Reserveblok

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

futurist schreef:ja dat is sneu, heeft zijn beste tijd gehad
futurist
Volgens die Belg was het blok net 2000km geleden gereviseerd. Ga eerst de zuiger/ cilinder bekijken. Met de endoscoop zag ik van die mooie schuine hoon-sporen, dus ik ben nog niet helemaal chagrijnig. Als onder de kop geen ellende meer tevoorschijn komt, ga ik op zoek naar een nieuwe tuimelaars en een (gewone) nokkenas.

Kunnen jullie aan de hand van de vorm van de nok (foto) trouwens zien of het echt een snelle nokkenas is?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Als de tuimelaars niet ingesleten [hol] zijn durf ik er nog wel mee te rijden :wink:

En aan de fotos kan ik het nu niet zien, meet de nok hoogte eens op, heb een originele los liggen om na te meten
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
pjlaurens
Berichten: 140
Lid geworden op: wo feb 26, 2003 18:09
Locatie: spijkenisse

ZOOOOOOOOOOOOo dan
geen olie gehad en te heet geworden.....
KUT

nokas is te redden door hem te laten slijpen, en gelijk op rollen laten zetten
nieuwe tuimelaars of goede 2e hands...
wellicht olie pomp ook ff nakijken

Kop er ook af halen want zuigertje zal ook wel vreet sporen hebben
misschien de carbs ook veel te arm gestaan..??

gr peter
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

WTF :? Ik hoop dat de aanschafprijs van je blok incl. tegenvallers was.

Hier wat prijsindicaties:
kipphebels

voorbeeld van dr 600 nokkenas
Rammelbak
Berichten: 796
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Foto's kunnen nogal vertekenen. Zijn de tuimelaars bol (goed) of hol (niet goed). Mijn tuimelaars zagen er namelijk ook angstig versleten uit met vreetsporen aan de zijkant, maar waren nog helemaal bol. Ik heb het advies van Zappa opgevolgd en het loopt nog als een tiet. De tuimelaars en nokkenas heb ik wel gepolijst met schuurpapier 1200. Op die manier kon ik de oneffenheden beter beoordelen.

De uitgebroken stukjes aan de zijkant van de nokkenas heb ik ook, en als gevolg daarvan vreetsporen aan de buitenrand van de tuimelaars. In het geval van mijn Varken, draagt de tuimelaar niet op de nokkenas op die plek. Het lijkt bijna alsof er ooit wat tussen is gekomen en wat materiaal heeft weg genomen. Ergo: hij slijt niet verder op die plek.

Haal de nokkenas eruit, maak de nokkenas en de tuimelaars goed schoon en beoordeel dan nog eens.

Voor het opspannen van de nokkenaskettingspanner, heb je een lange dunne schroevendraaier nodig met een erg smal blad. Helaas heb ik hem niet bij de hand, maar ik denk dat ik mijn schroevendraaier heb afgeslepen tot hooguit 4 of 5mm breed. De sleuf waar je in uit moet komen, zit niet precies in het verlengde van het gat, maar een tikkie schuin naar boven. Als je er eenmaal in zit, moet het draaien soepel gaan. Als het goed is, wil je schroevendraaier uit zichzelf weer terug draaien door de veer die je opspant.

Succes!
:zwaaien:
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Mannen, bedankt voor jullie snelle respons.

Ben wel blij dat ik het kreng niet gelijk heb geprobeerd te starten. Wel een onaangename tegenvaller. Verkoper was voor mijn gevoel eerlijk, en het kan natuurlijk dat de olietoevoer belemmerd is geraakt door een verdwaalde klodder vloeibare pakking of zo. Ga zeker de oliepomp nakijken, want de kop had ook naar mijn idee onvoldoende smering gekregen (de oliekoeler was iig niet verstopt). Dit wordt een wat grotere check dan ik had verwacht. Dit draadje ooit begonnen met de vraag hoe je de conditie van een blok aan de buitenkant moet beoordelen, nou dat gaat dus niet hè.

Tegenvallers, daar heb ik al vaker mee te maken gehad dus kwestie van de schade inventariseren en een keuze maken (Motto: "Doe het goed of doe het niet"). Blijft mooi kl*te natuurlijk. Complete BIG blokjes zijn nou eenmaal niet goedkoop, en blijft altijd een gok als je buiten de club gaat shoppen :wink: . Had er niet op gerekend gelijk de knip te moeten trekken. Even snel bij CMS gekeken en alleen nokkenas en tuimelaars en geintje kost zeker 194,50 + 2 x 63 euries. Egu heeft een set tuimelaars al voor 80 euries (thx Leo) en met inruil van de oude nokkenas, kost een "nieuwe" toch nog 130 euro. Maar dat is weer zo'n snelle jongen, en ga eens kijken of die rollen van Peter een optie zijn. Maar eerst de rest demonteren en beoordelen.

En voor de liefhebbers van T-shirts............
wat_er_ook_gebeurt_altijd_blijven_lachen_tshirt_korte_mouw_1334769210_original_15.jpg
wat_er_ook_gebeurt_altijd_blijven_lachen_tshirt_korte_mouw_1334769210_original_15.jpg (45.05 KiB) 2321 keer bekeken
Wordt vervolgd......
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

pjlaurens schreef:nokas is te redden door hem te laten slijpen, en gelijk op rollen laten zetten
Uhhhhh..............
Afbeelding
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Leo schreef:
pjlaurens schreef:nokas is te redden door hem te laten slijpen, en gelijk op rollen laten zetten
Uhhhhh..............
Afbeelding
Nokkenas is zeker niet verloren, kan worden opgelapt.
Wat betreft de tuimelaars heb je ook varianten met een "rol". Peter bedoelt iets wat lijkt op:
roller-rocker-arm.jpg
roller-rocker-arm.jpg (26.28 KiB) 2307 keer bekeken
Is (helemaal) geen standaard Suzuki onderdeel. Worden veel gebruikt in high performance V8's, maar zitten ook in Peter zijn gele monster!
Zie er zeker wat in. Ligt aan het kostenplaatje van deze mooie modificatie en of er nog meer verassingen in petto zijn.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

in sommige renault 16 kleppen motoren zitten deze ook, die zijn ook tamelijk klein. ik vind het ook wel iets maar..........hoe goed werkt het want dit soort tuimelaars wordt bijna altijd alleen maar gebruikt in kleppen met hydraulische stoters. als er op het lage gedeelte van de nok nog gewoon speling is dan draait de rol denk ik niet, dan moet je met een veer erop werken die zorgt dat de rol de nok blijft volgen. daardoor heb je waarschijnlijk ook minder last van warmte werking waardoor de klepspeling kleiner kan en dus minder kans op inslaan en slijtage op treed.
futurist
PS ben wel geintresseeert hoe dat er op dat gele monster uit ziet.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
pjlaurens
Berichten: 140
Lid geworden op: wo feb 26, 2003 18:09
Locatie: spijkenisse

Marco,

Na ons gezamelijk belletje, doe ik het ook ff op het forum zetten, want wellicht zijn er nog meer biggers geintresseerd.

Nokas is te slijpen, en heb je gelijk een snelle, doen we gelijk de nokas vroeger zetten door hem via het nokas tandwiel vroeger te zetten.
Ong 2 graden
De tuimelaars zijn ook te reviseren door middel van een speciale harde coating, en dan weer te slijpen
word gelijk op rollen gezet,
totale kosten ong 300 euro, is geld maar heb je wel een goed lopend blok.

Het scheeld aanschaf kosten van een nieuwe nokas en tuimelaars

Dus gooi nooit onderdelen weg, anders wil ik ze graag hebben..............

denk er ff over na en dan rijden we er heen.

groetjes peter
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Update

Vandeweek nog ff tijd genomen om -met kromme tenen- de kop eraf te halen.
Zuiger ziet er goed uit :D. De vreemde streek die met de endoscoop zichtbaar was, is een kras. Mogelijk is het afgebroken stukje nok toch in de verbrandingskamer terecht gekomen en heeft daarbij een kras en een paar andere, hele kleine beschadigingen veroorzaakt op de zuiger . In het "oliebakje" onder de nokkenas geen enkel metaalsplintertje kunnen vinden. Cilinderwand geeft ook geen enkele aanleiding tot klagen. Kleppen zien er op het oog goed uit, maar ga deze toch nog even verwijderen, al is het maar om preventief een paar nieuwe klepseals te monteren.

Peter kwam op een van zijn laatste vakantiedagen ook spontaan polshoogte nemen en met zijn ervaring "kon ik blok zó weer dichtgooien", haha. Alleen de tuimelaars en nokkenas, hè. Heb nog een mail gestuurd naar meneer Egu, en moet binnenkort maar een beslissing nemen. Nokkenaskettingspannerveer is preventief vervangen, als zag ik geen enkel verschil met de veer die erin zat. Weten jullie trouwens dat Hessler deze dingen duurder heeft gemaakt, want ze kosten opeens 20 euro!
Eerste aanblik na demonteren kop
Eerste aanblik na demonteren kop
DSC02996.JPG (75.63 KiB) 2284 keer bekeken
Het zuigetje
Het zuigetje
DSC03039.JPG (100.76 KiB) 2284 keer bekeken
De bejaarde huispoes, geintje
De bejaarde huispoes, geintje
DSC02849.JPG (39.97 KiB) 2284 keer bekeken
Cilinder, ben dr blij mee
Cilinder, ben dr blij mee
DSC03018.JPG (122.8 KiB) 2284 keer bekeken
Wordt vervoldg als ik ergens een spaarvarken kapot weet te slaan
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
pjlaurens
Berichten: 140
Lid geworden op: wo feb 26, 2003 18:09
Locatie: spijkenisse

Marco,

Echt waar gabber, je gaat veel plezier hebben aan je blok na het vernieuwen vd tuimelaars en polijsten vd nokas
Mijn cilinder ziet er minder uit van binnen.

Dus veel rij plezier, en geluk

gr peter
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Hey mannen,

Zit eraan te denken om mijn nokkenas (filmpje) gewoon weer te gebruiken, maar ik twijfel heel erg....de nokkenas is heel licht geschuurd met waterproof schuurpapier (korrel 1200), en de sporen op de nokken zijn zichtbaar maar nauwelijks voelbaar. Zou de toplaag nog goed zijn?
DSC03086 - kopie.JPG
DSC03086 - kopie.JPG (68.25 KiB) 2257 keer bekeken
De oude tuimelaars ga ik sowieso niet meer gebruiken...
DSC03103 - kopie.JPG
DSC03103 - kopie.JPG (54.81 KiB) 2257 keer bekeken
Verder heb ik meneer Egu een voorstel gedaan. Mijn tuimelaars gaan zo op de bus naar Duitsland en daarna krijg ik "zwei überholte EGU Sport-Kipphebel, überholt und verbessert" retour. Als jullie nou vinden dat de nokkenas gewoon kan blijven zitten, spaart mij dat weer een hoop geld uit :roll: .
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

goede keus,
je weet mijn mening, weet je zeker dat het een sport nokkenas is, maw kan je met een originele vergelijken.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

futurist schreef:weet je zeker dat het een sport nokkenas is, maw kan je met een originele vergelijken.
Hoi Cor, fijn dat ik op vele mede BIGgers kan "steunen" :zwaaien: . Ik heb nu vele reacties gezien, maar wil er vooral niet heul veul geld in stoppen. Een originele nokkenas is een duur ding. Ik heb nog geen bedrijf gevonden in de buurt wat de nokken (zo nodig) kan oplappen. De egu nokkenas valt voor mij iig af, gezien de reacties op het Duitse BIG forum (zelfs Hessler in eigen persoon was niet te spreken over de kwaliteit (zij het van cilinders)).

Of dit een sportding is weet ik niet. De meeste dingen die de vorige eigenaar heeft verteld, lijken wél te kloppen. Net gereviseerde zuiger/cilinder. Hij had het ook over een grótere cilinderinhoud dat daarvoor. Zou ook kunnen kloppen, want het motornummer op het onderblok (R405-xxxxx) geeft aan dat het oorspronkelijk een 700-750cc Franse viertakt eencilinder is. De huidige boring x slag is 105 x 90mm, en dat is weer standaard voor de "800cc" BIG. Klopt dus ook.

Wat helemaal niet klopt is het volgende. Achteraf herinner ik mij dat ik de oliefilter er "omgekeerd" heb uitgehaald. Wat dat voor een achtelijke actie is geweest weet ik niet, maar kan wel verklaren dat de oliedruk in de kop is belemmerd/ geblokkeerd :schieten: !!!
Kan mij niet voorstellen dat iemand die zoveel motoren heeft en technische details uit zijn hoofd weet, niet eens een filtertje kan plaatsen :evil:.

Terug naar de nokkenas. Ik geloof dus het verhaal van de verkoper, maar heb zelf geen andere exemplaar liggen, dus hier wat plaatjes. Misschien herkennen jullie de weelderige vormen (of niet).
DSC03091 - kopie.JPG
DSC03091 - kopie.JPG (30.61 KiB) 2251 keer bekeken
DSC03092 - kopie.JPG
DSC03092 - kopie.JPG (34.97 KiB) 2251 keer bekeken
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Rammelbak
Berichten: 796
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Ja die tuimelaars zijn wel op :shock:

Waarom heeft de nok op het tweede plaatje een ander profiel? Heeft dat wat met het 'sportnokkenas' idee te maken, of is dat slijtage?

In het werkplaatshandboek staan bepaalde waarden voor de nokken. Rondom de 36.1mm, afhankelijk van de in- of uitlaat en het bouwjaar ('89-'90 zijn hetzelfde, vanaf '91 is er een kleine wijziging). Misschien valt daarmee je nokkenas te controleren?

Wat betreft de slijtage, ik rijd rond met deze slijtage:

Afbeelding

Afbeelding

Ik begreep dat Zappa rond reed (rijdt?) met soortgelijke slijtage en dat gaat nog steeds goed 8)
:zwaaien:
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

die slijtage van de foto's heet "pitting" en dat kan idd helemaal geen kwaad. dit onstaat bij het produktie proces en komt gewoon door de kwaliteits keuring.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Ey ouwe, lijkt me origineel, kan t zeker niet goed zien maar dat gevoel heb ik..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
loek de kort
Berichten: 373
Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
Locatie: Aarle - Rixtel

Het hoort zo af fabriek niet, maar wat ik op de foto zie is geen reden om ongerust te worden.
Goede olie erin, even stationair laten draaien voordat je het gas erop zet en hij wordt er oud mee, is mijn ervaring.
Check wel even of de olieaanvoer naar de kop in orde is, kan soms wel 20 sec duren voordat er olie aangevoerd wordt.
Ga je voor die tijd op t gas dan krijg je extra slijtage.
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Nou, ik heb ervaring genoeg om te weten dat als het 20 seconden zou duren bij iedere koude start het zonder "direct op het gas gaan" bijzonder snel met welk motorblok dan ook heel snel gedaan zou zijn met zo'n motorblok. normaal duurt het een seconde (of 2) tot enkele seconden (zeker max 5) en dan is er overal olie. voorwaarde dat er de juiste olie in zit 10W koud voor onze big en er geen keerringen en afdichtingen kapot, oud of hard zijn (de bekende keerring in het koppeling deksel op het einde van de rechter kruktap. ik weet bv voor een feit dat toen BMW met de eerste 4 cilinder motorfietsen kwam daar de complete olie inhoud per minuut verschillende keren rond gaat. Daarom hebben we multigrade olie, om te zorgen dat olie bij koude motor dun is en bij warme motor "dik". wel is het belangrijk de eerste km's rustig aan te doen zodat het blok geleidelijk in zijn geheel op warmt. daarom heeft het ook geen zin de motor stationair warm te laten draaien voor een rit, dan warmt in feite alleen de kop op en de bak, met diezelfde olie, blijft koud.
tevens draait de nokkenas altijd direct in de olie omdat Suzuki, een feitelijke eerste Honda üitvinding", olie "bekertjes" heeft onder de nokkenas zodat alles daar direct spatsmering krijgt bij de koude start.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
bert55
Berichten: 245
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 22:22

tuimelaars opspuiten.JPG
tuimelaars opspuiten.JPG (175.23 KiB) 2210 keer bekeken
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

En dit wordt gedaan bij?
Ik laste met de half automaat de tuimelaars van de 2300cc diesel motoren van de Mitsubishi Canter (90 er jaren) vroeger zelf op en dat bleef vaak meer dan 30.000km zitten.
de eerste keer verraste ons wel, kleppendeksel eraf en gelijk lassen maar, het is toch een diesel, maar de carterdampen bleken toch explosief. Ik had de laskap voor me maar mijn collega had alleen zijn hoofd weggedraaid en die was.................klaar voor 5 december. Het was eerst schrikken maar toen hebben we wel een kwartier dubbel gelegen. Alle keren daarna hebben we eerst de carter dampen er maar uitgeblazen. Het werkte lang genoeg
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
bert55
Berichten: 245
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 22:22

dsc01702dw5yi5.jpg
dsc01702dw5yi5.jpg (52.44 KiB) 2199 keer bekeken
opspuiten van een tuimelaar.

Jaren geleden had een goede vriend van mij zijn eigen revisie bedrijf waar ik dagelijks over de vloer kwam,als de motor interessant genoeg voor hem was ging hij geheel uit elkaar en werdt weer als nieuw opgebouwd met alle technische verbeteringen die ter plaatse werden uitgedacht en ook uitgevoerd.
bert55
Berichten: 245
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 22:22

dsc00150oe5mh6.jpg
dsc00150oe5mh6.jpg (33.63 KiB) 2199 keer bekeken
En hier met een hulpstuk het na slijpen van de tuimelaar zodat hij mooi "rond" loopt op de klepsteel.
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

@Bert

De tuimelaars die ik nu heb zijn denk ik ook opgespoten en geslepen....
Zijkant tuimelaar
Zijkant tuimelaar
DSC03148.JPG (40.27 KiB) 2163 keer bekeken
Bovenkant tuimelaars
Bovenkant tuimelaars
DSC03142 - kopie.JPG (51.88 KiB) 2163 keer bekeken
Onderkant tuimelaars
Onderkant tuimelaars
DSC03143 - kopie.JPG (56.92 KiB) 2163 keer bekeken
Er zit een heel vreemd laagje aan de oppervlak, heel glad en lijkt bijna een soort kunstsof :wink:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Plaats reactie