BIG project

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

De CR500 deskundigen op het M-F hebben vandaag bevestigd dat het een komplete CR500 voorkant is die in de BIG zit dus de 320mm voorremschijf is in bestelling gegaan.

Volgende stap : voorvork laten servicen / voorbereiden op 200KG brommer.
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Vandaag mezelf een leuk verjaardagskado kado gedaan.

De originele CR500 remschijf gaat op het project vervangen worden door een "iets" grotere en "iets" dikkere aftermarket skijf
Skijf 1.JPG
Skijf 2.JPG
Misschien vanaf nu maar eens met voorwiel bandenklem gaan rijden :mrgreen:
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Leo schreef:Vandaag mezelf een leuk verjaardagskado kado gedaan.
Hoeveel kaarsjes mocht je uitblazen :lol:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

Ouwe Reus schreef:Hoeveel kaarsjes mocht je uitblazen :lol:
zal wel een heel paasvuur geweest zijn :mrgreen:
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

de antrapper schreef:
Ouwe Reus schreef:Hoeveel kaarsjes mocht je uitblazen :lol:
zal wel een heel paasvuur geweest zijn :mrgreen:
old-man-birthday-cake.jpg
old-man-birthday-cake.jpg (34.95 KiB) 3824 keer bekeken
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Gebruikersavatar
frankn
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 13:12
Locatie: Gieterveen

:D :D :D :D :D :D
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Ouwe Reus schreef:Hoeveel kaarsjes mocht je uitblazen
Ik rij al 10 jaar een BMW GS................. You do the math :wink:
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

de antrapper schreef:
Ouwe Reus schreef:Hoeveel kaarsjes mocht je uitblazen :lol:
zal wel een heel paasvuur geweest zijn :mrgreen:
:mrgreen: :new-bday:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
frankn
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 13:12
Locatie: Gieterveen

Van harte jonguh, op naar de 70!
:toost: :toost: :toost:

:zwaaien:
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

frankn schreef:Van harte jonguh, :
Tenk joe oll !

Helaas was de verjaardagspret snel minder toen ik te horen kreeg dat de naaldlagers tussen de cardanklok en de cardantunnel van het GSje echt RIP waren.
Dingen kosten 50 de stuk en zijn zo groot als een bierflesdopje. :(
Maar goed, willen we enigszins meekunnen in de BIG asfalt bochten toer zullen ze toch vervangen moeten worden.
frankn schreef:op naar de 70!:
Dat was vorig jaar :mrgreen:
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

8) over die lagers, zijn dat BMW prijzen? misschien kun je ze goedkoper via de lagerboer krijgen :wink:
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

de antrapper schreef:8) over die lagers, zijn dat BMW prijzen? misschien kun je ze goedkoper via de lagerboer krijgen :wink:
Mocht je hem vinden bij de (naald)lagerboer zou je ontzettend rijk kunnen worden door ze per stuk onder de € 46,50 aan te bieden op MP.

Bron: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... 74&lang=nl

Nr. Omschrijving Toevoeging Aantal Van Tot Onderdeelnummer Prijs
02 naaldlager 10X32X17 1 33172311091 $43.16

Ik kon er helaas niet op wachten dat iemand ze ooit voor minder kan leveren en heb vandaag 100 euri af mogen tikken :?
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Na een bezoekje aan Reuver weer een stapje verder richting opbouw blok:

1e overmaatse zuiger in opgeboorde cilinder en een nokkenas met tuimelaars
Reuver 1.JPG
NOOIT MEER last van een kapot spannerveertje :evil:
Reuver 2.JPG
En nu zeg ik het voor de 3e en laatste keer :
u wilt uw compleet BIGblok of delen gereviseerd / gemodificeerd hebben voor normale prijzen dan moet u even naar Reuver afreizen"
( of even mailen en postorderen :wink: )
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2051
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Mooi man!

Zal dit zeker bij mijn favorieten zetten. Hebben zij ook overmaat zuigers liggen dan?
Assumption is the mother of all fuck ups
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Edwin schreef: Hebben zij ook overmaat zuigers liggen dan?
Om de zoveel tijd wordt er een order door Frank geplaatst voor het maken van zuigers bij een gerenomeerd bedrijf.
Hoe groter de afname in 1 order des te beter de prijs per zuiger wordt.
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Nu we toch de BIG kaal hebben staan en nu nog tijd zat hebben om over dingen na te denken voor eventuele veranderingen schoot mij een uitspraak te binnen een DRBIGrijder in Noorwegen die zei dat de BIG zo lekker was om daarmee rond te scheuren op de gravelpaden vanwege zijn rechtuitstabiliteit.

Inmiddels zijn we 10 jaar verder en hebben we Wikipedia en daar vond ik dat hoe langer de naloop hoe beter de rechtuitstabiliteit.............maar hoe slechter de bochten :shock:.

Vervolgens ben ik eens gaan googlen op wielbasis van zomaar wat brommers binnen de club en dan blijkt:
XT500: 1420 mm
XR400 : 1425 mm
XR650R: 14250 mm
R1100GS: 1500 mm
DR800: 1520 mm ( mijn project met versleten ketting 1560 mm :shock: )
Trieumph tijgertje 900 : 1560 mm :shock:
Honda magna achtige brommers : 1600 mm

De maten zijn allemaal op basis van een nieuwe ketting en tandwielen.

Aangezien ik heel weinig normaal snelweg zal doen met het project en aan een setje SMwielen zit te denken vroeg ik me af of iemand al eens geprobeerd heeft om de naloop / wielbasis aan te passen bij een motor.
Gebruikersavatar
frankn
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 13:12
Locatie: Gieterveen

Jazeker wel. Langere achtervork met langere dempers en andere(langer o.a. ) voorvork.
Ga het nu ff niet voor je nameten in de reguh.
Maar wel binnenkort.
Heb daarbij wel gemerkt dat bij het afstellen van de carburateur
bij +/- 150 op noppenbanden toch wel een onaanvaardbare speedwobble optreed. :roll:
Maarja, hoe vaak rij je die snelheid op een bospad als je geen Zappa heet?
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

frankn schreef:Jazeker wel. Langere achtervork met langere dempers en andere(langer o.a. ) voorvork.?
Jij hebt de zaak behoorlijk verlengd :shock: .
Waarom ? De wielbasis van de XT is in mijn ogen perfect als ik het rijtje fietsen zie waar i tussen staat.
frankn schreef: Ga het nu ff niet voor je nameten in de reguh.?
Maak die schuur dan ook eens vast aant huis :wink:
frankn schreef:Heb daarbij wel gemerkt dat bij het afstellen van de carburateur
bij +/- 150 op noppenbanden toch wel een onaanvaardbare speedwobble optreed. :roll:
Maarja, hoe vaak rij je die snelheid op een bospad als je geen Zappa heet?
De Jostibent haalt max 100 en dat is berg af wind mee en kroeg in zicht.
Rammelbak
Berichten: 801
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Wat je kan doen om een keer te testrijden, is je voorvorkpoten door je balhoofdplaten laten steken. Hiermee komt hij meer op zijn neus te staan wat een kleinere balhoofdhoek en minder naloop geeft. Als dat rijgedrag bevalt, kan je opzoek gaan naar een langere achterschokbreker. Op die manier kom je ook meer op zijn neus te staan, zonder dat je grondspeling verliest door het doorsteken van de voorvorkpoten.
Voor een permanente aanpassing moet je denken aan een voorvork met een grotere offset (geeft ook een kleinere naloop).

Disclaimer: dit is puur theoretisch gelul welke ik niet op een Big heb uitgeprobeerd. Op mijn Guzzi heeft het wel het gewenste effect gehad (gooien en smijten in de bochten!!! :mrgreen: ) De rechtuitstabiliteit werd inderdaad minder en een speedwobble kwam wel eens voor. De slappe voorvork speelde hier ook een rol in. Een voorvorkbrug om de voorkant weer wat stijver te maken hief dat probleem weer op.
:zwaaien:
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Rammelbak schreef:Voor een permanente aanpassing moet je denken aan een voorvork met een grotere offset (geeft ook een kleinere naloop).
Als ik het goed heb is "offset": de afstand tussen hart-vorkpoten en hart-balhoofdpen. gemeten in het vlak van de kroonplaat (haaks op de balhoofdpen).

Je zou dan een kroonplaat moeten hebben ( laten maken ) waarbij de gaten voor de voorvork verder van de balhoofdpen af staan dan de gaten van het T-stuk.Als het klopt wat ik zeg zit ik met het feit dat ik een komplete voorkant van een honda CR500 1995 erin heb laten zetten en die worden niet meer gemaakt dus zou ik een kroonplaat moeten laten maken en dat kan wel eens duurder worden dan het project tot nu toe al kost.
( en geloof me het gaat harder dan je vantevoren denkt :wink: )

Misschien dat als ik een voorkant van een nieuwer type KTM/CRF/Husa had gescoord dat er dan zoiets gewoon te koop was maar dan was ik veel duurder uit geweest met de voorkant.

Rammelbak schreef:Disclaimer: dit is puur theoretisch gelul welke ik niet op een Big heb uitgeprobeerd. Op mijn Guzzi heeft het wel het gewenste effect gehad (gooien en smijten in de bochten!!! :mrgreen: ) De rechtuitstabiliteit werd inderdaad minder en een speedwobble kwam wel eens voor. De slappe voorvork speelde hier ook een rol in. Een voorvorkbrug om de voorkant weer wat stijver te maken hief dat probleem weer op.
Heel dit topic vraag ik om input van jullie allemaal als ik ergens tegenaan loop om het van alle kanten te kunnen bekijken dus hoe meer input hoe beter ! Theoretisch of niet. Ik heb een USD aan de voorkant en ik weet niet of een voorvorkstabilisator dan kan / werkt. Ik vrees van niet.......
Ik ga dus je tip van de voorvork laten zakken eens proberen als i rijdt om te zien of het voor mij werkt. Ik kan daar 1,5 cm mee omhoog ( voorvork niet overal even dik als gaten van platen ) Als het bevalt kan ik altijd nog kijken of ik het balhoofd onderkant dichter bij frame kan laten zetten.
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Leuk tekeningetje om het verhaal wat duidelijker te maken voor de visueel ingestelden onder ons :mrgreen:

Als ik het goed zie kan de hoogte van je band ( 2e getal ) dus van invloed kan zijn op je naloop.
Geometry.jpg
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

8) Waarom wil je zo graag de bocht om? Omdat ik wel eens met verkeerde mensen in aanraking kom
die je over vreselijke blubberpaden sturen , kun je maar beter een goed rechtdoor lopende brommer hebben, ipv
iets wat naar alle kanten wil :mrgreen:

en hoe je het ook bekijkt, je gaat altijd meer rechtdoor als door de bocht :roll: toch?
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
Rammelbak
Berichten: 801
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Je hoeft je geen zorgen te maken over de stabiliteit van je USD voorvork, die zit wel goed. In mijn voorbeeld ging het over een originele conventionele voorvork van Guzzi met een binnenpootdiameter van 32mm :roll:
Is er trouwens verschil in offset met de originele vork en de CR500 vork? Zo ja, hoeveel? Houd hier ook rekening met het uit het midden plaatsen van je voorwiel ten opzichte van het hart van je voorvorkpoten. Dit telt ook op bij je offset.
Je kan met het tekeningetje wat je hebt geplaatst, en de maten die je aan je machine opmeet, goed zelf bepalen wat je nieuwe naloop wordt. Natuurlijk moet dan ook rekening gehouden worden met een eventueel lengteverschil.

Om meer offset te bereiken, moet je een nieuw SET balhoofdplaten laten maken en de balhoofdpen daar in bevestigen. Dus boven en onder. Als de platen geen ingewikkelde 3D-vorm hebben, is dit relatief goedkoop te doen met een CNC-freesmachine. Een maat van mij kan je hier nog wel mee helpen.

Om je gewenste rijeigenschappen te verkrijgen, kan je misschien waardes gaan vergelijken van huidige machines. Van de Big SR43 is het:

balhoofdshoek 61,0°
naloop 135mm
wielbasis 1520mm

Als voorbeeld een huidige KTM 990 Adventure R heeft:

Balhoofdshoek 63,4°
Naloop 119 mm
Wielbasis 1570 ± 10 mm

Als je het zo naast elkaar bekijkt, heeft de KTM een iets scherpere balhoofdhoek en ook een kleinere naloop. De balhoofdhoeken die ik hier opschrijf, zijn vanaf "de andere kant" van 90° bekeken. In jouw plaatje moet je het zien als 90-61=29° voor de Big en 90-63,4=26,6° voor de KTM. Hij zal hierdoor gemakkelijker in bochten te leggen zijn en daar ook gemakkelijker te houden. De kleinere naloop geeft ook minder de neiging om op te richten bij het remmen in bochten. De wat grotere wielbasis van de KTM geeft weer wat meer stabiliteit, zonder het scherpere stuurgedrag nadelig te beïnvloeden.

En zo kan je heeeeel lang kijken en vergelijken en beredeneren. In praktijk gewoon die poten doorsteken, eventueel die achterkant omhoog en gaan met die banaan :twisted:

Succes en ik ben benieuwd naar het effect!
:zwaaien:
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Rammelbak schreef:En zo kan je heeeeel lang kijken en vergelijken en beredeneren
Als je er wat dieper in duikt zoals wij nu doen en naar de getallen kijkt zie je waar de engineers allemaal rekening mee hebben moet houden toen ze een BIG / LC8 / GS noem maar op ontwierpen en waar de een voor gekozen heeft tov de ander om het gewenste effect te krijgen.

Rammelbak schreef: In praktijk gewoon die poten doorsteken, eventueel die achterkant omhoog en gaan met die banaan :twisted:
Succes en ik ben benieuwd naar het effect!
Ga ik doen. Voordeel is dat het project eerst rijdend / remmend gemaakt gaat worden dus er kan naar wens aan geslepen :verliefd: en gelast worden tot het naar wens is en pas dan wordt i optisch aangepakt.
Rammelbak
Berichten: 801
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Kijk, daar zit een redenatiefoutje van mij dus in. Ik ging even uit van een rijdende machine waar je wat andere eigenschappen aan wil geven. Als je motor nog uit elkaar ligt, dan is het nu inderdaad een mooie gelegenheid om alles goed uit te vogelen. Op die manier ben ik ook bezig met mijn Guzzi. Die heeft origineel een balhoofdhoek van een chopper (even uit mijn hoofd iets van 27 graden) en daarbij een redelijk korte naloop. Of te wel, de instabiliteit van de kleine naloop compenseren met juist weer een grotere balhoofdhoek.

Omdat het ding helemaal uit elkaar ligt, wordt de balhoofdhoek verkleint naar 24 graden en hoop ik met de voorvork uit te komen op een naloop van 90 tot 95mm. De huidige 600cctjes rijden ook met dergelijke waarden.

Voor jouw project kan het best geinig zijn om het zaakje op te tekenen en te vergelijken met nieuwe machines. En dan vooral machines die zichzelf bewezen hebben of waar je zelf goede ervaringen mee hebt. Dat kan best nog een leuke fiets opleveren :verliefd:
:zwaaien:
Plaats reactie