Even voorstellen
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Langzaam kom ik steeds dichter bij een goed lopende Big. Futurist, je had wel helemaal gelijk over het afstellen van het vlotterniveau. Zoals ik dat deed, met de carb op zijn kop, gaf het een heel erg vertekend beeld. Met jouw advies en de BST-bijbel staat hij nu goed. Het trucje wat daar wordt beschreven, het parallel zetten van twee bepaalde lijnen, geeft precies de fabrieksafstelling als resultaat.
De Big wil nog niet helemaal lekker lopen. Het verschijnsel: erg moeilijk starten met hulp van remreiniger en een tweede accu. Als de Big eenmaal loopt, dan blijft deze ook netjes lopen en oppakken.
Kan het zijn dat ik nog met een elektrisch probleem zit? De accu die er in zit is bijna nieuw. Met gebruik van de decompresseur loopt de (start)motor netjes rond. Zodra ik de decompresseur los laat, krijgt de startmotor de motor niet door het bovenste dode punt heen. Draden en startmotor worden na enkele startpogingen erg warm.
Ik ben niet zo goed met draadjes, dus waar zou ik moeten beginnen met zoeken?
De Big wil nog niet helemaal lekker lopen. Het verschijnsel: erg moeilijk starten met hulp van remreiniger en een tweede accu. Als de Big eenmaal loopt, dan blijft deze ook netjes lopen en oppakken.
Kan het zijn dat ik nog met een elektrisch probleem zit? De accu die er in zit is bijna nieuw. Met gebruik van de decompresseur loopt de (start)motor netjes rond. Zodra ik de decompresseur los laat, krijgt de startmotor de motor niet door het bovenste dode punt heen. Draden en startmotor worden na enkele startpogingen erg warm.
Ik ben niet zo goed met draadjes, dus waar zou ik moeten beginnen met zoeken?
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Zitten de vulringen van het bovenste startmotoroverbrengingstandwiel goed?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Daar zaten eigenlijk helemaal geen vulringen op Dat was al zo bij aanschaf van de Big...
Het probleem heb ik wel gevonden. De stekkers op de negatieve pool van de accu had ik bevestigd met een RVS boutje in de loden moer. Verschil in edelheid tussen metalen geeft potentiaalverschil en zorgt ervoor dat het onedele metaal extreem oxideert. Het gevolg was dat het loden moertje bijna geheel was opgelost en de hele negatieve pool en stekkers bedenkt waren in bloemkolen van loodoxide. Dat was niet bevorderlijk voor de overgangsweerstand.
Lang verhaal kort: volgende keer moet ik gewoon het bij de accu geleverde loden boutje en moertje gebruiken
Alles is nu schoon, en de Big had er weer zin in Na een klein testrondje heb ik Futurist zijn advies opgevolgd en de naalden toch wat hoger in de carb gehangen. Bij langzaam wegtrekken met weinig gas, bokte het blok een beetje. Dit verminderde als ik de choke er een klein beetje bij pakte.
Omdat ik het vindt om die dubbele tank elke keer te verwijderen, rijd ik nu even rond met een gemodificeerde tank van een Super Soaker 50
Op deze manier kan ik korte rondjes maken en lekker blijven rommelen met de carbs. Het enige wat me nu nog opvalt, is dat de motor nog een beetje inhoud als hij in toeren terug valt onder de 2000rpm, en ik daarna weer probeer op te trekken. De mengselschroef staat al op de beste stand. Is hier verder nog wat aan te stellen, of moet ik de Big gewoon niet zo laag in toeren laten zakken?
Het probleem heb ik wel gevonden. De stekkers op de negatieve pool van de accu had ik bevestigd met een RVS boutje in de loden moer. Verschil in edelheid tussen metalen geeft potentiaalverschil en zorgt ervoor dat het onedele metaal extreem oxideert. Het gevolg was dat het loden moertje bijna geheel was opgelost en de hele negatieve pool en stekkers bedenkt waren in bloemkolen van loodoxide. Dat was niet bevorderlijk voor de overgangsweerstand.
Lang verhaal kort: volgende keer moet ik gewoon het bij de accu geleverde loden boutje en moertje gebruiken
Alles is nu schoon, en de Big had er weer zin in Na een klein testrondje heb ik Futurist zijn advies opgevolgd en de naalden toch wat hoger in de carb gehangen. Bij langzaam wegtrekken met weinig gas, bokte het blok een beetje. Dit verminderde als ik de choke er een klein beetje bij pakte.
Omdat ik het vindt om die dubbele tank elke keer te verwijderen, rijd ik nu even rond met een gemodificeerde tank van een Super Soaker 50
Op deze manier kan ik korte rondjes maken en lekker blijven rommelen met de carbs. Het enige wat me nu nog opvalt, is dat de motor nog een beetje inhoud als hij in toeren terug valt onder de 2000rpm, en ik daarna weer probeer op te trekken. De mengselschroef staat al op de beste stand. Is hier verder nog wat aan te stellen, of moet ik de Big gewoon niet zo laag in toeren laten zakken?
- Edwin
- Berichten: 2051
- Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
- Locatie: Onder de rook van Rotterdam
- Contacteer:
Wellicht een maatje grotere pilot jets.
En als je niets te doen hebt, nog wat leesvoer om jou eeuwige honger naar informatie te stillen
http://justkdx.dirtrider.net/printcarbtuning.html
En als je niets te doen hebt, nog wat leesvoer om jou eeuwige honger naar informatie te stillen
http://justkdx.dirtrider.net/printcarbtuning.html
Assumption is the mother of all fuck ups
Valt 't op dat ik alles wil weten Mooie link, bedankt! Daar ben ik inderdaad even zoet mee.
Nou zal ik dit keer niet alles te weten proberen te komen. Het ding moet gewoon betrouwbaar rijden zodat ik er weer mee op vakantie kan. Eind augustus gaat m'n verlof in
Nou zal ik dit keer niet alles te weten proberen te komen. Het ding moet gewoon betrouwbaar rijden zodat ik er weer mee op vakantie kan. Eind augustus gaat m'n verlof in
Het Varken rijdt!!!!
Het hele zaakje staat in elkaar. Na een paar testrondjes met de SuperSoaker-tank vond ik de afstelling van de carbs goed genoeg om de zaak verder op te bouwen. Vanmiddag heb ik de nieuwe zuigerveren volgens de Moto Man Methode ingereden. Met een warme motor zo'n 30km het ding zo hard mogelijk op zijn staart trappen en daarna meteen de olie en het filter vervangen.
De motor is duidelijk feller op het gas in vergelijking met voor het groot onderhoud. Hij heeft een hele kleine onregelmatigheid heel laag onder in de toeren, maar dat vind ik voor het moment wel best. Verder geeft hij soms een flinke klap in de uitlaat bij een lang stuk met het gas dicht (b.v. afrit van een snelweg). Leuk voor mij, maar de automobilisten naast me schrikken zich elke keer een (bijna) ongeluk. Iemand een idee waar ik dat in moet zoeken?
Het is vooral onbeschrijfelijk lekker om weer met de Big te rijden! De eerste paar kilometer nam ik me nog voor om het rustig aan te doen. Het is immers een dik half jaar geleden dat ik op een rijdende motor heb gezeten. Maar binnen die paar kilometer kwam het vertrouwde gevoel al terug en kon het me niet hard genoeg gaan. Bochten zijn een feest, bij rotondes is het een uitdaging om het achterwiel te laten glijden en waar het maar enigszins kan moet bij een verkeersdrempel allebei de wielen los komen
Het hele zaakje staat in elkaar. Na een paar testrondjes met de SuperSoaker-tank vond ik de afstelling van de carbs goed genoeg om de zaak verder op te bouwen. Vanmiddag heb ik de nieuwe zuigerveren volgens de Moto Man Methode ingereden. Met een warme motor zo'n 30km het ding zo hard mogelijk op zijn staart trappen en daarna meteen de olie en het filter vervangen.
De motor is duidelijk feller op het gas in vergelijking met voor het groot onderhoud. Hij heeft een hele kleine onregelmatigheid heel laag onder in de toeren, maar dat vind ik voor het moment wel best. Verder geeft hij soms een flinke klap in de uitlaat bij een lang stuk met het gas dicht (b.v. afrit van een snelweg). Leuk voor mij, maar de automobilisten naast me schrikken zich elke keer een (bijna) ongeluk. Iemand een idee waar ik dat in moet zoeken?
Het is vooral onbeschrijfelijk lekker om weer met de Big te rijden! De eerste paar kilometer nam ik me nog voor om het rustig aan te doen. Het is immers een dik half jaar geleden dat ik op een rijdende motor heb gezeten. Maar binnen die paar kilometer kwam het vertrouwde gevoel al terug en kon het me niet hard genoeg gaan. Bochten zijn een feest, bij rotondes is het een uitdaging om het achterwiel te laten glijden en waar het maar enigszins kan moet bij een verkeersdrempel allebei de wielen los komen
Hmm toch nog even een kanttekening. Het blok wordt duidelijk veel heter dan voor de sleutelwerkzaamheden. De uitlaatdemper wordt zelfs zo heet, dat een roggel niet verdampt, maar gaat "dansen". Nou heb ik wel eens foto's van een Big gezien met een letterlijk rood gloeiende uitlaatbocht, maar hoort de demper ook zo heet te worden? Of kan het zijn dat de zuiger/cilinder die ik nu heb door de betere passing gewoon meer hitte produceert?
Voor de rest: knalle als een malle met dat ding. Heerlijk om weer te rijden. En de grootste verbetering is nog wel dat hij niet meer afslaat bij hard remmen!! Het vlotterniveau is dus toch wel belangrijk
Voor de rest: knalle als een malle met dat ding. Heerlijk om weer te rijden. En de grootste verbetering is nog wel dat hij niet meer afslaat bij hard remmen!! Het vlotterniveau is dus toch wel belangrijk
ik zou de gas naalden een tandje hoger hangen, het knallen is een teken van iets te arm mengsel, daardoor krijg je naverbranding en heter uitlaatgas. overigens wordt mijn uitlaat ook oranje rood gloeiend als de motor even stationair staat te draaien in de schuur.
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Ik druk me weer eens ongelukkig uit Hij knalt niet meer zoveel in de uitlaat, maar ik "knal" des te harder nu ik weer op de Big kan rijden
Omdat de motor voor de reparatie afsloeg bij hard remmen, had ik me aangeleerd om altijd een beetje gas te houden i.p.v. het gas helemaal dicht te draaien. Dit geeft nu wel een letterlijk knal effect, dus dat heb ik me snel moeten afleren.
Het advies voor de naalden heb ik al opgevolgd, ze hangen zo hoog mogelijk in de carbs. De motor loopt iets beter bij 1/8 gas, maar voor het mooi zou er denk ik een iets grotere stationairsproeier in moeten. Ik voel er niet veel voor om weer de carbs te demonteren, dus nu ben ik genoodzaakt om gewoon wat meer gas er op te houden
Omdat de motor voor de reparatie afsloeg bij hard remmen, had ik me aangeleerd om altijd een beetje gas te houden i.p.v. het gas helemaal dicht te draaien. Dit geeft nu wel een letterlijk knal effect, dus dat heb ik me snel moeten afleren.
Het advies voor de naalden heb ik al opgevolgd, ze hangen zo hoog mogelijk in de carbs. De motor loopt iets beter bij 1/8 gas, maar voor het mooi zou er denk ik een iets grotere stationairsproeier in moeten. Ik voel er niet veel voor om weer de carbs te demonteren, dus nu ben ik genoodzaakt om gewoon wat meer gas er op te houden
Dag, medebiggers
Mijn naam is Peter en ben sinds 1 dag de eigenaar van een Dr800s. UIt '96 , een zwarte met maar 14k op de teller. Dwz de Suz
zelf ben ik uit '67 met heel wat meer km's. Ik zit in het oosten van het land (arnhem)
Nog even uitvogelen hoe een foto te plaatsen, dat zal vast ergens uitgelegd worden.
Hoop hier vaker te komen en nuttige info op te steken.
Ik heb ook wel wat vragen waar ik nog mee kom binnenkort.
Tot binnenkort !
Mijn naam is Peter en ben sinds 1 dag de eigenaar van een Dr800s. UIt '96 , een zwarte met maar 14k op de teller. Dwz de Suz
zelf ben ik uit '67 met heel wat meer km's. Ik zit in het oosten van het land (arnhem)
Nog even uitvogelen hoe een foto te plaatsen, dat zal vast ergens uitgelegd worden.
Hoop hier vaker te komen en nuttige info op te steken.
Ik heb ook wel wat vragen waar ik nog mee kom binnenkort.
Tot binnenkort !
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk, in de praktijk echter wel.
- de antrapper
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
- Locatie: Apeldoorn
Hallo Peter,
Ik ben welliswaar een ex Bigger maar mocht hier blijven hangen, maar heet je van harte welkom op dit forum.
Je zult hier veel info kunnen vinden/krijgen over de Big, maar er gaat hier ook heel veel onzin rond
Veel plezier met je Big.
Gr Hans D
Ik ben welliswaar een ex Bigger maar mocht hier blijven hangen, maar heet je van harte welkom op dit forum.
Je zult hier veel info kunnen vinden/krijgen over de Big, maar er gaat hier ook heel veel onzin rond
Veel plezier met je Big.
Gr Hans D
Big Bigger Tiger en weer Big
Ha Peter,
Foto's kan je het beste extern ergens uploaden. De directe link naar de foto plaats je dan in je bericht met de Img knop. Je krijgt dan {img}http://www.hierstaatmijnafbeelding.nl{/url} De tekens { en } zijn eigenlijk [ en ], maar zie jij een foutmelding in plaats van een voorbeeld.
Er is overigens altijd wel wat zin in onzin te vinden
Veel plezier op de Big en op dit forum!
Groetjes, nog een Peter.
Foto's kan je het beste extern ergens uploaden. De directe link naar de foto plaats je dan in je bericht met de Img knop. Je krijgt dan {img}http://www.hierstaatmijnafbeelding.nl{/url} De tekens { en } zijn eigenlijk [ en ], maar zie jij een foutmelding in plaats van een voorbeeld.
Er is overigens altijd wel wat zin in onzin te vinden
Veel plezier op de Big en op dit forum!
Groetjes, nog een Peter.
ok, bedankt voor het welkom
plaatjes plaatsen kom ik wel wel uit, zo gaat het ook op het volvo480 forum waar ik op zit ,
dat is het "andere" vervoersmiddel hierzo.
Peter
plaatjes plaatsen kom ik wel wel uit, zo gaat het ook op het volvo480 forum waar ik op zit ,
dat is het "andere" vervoersmiddel hierzo.
Peter
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk, in de praktijk echter wel.
Mooie wagens!! Ik ben gek op dat hoekige design. En dat in combinatie met een potent blok en luxe interieur maakte dat ik op het punt stond zo'n ding te kopen. Uiteindelijk toch de saaie verstandige keuze gemaakt voor dagelijks vervoer. Een niet nader te benoemen zilvergrijs wagentje dat werkelijk 1:25 rijdt. Heel verstandig, maar zooooo saaaaaai
Dat begrijp ik, de 480 ziet eruit als een heerlijke auto om elke dag in te rijden. Mijn keuze voor een andere auto was vanwege het gunstige brandstof (diesel) verbruik. Een simpel rekensommetje leerde me dat het heel veel geld zou schelen op jaarbasis. Ter compensatie rijd ik daarom de Big die op de Deutsche Autobahn spontaan 1:13 rijdt
Misschien dat ik nu aan topicvervuiling doe.......
Zo, vandaag maar eens lekker wezen prutsen met de nieuwe aanwinst.
De Givi topkoffer gemonteerd , deze zat op mijn andere motor (aprilia pegaso, die nu te koop staat)
Beetje inventief sleutelen want het topkofferrek voor de Pegaso past natuurlijk niet op de Dr.
Van Givi is ook niets meer te koop voor de Dr blijkt. Maar het is prima gelukt. De olie gecheckt , mooi schoon en op peil.
De remvloeistof is mooi helder nog. Dus ook weer niet te lang geprutst en nog een stukkie wezen sturen.
Ondertussen 100 km na aankoop. Even de tank nog afgetopt en nu weer thuis.
Ik geloof dat ik wel tevreden kan zijn met de DR. Volgende project ;
Valbeugels
een sw motech tankring voor de tanktas scoren
een keer een andere uitlaatdemper. Kwam deze tegen , zou het wat zou zijn ?
http://shop.ilmberger-carbon.de/auspuff ... n-1-anlage
Bekend bij iemand ? En gaat dat goed zonder carb-aanpassingen ?
grt
Peter
Zo, vandaag maar eens lekker wezen prutsen met de nieuwe aanwinst.
De Givi topkoffer gemonteerd , deze zat op mijn andere motor (aprilia pegaso, die nu te koop staat)
Beetje inventief sleutelen want het topkofferrek voor de Pegaso past natuurlijk niet op de Dr.
Van Givi is ook niets meer te koop voor de Dr blijkt. Maar het is prima gelukt. De olie gecheckt , mooi schoon en op peil.
De remvloeistof is mooi helder nog. Dus ook weer niet te lang geprutst en nog een stukkie wezen sturen.
Ondertussen 100 km na aankoop. Even de tank nog afgetopt en nu weer thuis.
Ik geloof dat ik wel tevreden kan zijn met de DR. Volgende project ;
Valbeugels
een sw motech tankring voor de tanktas scoren
een keer een andere uitlaatdemper. Kwam deze tegen , zou het wat zou zijn ?
http://shop.ilmberger-carbon.de/auspuff ... n-1-anlage
Bekend bij iemand ? En gaat dat goed zonder carb-aanpassingen ?
grt
Peter
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk, in de praktijk echter wel.
De meeste gaan naar 1 uitlaatdemper zodra men de dempers vervangt.biggie schreef: een keer een andere uitlaatdemper. Kwam deze tegen , zou het wat zou zijn ?
Als je kan lassen ( iemand kent die ) kan je een demper scoren op MP van bijv een dikke racer en zo relatief goedkoop verder tuffen.
Ik zeg DOEN !!!biggie schreef: een keer een andere uitlaatdemper. Kwam deze tegen , zou het wat zou zijn ?
http://shop.ilmberger-carbon.de/auspuff ... n-1-anlage
Bekend bij iemand ? En gaat dat goed zonder carb-aanpassingen ?
grt
Peter
Heb er verleden jaar een op een SR42 geplakt, en klinkt heerlijk (heb ook nog ergens op dit leuke forum een hyperlink geplakt met Youtube-soundcheck).
Koop iig geen carbon dempertje, die kan niet tegen de klappen van ons speelgoed.
Valbeugels, hiervoor moet je ook het forum ff afstruinen. Je hebt helaas de group-buy gemist. De stevigste en goedkoopste komen uit Tjechië (RD-moto).
Veel plezier trouwens met je BIG'getje
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Lasgeval van de Lidl voor 59 euri ?
Het hoeft niet super cheap maar ik ga ook niet de hoofdprijs betalen!
die duitse demper vond ik niet duur. Inox . Abe keur en met montage-meuk erbij.
Had een mail gestuurd naar de leverancier en die melde dat alles er bij zit en passing 100 pro gegarandeerd is.
Vraag me wel af of er geen naald/sproeier aanpassingen nodig zijn.
Peter
Het hoeft niet super cheap maar ik ga ook niet de hoofdprijs betalen!
die duitse demper vond ik niet duur. Inox . Abe keur en met montage-meuk erbij.
Had een mail gestuurd naar de leverancier en die melde dat alles er bij zit en passing 100 pro gegarandeerd is.
Vraag me wel af of er geen naald/sproeier aanpassingen nodig zijn.
Peter
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk, in de praktijk echter wel.
Dankje! gaat goed komen, heb er wel vertrouwen in. Met rijden had ik een grote grijns in mijn helm, Dat ziet niemand natuurlijk maar het was wel zo.Ouwe Reus schreef: Ik zeg DOEN !!!
Heb er verleden jaar een op een SR42 geplakt, en klinkt heerlijk (heb ook nog ergens op dit leuke forum een hyperlink geplakt met Youtube-soundcheck).
Koop iig geen carbon dempertje, die kan niet tegen de klappen van ons speelgoed.
Valbeugels, hiervoor moet je ook het forum ff afstruinen. Je hebt helaas de group-buy gemist. De stevigste en goedkoopste komen uit Tjechië (RD-moto).
Veel plezier trouwens met je BIG'getje
Carbon ? iek , dat staat toch niet op een DR!!! geen zorgen dus. Had er nog niet eens aan gedacht.
Volgens jou dus een goede koop
Ja. zonde van die groupbuy )-:
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk, in de praktijk echter wel.
[ouwe l.ll.n modus aan ]Ouwe Reus schreef:Ik zeg DOEN !!!
Waar zijn de tijden gebleven van het papieren roadbook toen uiterlijk vertoon nog 4711 / old spice heette en dat men nog zelfs iets in mekaar knutselde voor een appel en een ei en het bespaarde geld in de keel / tank goot en tot aan de oren in de drek zat...........
[ouwe l.ll.n modus uit ]
Je noemt mij niet voor niets jonge reus. Kweet niet wat 4711 is, en Old Spice is toch een aftershave voor oude mannenLeo schreef:[ouwe l.ll.n modus aan ]Ouwe Reus schreef:Ik zeg DOEN !!!
Waar zijn de tijden gebleven van het papieren roadbook toen uiterlijk vertoon nog 4711 / old spice heette en dat men nog zelfs iets in mekaar knutselde voor een appel en een ei en het bespaarde geld in de keel / tank goot en tot aan de oren in de drek zat...........
[ouwe l.ll.n modus uit ]
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.