar een testbank is op geen enkele manier te vergelijken met rijden op de weg of in het terrein.
Leuk voor racemotoren maar verder van geen enkel praktisch nut.
Als je van je geld afmoet weet ik een makkelijkere manier.
Heb sinds 2 weken een big die op de testbank was geweest bij TOVAMI in GOES.
Resultaat: kut met peren, iets meer topvermogen maar onderin veel slechter, wat doe je met een BIG: vanaf 3 tot 5k toeren rijden.
Ik had een open laser produre.
Nu zelf demper erin gemaakt: results, meer power onderin, veeeeeeel minder herrie.
Bougie is nu nog wat wit maar met de naalden 1 of 2 standen omhoog ben ik wel klaar.
over het rijden, tips kun je halen op youtube: frans verhoeven. Voor de rest is het gewoon doen, goed kijken waar je doorheen gaat, kies je spoor, ver voor je uit kijken naar een punt war je hen wilt en als je denkt dat het niet gaat: GAS erop.
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
Om even terug te komen op jouw sproeiers. Met een beetje gepiel kan je je vlotterbakken eraf halen zonder je carbs te demonteren. Sommige typen carbs hebben een centrale moer onder de vlotterbak, maar het handigste is om je carburateurs ertussen uit te halen. Omkeren, vlotterbakken loshalen (boutjes meteen vervangen door imbussen), in het midden zit de hoofdsproeier. Voorzichtig lossen met een goed passende schroevendraaier. De standaard sproeier is 117,5. Controleer meteen de hoogte van je vlotters.biggie schreef:bijna. het stond er wat gek iddfrankn schreef:Denk dat ts bedoelt hoe de juiste sproeiers te vinden...
bedoel hoe de sproeiers te vervangen /
rijlessen was 25 jr geleden al
OJ
idd hoe dan ook, de kruiskoppen direct vervangen door inbus. daar heb je later veel plezier aan want als alles goed en schoon is maar je wil toch grotere sproeiers dan hoeven die carbs er niet meer vanaaf want dan kan je met een inbusje de vlotters er af doen en met een (goed) bitje de sproeiers zo langs onder vervangen en dat spaart een hoop tijd zeker als je aan het proberen bent wat het beste rijd. een klein benzine tankje is dan ook heel erg handig voor proefritjes zonder dat de tank er iedere keer op en af moet, vergeet ook de kruikoppen bovenop niet want ook die zijn wel eens vervelend los te krijgen en dan kan je met een inbus ook gemakkelijk het spul los doen om de naalden te verhangen
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dat een testbank waardeloos is ,is wel erg kort door de bocht.
Op de dynobank waar ik ben geweest wordt er zeker rekening mee gehouden of je nu met een racer komt of een wat ouder model motor fiets.
Heb zelf best wel een beetje verstand van flow en afstellen,maar deze gelegenheid deed zich voor en het klopte perfect met het beeld wat het blok gaf onder het rijden,en je kan het verschil zien tussen hele kleine veranderingen.
Vanochtend vroeg een uur wezen rijden,en de boel weer afgetankt wat resulteerde in 1:16 en een vreselijk soepel optrekkend blok.
Nogmaals
Waarschijnlijk was ik zelf ook wel tot de conclusie gekomen voor een grotere set sproeiers,maar nu kon je duidelijk zien wat een 150 ,155 en een 160 deed en wat het verschil was.
Op de dynobank waar ik ben geweest wordt er zeker rekening mee gehouden of je nu met een racer komt of een wat ouder model motor fiets.
Heb zelf best wel een beetje verstand van flow en afstellen,maar deze gelegenheid deed zich voor en het klopte perfect met het beeld wat het blok gaf onder het rijden,en je kan het verschil zien tussen hele kleine veranderingen.
Vanochtend vroeg een uur wezen rijden,en de boel weer afgetankt wat resulteerde in 1:16 en een vreselijk soepel optrekkend blok.
Nogmaals
Waarschijnlijk was ik zelf ook wel tot de conclusie gekomen voor een grotere set sproeiers,maar nu kon je duidelijk zien wat een 150 ,155 en een 160 deed en wat het verschil was.
ik denk dat je er ook echt wel iets aan hebt hoor maar inderdaad je moet wel bij de juiste persoon uit komen.
het spaart tijd en je vind veel gemakkelijker vreemde dingen.
ik vind het jammer dat het meestal wel echt prijzig wordt om dat met zo'n oud hok te doen waar we in feite altijd al te veel geld aan uit geven...............
zelfs mijn vrouw is goedkoper, hahahaha (laat ze het maar niet horen)
futurist
het spaart tijd en je vind veel gemakkelijker vreemde dingen.
ik vind het jammer dat het meestal wel echt prijzig wordt om dat met zo'n oud hok te doen waar we in feite altijd al te veel geld aan uit geven...............
zelfs mijn vrouw is goedkoper, hahahaha (laat ze het maar niet horen)
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
dat gaat op voor je echt oude Big, de nieuwere hebben #130.DR-Big schreef:De standaard sproeier is 117,5. Controleer meteen de hoogte van je vlotters.biggie schreef:bijna. het stond er wat gek iddfrankn schreef:Denk dat ts bedoelt hoe de juiste sproeiers te vinden...
bedoel hoe de sproeiers te vervangen /
rijlessen was 25 jr geleden al
OJ
en een handige grote aftap moer onderop de vlotterbak, met bitjeshouder op de ratel met een grote dikke platte kop bit kan je de sproeier er uit draaien via dat gat.. is gekloot maar dan hoeft er verder niks af
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
mijn dr is van 96
ik haal toch de tank etc eraf
mijn ervaring is dat het verleidelijk is het proberen te doen zonder al te veel los te halen maar vaak ervaren dat je dan staat te prutsen en alsnog de hele boel los haalt.
ik heb bij Hessler vanwege de GPR uitlaat andere sproeiers besteld, die volgens hem de juiste zijn.
kreeg met 3 dagen een pakketje met daarin 2x2 messing/koperen (?) onderdeeltjes. volgens hem is het oude eruit/nieuwe erin .
verder niks aanpassen.
ik haal toch de tank etc eraf
mijn ervaring is dat het verleidelijk is het proberen te doen zonder al te veel los te halen maar vaak ervaren dat je dan staat te prutsen en alsnog de hele boel los haalt.
ik heb bij Hessler vanwege de GPR uitlaat andere sproeiers besteld, die volgens hem de juiste zijn.
kreeg met 3 dagen een pakketje met daarin 2x2 messing/koperen (?) onderdeeltjes. volgens hem is het oude eruit/nieuwe erin .
verder niks aanpassen.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk, in de praktijk echter wel.