Snelkoppeling brandstofslang

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MROE
Berichten: 150
Lid geworden op: ma nov 22, 2010 17:17
Locatie: IJsselmuiden

Goedenavond, na het hebben schoongemaakt van de tank zakt het linkerdeel van de tank wel na 110 km te hebben gereden. Rechts niks. Zakt het rechterdeel pas als je op reserve schakelt? Ik kan hier niks over vinden op het DR forum. Ik ben er niet gerust op zo. Voor dat ik de koppeling weer (5dex) los haal en de afsluiters indruk graag jullie advies. Alvast bedankt. MROE.
Voor iedere oplossing is er wel weer een andere uitdaging.
KTM 1290 Adventure S, XL600V ta.
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Nee, bij het aan elkaar "klikken" van de snelkoppeling hoort er direct een open verbinding (wet van de communicerende vaten) te ontstaan tussen de beide tankhelften (SR41/SR42). De reserve-stand heeft hier geen invloed op. Mocht dat bij jou niet het geval zijn, dan heb ik evt nog wel een nagelnieuw exemplaar liggen :wink:

Maar zou eerst toch ff checken of de brandstofleiding niet verstopt is!
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
zappa.suzuki
Berichten: 8375
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

haal de dop eens los van je rechter tank en blaas er eens in [ mond goed op de opening gedrukt] kans dat ie het dan wel doet.. [kan me een zekere Frans herinneren wiens 750 niet meer wou en na mn tip weer verder kon met een bijna lege accu]
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Leo
Berichten: 5856
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 00:31

zappa.suzuki schreef:haal de dop eens los van je rechter tank en blaas er eens in [ mond goed op de opening gedrukt] kans dat ie het dan wel doet..
Even voor mijn beeldvorming ( Iwan zijn BIG lost ook maar 1 tankdeel vandaar mijn vraag )
- je blaast dan een verstopping uit de leiding ?
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 21:41
Locatie: Limboland

De vorige keer dat zijn big maar 1 kan leegdronk was hij vergeten dat hij de dop had afgestopt :?
dus als de ontluchting van je tankdop niet werkt.............................probeer eens of het peil zakt als je de linker en rechter dop wisselt.
blijft dan de andere kant vol dan weet je genoeg 8)
have BIG fun

D.F.M.T.
zappa.suzuki
Berichten: 8375
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Leo schreef:
zappa.suzuki schreef:haal de dop eens los van je rechter tank en blaas er eens in [ mond goed op de opening gedrukt] kans dat ie het dan wel doet..
Even voor mijn beeldvorming ( Iwan zijn BIG lost ook maar 1 tankdeel vandaar mijn vraag )
- je blaast dan een verstopping uit de leiding ?
of een hardnekkige luchtbel.. maar ben van begin bij het begin en kijk dan verder :wink: ooit iemand bij me thuis gehad met zn Big die al maanden zocht naar een elektra storing, pak zn tank er af, schud eens, pak die van mij die toevallig er af was, zet m op zn Big.. starten en lopen.. was zn bezine op.. was eerder met me mee geweest geweest mn achtertuin in en had nooit verwacht dat je verbruik dan drastisch kan zakken :lol:
BIG88 schreef:De vorige keer dat zijn big maar 1 kan leegdronk was hij vergeten dat hij de dop had afgestopt :?
dus als de ontluchting van je tankdop niet werkt.............................probeer eens of het peil zakt als je de linker en rechter dop wisselt.
blijft dan de andere kant vol dan weet je genoeg 8)
das ook een goeie :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Een simpele knik in de brandstofleiding kan ook nog de brandstoftoevoer belemmeren.
En als "blazen" niet helpt, kan je de brandstofleiding met een maar oude (netjes afgewerkte) koppelingskabel aan de binnenkant "schoonvegen".
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Gebruikersavatar
MROE
Berichten: 150
Lid geworden op: ma nov 22, 2010 17:17
Locatie: IJsselmuiden

Bedankt allen voor de snelle en diverse mogelijkheden. :D
Ga er vanavond mee aan de gang.
Als ik de plunjer van de rechtertank indruk komt er wel brandstof uit.
Moet de linker plunjer de rechter opendrukken?
Of te wel, kan de linker plunjer zover worden ingedrukt door de rechter dat deze dan niet open gaat.
Ik hoop dat ik duidelijk ben. wordt vervolgd.
Voor iedere oplossing is er wel weer een andere uitdaging.
KTM 1290 Adventure S, XL600V ta.
spgoesdakar
Berichten: 440
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 17:34
Locatie: Uden

Ik heb nog steeds het zelfde euvel. Rijd alleen korte stukken met de big dus nie zo'n probleem.
Wat hans al zei als de ontluchting niet goed is loopt hij ook niet leeg.
Wat ik denk. De orginele snelkoppeling heeft een grotere doorlaat volgens mij. Ik heb er toendertijd een andere opgezet met een kleine doorlaat.
En als ik terug kijk is het probleem toen begonnen.

gr Iwan
DR750 '89 DR800 '90 DR800 '92
futurist
Berichten: 3448
Lid geworden op: wo jan 02, 2008 23:34
Locatie: Hees België

ik heb ook een kleinere, van die bij andere merken ook worden gebruikt zoals bij Triumph, maar heb geen problemen.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Gebruikersavatar
MROE
Berichten: 150
Lid geworden op: ma nov 22, 2010 17:17
Locatie: IJsselmuiden

Nu net tussen de buien door de doppen er af gehad. De brandstof rechts is behoorlijk gezakt. Bijna gelijk.
Heb wel even, 15 km. Op reserve gereden. Ik laat het eerst maar even zo. Als de kleppen weer nodig zijn kijk ik weer naar. Bedank allen.
Voor iedere oplossing is er wel weer een andere uitdaging.
KTM 1290 Adventure S, XL600V ta.
Rammelbak
Berichten: 806
Lid geworden op: do jan 12, 2012 16:25
Locatie: Naast de buren.

Afbeelding

Misschien heb je wat aan dit plaatje. Theoretisch zouden de niveau's altijd gelijk moeten zijn, doordat de twee reserveslangen met elkaar verbonden zijn door de snelkoppeling. Wet van de communicerende vaten enzo.

Misschien is het handig om eerst simpel te beginnen. Haal de diverse slangen los en controleer of er brandstof stroomt (houd heeeeel veel lappen bij de hand en steek geen peuk op :mrgreen: ). Als een slang geen/minder doorstroming heeft, blaas hem dan voorzichtig (!!) door met een compressor.
Dompel de tankdoppen eens goed onder in benzine en spoel ze uit. Blaas ze schoon/droog met een compressor.

Even uitgaande van het plaatje, kan er eigenlijk niet veel meer aan de hand zijn. Zelfs al zit het kraantje helemaal verstopt, dan nog zou door de constructie het niveau gelijk moeten zakken.
:zwaaien:
futurist
Berichten: 3448
Lid geworden op: wo jan 02, 2008 23:34
Locatie: Hees België

Ok, met alle info die we nu hebben moet het simpel zijn, op reserve stand zakt re wel, dus kan het alleen het stuk slang zijn van de li tank "reserveslang"
vanaf het T (of Y) stukje tot in de tank. betekent ook dat er maar de helft van de hoeveelheid reserve beschikbaar is................dus zsm tanken als je op reserve komt.
greetz futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Gebruikersavatar
MROE
Berichten: 150
Lid geworden op: ma nov 22, 2010 17:17
Locatie: IJsselmuiden

Als het vanavond droog is zal ik het niveau links en rechts meten. Tevens moet ik vanavond tanken.
Er zal dan ongeveer evenveel in moeten gaan. Toch? later.
Voor iedere oplossing is er wel weer een andere uitdaging.
KTM 1290 Adventure S, XL600V ta.
Gebruikersavatar
MROE
Berichten: 150
Lid geworden op: ma nov 22, 2010 17:17
Locatie: IJsselmuiden

Nou, rechts 6 liter en 11 links. Das nog niet goed dus. Wel een aardig verbruik. Van 1:18,5!
Voor iedere oplossing is er wel weer een andere uitdaging.
KTM 1290 Adventure S, XL600V ta.
futurist
Berichten: 3448
Lid geworden op: wo jan 02, 2008 23:34
Locatie: Hees België

kraantje gewone of reserve stand??
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Gebruikersavatar
MROE
Berichten: 150
Lid geworden op: ma nov 22, 2010 17:17
Locatie: IJsselmuiden

Kraantje gewoon.
Voor iedere oplossing is er wel weer een andere uitdaging.
KTM 1290 Adventure S, XL600V ta.
futurist
Berichten: 3448
Lid geworden op: wo jan 02, 2008 23:34
Locatie: Hees België

nou een 150 a 200 km rijden met de benzine kraan op reserve en dan weer tanken en kijken wat dat wordt
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Gebruikersavatar
MROE
Berichten: 150
Lid geworden op: ma nov 22, 2010 17:17
Locatie: IJsselmuiden

Ok, ga ik doen.
Voor iedere oplossing is er wel weer een andere uitdaging.
KTM 1290 Adventure S, XL600V ta.
Gebruikersavatar
MROE
Berichten: 150
Lid geworden op: ma nov 22, 2010 17:17
Locatie: IJsselmuiden

Vandaag even gekeken. Klaar. Heeft het zelf gedaan!
Voor iedere oplossing is er wel weer een andere uitdaging.
KTM 1290 Adventure S, XL600V ta.
futurist
Berichten: 3448
Lid geworden op: wo jan 02, 2008 23:34
Locatie: Hees België

MROE schreef:Vandaag even gekeken. Klaar. Heeft het zelf gedaan!

???

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Gebruikersavatar
MROE
Berichten: 150
Lid geworden op: ma nov 22, 2010 17:17
Locatie: IJsselmuiden

Ja, zo zat ik ook. Ik denk dat het door de trilling de afgelopen 600 km. Dat de rechterkoppeling weer iets (verder) open is gegaan. Niks meer aan doen dus.
Voor iedere oplossing is er wel weer een andere uitdaging.
KTM 1290 Adventure S, XL600V ta.
Plaats reactie